Nästa artikel
Regeringen: "Vi höjer skatten rejält på CO2 & diesel"
Nyheter

Regeringen: "Vi höjer skatten rejält på CO2 & diesel"

Publicerad 10 mars 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Regeringen har bestämt sig; skatten på diesel och koldioxid ska höjas. Samtidigt ska nya miljöbilar slippa fordonsskatt i fem år.
Regeringen tar nu ytterligare steg för att uppnå de nationella utsläppsmålen. I en debattartikel på DN Debatt slår företrädare för regeringen fast att skatten på koldioxid och diesel ska höjas.

"Energiskatten på diesel höjs med 40 öre per liter, men nya miljöbilar befrias från fordonsskatt under de första fem åren. Energiskatten på diesel höjs i två steg med sammanlagt 40 öre per liter. Första höjningen med 20 öre ska ske från januari 2011 och den andra med lika mycket från januari 2013,", skriver finansminister Anders Borg, näringsminister Maud Olofsson och miljöminister Andreas Carlgren på DN Debatt och fortsätter senare:

"Samtidigt tar vi nästa steg mot att öka beskattningen av utsläppen genom att öka koldioxidrelateringen i fordonsskatten. Koldioxidbeloppet i den koldioxidbaserade fordonsskatten höjs från 15 till 20 kronor per gram koldioxid som överstiger 120 gram koldioxid per kilometer. Vilket innebär att skatten från och med 2011 höjs med 5 kronor för varje gram koldioxid en bil släpper ut."

Förslaget är en del av den kommande klimatproposition som kommer att presenteras framöver.

Miljöbilar slipper fordonsskatt

I klimatpropositionen föreslår regeringen även att nya miljöbilar ska befrias från fordonsskatt under de första fem åren.

Därmed kan miljöbilspremien ersättas med en skattebefrielse från 1 januari 2010. Denna skattebefrielse ska gälla retroaktivt för bilar som tas i bruk från och med den 1 juli 2009.

"Ambitiös vision"

De nya skatterna och stödet till miljöbilar ska hjälpa till att minska utsläppen av västhusgaser med ytterligare två ton till 2020.

"Att sänka utsläppen från transporterna är avgörande för att klara Sveriges klimatambitioner. Regeringen anger en ambitiös vision om en fossilobereonde fordonsflotta 2030", skriver finansminister Anders Borg, näringsminister Maud Olofsson och miljöminister Andreas Carlgren på DN Debatt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-03-10 13:18
Lennart Mårtensson (ej verifierad)

Det är nog ett bra miljöargument att koldioxid relaterade skatten höjs. Det borde kanske finnas en ytterligare brytpunkt vid ca 200 g för att verkligen få bort "miljöbovarna". Jag förstår däremot inte varför dieselskatten ska höjas. Moderna dieselbilar med partikelfilter skitar väl inte ner mer än bensinbilar. Är det kanske en komensation för minskad skatt om fler går över till diesel?

#2 • Uppdaterat: 2009-03-10 13:27
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

Samtidigt som skatten på dieselbränslet höjs, tänker regeringen föreslå att den årliga fordonsskatten på dieselbilar sänks. Idag är fordonsskatten ca 80 öre lägre per liter för diesel än för bensin. Åtgärden följer den tidigare aviserade planen att justera fordonsskattesystemet så att alla fossila bränslen beskattas likvärdigt.

#3 • Uppdaterat: 2009-03-10 13:42
Micke (ej verifierad)

Att man vill höja skatten på bränslet kan man ju med visst motstånd köpa, men när man ger sig på själva skatten för fordornet så har det f*n gått för långt....Hur mycket koldioxid släpper en parkerad bil med avstängd motor ut egentligen ?. Att höja fordonsskatten är bara ett sätt att mjölka pengar ur folk, det har precis noll att göra med miljö.

#4 • Uppdaterat: 2009-03-10 13:53
Raphael (ej verifierad)

Det är bra att skatten på dieselbilar sänks och mer hamnar i nivå med bensinbilar, det är också bra att diesel och bensin får samma skatt i pumpen - för nu är ju dieselbränslet subventionerat.
Däremot är det tråkigt att de nya reglerna inte är tillräckligt retroaktiva. Nog tycker jag att de som köpt en dieselbil de senaste åren ska få sänkt skatt enligt detta förslag, annars drabbas de onödigt hårt av höjningen på dieselbränslet. Att man drar gränsen vid 1 juli i år är för sent! Dieseilbilar inköpta de senaste tre åren, med partikelfilter, bör omfattas.

#5 • Uppdaterat: 2009-03-10 14:05
göinge (ej verifierad)

Jo, "moderna dieselbilar med partikelfilter" skitar ner mer än bensinbilar. En dieselbil är något klimatbättre än motsvarande bensinbil, men samtidigt miljösämre än motsvarande bensinbil. Därför är det helt riktigt att dieselskatten är (minst) lika hög som bensinskatten. Sedan håller jag med om att det är märkligt att en bil som nästan inte används kostar lika mycket att äga som en som används ofta. Men åtgärden att fordonsskattebefria miljöbilar är ingen miljöåtgärd, utan en stimulans för bilindustrin, och därför måste man behålla fordonsskatten så att man kan ta bort den...

#6 • Uppdaterat: 2009-03-10 15:06
Leif Hägesten (ej verifierad)

Heja! Utarmningen av norra Sverige kommer att fullföljas av aliansregeringen.
Det är klart att när norrlänningarna är arbetslösa så kommer arbetsresorna inte att kosta något. Det är väl bra-eller hur?

#7 • Uppdaterat: 2009-03-10 16:49
pg (ej verifierad)

Höja skatteuttaget är det enda dagens politiker har att komma med. Inte fasen blir väl utsläppen mindre bara för att det blir dyrare.
Men utarmning av glesbygden blir en klar följd av dessa dumheter.
Det finns bara två mål hos dagens politiker, 1 höja skatter, 2 ta bort utgifter, dra ner på välfärden.
Visst ja, ett till; sitta kvar vid makten, helst med högre arvode.

#8 • Uppdaterat: 2009-03-10 16:52
Pruttens (ej verifierad)

Det innebär alltså att jag som kör dieselbil som släpper ut 118g/km slipper skattehöjningen ..?
Enligt Tommy Wahlström ska regeringen t.o.m sänka skatten på dieselbilar - vilket inte framgår av artikeln, endast NYA miljöbilar ska få skatelättnader och där ingår ju alla bilar som släpper ut mindre än 120 g /km samt E85 bilar som släpper ut mer CO2 när de körs på den idag mer ekonomiska bensinen.

#9 • Uppdaterat: 2009-03-10 17:22
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

Exakt vad regeringen menar är svårt att veta innan de publicerat den kommande klimatproppen. Som jag tolkade debattartikeln i dagens DN, kommer du Pruttens, att drabbas av höjd bränsleskatt utan att få sänkt fordonsskatt. Men jag kan ha fel (det har hänt förr…).

#a • Uppdaterat: 2009-03-10 17:23
Christofer Lundin (ej verifierad)

Många kommer att bli arga på mig för det jag skriver här, men vi kommer alla att på lång sikt tjäna ekonomiskt på detta!
Det viktigaste måste vara att vi minskar förbrukningen av fossilt bränsle, inte att vi anstränger oss för att öka användningen av alternativa bränslen. Fokus måste ligga på att minska energiförbrukningen, inte att öka den.
Här är mitt förslag
1.Höj priset på fossila bränslen med ungefär 3 kr per kg CO2-utsläpp.
2.Slopa fordonsskatten helt. Behåll endast en registerhållningsavgift.
3.Tag på sikt bort nuvarande subventionerna för miljöbilar och miljöbränslen.
4.Se till att priset på nya bilar kan sänkas en del för att i viss mån kompensera för de ökade bränslekostnaderna.
5.Inför ordentliga skrotningspremier på gamla bilar.
6.Subventionera i viss mån glesbygden i relation till hur mycket biomassan reducerar växthusgaser i atmosfären.
Detta förslag skulle medföra följande
1.Det blir billigare att äga bil - bra för alla.
2.Det blir dyrare att köra - vi kommer att förbruka mindre bränsle totalt.
3.Bränsletörstiga bilar blir förhållandevis dyrare - vi kommer att på sikt välja bränslesnålare bilar.
4.Nya bilar och nyare begagnade bilar blir billigare - riktigt gamla och törstiga bilar kommer förhoppningsvis att användas mycket mindre.
5.Det blir intressant att tillverka nya och energieffektiva bilar så som elbilar, laddhybrider och framför allt seriehybrider.
6.Laddhybrider kommer att kunna ersätta "vanliga" bilar och samtidigt skapa ett behov av de laddstationer som är nödvändiga för framtida elbilar.
6.Vi kommer att minska vår import av fossilbränslen.
Regeringen försöker nog hitta rätt, men verkar varken ha karta eller kompass!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.