Bild
Nästa artikel

Protester mot högt bensinpris

Nyheter

Att tanka bensin är dyrare än någonsin och på sociala medier planerar hundratusentals människor att hålla manifestationer.

Kostnaden för en liter bensin har ökat med mer än två kronor sedan årsskiftet. Just nu är det uppe i 16,69 kronor, vilket enligt drivmedelföretagens branschorganisation SPBI är rekordnivåer

Att det svider så mycket i plånboken vid pumpen har gjort att över 500.000 personer engagerat sig i Facebookgruppen Bensinupproret 2.0. De planerar att hålla manifestationer runt om i landet. 

– Bensinpriset är ju ett problem för dem som måste ha sin bil för att åka fram och tillbaka till jobbet till exempel. I deras privata budget blir det stora hål, säger initiativtagaren till gruppen, Janne Berglund till SVT Nyheter.

Han säger att protesterna kommer att gå fredligt till och inte spåra ur, som i fallet med Gula västarna, som demonstrerade mot höga drivmedelspriser i Frankrike. 

Det har också bildats motpoler till initiativet, bland annat Bensinupproret 3.0 som istället vill att priserna på fossila bränslen ska höjas ytterligare, för att fler ska välja utsläppsfria bilar för en bättre miljö. 

Diskutera: Vad tycker du om bensinpriset?
 

Kommentarer

#1
2019-05-09 13:02

Ja det här var en väntad utveckling.

Skatten skall ner med minst 50% för att ligga i nivå med den marginalkostnadsprincip som det är meningen att vägtrafiken skall stå för.

MVH AL

#2
2019-05-09 13:10

Men det är inga problem att köpa dyrbara, välutrustade bilar där andrahandsvärdet faller som en tung sten! Vad är relevant? Just nu är vår svaga krona boven i dramat!

#3
2019-05-09 13:21

Börjar alla gråta nu för att de gick på det idiotiska mediadrevet mot energieffektiva dieslar? Varför lyssnar folk överhuvudtaget på det barskrapet vi kallar politiker? Känner inga smarta politiker. Alla jag känner är medelmåttor som bäst.

#4
2019-05-09 13:23

gnälliga svenskar är bara löjligt och pinsamt

#5
2019-05-09 13:45

Lustigt, folk köper bilar för 400.000-600.000:-, stora, tunga som dricker en hel del bensin sedan gnäller man röven av sig på bensinpriset. Är bensinpriset så viktigt så köp en mindre billigare och mer bensinsnål bil eller sluta att gnälla.

#6
2019-05-09 13:51

"Börjar alla gråta nu för att de gick på det idiotiska mediadrevet mot energieffektiva dieslar? Varför lyssnar folk överhuvudtaget på det barskrapet vi kallar politiker? Känner inga smarta politiker. Alla jag känner är medelmåttor som bäst."

Nej jag har lärt mig den hårda vägen att man kan inte låta politiker diktera ens bilval. För några år sedan var dieslar världens räddare och nu ska de bort från gatorna. Nu är istället elbilar det som ska rädda framtiden, men hur länge dröjer det tills någon politiker kommer på att elbilar inte var så bra i alla fall?

#7
2019-05-09 14:06

Det är bara att börja köra mindre. Det är ju det dom vill. Och för den som inte kan minska sina körningar så kan ett sätt vara att sjukskriva sig på grund av stark "bränsleprisångest". Kanske var 14:de dag eller nån gång i veckan när helst ångesten faller på. Brukar ju bli i samband med tankningen för min egen del =)

#8
2019-05-09 14:09

"Lustigt, folk köper bilar för 400.000-600.000:-, stora, tunga som dricker en hel del bensin sedan gnäller man röven av sig på bensinpriset. Är bensinpriset så viktigt så köp en mindre billigare och mer bensinsnål bil eller sluta att gnälla."
Det kan man tycka. Men är det verkligen dom som gnäller mest över bensinpriset? Jag tror nog dom har råd att tanka också. Dom jag känner som gnäller mest över bensinpriset kör äldre bilar och har inte råd att byta bil, men behöver den för att ta sig till jobbet i intilliggande städer.

Jag kan tycka att det är bra att det äntligen blir lite protester även i Sverige mot dom höga bensinpriserna. Vi har allt för länge bara knutit näven i fickan och accepterat alla skattehöjningar som lagts på bränslet.

#9
2019-05-09 14:10

Diskutera gärna och helst huvudförklaringen till drivmedelsprisökning.
Vår stackars arma svenska krona har tappat bortemot 50% i värde mot US- dollar som normerar råoljepriset!
Är det våra politiker som vållat detta eller är det Trump som gör oss i Sverige allt fattigare?

#10
2019-05-09 14:35

Köpte självklart en bränslesnål dieseldriven SUV. Detta kunde man ju räkna ut med röven skulle ske. Men så klart köper man enögt och utan att tänka lite själv medias domedagsjournalistik så har nog många lurats att köpa bensinslukande bilar.

#11
2019-05-09 14:39

milkylainen.

Nej, saknar inte diesel. Köpte en hybrid suv istället som går snålare och har lägre utsläpp och skatt än motsvarande diesel, och även den mindre dieselbil jag har nu och många andra mindre modeller.

Men, visst mej gör det inget om skatten sänktes som bor i glesbygd, men det skiter väl stockholmarna och politiker i riksdagen som åker tunnelbana/kollektivtrafik, taxi eller flyger i större utsträckning än vi i glesbygd som inte har några alternativ som fungerar annat än bilen.

#12
2019-05-09 14:37

Miljöpartiet ut ur Sverige.

#13
2019-05-09 14:38

Jag tankar 98 oktan utan att gnälla, det är häftigt att betala skatt.

#14
2019-05-09 14:43

70-årig farbror driver storskalig kampanj för billigare soppa, verkligen framtidssäkrat...

#15
2019-05-09 14:46

Vi får den regering vi förtjänar. Alla låginkomsttagare ska straffat ut från att komma till arbete och affär. Miljöpartiet är den mest elitistiska rörelsen vi har haft. Inte undra att många rika röstar på dem. Rensa vägarna från vanligt folk så att vi får plats. Politikerna åker själva taxi och flyg hela tiden på vår bekostnad. Dessutom är det ett väldigt tjat om glesbygd, bilberoendet är än större i Stockholm. Här är det många som kan åka kommunalt men också väldigt många som absolut måste ha bil för att livet ska fungera. Stockholmsbilisten kör fler mil i genomsnitt än de i glesbygd. Teorierna om jordens undergång har alltid haft sina anhängare, just nu har man skrämt upp väldigt många genom skräckpropaganda. Panik...panik...

#16
2019-05-09 14:47

Kan tipsa om Bensinupproret 3.0 på fb.

#17
2019-05-09 14:57

Äsch. Dieseln kostade 15.84 L i Gbg idag. Kör ca en tank i månaden a 100 mil. Kostnad ca 30 kr dagen...

#18
2019-05-09 15:06

@johnkommentar +1. Känns mer framtidssäkrat.

#19
2019-05-09 15:16

Det är det med låga löner och små resurser som förlorar på miljöskatterna. För beslutsfattarna och eliten är det småpengar.

#20
2019-05-09 15:30

Det mest frustrerande i detta är hur det lilla marginalpartiet MP har tillåtits få sådan makt. Men så klart vissa partier gör allt för att få regera.....

#21
2019-05-09 15:45

Personligen så tror jag inte direkt på att straffbeskatta olika saker. Vare sig det är diesel, bensin, el, socker, cigaretter, snus, hushållsmaskiner eller vad det nu må vara, så kan jag köpa en viss beskattning, men när det börjar bli över 60% i ren skatt så börjar man ju fundera. Så länge skatten betalar kostnaderna för sitt belastning så borde det räcka.

Vill Sverige vara konkurrenskraftigt i Värden, Europa och Norden, så kan vi inte fortsätta beskatta den enskilde individen på inkomst och allt man konsumerar, det bör vara hyfsat lika mot övriga länder i samma unioner och områden. Lägg där till negativ ränta, stundande lågkonjunktur och ökade kostnader för exporterande industrier samt minskade exportvinster samt en ökad konsumtion av välfärd som aldrig tidigare skådats, så kan man inte påstå att Sverige går "bra"

#22
2019-05-09 16:08

Skatt bör endast finnas på utnyttjande av ändliga resurser. Att beskatta arbete gör att det inte lönar sig att reparera saker utan blir billigare att köpa nytt.

Folket har röstat fram en regering som vill ta ifrån dem deras pengar och använda efter eget godtycke. Folk får det de vill ha.

#23
2019-05-09 16:20

Jag är helt för skatt och betalar gärna skatt. Vi behöver skatter för att finansiera välfärden, för sjukvård, skola osv osv. Och skatter på fossila drivmedel kan vi använda för att subventionera och sponsra miljöprojekt och mer klimatvänliga lösningar.

Är verkligen bensinen så dyr? Om vi räknar med konsumentprisindex, kronans värde över längre tid och hur den genomsnittliga lönen ökat för de flesta, så är inte bensinen dyr. Faktum är att de fossila bränslena är rätt så billiga.

Men livet idag år 2019 är dyrare än säg för 40 år sedan. Vi nyttjar fler tjänster som kostar pengar, det har kommit nya medier, nya underhållningstjänster, ny teknik osv. Som kostar pengar. Vi sitter med mobiler och datorer och betalar för tjänster som överhuvudtaget inte fanns för 40 år sedan.

Och det betyder ju då att de pengar som blir över för bensin, efter att allt annat betalats, är mindre än för 40 år sedan då vi inte alls hade denna mängd olika tjänster att betala för.

Så egentligen är inte bensinen för dyr, det är bilägarna som har prioriterat upp andra tjänster. Om man t ex avslutar prenumeration på Spotify så får man direkt 99 kr mer i månaden att tanka för. För att ge ett exempel.

#24
2019-05-09 16:26

Vem riktar sig protesterna mot? Höjda priser beror ju dels på Riksbankens lågräntepolitik dels på Trumps blockering av Iransk olja. Någon skattehöjning har ju inte skett. Så hur ska en sänkning gå till?Undra hur vi ska rädda planeten från undergång om vi inte ens kan klara någon krona högre bensinskatt? Ska vi lämna över allt skitgöra till de yngre generationerna bara för att vi ska slippa göra uppoffringsr? Jag oroar mig mer för våra barn o barnbarns framtid än höjning av bensinpriset.

#25
2019-05-09 16:26

Sluta köp SUV och köp mindre bilar!. Många kör runt i väldigt ineffektiva bilar. Finns bra bilar idag som drar ca 0,5 liter/mil (bensin)... eller leasa en elbil? Tyvärr blir det väldigt snett när nya bilar som köps är en tung SUV, som sedan som begagnad inte blir speciellt intressant. Det gäller att företag och privatpersoner som köper nytt köper ut "rätt" bilar till marknaden. För vem är intresserad av en 3 år gammal XC60 med T5 motorn?? (som exempel) Till viss del förstår jag att många är frusterade, för de med minst pengar är hänvisade till beg marknaden där väldigt många bilar (typ en gammal SUV) inte är intressanta vilket minskar valmöjligheterna och även problem med att kunna finna en snål bil som tar en ifrån A till B.

#26
2019-05-09 16:41

Att inte folk fattar att vi inte kan hålla på och köra bil nästan utan begränsning som hittills.

Men även om det inte klimatet var ett problem, det måste ju finnas oändligt mycket viktigare saker att engagera sig i än ett bensinpris på 17kr/l.

#27
2019-05-09 17:02

vi lever i ett av världens rikaste länder, vi har råd

#28
2019-05-09 17:16

Lite kul är det att folk köper vanligt vatten i 0,5 litersflaskor och betalar gladeligen 15-18 kr för den, när det finns bra vatten i kranen...

#29
2019-05-09 17:17

Sveriges minsta parti är det som driver frågan, men nästa val är de ute i kylan. Men, då är redan skadan skedd.

#30
2019-05-09 17:26

Att bensinpriset är så högt att en vanlig pensionär på landet knappt har råd att köra och handla en gång i veckan kommer att skapa otroligt mycket mer problem. Många arbetande grannar ställer numera bilen vid tågstationens pendlarparkering och tar tåget till den staden de jobbar i och den senaste månaden har 4-5 bilar tömts på bensin dagligen. Numera slangar inte tjuvarna längre utan borrar ett hål i bilens plast tank så det går fortare och detta problem gör att våra bilförsäkringar kommer att öka drastiskt. Eftersom polisen inte hinner med och att det finns för lite poliser så läggs ärendet ner omgående. Sänk bensin skatten med 50% så kommer vi åtminstone åt lite av problemen.

#31
2019-05-09 17:30

Styggavarjen
Alla borde köpa en elbil. Exempelvis sniken på Tessla för 600.000kr. När elbilarna blir ett alternativ prismässigt - ok - som PRIVATPERSON. Jag tjänar inte dom pengarna som pensionär. Endast 450’ om året.

#32
2019-05-09 18:02

Tycker mig uppleva någon sorts SUV-hat i vart och varannat inlägg här. Om det handlade om 2-ton bilar och mer skulle förstå men det verkar vara över hela linjen. En mycket vanlig och praktisk biltyp i Sverige som många väljer så jag förstår inte detta `onda öga´ faktiskt. Jag har valt en Seat Ateca som när den står där i carporten bredvid grannens Opel Astra är precis lika lång och bred, bara 1,2 dm högre. Sedan drar den en hel del mindre soppa. På andra sidan står ett långt monster, en Opel Insigna.
Dags att vakna upp, om alla skulle skaffa elbil inom 10 år skulle landet hamna i kaos.

#33
2019-05-09 18:19

Som redan nämnts - senaste månadernas prisökningar har ju primärt med oljebolagens prissättning att göra i kombination med den svaga kronan. Sen är det ett litet mysterium att kronan är såpass svag när Sverige anses ha en hyfsat stark ekonomi. Men det finns ju inte minst starka, ekonomiska aktörer som ofta spekulerar i mindre valutor av rent och skärt vinstintresse...
Och ni som skyller på våra politiker - vi har ju själva röstat fram dessa. Och gissningsvis är många av er missnöjda lite för lata för att själva engagera er politiskt och på det sättet försöka förändra. Det är liksom lättare att skälla på andra än att själv jobba för en förändring.

#34
2019-05-09 18:38

En prishöjning på 2 kr/L betyder 150 kr/mån för den genomsnittliga svenskan (som kör 15000km/år) med den genomsnittliga förbrukningen (6L/100Km). För 99% av befolkningen är det inte priset som skaver utan ens egna förväntningar gentemot poletikernas agerande. Det som man tror är rättvis och korrekt eller inte. Det finns mycket annat med löjliga priser som vi inte bryr oss om det ett dugg. Eller betalar gärna med glädje. Ett fat ligger på ca 70 dollar nu. Glöm inte att det log på ca 140 dollar nån gång i tiden. Blir oroligheter i Persiska viken kommer att oljepriset stiga ordentlig. Jag börjar att förberedda mig mentalt redan nu :-) (25-30kr/L)

#35
2019-05-09 18:40

"Vem riktar sig protesterna mot? Höjda priser beror ju dels på Riksbankens lågräntepolitik dels på Trumps blockering av Iransk olja. Någon skattehöjning har ju inte skett. Så hur ska en sänkning gå till?"
Men snälla nån, har ingen skattehöjning skett? Har du missat att det sker en procentuell höjning varje årsskifte? Vilket innebär att höjningen blir större för varje år. Hur många procent av bränslepriset är skatt just nu? Läs här: https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/konsumtionsskatter-pa...
Så nog finns det utrymme att göra en skattesänkning. Att sen skatten råkar höjas när oljepriset är lågt innebär ju bara att det märks först när oljepriset går upp igen. Så att skylla det höga bensinpriset på oljebolag, kronkurs och Trump är väl ändå att antingen ha kort minne eller att försvara dom höga skatterna.

#36
1
2019-05-09 18:57

Detta är lögn. Har räknar på det och bensinpriset är nästan samma, lite billigare, än 2001 och dyrast var bensinen 2005.

Lägg då till att i dag finns såväl snålare oljedrivna bilar samt olika grader av elektrifiering så är det korrekta konstaterandet att vi idag har möjlighet att köra väldigt billigt och borde inte gnälla det minsta om att det är dyrt.

Dessutom är merparten av oss nu medvetna om att miljöbelastningen från biltrafiken måste avta och att priset, som ett styrmedel, således bör vara mycket högre. Det är däremot något att gnälla om.

Bensinuppropet 2.0 är populistiskt skitsnack.

#37
2019-05-09 18:51

1993 kostade 1liter bensin 7,63 den har alltså fördubblats +lite till på 25 år min lön har 4dubblats under samma tid. Den Volvo som jag hade då drog ca 0.85 på semesterkörning och 1-1.2 i stan, idag drar min bil som bäst 0,49 så det är mycket billigare att köra en mil idag än för 25 år sedan kom igen när priset är ca 35:- litern

#38
2019-05-09 18:56

Ja räknar man in löneutveckling och att bilarna blivit snålare så är det inte dyrt att köra bil idag.

#39
2019-05-09 19:10

Den 1 januari 2019 blev bensinen 26 öre dyrare per liter och dieseln 18,4 öre dyrare per liter - enligt Skatteverket.
Men den höjningen är ju närmast "en piss i Nilen" jämfört med övriga höjningar beroende på valuta och oljebolag/oljeproducenter och oroligheter i världen. Visst - skatten är absolut procentuell men att det dragit iväg rejält senaste månaderna hänger ju inte på några specifika skattehöjningar trots allt.

#40
2019-05-09 19:20

Styggavargen.

Du behöver inte välja bort suv. Köpte en suv hybrid och sänkte både utsläpp och förbrukning och fick lägre skatt än den dieselbil jag har nu, så varför skulle jag välja en mindre bil som drar mer och där jag tvingas sitta på backen? Den drar runt 0,60 l/mil, låg skatt ca 1000kr/år första 3 åren därefter 360kr/år, bekvämt insteg i och ur bilen, samma låga förbrukning som många mindre bilar och betydligt mindre än motsvarande bensin/diesel drivna suvar. Så varför skulle jag välja en mindre bil?

#41
2019-05-09 19:25

Shogun
Det där med sänkt förbrukning kan du bara drömma om, den kommer ta minst 1 l/mil, det har jag läst på ViB att alla SUV:ar förbrukar, minst :)

#42
2019-05-09 19:44

Jag tycker problemet är att bränslepriset är en spegling av statens/politikernas oförmåga att använda skattepengar rationellt och effektivt. Det slösas miljarder på dåliga idéer och projekt hela tiden. Men genom att höja skatten lite här och lite där, kan de fortsätta suga ut mer av Sveriges befolkning och fortsätta leka i sandlådan... Dax att lämna landet?

#43
2019-05-09 20:14

Jo Bilräven - Nordkorea skall visst vara trevligt har jag hört. Bara att beställa en enkel biljett.

#44
2019-05-09 20:26

Bilräven-Vi bor i världens bästa land. Vilket land har du tänkt dig? Ett som är mindre korrumperat som har bättre demokrati. Vilket land är det?

#45
2019-05-09 20:32

Cts-v #44
Man kan ju börja och flytta ett land väster ut.
Betydligt mycket mer lokalt inflytande och minst lika bra demokrati och inte så jäkla bajsnödigt PK som Sverige.

#46
2019-05-09 20:36

Haha, lustigt att det gnälls när det är billigare att tanka idag än för 25 år sedan. Kanske snarare att folk lever Lyxfällan som är problemet snarare.

#47
2019-05-09 20:38

Guran
Fast...man kanske inte trivs i lusekofta..
;-)

#48
2019-05-09 21:06

Bränslepriserna är höga i västeuropa och låga i forna östblocket. Anledningen är att de utvecklade EU länderna använder skatt som ett styrmedel för att minska koldioxidutsläppen. Sverige ligger på 8:e plats för bensin och 3:dje för diesel. Om människor och djur ska finnas kvar på klotet behövs än högre priser. Tråkigt att folk ser så snävt och Sveriges utsläpp marginaliseras i debatten om miljön. Kan inte se det annat än gnäll och egoism, börja tänk istället på vilket klimatavtryck vederbörande gör och minska det, allas ensak.

#49
2019-05-09 21:46

https://spbi.se/statistik/priser/bensin/ kan alla de som är intresserade av prisutvecklingen själva jämföra vad en liter bensin kostade över tid.

Som jämförelse kan nämnas, att bensinpriset år 2000 var 8,91 kr/l, år 2005 låg det sedan på 11 kr.

Tar man hänsyn till inflationen motsvarar 8,91 kr/l som bensinen kostade år 2000 då 11,34 kr/l i dagens penningvärde. Inflationen har varit 27,25% under den jämförda perioden. Räknar vi om dagens bensinpris om 17 kr/l till år 2000 skulle bensinen då ha kostat 13,36 kr/l (mot de 8,91 kr/l som den kostade).

Jämför man år 2019 mot år 2005 kostade bensinen då 13 kr i dagens penningvärde, vilket är långt under det pris jag ser vi macken;-)

År 1990 var priset på en liter bensin nere i 4,59 kr/l, eller med dagens penningvärde 7,33 kr/l. Så billigt är det få som tankar idag såvida man inte bor i Ryssland;-)

Så alla ni som påstår att bensinen är billigare idag än vad den har varit tidigare har helt enkelt missat den mest grundläggande variabeln inom makroekonomin som kallas för inflation. Läs gärna vad inflation är för något - och hur det beräknas (det är ett index) på Riksbankens hemsida.

https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/vad-ar-inflation/

Ja, bensinen är rekordyr i jämförelse med tidigare. En del av det högre priset beror på att bensinen har blivit dyrare att producera, men en ännu större anledning till prisökningen är nya skatter - skatter som motiveras av att bilarna som både blivit säkrare och renare över tid nu skall betala in mer i skatter än produktionskostnaden. Detta är ett faktum som har visats och fastställts av regeringens eget utredningsorgan, Väg- och Trafikforskningsinstitutet (se samkost 3).

Alltså är det inte konstigt att befolkningen nu reagerar mot de orimliga transportkostnaderna. De slår snett - och särskilt mot de svagaste grupperna i samhället (inklusive kommunernas budgetar för åldringsvård, skolmat och skolskjuts eller vården). Rimligen bör därför också skatterna sänkas ner till de nivåer som VTI fastställer i sin senaste rapport.

MVH AL

.

MVH AL

#50
1
2019-05-09 22:02

Inflationen har även gjort att lönen ökat, och tar man hänsyn till det, vilket man givetvis måste göra, så är bensinen idag generellt sett billigare än 2001 som jag räknat mot. Om man sedan har en personlig ekonomi som inte tillåter att man kör bil, så är det en annan sak och kan i vissa fall vara beklaglig men de flesta klagar bara av ideologiska skäl och för att man helst lägger pengarna på annat. Fjantdebatt.

#51
2019-05-09 22:04

AL
Utgå istället från reallöneökningar....

#52
2019-05-09 22:09

Inte kunde man tro att du lever så på marginalen, A.L.

#53
2019-05-09 22:10

Du tänker nog på reallöneutvecklingen. Men den är av underordnad betydelse utifrån frågeställningen kring om en liter bensin är dyrare eller billigare än idag.

Bensinen är och förblir rekorddyr och detta helt utan rimlig anledning. Den har blivit många gånger dyrare än andra varor under samma period (generellt sett), med eller utan hänsyn till reallöneutvecklingen.

MVH AL

#54
2019-05-09 22:12

Att folk orkar bry sig eller är är man helt dum.
Gemene man springer och köper en stor tv för 17990:- så fort grannen köpt en större tv och köper en miljövänlig suv hybrid från Toyota med fin el hybrid som tar 0,72 för 348 tusen.
Och man gnäller eller skriker sig hes för att bränslet ökar 39 öre.
Man har en lön som är bättre än någonsin tidigare.
Ibland tror jag folk är riktigt dum på riktigt.

#55
2019-05-09 22:14

Axa #47
Mariusgenser heter den klassiska stickade tröjan. Men alla går ju om kring i Bergans eller Norröna å drar på tur på fjället hela tiden och till råga på allt åker billiga elbilar som även fungerar på vintern, vilket dom tydligen inte kommer göra i Sverige.
Förövrigt kostade dieseln 13,79 i dag och bensinen en dryg krona mer.

#56
2019-05-09 22:14

AL
Hur kan den vara underordnad? Varför använder du inflationen I ditt exempel men inte real löneutveckling? För att det passar din agenda?

#57
2019-05-09 22:17

Axa. Varför vill ni använda reallöneutvecklingen?

Det är bara ett postmodernistiskt sätt att förklara bort att skatterna är fiskala snarare än ekonomiskt motiverade.

Jämför man med mjölk ser vi samma sak, eller tomater, hallon, kläder och smink (eller vad man nu jämför med).

Skillnaden är dock att vare tomater eller kläder är belagda med punktskatter som gör att vi får en imperfekt fungerande marknad. Där har vi den avgörande skillnaden och den huvudsakliga kritiken mot dagens nivåer.

De innebär nämligen ett slöseri.

MVH AL

#58
2019-05-09 22:18

Guran här skiljer det 19 öre mellan diesel och bensin.
Och jag noterar inte ens om det står 14 eller 15 före utan jag tankar närvdet behövs.

#59
2019-05-09 22:20

Reallöneutvecklingen speglar köpkraften, den speglar inte prisutvecklingen.

Om vi jämför vad en liter bensin kostade år 2000 mot idag behöver vi alltså ta hänsyn till penningvärdet.

Landets inkomster och produktion är en annan diskussion.

MVH AL

#60
2019-05-09 22:21

AL
Därför att billigare/dyrare är ju i relation till lön.
Om man 1998 köpte mjölk för 10 kr och medianlön var 20000 kr, hur kan tycka det blivit dyrt med mjölk för 12 kr med en lön på 40000 kr? (Och eftersom du tar allt bokstavligt understryker jag att detta är ett illustrerande exempel).

#61
2019-05-09 22:27

Inflationen sedan 2000 är 27,5%. Real löneutveckling under samma period är 37%.

#62
2019-05-09 22:33

Axa.

Utifrån ett ekonomiskt perspektiv så är det priset man är ute efter. Man studerar hur man till minsta möjliga kostnad kan möta ett specifikt behov eller önskemål.

När man gör detta på bästa sätt blir slöseriet minimalt. Man brukar uttrycka det som att det inte finns något billigare eller effektivare sätt att producera en viss vara på.

Idag har vi valt att göra rakt motsatt. Vi har valt att göra transporterna dyrare än vad som är samhällsekonomiskt motiverat. Och av detta blir vi alltså alla fattigare (genom det slöseri som uppstår).

Vad folk sedan har i plånboken är alltså fortfarande en helt annan diskussion -som dessutom bygger på medelvärden vilket blir skvet i sammanhanget. Det tar inte hänsyn till att Ginikoefficienten faktiskt ökat i Sverige under samma period..

Så även utifrån det fördelningspolitiska perspektivet slår skatterna snett - på mer än ett sätt.(vilket nog är en av drivkrafterna bakom protesterna)

MVH AL

#63
2019-05-09 22:36

Ha ha Axa. Så även när du räknar in löneökningarna så har bränslet blivit dyrare (relativt sett). Jag utgår från att dina siffror är korrekta (har inte orkat kontrollera).

MVH AL

#64
2019-05-09 23:07

Jag säger som min son, det där med bensinpriset påverkar inte mig, jag tankar alltid för en femhundring.

#65
2019-05-09 23:47

AL
Nja, mitt fel. Siffran för inflation tog jag från dig men såg inte att den var begränsad i period.

Men faktum kvarstår att det har skett en real löneutveckling.
Vad gäller ginkoefficienten så är den låg, vet inte vad du menar med att den har ökat.

Dock ska man beakta att initiativtagaren till upproret är en bit över pensionsålder. Utifrån pensionärernas perspektiv är det nog mer upprörande med bensinpriset.

#66
2019-05-10 01:06

Globalt sett är de svenska drivmedelspriserna inte speciellt höga om man väger in vad man tjänar i Sverige. I t ex Kina, Indien och Ryssland är priserna för gemene man ännu högre.

#67
2019-05-10 03:29

Det är en sak att bidra till något gott - en helt annan att bidra till något meningslöst.

Bensinpriset i förhållande till vad man tjänar är nog inte det som stör mest. Det som stör är att just vi måste ha så höga skatter på bensinen/diesel. 0.01 dollar per liter i Venezuela. 0.13 dollar per liter i Sudan och 0.29 i Iran. Storkonsumenterna såsom USA ligger på 0.83 dollar/liter och Ryssland 0.67. Kina och Indien ligger båda på 1.07 dollar/liter.

Att jämföra med Sverige på 1.81.

Är det verkligen någon som tror på att Sveriges bensinpriser (och skatter) verkligen gör någon skillnad globalt sett, eller är det bara ytterligare ett sätt att pungslå svenska skattebetalare så att staten kan bekosta feministiska knypplingskurser?

Världens mest sålda bil, år efter år, är F-150 om cirka 2.5 ton. Att vi i Sverige kör runt i minibilar behäftade med miljösjuka blodsbatterier och sparar en och annan droppe här och där gör inte någon som helst skillnad.

Och därmed är skatterna på drivmedel helt verkningslösa och inget annat än ytterligare ett sätt för staten att håva in våra pengar. 

.

#68
2019-05-10 08:05

@John2008, det märkliga är när man som du väger in vad man tjänar i Sverige och jämför med vissa andra länder.
Man jämför alltid bruttolön i Sverige och den är hög jämfört med många av de länder du räknar upp, men tyvärr betalar de flesta drivmedlet med sin nettolön och den är, när allt som är absolut nödvändigt för någorlunda hyfsad överlevnad, ganska låg!
Vi har ett väldigt högt drivmedelspris i Sverige!

#69
2019-05-10 08:07

Enligt SVT:s undersökning så är bensinen inte speciellt dyr i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-kostar-bensinen-i-europa

#70
2019-05-10 08:25

Som sagt: med hög inkomstskatt, högt skattetryck och världens högsta marginalskatt så blir bensinen dyr i Sverige. Den sjunkande kronan påverkar förstås också vårt bensinpris.

Lägg sedan till höjda fordonsskatter, 32% skatt på trafikförsäkringen, indirekt ökning av kostnaden med ett milavdrag som legat stilla i mer än 10 år...
Men, det är sånt som gärna "glöms bort" att ta hänsyn till i debatten när MP med vänner pratar om kostnader.

#71
2019-05-10 08:21

@hultarn

60% av soppapriset är skatt (och moms på skatten). Skatt som går rakt ner i statens tomma kistor, medan resten av världen gladeligen förbrukar de fåtal droppar vi möjligtvis sparar in.

.

#72
2019-05-10 08:32

1972 kostade en liter bensin 0,96:- litern en GB sandwich 1:- 2018 kostade samma glass 17:- vad är problemet? Jag är så glad att man inte rör löneskatten för den kan man inte påverka.

#73
2019-05-10 08:38

I Sverige gnälls det alltid över någonting, och i Sverige så får man inte vara glad och positiv. Man får inte vara nöjd, utan man måste gnälla för att bli accepterad. Detta har jag tagit upp många gånger i detta forum. Jag får t ex inte vara glad och nöjd för jag har en fransk bil, en bil som dessutom är snål på bränsle. I Sverige dominerar stora bilar med stora motorer, tunga tyngder och hög förbrukning. Dessutom håller inte svensken hastighetsgränserna. Och sen klagar svensken på priserna för bränslet.

Låt mig komma med ett smart tips: Byt till en mindre, lättare och snålare bil (gärna fransk :) ) och kör inte fortare än man får på vägen. Då ska ni se att bränslekostnaderna går ner.

#74
2019-05-10 08:50

Många vill påstå att bensinen inte är dyrare idag jämfört med olika tidpunkter tidigare.
Här är kalla fakta över bensinprisförändringen över 95 år, beräknat m.hj.a. webbsidan Ekonomifakta!
När min Far och hans 2 syskon turnerade 1924 med familjens T-ford och spelade stumfilmspiano på traktens biografer kostade bensinen 40 öre/liter. Omräknat till idag motsvarar det ett bensinpris på 11 kr/liter!

#75
2019-05-10 09:04

Cts-v #72
Köper man sin glass i 6-pack på Konsum kostar den drygt 7kr styck
Tankar jag 6l bensin på OK så får jag trotts detta volyminköp inte besinen för 7kr/l
Inte ens servicen att någon kommer ut och fyller tanken åt mig, tvättar av vindrutan och kanske kollar oljenivån.
Det var också inkluderat i bensinpriset 1972.

#76
1
2019-05-10 09:38

Har man fått höjd fordonsskatt har man fel bil och få skylla sig själv. Jag betalar ingen fordonsskatt alls på grund av rätt bil.

#77
2019-05-10 09:49

För en gångs skull (?!) håller jag med Raphael - även om jag möjligen kan ha en svag tveksamhet till franska bilar...:) Det finns nog mycket annat man hellre kan lägga sin energi på än just drivmedelspriserna.

#78
2019-05-10 10:03

Jo, det är ju en poäng i att man kan påverka sin milkostnad rejält enbart genom (framförallt) ett bättre körsätt, kolla luften, takboxen (räknade till 15 enbart utanför jobbet), plocka ur allt bråte som åker med i skuffen av slentrian, använda motorvärmare, mm.
Mycket av detta gör ju vi som är bilintresserade, men många andra tänker inte ens på det.
Men, samtidigt är jag inte intresserad av att bli överbeskattad.
Och inte heller är det OK att vissa bilar har noll/låg skatt, de sliter ju på vägarna och orsakar buller och utsläpp som alla andra.

#79
2019-05-10 10:04

Konvertera till E85 då, ni som har bensinbilar, eller köp en beggad E85-bil, de står inte så högt i kurs just nu, men borde det i rådande situation med både drivmedelspris och minskning av användande av fossila drivmedel. Dessutom så är hela Etanol-komponenten 100% befriad från energi- och koldioxidskatt. Tänk på det, ni som gnäller över att bränslet är överbeskattat!

#80
2019-05-10 10:07

Alla kostnader som människor har svårt att värja sig mot upplevs nog som inkräktande på privatekonomin när de ändras drastiskt. Jag kan mycket väl förstå hur människor på landet drabbas, särskilt när de kanske inte haft råd att skaffa en bränslesnål bil utan fortfarande håller den gamla 740-kombin i rullande skick. Man skulle kunna ta pengar från storstädernas kollektivtrafikbiljetter och skicka dem till glesbygdens bränslepumpar.

#81
2019-05-10 10:15

Nu ler man vid pumpen, äntligen finns det incitament att tanka etanol igen!

#82
2019-05-10 10:22

Jag bilpendlar 15 mil till jobbet och har inga problem med bensinpriset, vi gör andra val varje dag som påverkar mer på ekonomin.

#83
2019-05-10 11:30

Tur man bara har 6 km till jobbet

#84
2019-05-10 11:46

Bgl
Och hur var lönen i förhållande till bensinpriset 1924?

#85
2019-05-10 12:08

Vilka länder, där bränslepriserna är högre, är lika stora och glesbefolkade som Sverige? Vilka har lika bra(dåligt) vägnät och lika opålitlig tåg/kollektivtrafik?

Nämn en stad i Europa som är lika ”stor” som Göteborg, där man betalar trängselskatt, i ett land där det är lika dyrt att köra bil som har samma problem med trafiken?

#86
2019-05-10 12:15

inlägg #73..bra skrivet!

#87
2019-05-10 12:36

Jag har inga problem med kostnaden för att köra bil i Sverige, i somras tankade jag för 20kr/L i Italien. Men jag tycker att vi som kör bil och betalar för det ska få mer för pengarna. Jag köade inte en minut i Hamburg, Berlin, Milano eller i någon av de stora städerna jag besökte i somras. Den enda skillnaden sedan trängselskatten infördes i Gbg är att man nu får betala för att köa och köerna är värre än någonsin.

Samtidigt som kollektivtrafiken är precis lika hopplös som den alltid varit.

#88
2019-05-10 18:46

Svensk ”logik”:
1. Köp en stor, tung bil med stark motor och hög förbrukning.
2. Klaga på bränslepriset.
3. Se det som kränkande för svensk glesbygd att råoljepriset stiger och kronans värde sjunker, vilket båda leder till högre bränslepriser.

Olja är en ändlig resurs. Det börjar bli dags att förbereda sig på att den kan ta slut. Dessutom är det osunt för Sverige att vara så beroende av olja, lärde vi oss inget under oljekrisen i mitten på 70-talet?!

#89
2019-05-10 19:56

Svensk logik, är snarare att bara ställa sig på alla fyra och ta emot, utan gnäll...

Med höga priser på bensin och boende och lite tillbaka för den skatt på bränsle tycker jag det är helt rätt att det gnälls, demonstreras, käftas emot osv.

Vi är alldeles för veka och godtar alla möjliga sätt och fantastiska påhitt som kommer från miljömaffian.

#90
2019-05-10 22:53

Konjunkturinstitutet har i sin rapport "Konsekvensanalys – internalisering av trafikens samhällsekonomiska kostnader" (2018) redovisat hur stora inbetalningar som respektive trafikslag gör och jämfört dem med den aggregerade kostnaden för buller, utsläpp, olyckor och vägslitage- också det per trafikslag. Konjunkturinstitutet anger då att kostnaden (utslaget på trafikarbetet med personbilarna) uppgår till 1 894 miljoner per år, vilket skall jämföras med de 3 070 miljoner kronor som trafikanterna samtidigt betalar in i bränsleskatter. Överbeskattningen uppgår då till 1 176 miljoner kronor, eller en internaliseringsgrad om 162%.
Beräkningarna bygger på resultatet från Väg och Trafikforskningsinstitutets samkostmodell som jag redovisat tidigare.

Konjunkturinstitutet gör också en körning där man försöker skatta vad överinternaliseringen får för konsekvenser på produktion och handel och framförallt givet att nuvarande regering fortsätter med sin destruktiva politik. Beroende på vilka antaganden som görs - samt framförallt vilken kalkylränta som man utgår från (vilket ofta får stora effekter på resultatet) så väntas förlusterna uppgå till någonstans 5-10 miljarder kronor år 2030. Värdena bygger på minsta värdets princip - så det finns goda skäl att anta att förlusterna är betydligt högre.

Tio miljarder motsvarar i sin tur 25 000 dygn på en genomsnittlig intensivvårdsavdelning, så det är ganska ansenliga summor som mp nu slösar bort till ingen som helst nytta. Resurser som alltså skulle kunna användas till bättre saker än att subventionera amerikanska bilresor, ryska stridsflygövningar eller kinesisk industriproduktion.

MVH AL

#91
2019-05-10 21:40

Magpie
Du har fattat det fel. De flesta av oss står inte på alla fyra och tar emot. Vi använder valfriheten som konsumenter och köper snålare bilar eller bilar som inte använder bensin/diesel.

Vekheten finns hos de som fortsätter med samma köpbeteende och sedan gnäller.

#92
2019-05-11 00:04

A.L #90: "Resurser som alltså skulle kunna användas till bättre saker än att subventionera amerikanska bilresor, ryska stridsflygövningar eller kinesisk industriproduktion."

Det här uttalandet har vi hört förut och är rent populistiskt. Benar man upp detta kan man se att det är subjektivt tyckande inlindat i vad som förefaller vara ekonomiska fakta.

#94
2019-05-11 07:39

Min 80 åriga far säger att numera är tanken hälften och bilen drar hälften.
På 50-60 talet fick en vanlig industriarbetare verkligen hamstra på bilkörningen och pricis ingen hade råd med en ny bil.
Det var gröt och åter gröt på bordet och emellanåt något bättre.
Han fattar ingenting av allt gnäll som är i dag

#95
2019-05-11 13:16

Jo tack John. Tvärtemot vissa andra förnekar jag inte att utbudet påverkar priset. Ännu mindre påstår jag mig ha studerat ekonomi utan att ha tagit till mig de mest basala sambanden inom området (konsumtionsteori samt miljö- och transportekonomi).

Elasticiteten gäller i båda riktningarna. Det upplever vi varje dag ute i verkligheten oasvett vad vi väljer att konsumera. Det gäller med eller utan ett ideologiskt perspektiv. Om John kan hitta en modell där han lyckas kringå den mekanismen borde han inte slösa tid här. Då rekommenderar jag honom att sälja sina färdigheter till finansvärlden - och dessutom se fram mot ett pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne;-).

Rörligheten på marknaderna är idag större än någonsin. Det går enkelt att flytta produktion och konsumtion till länder där beskattningen saknas. Naturvårdsverket kallar det för "att jaga sin egen svans i klimatpolitiken" - eller så kallat koldioxidläckage som idag utreds och analyseras grundligt också på departementsnivå.

Därför subventionerar svenska resenärer amerikanska bilresor, ryska militärövningar och kinesisk industriproduktion, vilket f.ö också bekräftas av officiella data. Och därför slår allehanda miljöaktivister och ligister sönder hela städer i samband med politiska toppmöten. Man gillar inte globaliseringen.

Att vifta bort invändningar enbart för att de inte stämmer överens med den egna agendan eller att det inte bör vara så löser inga miljöproblem. Dessutom är det (förutom att det är högst ovetenskapligt) om något ett uttryck för populism.

MVH AL

#97
2019-05-11 10:05

Ja om den modellen stämmer överens med verkligheten är det dags att ta tag i problemen.

Det gör man dock inte genom att suboptimera och flytta konsumtionen av fossil energi utanför Sveriges eller EU;s gränser. En förändring som ger ett varaktigt resultat och som kan operationaliseras i ekonomisk och praktisk handling kan fortfarande bara ske genom en bred global politisk enighet.

Och dit är det långt.

MVH AL

#98
2019-05-11 13:46

vuxna män gnäller som barn för att soppan är dyr.. tycker verkligen synd om dom

#99
2019-05-11 15:33

Apex #85
Oslo, ligger i Europa. Räkna med en hundralapp per dag i bomavgifter.
Felet i Göteborg är att trängselskatten är för låg. I de Norska städer där man infört bomringar så är det så pass dyrt så att trafiken gått ned. I Oslo vill jag minnas att trafiken minskat med 20% på infartsvägarna.
Så de verkansmedel som faktiskt gör verkan är inte tillräckligt verkansfulla i Sverige så folk fortsätter köra bil. Sen så åker du ju gratis med elbil och i kollektivfältet om du är två eller fler i bilen i Oslo. Så man börjar få ordning på trafikinfarkten genom ner rejäla tag.

#100
2019-05-11 17:22

Guran

Hur är kollektivtrafiken i Oslo? Vad används pengarna till? Värdelösa tågtunnlar eller till projekt som faktiskt gör nytta? Ska man debitera 100kr för en passage så måste det finnas ett vettigt alternativ till bilen och det måste göras vettiga investeringar. Det tycker jag inte att det finns eller görs i Gbg.

I London är det svindyrt att köra bil men deras tunnelbana fungerar klockrent. Till och med på en fredag eftermiddag.

#101
2019-05-11 17:27

Tunnelbana, spårvagn, buss och pendeltåg. Många pendlarparkeringar så du kan parkera och ta tåg eller buss in till city.
Finns ett riktigt bra kollektivutbud, speciellt i centrala delarna där det nästan är en överkapacitet, och det byggs ut InterCity förbindelser för snabbare tågförbindelser. Men ni får ju snart Västlänken i Göteborg så då blir ju alla problem lösta :)

#102
2019-05-11 18:17

Guran

Låter som en utopi när man ser hur det ser ut här. Då hade jag inte heller haft något emot att betala 100kr för en passage. I Norge är det väl också billigare att köpa elbil än i Sverige?

Haha, västlänken.. är övertygad om att göteborgarna röstade nej till trängselskatt enbart pga västlänken. Kommer bli ett större fiasko än Hallandsåstunneln.

#103
2019-05-12 15:36

Inget parti vågar säga att de ska sänka bensinskatten rejält. Ett parti som drev den frågan skulle lätt komma in i riksdagen.

#104
2019-05-13 15:24

"Dålig kollektivtrafik" i Stockholm: resenärerna tvingas vänta i hela 15 minuter på nästa avgång.

"Dålig kollektivtrafik" på landsbygden: sista bussturen för veckan går 22:30 på fredag kväll, nästa tur på linjen går 05:30 måndag morgon.

#105
2019-05-14 11:06

Nej - bränslepriset är inte för högt. Under 20 kr litern är idag helt okey. Vi måste ta ansvar för våran planets begränsade resurser och framtid. Det är möjligen din bil som är för törstig - välj då nästa gång en bränslesnålare. Och väldigt många kör fortare än tillåtet och sedan gnäller man vid pumpen....

#106
2019-05-14 11:28

Masa

Så lösningen är att hela tiden höja skatten? Du borde bli politiker, passar perfekt in där.

#107
2019-05-14 11:44

Masa: Om man lägger ihop kostnaderna för globala utsläpp, olyckor, vägslitage och miljö och tillämpar marginalkostnadsprincipen hamnar man på 0,29 kr/km. Det är dessa 0,29 kr/km som då skall ligga på bränslets pris.

Idag ligger skatten 63% högre än dessa 0,29 kr/km, eller 0,47 kr/km. Därför bör skatterna justeras ned med minst 63%. Det nya priset blir då 10,30 kr/l.

En mer sansad analys ger oss dessutom att koldioxidkomponenten egentligen bör tas bort helt - samt att energiskatterna likaså bör ersättas med separata vägavgifter istället. Då skulle bränslet kosta 7,20 kr/l.

MVH AL

#108
2019-05-14 11:47

Löjligt att tro att de höjda skattekronorna går direkt till miljöarbete. Det tror jag inte en sekund på. Det enda som i samband med högt bensinpris får vår miljö att må bättre är att vi alla kör mindre och byter bil till miljöbil.
Detta kommer inte att hända för folk gnäller lite och kör ändå bil som de alltid gjort ochfortsätter att köpa stora, hästkraftsstinna bensinslukande bilar
Jag råder alla som gnäller att tänka över vad för slags bil de byter till nästa gång. Man behöver inte den största suven med 200hk om man kör ensam i bilen 80% av tiden som bilen rullar.
Vill man verkligen göra något för miljön så köp mindre bensinsnålare bilar. Elbilar är bra om man tänker på utsläpp vid körning men annars är de lika skitiga som vilken bil som helst vid tillverkning.

#109
2019-05-14 20:26

Flyga och åka bil får räknas som lyxkonsumtion numera. Är nog klokt m tanke på miljön och alla onödiga resor som folk verkar göra. Själv gått från 1500 mil till endast 1000 per år. Snart bilpool på lite sikt. Cyklat i 20 år året runt så gott samvete där. Både jag och miljön har tjänat på det. Några kronors höjning spelar ingen roll för de flesta. Lite ecodriving och färre mil så är den ökade kostnaden löst

#110
2019-05-15 06:57

strunta i miljön det gör alla när det blir skarpt läge någon annan får rädda planeten

#111
2019-05-15 09:34

Ja några navelskådande aktivister i ankdammen lär knappast göra någon större skillnad i alla fall.

MVH AL

#112
2019-05-15 09:48

Flyga är knappast lyxkonsumtion. Man tar sig numera fram och tillbaka till Sydeuropa runt en tusing. Även flyg till tex NY är betydligt billigare idag än för 10 år sedan.

#113
2019-05-16 11:05

" Några kronors höjning spelar ingen roll för de flesta."
Tvärtom, för väldigt många är bränslekostnaden betungande. Alla har inte förmånen att bo där det finns allmänna kommunikationer som funkar.
De har heller inte ekonomi att köpa en ny elbil, som miljöpartiet tycker är lösningen på ökande bränslekostnader.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.