Bild
Nästa artikel

Prius snålast någonsin

Nyheter

Miljömyndigheten EPAs tester visar att fjärde generationens Toyota Prius är den bränslesnålaste bilen som sålts i USA någonsin.

Amerikanska miljömyndigheten EPAs mätningar visar att Toyota Prius -16 är den bränslesnålaste bilen utan extern laddningsmöjlighet som sålts i USA någonsin. Den tidigare titelinnehavaren var Honda Insight -00. Enligt EPAs mätningar kommer den nya Priusen 56 miles på en gallon, vilket motsvar ungefär 4,2 liter per 100 kilometer vid blandad körning. Med tanke på att Honda Insight är tvåsitsig mot Priusens fem säten så får det ses som en god prestation.

Testerna är genomförda i verkliga förhållanden, alltså inte i testbänk eller i testbana och det är samma typ av test som avslöjade Volkswagens manipulerade mjukvara.

Diskutera: Hur viktig är förbrukningen när du väljer bil?

Kommentarer

#1
2015-12-23 10:42

För egen del är inte förbrukningen det viktigaste när jag byter bil, komfort/utrustning för budgeten som är satt är betydligt viktigare, efter komfort kommer säkerhet/praktiskt, därefter sen kommer förbrukningen....detta är hur jag ser på det vid bilbyte, sen är en snål motor i verklig användning en klar bonus.
Sen om man ser till andrabil/hobbybil som bara rullar 500-1000 mil om året, då är förbrukningen lååångt ner på listan, där är charm/rolighet viktigare :)

Som en parantes kan jag tillägga att den absolut snålaste bil jag ägt vad gäller förbrukning vid verklig körning/användande var Volvo V50 drive med snåldieseln. Sjukt snål bil i förhållande till vad den ändå klarade vad gällde komfort och användarvänlighet i vardagen.

#2
2015-12-23 10:59

För mig är förbrukning en central faktor, kommer aldrig mer köpa en bil som drar mer än 0,5 liter milen (även i stadskörning). Mycket av poängen med en bil är frihetskänslan och har man en törstig bil som är dyr att använda så tappar man mycket av den frihetskänslan.

#3
2015-12-23 11:55

Ingen slump att Toyota är störst. Samma tänk som Apple.

#4
2015-12-23 12:03

När nu Prius har blivit så snål i verklig användning så betyder det att motsvarande dieselbil bör ha en förbrukning av 2,6 liter per 100 km i verklig användning då dieselmotorn alltid sägs vara 30 % effektivare än bensinmotorn vilket det ofta skrivs om.

#5
2015-12-23 13:31

Klart att förbrukningen blir viktigare och viktigare, men inte helt avgörande vid bilbyte. Ligger mellan 0,65--0,70l/mil med Cx-3an för det mesta mätt vid pump, men även färddatorn stämmer överraskande bra med verklig förbrukning mätt vid pumpen. Lexus CTn är betydligt snålare kring 0,48-0,50l/mil, då inte överdriven snålkörning. Nästa Lexus CT som kommer 2017 läste jag häromdagen ska också baseras på nya Prius plattform, liksom många fler kommande modeller.

#6
2015-12-23 13:43

"Samma tänk som Apple." Öh va? Utveckla gärna.

#7
2015-12-23 14:06

Samma tänk som Apple, skulle inte tro det va.
Då skulle en Toyota börja på 800000:- och snygg som Aston Martin.
(Tesla är mer lik Apple)

#8
1
2015-12-23 14:30

Heja Toyota.

#9
2015-12-23 14:56

Förbrukningen har varit mindre viktig, bakåt i tiden, för min del. Nu är den central, var beredd att köpa en laddhybrid eller liknande vid mitt senaste bilbyte(i somras) med det var för dyrt. Nästa bil om c:a 2 år blir helt klart en med något typ av batterie. Tror också att med senaste rönen från klimatmötet så blir vi bilägare med förbränningsmotor hårt åtsatta framgent.

#10
2015-12-23 15:49

Men Previa prius är inte 100% bensin bil det är ju en Hybrid och i Toyotas fall hybrid synergy drive asså båda drivlinor el och bensin jobbar tillsammans och med miljarder och massor av japanska tekniker har man bevisligen justerat in en till att bli snål och ren.
I övrigt så är förbrukning viktig för mig när det gäller bruksbilen inte viktigt men top 3

#11
2015-12-23 17:50

Suck. Verkar sitta en hel del kränkta vita medelålders män gör och downvota alla positiva kommentarer om Prius och Toyota. En korrigering är att det inte är så att motsvarande dieselbil skulle vara snålare än Prius. Prius har en helt annan typ av bensinmotor än en vanlig bil. Den har en verkningsgrad på över 40%, tack vare en hel del smarta lösningar och elmotorerna. Dessutom slipper man de farliga utsläppen som dieseln har. Ett bevis på hur bra Toyotas hybridsystem är finns t ex i nya Lexus RX som ger 313 hk via V6:an, 0,52 l/mil, 120 g CO2.

#12
2015-12-23 18:17

Även om Prius återanvänder en del av den ursprungliga energin från bensinen när batteriet laddas så är det bara 100 % bensin som tillförs bilen för att driva den framåt på samma sätt som andra bensinbilar.
Det låter inte som om skillnaden är så stor när man som Shogun skriver att ens bil bara drar ett par dl mer än CTn, men förbrukningen för CX-3an är faktiskt 40 % högre än CTn.
Så om man har en CX-3a som kostat 10 000 kr i bränsle på ett år så kostar CTn 6000 kr för samma körsträcka, men har man inget bättre att lägga pengarna på än att köpa mer bränsle så gör det inget förstås.
Jag tycker att 40 000 kr på tio år med bilen går att använda bättre, och så gör man samtidigt mindre skada på miljön och levande varelsers hälsa med bilen som är snålare.

#14
2015-12-23 18:28

En sak känns mer och mer klar, nästa bilbyte blir till något nyare än enbart bensin eller diesel. Äntligen kan man ha drag på en Toyota Hybrid i och med nya RAV4:an. Är dock väldigt nyfiken och en smula misstänksam mot bränsleförbrukningen, hoppas den blir bättre än med Lexus NX300 som jag kört en del. Tyvärr verkar det dock vara samma drivlina men sitter jag bara bra, så kanske...

#15
2015-12-23 18:55

Previa
Jag håller helt med att det är helt irrelevant att en hybrid har elmotorer som arbetar i lag med förbränningsmotorn. Vissa som ej förstår hybridtekniken brukar använda det som en slags "ursäkt" att det är ju så enkelt att få en hybrid snål för den går ju på el också. Så länge det inte är en Plug-in så är det en 100% bensindriven bil!
Jag håller inte helt med om att om en CX skulle förbruka bensin för 10 000:- så skulle en CT200 kosta 6000:-
40% mer men 28.6% mindre va? ;)

Det känns som att Toyota inte har lämnat många stenar ovända när dom utvecklat nya hybriddrivlinan ,40% verkningsgrad i en bensinmotor wow!

#18
2015-12-23 20:16

c k, sluta hata!

#19
2015-12-23 20:19

Alla pratar om förbrukning, jag tycker att man skall prata miljö istället. Tänk om fler köpte bilar som Prius, dvs sådana som drar mindre än 0,5 liter/mil. Det är egentligen riktigt pinsamt att inte mer hänt på över 20 år när det gäller förbrukningen. Jag vill nog påstå att våran dumdristighet ligger bakom, teknik finns men vi valde att köra större och allt tyngre bilar med högre luftmotstånd. På 80-90 talet var det mycket fokus på luftmotståndet, jag minns att min fars gamla Open Kadett var otroligt snål, den var lätt och hade lågt luftmotstånd och vi kunde ibland köra på ca 0,55 liter/mil (bensin)...det var som sagt på 80-talet. Fortfarande idag är det inte många bilar som kommer ner mot halvlitern/mil trots att vi har bättre teknik och bättre motorer. Diesel bilar som rullar ut nya på gatan idag borde max få dra ca 0,45 liter/mil, allt annat är tok för mycket.

#22
2015-12-23 21:33

Styggavargen, där är roten till det onda. Din fars gamla kadett saknade allt en ny bil har, därför var den lätt och drog lite bensin. 0,55 var oerhört lite på den tiden när alla andra lätt drog det dubbla. Bilarna lastas ju hela tiden ner med mer o mer prylar, som man såklart tycker är nödvändiga men som väger kilo. Min Miata som väger drygt 1000kg med 2,0l och 160hk ligger kring 0,65 vid normal körning, hade man lastat den med ytterligare 500kg hade den säkert slickat i sej 0,8 istället. Så enkla är naturlagarna och därför har väl biltillverkarna en svår ekvation. Även hybriderna drar för mycket vid normal svensk blandad körning, och återigen, vikten...

#25
2015-12-23 22:47

När jag väljer bil är ekonomin den första faktorn jag tar hänsyn till, sedan funktion, sedan kvalitet och säkerhet

#26
2015-12-23 23:06

Men varför måste bilar väga ännu mer idag? Tekniken går väl framåt och bara en sådan sak som att min bil saknar reservhjul vilket sparar vikt. Vi är snart uppe på 2 ton för en vanlig stor bil. Volvo byggde 940/960 som vägde under 1,5 ton och ändå är mycket stora bilar. Min förakt för SUV beror nog på allt detta onödiga som sker just nu, vi borde lära av historien och dra slutsatser för att göra ännu mer miljövänliga bilar. Sedan har nog inställningen till bilen som transportmedel förändrats över tiden, förr handlade det om att ta sig ifrån A till B på så liten miljöpåverkan som möjligt. Idag verkar det nästan vara tvärtom, folk köper SUV's och fyrhjulsdrift så det står härliga till nästan för att maximera utsläppen och sedan undrar de varför det är 9 grader varmt i vinter? *snurrar med ögonen*

#28
2015-12-23 23:57

Styggavargen - Jag har sett att det ofta är precis tvärtom, när en ny generation ersätter en gammal så väger den mindre.

#29
2015-12-24 00:42

c k: Tänk, äntligen någon som använder huvudet. Jag är så trött på "diesel är dåligt, bensin är frälsningen" som mediadrevet sysslar med. Dieselbilar (och bensinare) som fuskar och har svårt att hålla NOx måste korrigeras såklart. Men att tro att något ska bli bättre genom att köra ottomotorer som drar minst 30% mer... måste ju få huvudet undersökt.

Diesel idag är upp till 50% förnybart som standard (HVO + RME) Bensin är ca 10% (etanol). Det betyder att en diesel har 1/3 av bensinbilens miljöpåverkan, inräknat effektivitetsvinsten.. Och nu vill alla dårar tillbaka till bensin...

#30
2015-12-24 08:32

CK
Vilken Lexus 200 släpper ut 177g Co2 och 44mg Nox? Länka gärna!

Lexus 200 brukar ha samma drivlina som prius och en Prius släpper ut 89g Co2 och 5.8mg Nox.
Prius Plug-in 49g Co2 och 0.1mg Nox alltså 0.1mg!!!
Hur mkt var det nu en Vw fuskdiesel släppte ut? Upp till 40ggr gränsvärdet i USA som är vad? 40mg? 1600mg!

Du förstår inte hur en hybrid fungerar. Det handlar inte om att den ska gå att köra på el långa sträckor.
Så snart körförhållandena är så att du behöver lite eller ingen kraft stängs bensinmotorn av och man" glider"
Behövs sen lite kraft (mindre än att systemet bedömer att mensinmotorn skulle vara effektiv) så skjuter den till med el. Behövs mera kraft går bensinmotorn in och gör sin grej. Behövs tillfälligt mera kraft (mera än att systemet bedömmer att bensinmotorn skulle vara optimalt effektiv) så hjälper den till med el.
Denna el laddas senare tillbaka vid ett läge med lägre kraftuttag då bensinmotorn tillåts arbeta effektivare eller vid nästa inbromsning.

De som har som grej att utöva hypermiling använder en teknik som kallas "pulse and glide" där man försöker använda bensinmotorn i sitt mest effektiva område under en kort "pulse" för att sedan släppa och gå in i en "glide" där man glider utan assistans från el ner i fart så lågt trafiken tillåter eller man anser lämpligt sedan upprepas det hela.
För MAX effektivitet UNDVIKER man alltså att använda EL så långt det går!

Och nej, det förekommer inga kallstarter titt som tätt efter som motorn inte hinner bli kall på den korta stunden den inte går.

Hybridtekniken är optimerad för låga utsläpp före låg förbrukning.

#31
2015-12-24 11:19

Om man utgår från riktig körning i vardagslivet så den enda källa jag har, och vilken jag skrivit om här tidigare, är chefens NX300h. Efter skidresan till fjällen, 1,18l/mil i snitt! Kan man ligga i 80-90km/h så är den snål men så fort man ökar farten till landsväg/motorväg skenar förbrukningen, och det är ju så väldigt många kör i Sverige. Han kör kanske som en biltjuv tänker du, vilket inte är fallet, men med hela familjen i bilen så drog hans gamla diesel XC60 D3 betydligt mindre vid samma typ av körning.(räknade 0,7). Vilka utsläppsnivåer det är vi dessa NX300h-mil kan jag bara gissa. Hur mycket jag än tycker om tanken på hybriddrift med alla dess fördelar(vid stadskörning) har jag svårt att få ihop ekvationen.

#32
2015-12-24 11:23

Läste just att Mazda är det bränslesnålaste märket i USA enligt samma EPA, för tredje året i rad! Och det helt utan vare sig hybrid- eller dieselmodeller. Tack vare Skyactiv-tekniken. Det bevisar också att Mazda har rätt och alla andra har fel, Skyactiv är överlägset down-sizing och turbo. Det ni Toyota-lovers och alla andra!

#34
2015-12-24 11:54

C K

Den Lexusen du jämför med är en SUV med en vanlig turbomatad 2.0 litersmotor med automatväxellåda och 238hk. Inte hybrid alltså
Däremot verkar den ha funktionen att den kan växla mellan Atkinson (effektiv) och vanlig Ottogång (prestanda)

#35
2015-12-24 11:54

ck.

Ja, det märks att du inte är insatt i Lexus alls. Den Lexus du pratar om (HBM210)är ingen hybrid utan turbo modellen av Lexus Nx som i och för sig är en förnämlig motor på sitt sätt som fått väldigt fin kritik i pressen, så du jämför hästar och kameler här. Denna tråd är om hybrider, gör om gör rätt och kom tillbaka sedan och jämför med en hybrid som här diskuteras........hahaha, en hybrid är alltid överlägsen en diesel i ALLT vad gäller utsläpp!

milkylainen, så det gäller att använda huvudet och jämföra med rätt bilar..........;o) Tänk att man ska behöva lära dom allt ;o)

#36
2015-12-24 11:58

HSDpulseANDglide.

Helt rätt den växlar mellan Atkinson och otto, en väldigt fin motor med en nyutvecklad turbo av Lexus/Toyota. Denna motor kommer i många fler modeller än Lexus Nx.

#37
1
2015-12-24 12:13

Haha, roligt detta. Smisk på fingrarna.

#38
1
2015-12-24 12:14

Förutom att HSD är så bensinsnålt, så är de helt underbara att köra.

#39
2015-12-24 12:14

Det är värt någon krona per mil och slippa åka i en ful opraktiskt bil.

#41
2015-12-24 12:54

Ck.

Snick snack, du får leva vidare i din fantasivärld. Du får åka vidare i din sura diesel som skadar vår hälsa med hjärt/lung sjukdommar samt cancer som följd framkallade av Nox utsläpp från dieseln. Och med värdelös fyrhjulsdrift de ggr när bilen fungerar som den skall och inte står på bärgningsbilen som flertalet bekantas Xc70 för göra med jämna mellanrum, och vara nöjd med det, vilket du är och det är bra. En vacker dag i framtiden kommer du åkandes i en hybrid/el eller bränslecell bil, sanna mina ord. Dieseln är död i framtiden. Det är däremot inte hybrid/el och bränslecell bilar, inse det.

#42
2015-12-24 12:57

C K åter igen

Den Lexusen är en 2.2tons SUV på ca:300hk och den släpper ut 145g co2/km (koldioxid) och 7.3mg Nox/km.

Du har tittat på Co alltså kolMonoxid... sen när gällde diskussionen kolmonoxid?

#44
2015-12-24 13:06

Nedanstående Lexus har alltså en koldioxidbaserad årsskatt på ca:1100:- medans Volvon du jämför med ca:2500:-
Och ja, Volvon har även högre utsläpp av kolmonoxid...

#46
2015-12-24 13:26

Jag hoppas och tror också att vi får andra bränsle än skitig bensin och diesel inom ganska överskådlig tid. Dock behövs det nog utvecklas bättre alternativ, åtminstone om vi ska använda bilen som vi gör idag. Att basera sitt val av drivkälla i sin nya bil på laboratorieresultat eller i miljöer som vi medelsvensson normalt inte kör bilen i är irrelevant. Det är i Sverige vi kör, med långa avstånd och bara några få stora städer. Hybridbilen ska dra mycket mindre bränsle och ha lägre utsläpp i verkligheten, annars ser jag bara det som en komplicerad och onödigt fördyrande teknik. Men missförstå mej inte, jag hoppas verkligen på den och tycker den är riktigt skön i stadstrafik.

#47
2015-12-24 13:51

Kul med hybrid och ny teknik, men om man räknar bara bränslesnålhet finns det andra drivlinor som är lika snåla i förhållande till prestanda och vikt. För mig är det diesel som passar mitt körsätt och bilval bäst just nu. Har absolut inget mot hybrid, Toyota/Lexus, tvärtom tycker jag det är kul när tekniken går framåt, precis som på alla andra märken, men Toyota/Lexus har inget som passar mig just nu och tycker det finns en bit kvar innan man kan skryta allt för mycket om låg bränsleförbrukning i förhållande till den fördyrande tekniken, även en del annat för den delen, efter min personliga erfarenhet och tycke ska sägas. Jag gläds ändå med dem som som är lyckliga med sitt val av bil, oavsett märke/modell, allra mest då om man inte samtidigt kastar onödigt skit på grannens bil.
God Jul på er allihopa!

#49
2015-12-24 14:49

Det var en xc70D4 jag jämförde med och den släppte ut över 280mg co men jag har aldrig hört någon diskussion om kolmonoxid...

Vidare jämför du en stor fyrhjulsdriven bensindriven SUV med automatlåda och 300hk mot en Volvokombi.
Jämför som någon nedan skrev nya versionen av RX450H med 313hk och 122g co2/km. Det är helt otroliga siffror om man tar en titt på vad det är för bil!

Och som jag skrev tidigare, det förekommer inga KALLSTARTER "titt som tätt" det är varmstarter där HSD-systemet spinner upp motorn i varv innan bränsle och tändning slås på.

God Hjul!

#51
2015-12-24 17:24

Eftersom du fortsätter att blanda ihop co2 med co, g med mg och konventionella bensinbilar med hybrider så tycker jag inte det är nån större idé att ta det nå längre än så.

Det stämmer till viss del att RX450H:n inte har 300hk.
Hybrider brukar ange total systemeffekt. Förbränning plus el. Kan inte siffrorna på RX men tex Prius gen3 har 99hk effekt i förbränningsmotorn och 136hk systemeffekt. Det betyder att den kan ge upp till 136hk under acceleration men den kan inte ge mer än 99hk under långvarig last.

#53
2015-12-24 19:15

ck.

Det är nog lika bra det att du "droppar" det, för det blir bara fel med siffror/gram/ mikrogram och vad för bilar du jämför har du heller ingen koll på. Så "droppa" det bara........;o) Dieselutsläpp är hälsovådliga för kroppen. God Jul och friskare luft med hybridbilar.....

#56
2015-12-24 21:42

Roligt att alla bråkar vilt om utsläppen, det är ganska enkelt. Vikt ökar utsläppen det håller nog alla med om. Ökad luftmotstånd ökar utsläppen, det håller nog alla med om. Fyrhjulsdrift ökar friktionen och vikten och därmed ökar utsläppen. Så alltså, bygg inte en tung bil med högt luftmotstånd med fyrhjulsdrift. Oj då, det var en SUV jag fick ihop på den meningen. Alltså bygg ingen SUV. Men vad gör vi idag, jo börjar köra runt i SUV's precis som de gjort den senaste 25 åren i USA. Dålig trend!

#57
2015-12-24 21:43

Ful bil!

#58
2015-12-24 21:49

http://energimiljo.pbworks.com/f/calle.pdf

Denna är intressant läsning. Dock gäller det jag sade innan, onödig vikt och högre luftmotstånd ökar utsläppen oavsett drivmedel. Fyrhjulsdrift bidrar också. Jag fördömer inte vilket drivmedel du kör på, utan jag är motståndare till ökad förbrukning som sker till följd av ökad vikt och luftmotstånd.

#59
2015-12-24 23:02

Tänk att det finns de som tror att den milda vintern vi har just nu i Sverige beror på CO2.
Skrämmande!

#60
1
2015-12-24 23:21

Vacker bil!

#62
2015-12-25 10:09

Den nya Priusen verkar komma i en del olika utrustningsnivåer där alla är speccade till 52mpg utom en som kallas ECO och den är speccad till 56mpg enl EPA.

Jag har bara sett en spec enligt den europeiska körcykeln NEDC och där blir den speccad til 3.2l/100km. Frågan är om det är den vanliga eller ECO-modellen som får den siffran?

En annan intressant fråga är, kommer den att gå att få ner i de siffrorna?

Vi har kört våran G2:a i fyra år nu och den speccar 4.3l/100km blandad körning. Vi har snittat 4.57L/100km under de dryga 6000milen och 4.43L/100km under det senaste året och den bästa hela enskilda tanken ligger på 3.86L/100km (färddatorn visade då 3.7)

Vi lånade en Auris Touring Sports hybrid över en helg i somras och fick ett snitt på 3.8L/100km enligt färddatorn.
Såg nån provkörning av denna där dom hade fått en snittförbrukning på över 6L/100km på denna. Det är mer än 50% över spec och då ställer jag mig lite frågande till hur man kör. Håller man hastighetsbegränsningarna då?

Jag ser många klaga över att bilarna drar mer än spec men jag menar att det oftast går att komma ner i angivna siffror om man försöker och vet vad man gör.

Vad har ni andra för erfarenheter? Kan ni om ni FÖRSÖKER komma ner till angiven förbrukning?

God fortsättning!

#63
2015-12-25 12:32

Swemba, vem tror du ligger bakom temperatur ökningen som sker i världen? Om det nu inte är människan, vem är det då?

#64
2015-12-25 20:11

"Testerna är genomförda i verkliga förhållanden, alltså inte i testbänk eller i testbana och det är samma typ av test som avslöjade Volkswagens manipulerade mjukvara."

Kan Andreas förklara av vilken anledning det var nödvändigt/relevant att krysta in Volkswagen i den här artikeln? Kort och gott: "Testerna är genomförda i verkliga förhållanden, alltså inte i testbänk eller i testbana."

Jag kan hålla med om att Prius är snål - på allt vad körglädje och design heter.

Och det där tugget om Apple - jo, tjena. Varenda produkt är överprisad med 100 procent. Plus att de ger mindre. Aj, fån ...

#66
2015-12-25 20:31

Jag ser förbrukningssiffror angivna här nedan på 4,3 i snitt med "G2" och 3,8 med nya Auris. Det stämmer säkert men är ungefär samma siffror som en ny fyrcylindrig Volvo D4 drar i verkligheten vid hyfsad och sansad körning, vilket det också är om man ska få ner en av dessa bilar i sådana siffror. Då är det förvisso diesel, men 190 starka kusar och rejält vrid.

#68
2015-12-25 20:54

quattron
Precis som du säger är det ju flera av dom nya dieslarna som inte har större svårighet att klara dom förbrukningssiffrorna vid hyfsad lugn körning.
Det gör det förstås inte mindre bra för det att Toyota klarar den låga förbrukningen med bensin och el.
Bra att man kommer ner med bränsleförbrukningen. Själv föredrar jag vridet och gången på diesel tills utvecklingen och priserna hunnit ifatt på hybriderna

#69
2015-12-25 21:39

Tips, finns en bra tråd på forumet för dom som vill veta mer om hur hybridsystemet fungerar och olika körstilar. Gäller förmodligen även denna nya generation Prius/HSD.

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/kortek...

#71
2015-12-26 09:25

Där Tyskarna sitter fast i dieselträsket har japanerna fattat galoppen och satsat på snåla hybrider med låga utsläpp. Se och lär Tüysklandt.

#72
2015-12-26 10:20

Quattron

Vill bara förtydliga att det är års respektive livstids snitt för G2:an (Prius 2008) med Svensk vinter och allt vad det innebär för förbrukningen och jobbpendling 15km mestadels. Även en hel tank med snitt på 3.86L/100km.
Ville mest visa att det går att komma ner i även den europeiska körcykelns värden och även under!

Värt att notera är också att diesel innehåller ca:12% mer energi och koldioxid än bensin plus högre Nox och partikelutsläpp.

#73
2015-12-26 11:52

Japsen. Tror ikke Tyskland har så mye å lære av Japan, kjøreglede og en drivlinje som er rapp der ligger Japan en bit etter. Jeg har per i dag ikke kjørt en Japaner som er kul, hsd med 1.5 tresylindrig euro 6 diesel knuser Toyotas hybrider på utslipp og forbrukning. Det er kun de med el bil typ Tesla el lignende som ikke har lokalt utslip det er best for deg og andres helse ikke bensin eller diesel.

#74
2015-12-26 22:26

Japsen menar alltså att Tysken inte har alternativ till diesel! Hm.. Rekomenderar besök på tyskarna hemsidor. Möjligtvis står kanske inte Toyotas drivlina särskilt högt i kurs eftersom medeltysken spenderar en del tid på autobahn. I annat fall hade alla tyska bilar haft liknande teknik, så konstig är den inte.

#76
2015-12-27 11:02

+73 kommentarer nu till denna artikel, kul att det finns ett så stort intresse för nya Prius och hybridtekniken!

Bilars förbrukning är ju nåt som blir viktigare ju högre bränslepriser vi har. Och köper man en bil idag så kan man ju ha den länge. Har man den säg 15 år så är det ju då faktiskt år 2030. Vem vet vad bensin och diesel kostar då. Troliga är väl betydlig dyrare än idag, för om inte annat kommer bränsleskatterna på bensin och diesel öka. Ja en första höjning sker ju redan nu till årsskiftet (60 öre på bensin och 66 öre på diesel).

#77
2015-12-27 11:08

Tycker inte att Priusen verkar överdrivet snål, jag kör på .44-.45 blandad körning med övervägande del landsväg med min Rapid. Detta är mätt vid pumpen. Enligt spec skall den klara .42.

#78
1
2015-12-27 11:22

Även om en diesel kan komma ner ganska lågt i förbrukning fin en rad stora nackdelar:
- Utsläpp
- Dålig lukt
- Buller och vibrationer för passagerare och förare
- Okänslig respons på grund av turbo skapar ofta stressade förare
Folk och fä i dess omgivning drabbas av alla ovanstående punkter. Samtidigt är en hybrid avsevärt bättre på samtliga punkter.

#79
2015-12-27 11:31

1 du borde testköra en modern diesel någongång!

#80
2015-12-27 12:09

Att inte Tyska biltillverkare inte har så många hybridbilar än beror enligt den här tidningens artikel på att biltillverkarna underskattat svårigheten att tillverka ett hybridsystem, Porsche sökte samarbete med Toyota för hybridsystem för Cayenne men Toyota ville bara sälja hela hybridsystem vilket gjorde att affären inte vart av skriver man.
http://www.spiegel.de/international/business/coming-late-to-the-game-ger...
Hitills har Tyska biltillverkare kunnat fördröja de lågt ställda kraven EU ställt på utsläpp och lägre bränsleförbrukning för sina bilar, men nu kanske det inte går längre när även fusket för att klara de lågt ställda kraven avslöjades. Det senaste gnället gäller att biltillverkarna i Europa skulle behöva avsluta tillverkningen av flera dieselmodeller i förtid om kraven från EU inte ändras vilket skulle vara kostsamt för bilindustrin och hota jobben säger biltillverkarna trotts att Europa har lägre krav på biltillverkarnas bilars utsläpp än tex USA.

#82
2015-12-27 12:17

PREVIA, skulle tro att Bmw rätt snart kommer med bra hybrider! Detta då man ju inlett ett teknikutbyte med Toyota sen några år tillbaka. Toyota å andra sidan kan dra nytta av Bmws kunskaper om dieselmotorer. Det är ju också därför alla dieselmotorer i Toyota bilar nu ersätts med dieselmotorer från Bmw. För den Europeiska marknaden kan då mycket väl en riktigt bra dieselhybrid vara det som kommer sälja bäst, i alla fall i det övre prissegmentet som Bmw befinner sig i.

#83
2015-12-27 12:38

Previa.

Precis vad jag svarade Vidstige i en kommentar på forumet under tråden "ökad försäljning av Lexus".

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/okad-f...

Citat.

Vidstige.

Vi ska vara glada för att Lexus valt bort dieseln, det är en återvändsgränd, se på VW vad man är/var tvingad att göra......

Europeisk bilindustri är under galgen, man är till slut tvingade att ställa om bort från diesel. Det var ju på G till 2020 med hårdare regler, men politiker i Eu främst tyska på grund av mutor bla från tysk bilindustri, (BMW). Fick europa parlamentet att skjuta dessa nya hårdare regler för diesel på framtiden, vilket inte var populärt i många andra länder. Det finns en anledning till att Lexus valt bort diesel, som du säger så satsar man på bränsleceller och vätgas, och det kommer säkert också bli det framtida bränslet för tyskarna, när de väl börjat ställa om. BMW är ju rätt så trygga genom sitt samarbete och utbyte av teknik med Toyota och bränslecellerna. Delvis i utbyte får Toyota tillgång till dieselmotorer för den "bakåtsträvande" europeiska marknaderna/kunderna som vill ha skadliga utsläpp från dieselmotorer istället (utan att veta om dess skadliga effekter på hälsan?). Men som sagt det är på G att ändras, flera europeiska städer har diskuterat att förbjuda dieselmotorer så det är på gång att ändras och en omställning kommer förr eller senare att ske. Lexus och Toyota står väl rustade för denna omställning redan till skillnad mot de tyska tillverkarna som hängt kvar alldeles för länge på dieselmotorer, man kan lugnt säga att Eu marknaden är speciell.......men förändringen vindar kommer att kunder kommer att få ställa om sina köpmönster bort från diesel, liksom tillverkarna då måste ställa om. Man räddades av tyska politiker som jag sa tidigare ytterligare en tid, men klockan klämtar.........och vad händer då när man är tvungen att ställa om, vilka blir då lidande? Plug-in hybrider är också ett alternativ så klart som man har in-house redan, faktum är att man har allt det som krävs för att möta marknadens krav på framdrivning, om/vad som krävs. Dock inte diesel av förklarliga skäl.......hälsoaspekten.

I USA är dieseln död av förklarliga skäl, speciellt efter VWs fadäs........

slut citat

#84
2015-12-27 12:39

Vidstige. Du er inne på rett spor der, når euro 7 trer i kraft så er det vel bare diesel som klarer et så lite forbruk. Bmw med sin 1.5 diesel i euro 7 utførelse vil jeg tro knuser enhver bensin motor vedrørende utslipp, og implementert i en hybrid drivning så blir forbruket utrolig lite. Euro 6c legislation will see the dawn of Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures (WLTP) testing in favour of New European Driving Cycle (NEDC), and Euro 7 is anticipated to follow soon after and involve a reduction of NOx emissions by half to 0.04 g/km while maintaining the same standard for particulate matter (PM) 0.0045 g/km.

The Euro 7 legislation will run parallel with upcoming CO2 legislation which requires a reduction of CO2 levels from 130 g/km to 95 g/km by 2020. Implementation of both CO2 and Euro 7 legislation could see more widespread use of diesel-hybrid technology but continued use of Selective Catalytic Reduction (SCR) technology.

#85
2015-12-27 12:58

Shogun.. Tror ikke dit ønske om diesel går inn. Diesel motoren kommer til å eksistere parallelt med bensin all time. Bmw's 1.5 tresylindrig diesel i euro 7 utførelse med hybrid drivning, knuser nok bensin på forbruk og utslipp, du vil nok se fler og fler hybrid med diesel drivning. Og å fordømme diesel når du selv kjører bensin blir helt feil, bytt ut bilen din med elbil da har du 0 lokalt utslipp og først da kan du være utslipp polis overfor de andre her på forumet

#86
2015-12-27 13:14

2fastforyou.

Vi har precis för några veckor sedan bytt bort vår sista dieselbil. Nu kör frugan hybrid då dessa tål kortkörningar bättre än en dieselbil där partikelfilter och annat sätts igen och ev behöver bytas för dyra pengar. Sedan har vi hälsoaspekten och det är här diesel är farligt pga Noxutsläppen bla där det skapas hjärt/kärl och lungsjukdomar samt cancer. Därför är det på gång förbud mot dieselbilar i flera europeiska städer bla Oslo, Paris vilket är förvånande kanske då många franska tillverkare har dieselbilar, men fransmännen kanske ser lite mer till människors hälsa än tyska politiker som ser till sin bilindustri och skjuter obekväma beslut på framtiden (mutor från bilindustrin)för att rädda sin bilindustri som inte är förmögen att ställa om som tänkt. Man har hållit fast vid diesel alldeles för länge, men snart är man under galgen. Detta har iallafall Toyota förutsett betydligt bättre och står rustade för att möta omställningen. Med hybrider sedan ca 17-18år tillbaka.

Previas länk nedan är ju väldigt talande för de som inte hängt med och bara lyssnat när dieselns lov har sjungits och lyssnat på "okunniga journalister".

#87
2015-12-27 13:52

Shogun. Som jeg sa diesel i euro 7 slipper ut minimalt med nox mye mindre en bensin og i en hybrid drivning så blir det minimalt med utslipp. Har en bmw 118d 07. Den går bare småkjøring for det meste, har aldri hatt noen problemer med partikkelfiltret eller andre ting med den, så partikkelfilteret bekymrer meg ikke, kan ikke svare for andre merker. Er medlem av en bmw klubb i en del år nå, der får vi innside informasjon nå og da, og det siste vi fikk greie på var at bmw jobber steinhardt med diesel motorene vedrørende forbruk og utslipp for å møte euro 7 krav. Diesel kommer til å eksistere parallelt med bensin i Europa i mange år enda. Diesel euro 7 er bedre for hjerte og lunger en det bensin utslipp, men jeg er enig i at fossil motorer ikke er bra for oss.

#88
2015-12-27 14:36

2fast4you, nog kommer bensinmotorer vara gångbara även med euro7. Dom utvecklas också och passar även bra i lite billigare hybridlösningar. Du får inte heller glömma bort att du får ut mer bensin än diesel vid raffinering av råolja. Det är även billigare teknik att rena bensinmotorer än dieselmotorer. Samtidigt börjar diesel och bensinmotorer likna varandra alltmer rent tekniskt och även i prestanda.

Dieselhybrider tror jag kan fungera bra i lite dyrare bilar, med eller utan plugin-möjlighet. Så mer nåt för märken som Volvo eller Bmw, framför Toyota, även om man ju kan tänka sig att även Toyoyta kommer med nåt sånt längre fram i och med samarbetet med Bmw.

Vad som tycker jag blir mer och mer tydligt är att det snart blir svårt att sälja lite dyrare bilar utan bromskraftsåtervinning. Och det gäller ju att även få ner förbrukningen i stadstrafik, även om då dom olika körcyklerna testar "blandad körning".

Styrkan med HSD och Prius ligger ju trots allt främst i stadskörning jämfört med alternativen. Det är ju också i stadskörning automatlådan mest kommer till sin rätt.

#89
2015-12-27 16:06

Tror inte alls på att dieselbilar är på tillbakagång som en del gamla artiklar och skribenter här vill säga, eftersom det hänt en hel del även med dieselns utveckling, samt reningsteknik sista tiden, även som hybrider tillsammans med el.
NOx-mannen Shogun vill av nån anledning hålla fast vid samt försöka visa/bevisa motsatsen med hjälp av gamla artiklar skrivna av okunniga journalister som han själv säger, t.ex. hänvisa till en gammal artikel som Previa länkat till. Gammalt som inte har mycket med dagens verklighet att göra. Han vill helt enkelt inte hänga med utvecklingen, som då skulle visa hur fel han haft, har. Inget personligt mot dig Shogun för var och en får tro vad man vill, även om jag kan tycka du har lite väl stort motstånd till diesel med hänvisning till NOx-utsläpp från vad jag tror på.
Att Japan och t.ex. Toyota inte satsat på diesel beror helt på att man själv inte satsar så mycket på utveckling och har inget med att man insett att dieseln inte har nån framtid. Detta på grund av kostnaderna som skulle bli för dyrt för Japanerna själva, därför köper man främst in all ny teknik samt alla kostsamma delar och satsar på sammansättningsproduktion som man alltid gjort. Ny teknik kommer alltså inte främst från Japan vilket en del verkar tro, även om man är duktiga på att sätta ihop ny teknik och serieproducera.

#90
2015-12-27 15:11

Vidstige. Er helt enig med deg vedrørende typ Prius er det nest beste i bykjøring vedrørende utslipp, det beste er el eller hydrogen. Det er flere her som tror diesel kommer til å fases ut men det kommer ikke til å hende, diesel kommer til å bli virkelig en lågutslips motor ved euro 7 for ikke snakke om euro 8 det samme gjelder bensin den kommer til å bli enda bedre. Når det gjelder bremsekraft gjenvinning så kommer bmw med 740e og 5 serie e og 3 serie e det er lade hybrider og de kommer med hele porteføljen sin som lade hybrider tror vel de har et tett samarbeid der med Toyota.

#91
2015-12-27 16:16

2fast4you, det har pratats om att det kommer vara svårare att klara dom hårdare krav som kommer gälla för utsläpp i framtiden med diesel jämfört med bensin. Dvs det kommer kärva dyrare och mer komplicerad reningsteknik, detta förstås om man antar att det inte kan fuskas. Vidare finns väl signaler om att man kommer straffskatta diesel hårdare i EU, men där vet vi ju inte ännu vad som kommer hända.

Vad vi kan konstatera är i alla fall att bilindustrin i EU länge levt på att diesel släpper ut mindre CO2 än bensin, allt annat lika. Så mycket vad vi talar om är ju hur skatter kommer slå. Personligen tror jag bensinbil och dieselbil kommer fortsätta leva sida vid sida länge till, även om det är svårt att sia om procent. Exempel, för säg 10-20 år sen så såldes mest Otto-motorer som förmånsbilar i Sverige. Idag är det mest Diesel-motorer. Orsaken var mest av skattetekniska skäl trots allt. Frågan är om det kommer ändra sig, det beror mycket på skatter och tillverkningskostnader för att klara nya utsläppskrav.

Personligen anser jag att dieseln just nu är gynnad i EU och Sverige på bensinbilars bekostnad. Vore det mer skattemässigt jämt så skulle försäljningen också förmodligen ligga på just 50-50 procentuellt för t.ex. förmånsbilar.

I länder där skatterna på bränsle är riktigt låga så gynnas istället bensinbilar. I USA är t.ex. bensinbilar totalt dominerande. Och vem skulle köpa dieselbilar i Sverige eller Norge om bensinen kostade kring 5 kr litern?

#94
2015-12-28 18:51

Hittade en Holländsk informationsbroschyr och siffrorna för förbrukning och utsläpp verkar bli följande enligt NEDC.

Med 15"hjul
Koldioxidutsläpp blandad körning 70g/km
Förbrukning:
Stadskörning 2.9L/100km
Landsvägskörning 3.1L/100km
Blandad körning 3L/100km (150mil på en 45L tank!)

Med 17"hjul
Koldioxidutsläpp blandad körning 76g/km
Förbrukning:
Stadskörning 3.3L/100km
Landsvägskörning 3.3L/100km
Blandad körning 3.3L/100km

#95
2015-12-28 19:25

Konstiga siffror, knappast snålare i staden än blandad eller landsväg.

Och i staden borde det inte vara så stor skillnad på däckdimensionerna, är ju på landsväg och motorväg som det verkligen är bra med 15" jämfört med 17".

#96
2015-12-28 21:30

Varför?
I högre fart ökar ju luftmotståndet mycket mer än rullmotståndet.

#97
2015-12-28 21:41

Start- och stoppkörning, låga farter, är sämre ur förbrukningssynpunkt. Du kan inte slå att kuska i ca 70 km/h i timmen konstant på landsväg. Självklart drar även en hybrid mer i stadskörning, även om den är förhållandevis mycket bättre där än konventionella bilar.

#98
2015-12-29 08:27

Kollade du filmen jag la in i körteknik där de kör en stadsrunda med en G3 prius på ca:110mpg eller 2.1l/100km?
Pulse and glide kallas det och det blir det naturligt i stadstrafik om man vet hur man gör.
Extremt effektivt i en hybrid!

#99
2015-12-29 13:17

Att inte asiatiska biltillverkare sattsar på att göra dieselbilar kan bero på att Eropa som bara står för 20 % av världens biltillverkning förordar diesel och ändå körs över 60 % av Europas alla bilar på bensin fortfarande vilket betyder att om man som biltillverkare vill sälja många bilar så lägger man pengarna på att ta fram nya bilar som drivs med bensin.

#100
2015-12-29 13:25

Previa.

Har du något att bidra med i tråden "Körteknik för Toyota/Lexus hybrid" på forumet, du kör väl hybrid?!

#101
2015-12-29 13:45

Vore intressant om de asiatiska biltillverkarna med Toyota i spetsen kunde tillverka en rostfri bil likaväl som de tillverkar extremt bensinsnåla. Att det ska vara så otroligt svårt att tillverka en bil som inte rostar?

En bensinförbrukning på dryga 3 dl/mil är ju inte helt fel på landsväg.

#102
2015-12-29 13:55

Vid en situation där det är ekonomisk lönsamt för Toyota att satsa på diesel, ja den dagen kommer bolaget också plocka fram en sådan fortare än kvickt, exempelvis till Lexus i EU (som lider av att sakna dieselalternativ). Det finns inga som helst andra motiv för ett producerande bolag att ignorera en satsning, alternativt investera i densamma, än avkastning på sitt kapital. Det gäller både Toyota som alla andra biltillverkare. De är affärsmän - (i Toyotas fall renodlade kapitalägare), som räknar på varenda krona. Miljö hit eller dit ger dessa herrar fullkomligt sjutton i. De förväntar sig ränta på sina pengar, annars flyttar de över dem till en annan alternativ verksamhet där avkastningen är högre.

Begriper man inte en sådan enkel sak så riskerar man att hamna i gruppen märkesfanatiker. Och de saknar helt trovärdighet inom de allra flesta sammanhang.

MVH AL

#103
2015-12-29 15:49

Vad gäller diesel så är det så att det blir dyrare och dyrare att få dieselmotorer att klara miljökraven, någon som minns dieselgate i USA som ligger före "efterblivna" Europa på detta område, dessa hårdare regler når Europa också så småningom, och vad kostar det då att klara hårdare miljökrav? Med hybridtekniken är det precis tvärtom, där blir den billigare att anpassa efter hårdare miljökrav så frågan är vem som har framtiden för sig........tar man inte hänsyn till detta eller blundar för det, ja då är man en fanatiker.

Precis som Previa beskriver det så är det en väldigt liten del av personbilar som drivs med diesel globalt därför kommer vi se ännu mindre med diesel framöver med hårdare miljökrav framöver så kommer det sakta med säkert minska även i Europa där man är tvingade till att ställa om, OM man inte hittar en betydligt billigare teknik att rena dieselbilar så det inte skada våran hälsa med hjärt/kärl lungsjukdomar, astma, samt cancer.......just nu har klockan börjat klämta för dieseln..........men man vet ju inte vad europeiska politiker som mutas kan hitta på för att rädda sin vacklande bilindustri och skjuta hårdare miljökrav ytterligare på framtiden, det har ju hänt för bara ett år sedan med mutor från tyskbilindustri (bla BMW). Och nu får vi se vad som sker i Januari i europaparlamentet vid röstningen se länk nedan, kanske hjälper ännu mera mutor..........

http://wardsauto.com/engines/eu-committee-rejects-real-driving-emissions...

http://www.spiegel.de/international/business/coming-late-to-the-game-ger...

#104
2015-12-29 16:06

Ja du Shogun: Dieselutsläppen är gammal information som har debatterats i årtionden. Men kul att du nu fått upp ögonen för detta:-)

Vi andra vet dock att diesel och förbränningsmotorer bara är en del av en total problematik, inte minst eftersom även bensinmotorer alstrar utsläpp. Problemet med diesel, utsläpp och hälsoeffekter, är koncentrationen. Det är först när alla kör samtidigt som man kan se negativa hälsoeffekter, ja eller rättare sagt, det finns en brytpunkt när hälsoeffekterna går att påvisa. Om detta finns det massor av litteratur - om det nu helt plötsligt intresserar Shogun . Men vi har diskuterat det mycket ihärdigt på andra forum.

Angående diesel i fallet Toyota så kommer företaget plocka fram en sådan den dagen man får tillbaka sitt investeringskapital. Det får man inte i dagsläget och därför erbjuder man en hybridlösning istället (vars miljömässiga nettoeffekt inte är känd).

Poängen är alltså att Toyota är en vinstdrivande verksamhet och ingen välgörare. Tror man att Toyota bryr sig om folks väl och ve före sin egen plånbok, ja då är man inte bara naiv (inte ovanligt att svenskar är det), man är även en märkesfanatiker.

Bilproduktion handlar om att tjäna pengar, inget annat. Det gäller även Toyota.

MVH AL

#105
2015-12-29 16:41

AL.

Visst har "Vi" diskuterat detta mycket och länge på andra forum om dieseln skadlighet ;o) Men inte desto mindre aktuellt........Paris och Oslo pratar om att förbjuda diesel helt, men med mutor till politiker så kommer ju bevisligen den europeiska bilindustrin inte minst den tyska långt...... för att rädda sin vacklande industri som just nu med den teknik som finns till diesel att klara kommande krav så måste man skjuta upp de nya hårdare kraven på framtiden för man klarar det inte, det blir för dyrt, se min tidigare länk i mitt tidigare inlägg vad politiker är kapabla till, vi får se hur det går om man mutar sina politiker (Merkel)igen från tyska bilindustri igen. Se vad VW var tvingade att göra i USA, man manipulerade för att slippa sätta in dyrare teknik, och dyrare och dyrare kommer det att bli för att klara de kommande ännu hårdare regler. Samtidigt som hybridtekniken blir billigare, undrar vem som just nu tvår sina händer inför framtiden. Sedan så kommer bränslecellerna och vätgasen och el, framtiden för diesel ser mörk ut just nu innan man får fram billigare teknik som klarar de hårdare kraven som ställs vad gäller miljökrav/utsläpp. Det är så det ser ut just nu det går inte att komma ifrån. Men visst man kan låtsas som att det regnar, men man har inte mer rätt för det! ;o)

#106
2015-12-29 16:45

Ändå tror man att 2040 kommer vi fortfarande att köra med fossila bränslen till 94% så det verkar vara en bit kvar till kostnadseffektiva alternativ av energi för framdrivning av fordon.

#107
2015-12-29 17:10

Shogun: Och med andra ord. Toyota får inte tillbaka investeringskapitalet i en ny dieselmotor och väljer därför sin hybrid. Hade man däremot kunnat räkna hem dieselalternativet, ja då hade man givetvis tagit fram en sådan lösning.

Biltillverkning handlar om att tjäna pengar. Jag vet att en del fundamentalister har svårt att ta till sig det. Men så är det. Ägarna till Toyota har krav på avkastning, oavsett vad man anser om dieselteknik eller bensinmotorer (som absolut inte är fria från skadliga utsläpp). Glömmer man en sådan självklar sak så gör man också irrationella bedömningar, ofta väldigt naiva sådana.

Angående politiker är inte tyskarna värst i frågan om att skydda inhemsk industri, utan USA, Frankrike och Italien (som riktat statssubventioner i mångmiljardklassen för att rädda den inhemska bilproduktionen). Och Japan är inte direkt oskyldiga heller, långt ifrån:-).

Men åter: Om Toyota lyckas räkna hem en investering i ny motorteknologi, ja då kan Shogun vara helt säker på att denna investering kommer att genomföras. Så är det inte idag, eftersom Toyota saknar lönsamhet på de marknader där dieseln säljer bäst. Det är därför som jag anser att Toyota borde köpa upp PSA - man får det billigt (om än också fyllt med kvalitetsproblem etc). Jag tror inte jag vet en enda tillverkare som skulle kunna ha råd med en liknande affär. Många fördelar men tyvärr kommer politikerna stoppa det hela. Franska politiker skulle aldrig tillåta att PSA hamnar i Toyotas ägo, redan det kinesiska inflytandet har tagit hårt nog:-).

MVH AL

#108
2015-12-29 18:13

AL.

Du är väldigt (o)lustig att diskutera med som hela tiden drar fram invektiv när du diskuterar, att andra är fundamentalister etc . Jag tycker det är ofint. Jag undrar, vad får du ut av det? Och vad är syftet? Är det för att inte argumentationen räcker till riktigt eller vad? Har du behov av att vara överlägsen, eller vad beror allt detta på? Moderatorerna/VIB kanske ska ta en titt på detta fenomen igen? Endera slutar du med detta ofog eller helt sonika slutar jag diskutera med dig, välj själv! Finns många andra som man har GIVANDE diskussioner med som man lär sig något av, i många fall.

Jag har sagt det sedan länge när det stod klart om samarbetet/teknikutbytet mellan Toyota och BMW bla här på denna sida att allt handlar om pengar. Därför köper Toyota nu dieselmotorer från BMW som jag sa redan då 2011. Kan läsas här nedan citat.

"Shogun 2011-11-28 21:17
Herr ober.

Vi i Europa vill ju ha gammal teknik i form av diesel motorer.Och Toyota har sagt tidigare att man inte tänker satsa på diesel utan hybridteknik. För att vi europeer är så gammaldags av oss så måste ju Toyota på billigast möjliga vis skaffa dieselmotorer. Därför köper man av BMW som är duktiga på just lite större dieselmotorer och att de sålt sig billigast. Annars hade man ju tidigare tänkt att Isuzu skulle bygga diesel motorer åt Toyota. Det handlar alltså inte om vad man kan utan vad man tror på mer i framtiden och om pengar,inget annat. Man kunde göra en bra deal med BMW att få dieselmotorer och BMW att få framtidsteknik i form av hybrid. Allt handlar om pengar.

Så att säga att inte Toyota kan diesel är betydligt överdrivet,hur länge har inte diesel funnits? Det är bara det att det inte tillhör framtiden vad gäller utsläpp främst där ligger problemet med nanopartiklar etc. Men det diskuteras inte än iallafall inte bland motorjournalister än,men det diskuteras läkare emellan......så kanske motorjournalister snart vaknar när man ser att hjärt-lungsjukdommar kommer att öka främst i städer. Men detta har man inte tänkt på ännu,hittills har man bara sjungit dieselns lov bland motorjournalister då dieseln tidigare varit ratad pga höga skattekostnader etc i vårat land. Sedan när detta släppt och försäljningen ökar så sjunger man dieselns lov utan att riktigt tänka efter,kanske de tänker efter när deras barn kanske fått astma till att börja med. Då först kommer det att kanske låta annorlunda från motorjournalister. Kanske får vi snart se utsläppsbegränsningar för nanopartiklar i framtiden för dieselmotorer,nu focuseras bara på co2 utsläpp. Jag hoppas på någon form av begränsning av utsläpp av nanopartiklar snarast.

Och BMW vet att framtiden tillhör hybrid tekniken som är i sin linda jämfört med bensin och dieselmotorer. Om vaktmästaren missat att vi ska ifrån fossila bränslen så är det ju tråkigt,men tyvärr är vi inte där än. Men hybrid tekniken är ett första steg bort därifrån och kommer att vara kvar efter det att både bensin och diesel är borta. Gas hybrid är ett utmärkt alternativ tyvärr är inte infrastrukturen för gas det än.

Observera att jag inte skriver om pondus,respekt,tyngd och andra floskler som du drar till med som till Mercedes. Men när det gäller hybrider så är det mer befogat än någon annanstans att använda sådana ord tillsammans som pondus,respekt,och framtid, tyngd lämnar jag därhän.......det är negativt för förbrukning och utsläpp.

Du vaktmästaren herr ober,har gått på allt vad gäller diesel och sväljt allt med hull och hår,det om något är skrattretande......så ja fortsätt. " slut citat.

Citat.

Shogun 2011-12-01 20:25
Jag tycker samarbetet är bra. Båda sparar pengar det är huvudsyftet med sådana här samarbeten. Toyota är inte intresserade att satsa egna pengar på utveckling på dieselmotorer för enbart Europa. Man satsar på hybridtekniken och annan teknik. Tror inte vi får se dieselmotorer i Lexus bilar bara Toyota bilar tillverkade här som Avensis,Auris,Verso,Rav 4 modeller etc. slut citat

Alla gamla givande inlägg om detta kan läsas här nedan i länken. Och det finns flera som jag lägger in i samma ämne.

http://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-och-bmw-i-tekniksamarbete-35295

http://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-och-toyota-bekraftar-samarbete-35345

http://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-och-toyota-utokar-samarbete-38616

#111
2015-12-29 19:19

Ja du Shogun. Jag vet inte riktigt vad som avses men när det kommer till personangrepp innehar du nog själv förstaplatsen, både här som på annat håll. Jag kan dra ett tiotal exempel, dessutom av oberoende part verifierade sådana. Du vet, jag vet en hel del om din mejlkorrespondens med olika motortidningar. Men skit samma.

Det du behöver lära dig, ja vid sidan av grundläggande vett och etikett ( att man inte uppträder obscent och undviker persondebatt etc) är att biltillverkning existerar för att producenter vill tjäna pengar. Toyota är inget undantag, utan snarare ett typexempel på Ekonomistyrning i den högre skolan. Inte konstigt i och för sig med tanke på ägarstrukturen i bolaget. Läs gärna in dig på den.

Har Toyota nått en alternativ lösning på sin dieselproblematik så är det ok med mig. Det ligger ju helt i linje med vad jag har skrivit tidigare. Bilproduktionen har ett syfte, att förse ägarna med pengar. Helst mer pengar än vad man har satt in. Lär man sig det så slipper man gå i märkesfanatismens alla fällor och får en mer nykter och trovärdig syn på biltillverkning och olika producenters skilda strategier.

Så skippa projiceringen nu och håll dig till sak. Biltillverkning handlar om pengar, inget annat.

MVH AL

#113
2015-12-29 19:44

Shogun. Hva vil du gjøre med tungtransporten de motorene bruker jo 3-4 liter på milen skal de gå på bensin, hydrogen eller gass? At Oslo skal forby diesel er et forslag fra de grønne som har 6% oppslutning de vil heller ikke at el bil skal kjøre i sentrum men stenge al biltrafikk ute. Det med Oslo gjelder ikke euro 6 biler det var det siste på kartan. Du må se fremover hva som kommer av hårda krav euro 7 og stenårda euro 8 ved euro 8 så skal det knapt komme noe avgasser.

#114
2015-12-29 21:43

AL.

Nu visar du var här i spalten jag skrivit något invektiv till dig? Däremot kom det något om märkesfanatiker/fundamentalist till både först signaturen Previa och sedan till mig här i spalten, så vem är det som använder sig av slag under bältet hela tiden. Så vi skiter inte i det här, så lätt ska du inte komma undan! Det går ju inte att föra en vettig diskussion i någon fråga med dej utan att du använder invektiv etc. Så jag stoppar här, kommer inte att föra någon diskussion med någon som använder invektiv och personangrepp, och inte kan hålla sig till sak i en enda fråga. Inte ens när han hade fel om Lexus Nx med sitt nya designspråk skulle bli en succe eller ej. Bilen blev en stor succe globalt, så fabriken inte hinner med att tillverka och möta efterfrågan på marknaden under 2015. Svårt att nå försäljningsmålen då på alla marknader.....http://wardsauto.com/industry/lexus-seeing-global-growth-europe-enamored...

http://wardsauto.com/industry/lexus-seeing-global-growth-europe-enamored...

#116
2015-12-29 22:00

Nu är ju problemet Shogun att jag inte har kallat dig för märkesfanatiker, eller fundamentalist. Jag har däremot nämnt kännetecken för densamma. Det är en viss skillnad:-). Om Shogun sedan tar åt sig, ja det är inte mitt fel. ";o)"

Det diskussionen här handlar om är att Toyota är ett vinstdrivande företag. En koncern som består av affärsmän och som ägs av affärsmän, vilka ställer olika investeringsbeslut mot varandra. Där är också anledningen till att Toyota väljer att satsa på hybrider. Företaget gör bedömningen att det ger en högre och bättre avkastning än andra satsningar, såsom diesel exempelvis.

Den dagen man förstår sådana självklara saker, den dagen blir man mer rationell i sitt sätt att betrakta företag som Toyota (eller någon annan). Det blir lite mer, hmm, "kliniskt" och betydligt mindre känslomässigt, den enligt egen utsago så "världsvane" Shogun kan googla på Pathosargument så förstår han bättre:-)....

Lycka till:-)

MVH AL

#117
2015-12-29 22:14

Tröttsamt att läsa om att diesel är farligt. Så vitt jag vet finns ingen forskning som har kunnat härleda konkreta hälsoproblem till dieselutsläpp. Visst, man kan visa på att vissa ämnen i dieselutsläpp är mindre bra i för hög koncentration men att därav dra felaktiga slutsatser blir löjligt.
Människor i väst dör av andra orsaker.
Sedan finns ju miljöaspekten, men det är ju en annan femma.
Jag tror diesel kommer överleva och inom 5 år kommer första dieselbilen som drar under 2 l/100 km.

#118
2015-12-30 12:26

Axa, varför har Tyskland ingen levande skog? Jo det stavas Diesel, allt på marken dör av detta drivmedel. Bensin är inte mycket bättre, men det mest går nog upp i atmosfären och gör skada där. Bilarna har blivit renare (filter mm), men samtidigt ökar vi utsläppen av allt tyngre och ineffektivare bilar. (läs SUV/fyrhjulsdrift mm). Varför allt fler gillar Diesel är för att nu kan de köra sina SUV's med fyrhjulsdrift med en hyfsat förbrukningssiffra (under 1 liter/mil)...hade den varit bensindriven hade den garanterat dragit över 1 liter/mil. Så man kan säga att de flesta lurat sig själva, de gick över till diesel och vips var problemet med höga utsläpp löst...*skratt*

#120
2015-12-30 17:11

Styggvargen. Er helt enig med at bensin og diesel er noe styggedom når det gjelder driving av bil, men alternativet er vel ikke så veldig utbyggd enda så vi må leve et par 10 år med det enda tror jeg. Sist jeg kjørte syd i Tyskland så kjørte jeg gjennom levende skog jo det finnes enda. Du sier det går opp i luften å gjør skade der? Det som virkelig går opp i luften å forurenser er jo skipsfart med sin dårlige olje, sist jeg så en undersøkelse så var det at 15 av verdens største skip forurenser mer en hele verdens bilpark, og et cruiseskip som ligger i Oslo om sommeren med sine hjelpemotorer på har et utslipp som 7000 biler i timen!!! Men det er lettere for politikerne å skattelegge deg og meg gjennom bil, en å ta den store boven som er skip, du kan nok gange 15 med 1000 så har du vanvittig mange store forurensere rundt om i verden, da har du utslipp rett opp i luften!!

#121
2015-12-30 17:55

Styggavargen
Var hittar du sådan information? Att det stavas diesel är väl rent påhitt som allt annat man hittar på mot diesel, oftast i nåt försök för att rättfärdiga sitt eget köp av bensin el. hybridbil på bekostnad av den andra hälften som kör diesel. Ser oftast att man gärna använder gammalt material, artiklar, forskning för detta ändamål. Riktigt tråkigt när ingen forskning idag kan bestämt säga om nya diesel med senaste reningsteknik el. bensin är farligast för hälsa och miljö. Skogsdöden trodde man först hade med industrin, kolkraftverk och andra utsläpp att göra, men det tror man inte längre eftersom den växer som aldrig förr.

Inget mot dig personligen Styggavargen men det finns nån man kan reta sig på som ideligen anklagar dieselägarna för att nästan vara mördare på sina barn, barnbarn och andra, vilket så klart är riktigt sjukt. Förvisso visar ju sådana inlägg i sig självt att den som skrivit det inte bryr sig ett skit om sin nästa el. nån utsläpp.

#122
2015-12-30 17:52

Styggavargen
Som jag skrev, miljödiskussionen är en annan femma. Vad jag reagerade mot var alla påstådda "fakta" om att människan blir direkt drabbad av utsläppen.
Men visst håller jag med om att det är knepigt att bilägare går upp i storlek och väljer bilar som inte är snåla. Alldeles för stora och oftast onödiga bilar. Men där skulle lagstiftarna kunna reglera bättre tycker jag.
Har bilat genom Tyskland i princip årligen under min uppväxt och visst såg man en del död skog tidigt 80-tal men vartefter som åren gick blev skogarna friskare och friskare. Dock mina egna observationer.

#123
2015-12-31 19:38

Jag tror ni antingen rökt på eller fått för mycket diesel avgaser i er *skratt*
http://teknikensvarld.se/dieselavgaser-ar-farliga-for-hjarnan-130672/

Diesel är mycket skadligt för hjärnan och för lungor och ger upphov till cancer. Jag säger inte att bensin är mycket bättre, det förstör våran atmosfär. Oavsett vad vi kör på så borde större hänsyn tas till att släppa ut så lite som möjligt, men idag så går utvecklingen åt fel håll då folket köper större och tyngre bilar och fyrhjulsdrift har ökat ifrån måttliga 2-3% upp till över 30% på nya bilar. Helt onödigt i 99% procent av fallen då nya bilar köps. Väldigt få skaffar en Prius. Klimatet är fördärvat av alla utsläpp människan står bakom och nu verkar det nästan någon slags kapplöpning om vem som kan köpa den fetaste bilen med de största utsläppen. Men blir gråtfärdig och undrar hur folk tänker!? Gått nytt år på er, jag hoppas att 2016 gör att folk tänker efter före sitt bilköp. Ensam kan vi inte göra mycket, tillsammans kan vi fixa detta men då måste folk skippa SUV/fyrhjulsdrift eller en gigantisk bil på 2 ton eller mer....det måste bort!

#124
2015-12-31 21:01

Styggavargen
Som vanligt kommer du med samma gamla artiklar som många andra som vill prata skit om dieselbilar. Vad har en artikel från 2008 med dagens nya euro 6 rening av dieselbilar att göra?
För övrigt kan jag hålla med dig lite om tunga fordon, även om jag samtidigt tycker det ska finnas valfrihet.

Jag skrev så här i en annan tråd. Vad är renast bensin el. diesel av dom nya med senaste rening. Det är ett svårt ämne som ingen forskning fram till idag kan säga bestämt iaf. vad jag kunnat hitta efter intensivt letande. Oftast utgår man från äldre forskning. Vad man kan hitta idag är vad man tror, kan befaras, möjligen osv. Dom luftburna nanopartiklarna som man tror är mest ohälsosamma men fortfarande omätbara, sägs dock tas bort med 99% med AdBlue. Bensinavgaserna på dom nya med högtrycksinsprutning kan man också misstänka släppa ut mer skadliga partiklar än diesel, säger en del artiklar och forskning om man är ute efter att försöka bevisa nåt med det. Vad som säkert är rätt går tydligen inte att få svar på, därför tycker jag man ska var försiktig med att döma det ena el. andra, men förmodligen inte så bra nåt av dom.
T.ex. på -80-talet och framåt var man ganska säker på att utsläpp från industri kol, diesel, bensin osv. orsakade skogsdöden. Idag tror man nästan tvärtom eftersom skogen växer som aldrig förr, som jag skrev tidigare för att visa att det inte är ett lätt ämne.
Bara att googla för att få det verifierat, men då med den allra senaste forskningen.

#125
2016-01-02 22:16

Här har vi en Prius som jag faktiskt skulle kunna tänka mig.

Att Prius har en behagligt fungerande drivlina har flera testare vittnat om. Det gäller dessvärre inte alla hybrider.
En Atkinsonbensinare ihop med Toyotas smarta transmission för generator och elmotor är än så länge det bästa hybridalternativet.

Det är tyvärr så att ck måste läsa på lite om principer och vara lite noggrannare med sina jämförelser.

Om vi använder enbart biodiesel så påverkas inte nettot beträffande koldioxiden - men hur är det med kväveoxiderna och nanopartiklarna? De torde vara oförändrade. (Gäller för övrigt delvis även direktinsprutade bensinare.)
Så totalt sett verkar diesel inte vara något trevligt alternativ. (Vilket jag själv trodde tills nyligen.)

Kapten, orsaken till Andreas uppgift om testmetoden borde vara självklar.
Tidningen är ju inte precis ensam om att ha konstaterat hur usel den vedertagna testmetoden är, så varför inte använda den betydligt lämpligare metoden som var den som avslöjade VW-bluffen.
Vari ligger det märkliga?

Håller med HT19 att 1 borde köra en modern diesel. Vissa har ett otroligt dåligt bottendrag och just de exen är inte roliga, men i övrigt är den alltid närvarande kraften hos en diesel behaglig och beträffande vibrationer så varierar det från bil till bil. Någon lukt mer än möjligen vid tankning kan då jag inte märka.
Det är av miljöskäl, främst då närmiljön, som diesel är ett stort frågetecken.

Eftersom Shogun och AL tar upp detta med nedsättande formuleringar, så några ord om detta.
Man behöver inte kalla någon vid namn. De omskrivningar som kanske främst AL gör är faktiskt fortfarande nedsättande. Låt mig ge ett tänkt exempel - något jag gjort tidigare, för övrigt, då riktat till AL:
Någon uttrycker att röda bilar är det bästa som finns på fyra hjul. Skriver då någon annan att de som tycker om röda bilar är idioter och mänsklighetens avskräde, så är ju inte det ett mindre personligt angrepp bara för att inget namn nämns, utan det ser till synes ut att vara ett generellt uttalande.
Med andra ord - undvik nedsättande formuleringar och invektiv.

#126
2016-01-02 23:24

Toyotamaffian jublar! Det är 2016 och grönsakerna är mer cancerbesprutade än någonsin, barn föds upp med nacken böjd mot strålande surfplattor, musiken är datorgjord, hemmen är opersonliga, de äldre bahandlas illa, våldet ökar, arbetet är viktigare än barnen och bilarna går på fossila bränslen. Den "moderna" människan är omodernare och mer förståndshandikappad än någonsin och i framtiden kommer man att skratta åt alla med några undantag. De som körde Prius.

#127
2016-01-03 07:39

En EURO 6-klassad dieselbil tankad med hög andel biodiesel är ett bättre miljöalternativ än en ny Prius, tankad med bensin, förutsatt att de drar ungefär lika mycket bränsle. Biodiesel sänker påtagligt i stort sett samtliga utsläpp (jämfört med vanlig diesel), även om det inte brukar vara så markant skillnad vad gäller kväveoxider.

Utsläppskraven i EURO 6 för kväveoxider är nu ganska lika för bensin- och dieselbilar, så anti-diesel hysterin, tycker jag är klart överdriven. Självfallet ska även dieselbilarna leva upp till lagkraven och det även i praktiken.

#128
2016-01-03 12:48

Angående nox och Euro6 så tillåter väl den normen upp till 80mg/km och som jag påpekade förut släpper en Prius gen3 ut 5.8mg/km alltså över 13ggr mindre än den får och Prius plug-in endast 0.9mg/km (sett två olika uppgifter på den)
Den kan alltså släppa ut ca:88ggr mer och ändå klara normen...

Så bensinhybriderna verkar ju i alla fall på papperet betydligt trevligare i stadsmiljöer.

#129
2016-01-03 14:27

En del har fått NOx på hjärnan, kör någon bensinare el. annat, klappar sig själv för bröstet och dömer ut dieselägarna som värsta miljöbovar, samt ändå värre ibland. Samtidigt eldar man med ved hemma i braskaminen och har då lika mycket NOx i vardagsrummet än man kan mäta upp i rusningstrafik på Hornsgatan, för att inte tala om vad grannarna får utstå när röken lägger sig tät över deras hus. Men vad gör det, man kör ju iaf. en bil som man hört släpper ut mindre NOx än grannens diesel.

#130
2016-01-03 22:40

Gränsvärdena för bilarna att uppnå Euro 6 kommer att krävas tidigast om fem år tack vare vårt förträffliga EU som går i ledband åt europeisk bilindustri så som man gjort sedan några som helst krav på bilars utsläpp kom till. Och som en observant insändare i nyteknik skriver så kommer vi färdas med bilar med alldeles på tok för höga utsläpp som gällde redan för 15 år sedan i 25 år till.
Och inte är det braskaminernas utsläpp som gör att dieselbilar förbjuds i städer om någon trodde det.

"– Även bilar från tillverkare som inte direkt fuskar ligger 5–7 gånger högre än gränsvärdet vid verklig körning. Det såg vi redan 2011. Vi såg också att partiklar och NOx inte minskade i städerna trots att reglerna skärptes. I samband med det började vi arbeta för RDE, säger Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen."
Gränsvärdet för kväveoxid, eller NOx, i Euro 6 för dieselfordon är från september 2015 80 mg/km, som mäts upp enligt en definierad körcykel i ett testlabb. Nya fordon som klarar labbtestet släpper i verkligheten ut i genomsnitt 500 mg NOx/km (som är det gränsvärde som gällde för 15 år sedan).
Läser man här.
http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3945211.ece

#132
2016-01-04 08:30

Om man vill köra sin bil på ett så miljövänligt bränsle som möjligt så är kanske inte biodiesel är bästa valet sett till dess högre utsläpp av kväveoxider och hur odlingen av råvaran går till.
Här står det att biodiesel har något högre utsläpp av kväveoxider än diesel.
"Fakta om Biodiesel - RME (rapsolja)
Rapsmetylester är tillverkat av rapsolja och klimatmässigt är RME överlägset bensin och diesel. Samtidigt ger den en aning högre utsläpp av kväveoxider i jämförelse med diesel. Rapsodlingen kräver dessutom stora insatser av energi, konstgödning och bekämpningsmedel. "
http://www.sikama.se/sika/produkter/Fakta-biodiesel-RME.html
Och så här skriver Greenpeace om miljöpåverkan av biodieselproduktionen.
http://www.greenpeace.org/sweden/Global/sweden/p2/klimat/report/2009/pal...
Man bör även välja bort livsmedel som inehåller palmolja om man inte vill att multinationella företag skall få köra bort bönder och därefter skövlar regnskogen för att därefter plantera monokulturen från vilken man framställer palmolja.

#133
2016-01-04 21:50

Skulle Toyota göra verklighet av detta så tror jag Prius börjat äta ännu mer marknadsandelar.
http://gazeo.com/up-to-date/news/2013/Toyota-Prius-CNG-a-more-hybrid-hyb...

#136
2016-01-04 22:26

@C K
Vad menar du med miljöprestanda?

#137
2016-01-06 10:49

ck:
Tyvär har du fel vilket man kan läsa i artikeln i SVD.
"Det visar en rapport från Greenpeace, som varnar för nedhuggna regnskogar och ökade utsläpp av växthusgaser om inget görs.

Miljöorganisationen Greenpeace köpte dieselprover på nära hundra tankstationer i nio EU-länder, däribland Sverige, för att se vad biodiselelementet tillverkats av.

När provresultaten kom tillbaka från laboratoriet visade sig den största delen av biodieseln gjorts på rapsolja. Men även biodiesel gjord på soja och palmolja säljs i flera av länderna.
De här tre importvarorna har alla problem. En ökad efterfrågan av palmoljan, som är värst, leder till en avskogning av regnskogar i Indonesien och i Malaysia, säger Martina Krüger, som är ansvarig för energifrågor på Greenpeace.

I Sverige var all testad biodiesel tillverkad av rapsolja men det är inte mycket bättre, menar Krüger.

– Om biodrivmedelsindustrin köper upp rapsproduktion som tidigare har använts för livsmedel så ser man att livsmedelsindustrin ökar sin import av palmolja, säger hon.

Ett alternativ är att göra biodiesel av avfall och restprodukter från jord- eller skogsbruket eller från grödor som odlas på marker som är olämplig för matproduktion och saknar naturlig vegetation."
http://www.svd.se/miljokritik-mot-europeisk-biodiesel_6329614
Greenpeace tar i artikeln inte upp att odlingen av grödor för mer sig giftutsläpp från besprutning av grödorna som används för biodiesel ock inte heller att tillverkning av konstgödseln kräver olja.
Så om man vill minska CO2 utsläppen totalt i världen så gör fortfarande etanol mest nytta jämfört med oljan då tre fjärdedelar av förnyelsebart bränsle i världen är just etanol och en fjärdedel är olja.
Och tyvär så har den förnyelsebara oljan lika höga utsläpp av kväveoxider som den fossila oljan vilket gör att dieselbilar förbjuds att köra in i vissa städer på grund av hälsoriskerna med dieselbilars utsläpp som vi kommer att få dras med i minst 25 år framöver tack vare vårt kära EU som sett till att biltiverkarna inte kommer att behöva uppnå nya avgaskraven för än om fem år och sedan rullar dessa bilar med alldeles för höga kväveutsläpp i åtminstonde 20 år till innan de skrotas.
Idag kan man nästan inte köpa något livsmedel i affärerna där det tidigare oljan av raps/ ryps inte bytts ut mot fett från palmolja vilket medför skövling av det som tidigare var regnskog.

#138
2016-01-08 00:06

PREVIA #137: Det bör nämnas att artikeln i SVD du hänvisar till är från 19 juli 2011.
HVO 100 % (syntetisk diesel som framställs genom hydrering av växt- och djurfetter), säljs idag av flera företag på stationer runt om i Sverige, och sänker utsläppen av NOx med 9 %.

Jag kör min bil på en blandning av 50 % RME och 50 % HVO året runt och det fungerar utmärkt.

#139
2016-01-07 12:56

John2008: Att utläppen sänks med 9 % kan vara en viss tröst när uppmäta värden är 5-7 ggr högre än tillåtna vid verklig körning men räcker inte långt för att uppfylla gränsvärdena som inte följs, allra minst från VW bilar.
Sedan är inte dieseln som säljs till 100 % HVO diesel.
"Produkten innehåller viss del HVO, där HVO står för hydrerade vegetabiliska oljor och det används sedan ett antal år tillbaka som råvara i tillverkning diesel. Halten HVO kan f.n. uppgå till ca 30% beroende på drivmedelsleverantör samt vinter-/sommarkvalitet. Dessutom tillsätts oftast efter att dieseln processats även RME (upp till 7%) vilket gör att Diesel-Mix f.n. kan bestå av upp till 35% förnyelsebar andel."
Produkten innehåller viss del HVO, där HVO står för hydrerade vegetabiliska oljor och det används sedan ett antal år tillbaka som råvara i tillverkning diesel. Halten HVO kan f.n. uppgå till ca 30% beroende på drivmedelsleverantör samt vinter-/sommarkvalitet. Dessutom tillsätts oftast efter att dieseln processats även RME (upp till 7%) vilket gör att Diesel-Mix f.n. kan bestå av upp till 35% förnyelsebar andel."
http://trb.se/diesel-mix/

#140
2016-01-10 19:14

Koldioxid är inte direkt farligt men har en kraftig miljöpåverkan. Kväveoxider är direkt farligt, liksom nanopartiklar, och påverkar alltså närmiljön och det är på de punkterna som diesel i alla former är så dåligt.
Vad spelar uppsatta krav för roll när man har undermåliga mätmetoder och tillverkare som skiter i verkligheten?

Alltså håller jag med PREVIA om att Prius just nu är det bästa alternativet - näst renodlade elbilar, förstås, men de har ju dessvärre begränsad räckvidd. Det känns ju lite dumt att behöva hyra semesterbil.

#141
2016-01-25 20:11

Har du fler förslag på nya nick Conny. Jag behöver ett.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.