Bild
Nästa artikel

Rattsurfare mest skrämmande i trafiken

Nyheter

Bilisters största rädsla är att möta någon som fipplar med telefonen. Även risktagare är något de flesta vill undvika.

I en undersökning genomförd av Novus på uppdrag av däcktillverkaren Continental svarade 39 procent att de räds mest att möta en rattsurfare. Näst mest skrämmer risktagare som utmanar och tar varje tillfälle att komma före andra i trafiken. 38 procent av de tillfrågade sa att det här är förartypen de fruktar. 

En av tio vill inte möta tvekaren på vägen. Den här förartypen beter sig ängsligt och enligt Continental skrämmer denna osäkerhet speciellt män – 13 procent av männen svarade att tvekaren är typen som får dem att känna mest oro. 

– Samspelet med andra bilister är otroligt viktigt för tryggheten på vägarna. Det är lätt att irritera sig på andra trafikanters körvanor – men många av oss är med största sannolikhet själva skyldiga till mer eller mindre skrämmande beteenden i trafiken, säger Per Linder, produktspecialist på Continental.

Undersökningen genomfördes i september 2018 och totalt gjordes 1.054 webbintervjuer av personer i åldern 18-79 år.

Diskutera: Finns det någon typ av förare som du blir nervös av?
 
Vilken trafiktyp, om någon, är du mest rädd för att möta när du kör bil?
  • Rattsurfaren (En person som gärna surfar på mobilen och kör samtidigt): 39%
  • Risktagaren (En person som gillar att utmana ödet och tar varje chans hen får att komma före andra trafikanter): 38%
  • Tvekaren (En person som inte känner sig helt bekväm bakom ratten och ofta tvekar inför beslut): 10%
  • Fartdåren (En person som gillar fart och fläkt och som gärna utmanar hastighetsbegränsningarna): 5%
  • Väglusen (En person som kör väldigt långsamt): 3%
  • Paragrafryttaren (En person som låter trafikreglerna gå före allt): 2%
  • Ingen av ovanstående: 1%
  • Ingen gör mig rädd att möta när jag kör bil: 1%
  • Vet ej: 1%

Kommentarer

#1
2019-01-07 11:29

Rattsurfare/mobilpratare i bilar som har handsfree som de väljer att inte utnyttja skrämmer mig. Är de helt från vettet, kan man lita på att de har kontroll på något? Är dock kritisk till att AndroidAuto ej släppts officiellt/tillgängliggjorts på svenska Google Play ännu. Har installerat via apk-fil från apkmirror.com, men ändå...försvinner ju vid uppdateringar.

#2
2019-01-07 13:15

Jag oroar mig mer för de som inte klarar av att köra i skyltad hastighet än de som kör över. Om man inte begriper att man inte behöver bromsa till 70 när man kör 80 förbi en 90-kamera - då är frågan vad mer man inte begriper. Eller som nån skrev en krönika om här för ett tag sen - om de inte ens märker att de åker mil efter mil med baktorkaren på när det är torrt - vad är det mer de inte märkt eller förstått?

#3
2019-01-07 14:24

Fast Roger: Om man både accepterar och respekterar att någon "kryper fram" så kan ju det inte vara något (risk)problem? Att däremot möta en som sitter och skriver den tolfte raden i ett SMS - och kanske kör i 100 på 80-väg - är väl bra mycket värre? Eller?

Konstigt att inte rattfyllerister och drogfyllerister finns med. Och de självmordsbenägna. Det är ju rattfyllerister, drogfyllerister, självmordsbenägna och rattsurfare som står för en förkrossande majoritet av krockarna.

#4
2019-01-07 16:31

Jag kan inte direkt påstå att lagen mot handhållen mobil varit nån succé, det förefaller vara lika många som vinglar omkring med mobilen i handen.
Var själv nära häromdagen att bli påkörd av en bilist som satt och grejade med mobilen istället för att se på omgivningen.
Det blev en rejäl dunk i rutan för att väcka föraren ur "mobilkoman".... (det gick inte så fort, kanske 20, mitt inne i stan)

#5
2019-01-07 17:29

Har sett många som grejar med mobilen sedan den nya lagen trädde i kraft. För en tid sen såg jag en ung kvinna med två små barn i bilen som sms:där med en telefon samtidigt som hon pratade i en annan, klämd mellan axeln och hakan, i en rondell!!

#6
2019-01-07 18:52

Rattsurfare, sniffare( som ligger alldeles för nära) och risktagare är definitivt bilister som jag inte har mycket övers för, och de blir fler och fler.

#7
2019-01-07 20:32

Fast hultarn: Antalet fällda bilister för brott mot handhållen mobiltelefon har ju ökat enorm jämfört den tidigare lagen. Att du tycker att den nya lagen inte har blivit någon succé - utan ser massor av förare som bryter mot lagen - beror ju dels på att allt för många idioter inte följer lagen, dels för att det inte finns så många poliser som kan se lagbrottet. Men när detta ändå sker är det en böteslapp uppklistrad i pannan på direkten!

Jag känner, tyvärr, flera som helt struntar i lagen mot handhållen mobiltelefon. Resonemanget är det typiska: "Ingen ska ta ifrån mig "rätten" att prata med mobilen i näven" och "Jag kan detta." Samtliga dessa är - också tyvärr - män ...

#8
2019-01-07 20:59

Träffar mest på alla dessa "sniffare" som tvunget skall ligga uppe i bakluckan och köra, det är ett stort problem idag. Dessutom tjänar de oftast inte något på det. Många har också börjat göra rejält snäva omkörningar på motorvägen, de skär in precis framför ens bil då vi håller motorvägsfart... enligt mig väldigt onödigt och riskfyllt. Folk kör med mycket mindre marginaler idag och stressade hetsar trafiken.

#9
2019-01-08 08:49

"Paragrafryttaren", men hur fungerar han/hon? Har personen glömt grundregeln?
Annars det som Stygga är inne på, sniffaren och för snäv inkörning framför bilen. Speciellt nu på vintern. Halt, slask och stenskott.

#10
2019-01-08 09:57

notariuspublicus: Nu vill jag veta varför jag ska acceptera och respektera att nån kryper fram. Kan de inte köra i skyltad hastighet har de inte på vägen att göra. Ska det respekteras att nån får vertigo vid 80? Att de själva inser att deras körförmåga slutar där? Jag säger som de sa i Hassan - Åk buss för i helvete. Resten av ditt liv.

Att köras i 100 på en 90-väg moraliseras som en "synd" men man ska acceptera att folk ska tillåtas vara ivägen?

#11
2019-01-08 10:57

Roger, skyltad hastighet är maximal hastighet, inte rekommenderad, och det är helt OK att köra saktare om man inte utgör fara genom att hindra annan trafik.

#12
2019-01-08 11:23

När jag åker hem från jobbet i bil är jag mest rädd för att hamna bakom en Toyota. Jag brukar bli en kvart senare då och kommer jag en kvart senare så får jag vänta på 2 tåg som skall passera en järnvägsövergång. Brukar ta 10 min.

#13
2019-01-08 11:27

Men det är ju just det man gör - hindrar annan trafik.

#14
2019-01-08 11:31

Och jo - vid normalt väglag är skyltad hastighet rekommenderad hastighet. Det är till och med olagligt att köra för långsamt på tex motorväg. Även på vanlig väg har du skyldighet att underlätta omkörning om du kör märkbart långsammare än skyltat.

Men det pratas det väldigt tyst om. Hela samhället ska ju anpassas efter svagaste länken. Vill Tant Gertrud åka 60 på 90-väg och tvärnita vid kamerorna så ska vi minsann acceptera att Tant Gertrud vill göra så. Sen om landsortsbussen blir försenad - det är nåt man får leva med för här ska det accepteras att folk är så jävla trafikfarliga att de inte ens klarar av att köra i 90. Men gud förbjude om nån åker i 100. Då jävlar.

Vad som förorsakar flest tillbud, irritation och köbildning pratar vi helst inte om.

#15
2019-01-08 13:02

Roger, om man inte vet kan man istället ta reda på fakta. Ett litet tips:
https://www.korkortskolan.se/korkortsteori/fragor/Vad-menas-med-att-anpa...

#16
2019-01-08 13:07

Tycker tvekaren kan vara besvärlig. Än mer risk blir det om jag sitter på mc och möter tvekaren som kan göra en hel del irrationella val.

Vad gäller de som kör för långsamt så kan jag bara nämna att alkoholpåverkade generellt kör långsammare.

#17
2019-01-08 13:08

Min far blev en gång stoppad av polis som påpekade att han körde för sakta, han stoppade upp trafiken.
De bad han köra fortare.

#19
2019-01-08 15:21

Visst har antalet bötfällda ökat, men det är fortfarande bara en bråkdel av syndarna och inte verkar lagen ha någon större avskräckande effekt.
Jag tror det var cirka 800 böter på 6 månader, ingenting på 5 miljoner bilar!
Men, som sagt: utan poliser är det svårt. Förr fanns det många dedikerade trafik-poliser, -bilar, -motorcyklar och -helikoptrar.

#20
2019-01-08 16:13

Genomför riktade kontroller på handhållen mobiltelefon. En polis står undanskymd med typ en kikare och spanar in kommande bilar, och använder anpassad kamera för att fotografera de förare som han/hon via kikaren på håll ser bryta mot lagen. Ett snabbt meddelande via radion och näste polis stoppar vederbörande. Bevisbilden skickas på en halv sekund med en knapptryckning på kameran. Se till att få lite struktur på detta med dagliga insatser över hela landet och jag kan lova att det sakta men säkert kommer att ske en förändring, för det här med brott mot handhållen mobiltelefon under körning utgör det i särklass värsta trafikbrottet sett till kombinationen hög frekvens/farlighet. Att köra och messa/surfa med handhållen mobiltelefon jämställs med ÖVER 1 promille alkohol i blodet i tester, så i praktiken är detta lika med grov rattfylla!

Jag får alltid en massa "Bromsa" på de inlägg som jag skriver om detta med alla idioter som bryter mot den här lagen. Kan någon av dessa "Bromsare" ha ryggrad nog att också skriva ett inlägg och förklara sig?

#21
2019-01-09 11:28

notarius: jag håller med dig, en bra åtgärd, det gäller bara att få loss resurser. Idag är det ju tämligen ofarligt att rattmobilsurfa.
När det gäller bromsare är det någon enstaka humorlös person som sitter och klickar upprepande, jag vet inte vad det tillför debatten. De klarar kanske inte av att argumentera....

Och DÄR kände nån sig träffad och klickade "bromsa" 4 gånger. Patetiskt.

#22
2019-01-08 20:50

Det är faktiskt helt enkelt så att polisen väljer att ignorera detta, då de också har insett att det är en lite väl politiskt korrekt lag, som inte har någon faktabaserad grund.

Är samma sak med de sänkta hastighetsgränserna. Det görs under felaktiga uppgifter och ska bara accepteras, helt utan någon som helst mothugg. Skulle bli enormt glad, om det var mer som I Frankrike, när det införs puckade lagar och bestämmelser, som inte är baserade på fakta.

#23
2019-01-08 21:14

En typ jag inte vill möta är dom som köpt sitt svenska körkort på nätet:

https://kopkorkort.com/hur-mycket-kostar-korkort-online/

#24
2019-01-08 22:03

Du Ivarsson: Det är rena dumheterna att hävda att "polisen väljer att ignorera detta, då de också har insett att det är en lite väl politiskt korrekt lag, som inte har någon faktabaserad grund". Trams! I precis hela EU har man förstått de stora riskerna med att köra bil med handhållen mobiltelefon och förbjudit beteendet - Sverige var det sista landet i hela unionen (!) att införa lagen. Detta säger det mesta om den dumme svensken. Och var skulle det saknas "faktabaserad grund"? Att forskare sedan länge kan visa att surfande och messande med handhållen mobiltelefon motsvarar ÖVER 1 promille alkohol i blodet är väl om något fakta? Du verkar givet vara en av dem som "högaktningsfullt skiter i lagen".

#25
2019-01-09 00:09

Ja not. Det förbjuder även samtal i mobilen, vilket är precis lika farligt, hur du än väljer att utföra det hela. Det har studier visat, vare sig du håller i din mobil eller talar i handsfree. Jag är inte för att mobilsurfa i bilen, som du drar slutsatser om. Det har dessutom alltid varit förbjudet i Sverige, om du nu inte visste det. Det är precis det som gör att lagen är politiskt korrekt, mer än något annat.

#26
2019-01-09 09:51

Ingenstans i de länkar ni lägger upp står det att man i normala förhållanden inte ska köra i skyltad hastighet.

'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.'

Så att köra 30-40 under trafikrytmen på en väg där det inte ens är lagligt att stanna längs med vägrenen anses inte vara överdriet låg hastighet? Vad är då det?

Det är ett jävla daltande. Klarar inte den veka hjärnan av att köra annat än 20 under så åk buss. Jag skulle vilja höra er acceptera samma resonemang för att köra lite snabbare - trots att det som sagt stör mindre.

#27
2019-01-09 13:26

Att prata i telefon, varesig i handen eller handsfree, är en distraktion visar det sig i tester:
"The study found that drivers using a handheld or hands-free mobile device (the difference was negligible) during the 15-minute simulation did the following:
Drove slightly slower than when undistracted and were 9 percent slower in applying the brake pedal.
Varied their following distance 24 percent more.
Were 19 percent slower in resuming normal speed after a slow-down.
Were more likely to crash, three of them even rear-ended the simulation pace car."

Men, åtminstone är båda händerna fria med handfree, och man har heller ingen "skygglapp".
https://www.2keller.com/blog/drunk-drivers-or-cell-phones-which-is-more-...

#28
2019-01-09 13:36

#26: Ingenstans i länkarna står att att man ska köra i skyltad maxhastighet.

#29
2019-01-09 17:29

HEJA "Notarius Publicus"!. Till dem som inte håller med: Säger inte förnuftet att blicken på en mobilskärm vid framförandet av ett fordon är trafikfarligare än att se framåt och samtidigt tala med handsfree? Till Roger Skagerström: Tagga ner och försök förstå att även du blir äldre och kan i trafiksäkerhetens namn behöva ta det lite lugnare och om du då bor långt från en busshållplats kanske är beroende av bil. Lite hänsyn i trafiken gör kanske att du kommer hem eller till jobbet ett par minuter senare och då helt avslappnad och i full harmoni. Själv kan jag köra över 10.000 mil utan att serva bromsarna och alltid få beröm vid besiktning. Både trafiksäkerheten och hälsan tjänar massor på ett lugnare tempo med ett gott förhållande till sina trafikmedmänniskor.

#30
2019-01-10 10:32

Helt avslappnad och harmonisk av en massa idioter som åker 90-70-60-90-80-70-50 på en vanlig lansdväg? Jo ja tackar. Vad duktig du är Glimma som kan köra utan att serva bromsarna.

Det är rätt skrämmande att det är OK att man "blir lite äldre" och inte ens kan åka i 90. Om jag säger att jag inte är lite äldre och gillar att sätta farthållaren på 100 - är det lika OK?

#31
2019-01-10 10:34

Detta resonemang förs för övrigt av samma generation som blinkar vänster i en rondell för att de är för lata för att kanske eventuellt behöva stanna. För DET är hemskt. Att behöva åka i en lång kö bakom nån som inte har i en bil att göra ska man acceptera. Men herrejävlar om man behöver bromsa och gud förbjude stanna vid en rondell. Då är det kokta fläsket stekt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.