Nästa artikel
Provkör Saab – men bara i Trollhättan
Nyheter

Provkör Saab – men bara i Trollhättan

Publicerad 4 december 2013 (uppdaterad 5 december 2013)
Nyligen återupplivade Saab 9-3 kommer bara att säljas via internet – och den som vill provköra bilen får ta sig till Trollhättan.

Sugen på en nytillverkad Saab? Då kan det vara bra att veta att Saabs nya ägare Nevs startar försäljningen av modellen 9-3 Sedan Aero den 10 december. Några återförsäljare finns däremot inte, bilen kommer endast att säljas via internet.

”Häng på låset, vi har ett begränsat antal bilar!”, skriver Nevs på sin hemsida.

Samma datum ska fler detaljer om bilen presenteras. I dagsläget vet vi bara att den är utrustad med en tvåliters bensinmotor på 220 hästkrafter från tidigare ägaren General Motors. Priserna börjar från 279 000 kronor. Lägg till 10 000 kronor för automatlåda.

Om man vill provköra bilen innan man bestämmer sig går det bra, men då gäller det att man tar sig till Trollhättan och Stallbackafabriken. Det är därifrån provkörningar kommer att utgå och där bilnycklar kommer att byta ägare.

– Vi kommer att leverera bilarna här i Trollhättan till en början. Man kan komma hit och få den upplevelsen med allt vad det innebär, se bilfabriken och museet. På så sätt får vi en personlig relation till kunderna, säger Nevs presschef Mikael Östlund.

På längre sikt kan Nevs tänka sig konventionella återförsäljare.

– Vi får se över tid när volymen växer och hur den fortsatta försäljningen kommer att se ut, men vi börjar med internetförsäljning, säger Mikael Östlund.

Leveranserna av Saab 9-3 Sedan Aero påbörjas under våren. Nästa år får också 9-3:an ett ansiktslyft och modellen kommer med eldrift och som kombi.

Diskutera: Vad tycker du om Saabs strategi för att sälja bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-04 18:49
Gunnar Lindberg

Det går säkert bra så länge som man säljer och levererar tio bilar i veckan. Kunderna slipper också betala provision till återförsäljare. Det jag har svårare att förstå är att man endast säljer via internet. Om man tar sig till Trollhättan för en provtur så borde man väl kunna köpa på plats.

#2 • Uppdaterat: 2013-12-04 19:18
RobertSt2

Jag jobbar ibland i Trollhättan, men varför skulle jag vilja provköra en bil från tidigt 2000-tal som dessutom bara får tillverkas i 1000 exemplar (för svenska marknaden). Jag provar ju hellre en nyare Saab, begagnad!

#3 • Uppdaterat: 2013-12-04 19:31
Peter E

Det måste vara en fin upplevelse att se en bilfabrik som det görs tio SAABar i veckan i. :)
Gapar nog ganska tomt antagligen.

Finns ju fler bilar i museet än det kommer göras på en månad eller?

#4 • Uppdaterat: 2013-12-04 19:56
hoff

Ska man beställa service i Trollhättan också? Eller finns det servicenätverk? Kunskap om de flesta delarna finns säkert över hela Sverige men någon måste ju ha avtal!

#5 • Uppdaterat: 2013-12-04 20:16
saabnisse

Trams, service på en Saab går ju att få var som helst.
Men det vore väl trevligt om ViB gjorde en provkörning så att vi kan få ett utlåtande om hur bilen är.

#6 • Uppdaterat: 2013-12-04 22:03
Gunnar Lindberg

Jag är säker på att varenda motorjournalist i Sverige hänger på låset i Trollhättan för att bli den förste som provkör.

#7 • Uppdaterat: 2013-12-05 12:37
Andrey

"Priserna börjar från 279 000 kronor."

Lycka till med försäljningen... För de pengarna kan man få en ny Merca C-klass eller VW Passat. Vem ska köpa en SAAB med 10-års gammal design????

#8 • Uppdaterat: 2013-12-05 12:48
roand

Varför så många dystra och negativa kommentarer. Det är bättre att hoppas det går bra. Priset kan alltid diskuteras men att jämföra med Dacia är som att jämföra guld med något som korna släpper bakom sig.

#9 • Uppdaterat: 2013-12-05 14:18
Gäst (ej verifierad)

Att Nevs kommer att få en tuff resa förstår nog alla oavsett om man gillar Saab eller ej.

Men att det finns människor som tydligen mår bra av att snacka skit om och håna ett svenskt bilmärke som nu kanske har en liten chans att komma igen är bara tragisk. Efter att ha legat lågt sen konkursen får de nu ny livsluft igen.

Gläds istället åt att någon ville ge märket en chans till och att det ändå kanske finns en möjlighet!

#a • Uppdaterat: 2013-12-05 14:31
nisseste

Synd att man inte använde flygplansmärket som fanns i 1964-ans grill. Det hade varit mer typiskt SAAB. Gripen var ju egentligen ett Scaniamärke utan samband med SAAB

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.