Bild
Nästa artikel
Toyota RAV4 – nu också med 2WD.
Listpriset blir 20.000 kronor lägre för den som väljer drivning enbart på framhjulen.

RAV4 blir 20.000 kronor billigare

Nyheter

Toyota tar till knep för att prissänka suven. Men det medför vissa nackdelar för den som vill utnyttja dragkroken.

För att gå kunderna till mötes erbjuder Toyota RAV4 med framhjulsdrift. För den som vill skippa drivning på alla hjul blir listpriset 20.000 kronor lägre, från 311.900 kronor. Den framhjulsdrivna hybridversionen blir enligt Toyota också snålare på dropparna och släpper ut mindre koldioxid.

Toyota har tagit bort elmotorn som satt på bakaxeln, vilket gör att bilen blir 65 kilo lättare. Hybriddrivlinan i RAV4 Hybrid 2WD är en 2,5 liters bensinmotor i kombination med en elmotor fram och steglös E-CVT-växellåda. Sammanlagt effekt är 197 hästkrafter.

Men för den som planerar att dra släp gäller det att tänka till en extra gång. Dragvikten på framhjulsdrivna RAV4 är nämligen sänkt till 800 kilo.
 
Diskutera: Tror du att Toyota RAV4 2WD blir en storsäljare?
 

Kommentarer

#1
2017-06-15 09:47

Att sänka max släpvagnsvikt till futtiga 800 kg är ju ett fiffigt sätt att få kunderna att betala 20.000 kr ytterligare även om bilens 4WD inte är dess starka sida.

#2
2017-06-15 11:22

NEJ!

#3
2017-06-15 11:44

Jag tycker det är bra. Om man inte kör med tungt släp så blir ju denna bil billigare. Dessutom så blir köparen inte lurad att tro att den driver på bakhjulen när man väl behöver 4wd.

#4
2017-06-15 11:44

Skräpbilar

#5
2017-06-15 11:46

Kvalité.

#6
2017-06-15 12:05

Vill inte ha en RAV. Behöver jag en bil med fyrhjulsdrift går denna bort även i det fallet.

#7
2017-06-15 12:08

Perfekt för oss som älskar bilar med kvalitet där föraren sitter lite högre men inte vill släpa runt på extrakilon för 4-hjulsdrift och använder dragkroken mest för att frakta cyklar och köra en lättare släpvagn.

#8
2017-06-15 12:09

Ja en Toyota Tundra.

#9
2017-06-15 14:21

Nått måste dom väl göra för att folk skall köpa den.

#10
2017-06-15 14:30

Här tycker jag faktiskt att Toyota tänker helt rätt. Nu behöver man inte framstå som bedragare när de saluför bilen som "AWD". Alla vet ju att den i praktiken inte har någon fyrhjulsdrift. Att sedan pressa ned priset är en bra strategi om man vill få upp volymerna. Och det behöver man ju också:-)

Eller så köper man en Kia istället och får både riktig fyrhjulsdrift, snygg design och vettig driftsäkerhet.

MVH AL

#11
2017-06-15 15:37

Förra året var det bara tillgången av bilar som stoppade Toyota från att sälja mer RAV4 än man gjorde. I år räknar Toyota sälja 400 000 RAV4 totalt.

#12
2017-06-15 16:51

PREVIA: Det beror nog på vem man väljer att jämföra sig med och på vilken marknad. Segmentet växer nämligen så att det knakar, och att då inte få iväg fler fordon än vad man sålt tidigare får ses som en klart bakslag. År 2004 fick Toyota iväg 101000 RAV4 i EU/EFTA och år 2006 låg man på 106315 fordon. Det skall jämföras med 69 000 år 2016. Samtidigt sålde Nissan 216 000 Qashqai. Sanningen är alltså att Toyota tappat stort inom detta segment (som bara i år vuxit med 28%), och RAV4 ökar inte ens i paritet med segmentet (Q1-2017). Idag har Toyota c:a 5,5% marknadsandel. http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/toyota/toyota-rav4/

Vi vet att saker är relativa för en del. Men om man har tappat så stort som Toyota gjort har i alla fall jag svårt att se på vilket sätt detta skulle kunna betraktas som en framgång? MVH AL

#13
2017-06-15 17:21

800 kg????
Med en 2,5 liters motor??

Är bilen byggd av papier machè??

#14
2017-06-15 18:15

Nya läckert designade rav4 med fwd kommer att bli en stor succé! Fronten är supersnygg, kör / dragbilsegenskaperna är fina så detta blir en succé för Toyota.

#15
2017-06-15 18:39

Stoor
Tror inte på succé och håller med AL. Segmentet har vuxit till sig rejält att det snarast blivit folkbilssegment. Det finns många bra konkurenter där en del har egenskaper som utklassar Toyotan...

#16
2017-06-15 18:47

800 kg max dragvikt - tyder det på att en s k SUV med 2,5 l bensinmotor kommer att bli en succé ?

#17
2017-06-15 18:50

En så löjlig bil kan knappast sälja i upplysta Sverige.

#18
2017-06-15 19:09

Vad händer om man hänger på 801 kg på kroken? Brinner den upp då?

#19
2017-06-15 20:02

Har vanliga RAV4 två elmotorer?

#20
2017-06-15 21:21

Men herregud, skippa SUV som inte ens är miljövänlig pga sin klumpiga kaross och tyngd. Köp en vanlig mellanklass bil likt i30/Octavia som går snålare, lastar mer och kan dra nästan dubbelt upp (1500 kg).

#21
2017-06-15 21:24

Sen ser den helt vansinnig ut framifrån. Tog designern LSD?

#22
2017-06-16 06:30

@axa, tänk ironi så går nog stoor's kommentar hem lite bättre hos dig:)

#23
2017-06-16 09:57

Swemba: Hittillsvarande Rav4 Hybrid har 2 elmotorer.

#24
2017-06-16 19:51

SKarj
Haha. Tack.

#25
2017-06-17 00:53

Toyota jobbar normalt flerskift i de flesta av sina fabriker världen över för att hinna möta efterfrågan, i exempelvis sin Franska fabrik har man tvingas gått över till treskift för att hinna producera Yaris då i synnerhet hybrid modellen sålt över förväntan:
http://www.motormagasinet.se/article/view/416657/toyota_startar_treskift...

A. L har tydligen missat att Toyota under 2016 kom med en mindre Suv-modell i Europa som avlastade Rav4 (som fortfarande säljer bra globalt).
C-HR säljer bättre än förväntat så även där går fabriken på högtryck då man hade räknat med en produktion för 100 000 sålda i Europa under hela 2017 men man har på årets första fyra månader redan beställningar på 80 000 bilar, lägg till Rav4 i försäljning så ser man att Toyota inte tappat i segmentet utan omfördelat kunderna på fler modeller.

http://teknikensvarld.se/toyota-c-hr-gar-bra-i-europa-483401/

#26
2017-06-17 00:55

Hur kan C-HR sälja? Den är inte klar design mässigt och även dess dåliga utrymmen är helt kass. Kanske folk idag har tappat sunt förnuft?

#27
2017-06-17 10:15

Undrar var C-HR säljer bra? Kanske Toyota själva som stödköper...

#28
2017-06-17 16:18

Vargen, folk köper vad som helst som klassas som suv.

#29
2017-06-17 23:17

Hackenbush - här är du igen med dina idiotiska uttalanden. Har sett CH-R live, provsuttit. Nog är den jävligt trång. Men rätt fräsig att se på faktiskt. Och det är ingen stor bil så jag tror inte den kommer förgöra jorden även om du tror det.

#30
2017-06-18 00:42

Vilket hänger ihop med att modellen ligger i segmentet mini-SUV, d.v.s en storleksklass under RAV4. Detta segment växer faktiskt snabbare än mellan- och stora SUV tillsammans.

Bara under årets första tre månader såldes det 475000 fordon, varav Renault Captur tillhör ledarna. Toyota å sina sida har lyckas knipa c:a sex procent. Så det är knappast någon framgång såsom Hanzzon beskriver. Siffrorna härstammar från JATO dynamics och avser EU/EFTA.

Så om denna lilla modell stjäl köpare från RAV4 har jag svårt att se framgången. En mindre och billigare bil som tar köpare från en större och dyrare? Det är knappast en bra utveckling.

Det Toyota behöver är diesel och riktig kördynamik, först då har man en chans i EU/EFTA.

MVH AL

#31
2017-06-18 04:24

Men den känns sanlöst trång. Tex CX-3 tyckte jag kändes betydligt rymligare. Men det kan ju ha att göra med utformningen på dörrpanelerna att göra och annat. Men känslan var nästan klaustrofobisk i CH-R. Mittkonsollen var smäckigt smal också. Aja. Jag är ingen suv/cuv-spekulant men det var lite synd ändå eftersom den faktiskt var riktigt snygg i verkligheten. Med större fälgar etc. På bild är den jättekonstig - men satan va fräsch IRL som sagt.

#32
2017-06-18 19:58

Tycker du AL att det är konstigt att Europeiska bilmärken med etablerade modeller i klassen säljer mest på sin hemmamarknad eller att Volvo säljer mest i Sverige?
Då kan man ju lika gärna fråga sig hur många bilar Renault eller Volvo säljer i Japan, hur många procent har dom där?
Om Toyota har beställningar på 80 000 bilar i en bilklass som säljer 600 000 bilar totalt fördelat på alla bilmärken så tycker jag det låter som en väldigt bra siffra.

Diesel tror jag inte många personbilstillverkare satsar så mycket mer utvecklingspengar på de kommande åren då det bara kommer att bli dyrare för dess ägare i både skatter men framförallt ägande/underhållskostnader.

#33
2017-06-18 20:50

Nej, jag tycker inte att det är konstigt Hanzzon. Jag tycker det är helt i sin ordning, eftersom Toyota inte lyckas särskilt bra i EU/EFTA (i jämförelse med hur man går i USA exempelvis). Skälet till detta är troligen avsaknad av dieselmotorer, men också sämre design, prestanda och kvalitet än vad man får från alternativen här. Driftsäkerhet är ju som bekant inte allt, och frågan är om den ens särskiljer sig så mycket som tidigare. Jag har inte lyckats hitta stöd för det. Om vi kollar RAV4 så har den tappat rejält. Och den nya säljer ju inte särskilt bra heller. Har man tur når man upp till 2006-års volymer, fast utslaget på två modeller och i två segment som växer så det knakar. Det är illa. Diesel eller inte är sedan en debatt för sig. På sikt är det elektrifiering som gäller. Få tillverkare satsar på hybrider idag. MVH AL

#34
2017-06-18 21:24

Jag körde förbi en C-HR för ett tag sedan, är detta verkligen en SUV? Precis som CX-3 var den låg, inte mycket högre än min Octavia. Dock så har de gjort designen tokig så att bilen blir stor på utsidan och trång invändigt. Bakdelen på dessa "mini SUV's" är också tokiga, bakåtsikten är nästan obefintlig och oftast är bakänden högre (mer vinkel) mot en vanlig bil. Nä, att folk köper sådana här bilar gör i alla fall mig förvånad! Dyra, opraktiska och svåra att hantera nästan direkt osmidiga sedan ovanpå det ökad förbrukning och mindre bagageutrymme som är mer svårlastat (högre marklyft), det blir inte många rätt om man säger så.

#35
2017-06-19 00:33

AL, du som är intresserad av siffror borde väl ha koll på vad Toyota har för produktionskapacitet på sina globala Japanska modeller och vilken tillgång de olika marknaderna får?
Rav4 har ju exempelvis fördubblat sin försäljning i USA och Ryssland de senaste 10-åren och man säljer det fabrikerna hinner producera.
Att lansera C-HR med tillverkningen i Europa var ett steg att möta den Europeiska efterfrågan i segmentet och även avlasta Japantillverkade Rav4 för Europa.
Av samma anledning att avlasta Japanska fabrikerna för Rav4 och för att öka produktionskapaciteten med det dubbla för Europa så öppnade man för bara 10 månader sedan en ny produktionsanläggning för just Rav4 i Ryssland: http://newsroom.toyota.eu/toyota-rav4-production-starts-at-toyota-plant-...

Hur många och vilka av Toyotas fabriker menar du går dåligt eftersom man måste öka försäljningen?

#36
2017-06-19 00:30

Hanzzon; det är en annan fråga. Det jag lagt fokus på är problemen i EU/EFTA (där marknsandelarna sjunker) och i Kina ( där de störtdyker).

Att Kapaciteten för RAV4 skulle ligga lägre nu än tidigare tror jag är fel. Jag är ganska så säker på att den ligger högre än år 2006 då modellen såldes i över 100 000 exemplar i EU/EFTA.

Angående ekonomin så flaggar Toyota för stora vinstfall, kopplat till valuta och minskade marknadsandelar. Dessutom har garantikostnaderna mer än fördubblats i jämförelse med tidigare.

MVH AL

#37
2017-06-19 01:07

Varför lägger du då bara fokus på de marknader där tillgången minskat och inte där de ökat?
En fabrik med en viss årsproduktion som säljer för alla världsdelar kan inte trolla med produktionen men man kan omfördela tillgången eller bygga ut produktionen, det är vad man nu gjort då man ökar produktionstillgången för Europa från 50 000 bilar per år till 100 000 Rav4 per år kan du läsa exempelvis här: https://www.automobil-produktion.de/maerkte/toyota-startet-produktion-de...
Hur många och vilka av Toyotas fabriker menar du går dåligt då man måste öka försäljningen?
Jag tycker snarare att man före mål om ökad försäljning borde prioritera att även tex de Europatillverkade modellerna borde närma sig de Japantillverkade mer i kvalitet, något som man säger är viktigare än tillväxt då Toyota själva anser att man växt lite för snabbt de senaste 15-åren vilket inte heller är bra.
Jag tror personligen det blir svårt att nå hela vägen till de Japantillverkade modellernas kvalitet med de Europa/Usatillverkade om man blandar in Europeiska/Amerikanska underleverantörer för vissa komponenter då detta inte existerar i Japantillverkade modellerna, men man säger att man jobbar på detta med sina egenstartade underleverantörer.

#38
2017-06-19 07:18

Hanzzon; fokus ligger på EU/ EFTA då det ( förutom Kina) är Toyotas ständiga huvudvärk. Marknadsandelarna sjunker stadigt. I USA går man betydligt bättre, troligtvis kopplat till att man har en bättre affärsmodell och kundanpassning där. Och notera att Toyota använder en annan definition av Europa än vad exempelvis JATO dynamics gör, så därför skiljer sig uppgifterna från Toyota åt i jämförelse med de officiella siifrorna som samlas in av betrodda analysinstitut.
USA prioriteras alltså, och det tycks stämma med dina uppgifter och RAV4. År 2016 sålde man 352 000 RAV4 i USA, att jämföra med 2006 då man fick iväg 152 000. Trenden harvarit positiv hela vägen så att kapaciteten inte skulle vara tillräcklig håller jag för osannolik. På 10 år hinner man anpassa den.
Angående driftsäkerheten har jag inte lyckats hitta stöd för att det skiljer sig åt i felnivå mellan Japan och EU. Men det kan mycket väl vara så ändå - trots TPS;-). Jag har ju inte koll på varenda komponent och bilmodell, utan går på de officiella källor som finns ( och som uppvisar en vettig tillförlitlighet i mätningen). Det stämmer också ganska väl om man kollar på återkallelserna. De drabbar samtliga Toyota, oavsett var den producerats. Samma ser man i heltäckande data över motorfel och hos bilprovningen.

Men det är förstås inte konstigt att en viss fabrik och modell har bättre utfall än en annan. Det bygger ju på mängder av samverkande variabler, som är mer trovärdiga än etniciteten hos bilbyggarna.

MVH AL

#39
2017-06-19 07:51

AL: påstår att få tillverkare satsar på hybrider idag, men en ökning på 29 % för förra året får väl ändå anses som skaplig läser man här.
http://europe.autonews.com/article/20170201/ANE/170209997/ev-plug-in-hyb...

#40
2017-06-19 14:20

Previa; om tio- femton år kommer hybriderna vara mer eller mindre borta. De kommer vara ersatta av renodlade elfordon. Det gäller både bilar slm tung trafik. Som jag skrev tidigare. Utvecklingsresurserna går i den riktningen. MVH AL

#41
2017-06-19 17:03

Ja om tio femton år eller tidigare kommer det nog finnas mycket fler bilar och lastbilar och bussar tåg och flygplan som går på el med antingen batterier eller bränsleceller för elförsörjningen.

#42
2017-06-19 22:27

AL, Tror du att man bygger en ny produktionsanläggning i Ryssland för Rav4 för mångmiljardbelopp för att öka kapaciteten för den Europeiska marknaden (och avlasta de Japanska fabrikerna) om man inte behöver öka produktionskapaciteten för Europa och det inte behövs?
Om det inte varit för TPS eller snarare The Toyota Way så hade Europatillverkade Toyota högst troligt inte legat över genomsnittet i kundnöjdhet och driftsäkerhet vilket man gör i princip alla oberoende mätningar men det är ändå oftast en bit upp till Japantillverkade Toyotamodellerna och Lexus.
Det är helt enkelt en utmaning om man väljer att samarbeta med underleverantörer som är van Europeiska bilmärken, även om Toyota väljer bort många underleverantörer (i synnerhet i viktiga system som motorstyrning, styrleder och bromsslangar) som andra Europeiska märken använder så tycker jag personligen att man ibland borde vara ännu hårdare på detta.
Vidare har de Japanska fabrikerna hunnit få en betydligt större andel "Masters" med minst 20-års yrkeserfarenhet genom att jobba sig upp och blivit experter upp igenom företaget för att verkligen veta hur allt fungerar från golvnivå medans Europeiska ännu har fler relativt nyanställda med mindre erfarenhet av företaget pga expansionen av Europatillverkade modeller.

Gällande hybriderna så tror jag att du spår helt fel om du tror dom är borta redan om 10-15år, längre än så lär det ta även om utvecklingen såklart går vidare när priserna på alternativ teknik kommer ner på motsvarande nivå för traditionella drivlinor.
Men i nutid ökar hybridernas försäljning rejält varje år (Toyota har sålt över 10-miljoner hitills) där var tredje bil man säljer nu är en hybrid och det kommer fortsätta att öka medans dieselmotorerna med dess utsläpp och problem kommer att fasas ut i första hand inom kommande 5-10år.
Redan om 3år säger Toyota att man förväntar sig att varannan bil man säljer i Europa är en hybrid, det är överlägset alla konkurrenter där de flesta andra i huvudsak fortfarande idag säljer dieselmotorer vilket är en avtagande trend där man knappast kan ersätta dieselförsäljningen med att sälja varannan Elbil till samma pris redan om 3-år:
https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2016-12-28/toyota-hybrid-bet...

#43
2017-06-19 23:27

Hanzzon; om vi utgår från EU/EFTA så sålde Toyota nästan 70 procent fler fordon år 2007 än vad man fick iväg 2016. Marknadsandelen var 2007 5,7% mot år 2016, 3,97% ( faktiskt en ökning från 2015 då den var 3,94%). I princip samtliga modeller ( med några undantag) har tappat - även RAV4. Vissa mer än andra (Avensis exempelvis)Jag är ganska övertygad att det tappet beror på Toyotas avsaknad av dieselmotorer, även om också Prius tappar (n(2010)=42000 exemplar mot 2016: 16000 exemplar). Notera också att Toyota går bra på vissa marknader, men förlorar i EU/EFTA. Ny kapacitet kan alltså vara motiverad globalt sett, men knappast i EU/EFTA.

Angående kundnöjdhet så är skillnaderna mellan olika Toyota-modeller så små, att de inte är signifikanta. Generellt sett tappar man dock även där och blir numera omkörda av konkurrenterna. Mäter man enbart produktegenskaper ligger man riktigt långt ner. Men det är svårbedömt eftersom dessa så kallade undersökningar är inexakta, och ofta missvisande. Särskilt med avsikt på de angivna skillnaderna.

Att det skulle vara sämre tillförlitlighet ( varför man nu fokuserar på det, det finns mängder av andra faktorer som driver till köp) kopplat till etniciteten hos bilbyggaren har jag hittills inte kunna bekräfta. Istället tycks det vara andra faktorer, som både VD och kvalitetschefen uttalat sig om. Dit hör ökad teknisk komplexitet ( kundnytta), högre konkurrens, snabb expansion och valutaeffekter. Nu måste jag sova. Återkommer i morgon. MVH AL

#44
2017-06-23 09:27

AL, Du missar vad Toyota faktiskt har gjort och uttalat under dessa 10år. Man har aktivt gjort ett teknikskifte i sina personbilar från dieselmodeller där man istället för diesel valt att satsa storskaligt på hybrid modeller.
Detta på en marknad som varit mer hjärntvättade och mörkande än någon annan av bl.a Volkswagen om att diesel tillhör framtiden.
Toyota har själva sagt att man varit medvetna om att man kan tappa en del kunder kortsiktigt i Europa när man väljer att inte satsa på personbilsdieselarna i förmån för fler hybrid modeller, men man har öppet sagt att man är redo att ta den smällen istället för att få missnöjda kunder med onödiga långsiktiga problem (miljö/hälsoproblem för samhället, dyrare skatter, igensotade EGR-system, partikelfilter, nox-givare, påfyllning av Ad-blue/Eolys ect) samtidigt som samhälle och miljön skulle förlora på fler dieselmotorer kontra hybrider vilket är anledningen varför man har gjort detta.
Idag står Toyota där med överlägset fler hybrid modeller än konkurrenterna som ökar stort i försäljning vilket inte dieselmotorerna gör och inte ens Volkswagen (eller Volvo) tänker nu satsa mer på dieselmotorer när utsläppskontrollerna blir hårdare då man insett att det inte lönar sig.
Jämför istället dieselförsäljningens ökning(?) jämfört med hybridernas försäljning så ser man vilken teknik som är bäst att ha i modellflottan kommande år.

#45
2017-06-25 06:48

Hanzzon; Att Toyota sparat pengar på sin produktutformning i EU/EFTA är nog precis som du säger anledningen till den minskade försäljningen. Det är lite av min poäng. Där andra erbjuder bra kördynamik, lägre förbrukning och höga prestanda i en snyggt förpackad produkt tillhandahåller Toyota en ylande drivlina, högre förbrukning vid belastning och en fyrhjulsdrift som fastnar i minsta lilla motlut. Dessutom tappar man sin USP och har fler fel än tidigare. Att denna prioritering skulle vara av miljöskäl är inte sant. Lösningen spyr ur sig en del tveksamheter likaså (div kolväten och partiklar som inte är helt aptitliga) så nettot är svårbedömt ( även om eldriften är positiv i tätort). Att drevet sedan går mot dieseln har inget med hybridernas storhet att göra. Hybriden kommer försvinna långt innan dieseln och ersättas med ren eldrift ( men på sikt är det sannolikt bränslecellerna som blir dominerande, där Toyota satsar, men det är en annan debatt). MVH AL

#46
2017-06-24 08:17

Duger en Toyota RAV4 2WD till den dåliga vägen till sommarstugan eller behövs en med 4WD?

#47
2017-06-24 13:01

John; Hybrden tar sig inte ens upp för en snöig backe. Den blir stående med spinnande framhjul ( har själv upplevt detta med rn Lexus). Detta samtidigt som konkurrenterna tar sig upp, faktiskt även i hybridversion. Men det kanske blir bättre nu när Toyota monterat en kraftigare motor på bakaxeln.

I övrigt är det intressant med miljödiskussionen eftersom den inte räknar in hur stor avtrycket blir när bilen produceras, och hur långt den kan rulla innan den behöver bytas ut. Sådant läser man sällan om, trots att det är minst lika viktigt som den marginella (i sammanhanget Infinitesimala) skillnaden i förbrukning. Men så fungerar politiken. MVH AL

#48
2017-06-27 20:55

Den prioriteringen ligger i högsta grad i miljöskäl och hälsoskäl, Toyota har i flera år med stöd av forskning hävdat att en bensinhybrid med samma pris och förbrukning som motsvarande dieselmodell är ett betydligt bättre val för majoriteten av befolkningen och kunderna inom de närmaste åren istället för dieselmotorer som de europeiska tillverkarna satsat på.
Hybriderna ger samtidigt ägarna lägre driftkostnader och ägandekostnader än med de moderna dieselmotorerna.
Att hybrider skulle försvinna långt före personbilsdieselar är isåfall en önskedröm från din sida då inget tyder på att de skulle ske.