Bild
Nästa artikel

Prius, Ioniq och Tiguan bäst i klassen

Nyheter

Euro NCAP har utsett de krocksäkraste bilmodellerna för 2016 utifrån klass.

 

Guldstjärnorna regnar över Toyota, Hyundai och Volkswagen då deras bilar har utsetts till klassvinnare 2016 när det gäller krocksäkerhet.

Det är krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP som summerar året och utser bästa bilmodell i tre kategorier. Detta görs eftersom stjärnbetyg inte kan jämföras direkt mellan olika fordonskategorier, så en ”Bäst i klassen”-lista publiceras där det framgår vilka fordon som har presterat bättre än sina konkurrenter.

Toyota Prius vinner i sektionen stor familjebil, och slår därmed Alfa Romeo Giulia med en hårsmån.

Hyundai Ioniq toppar listan över små familjebilar. Här var rivaliteten desto större då även SSangYong Tivoli och XLV, Fiat Tipo, Kia Niro och Subaru Levorg fajtades om titeln.

Volkswagen Tiguan segrar bland små offroad-modeller och kör därmed om Audi Q2, Seat Ateca och Peugeot 3008.

Euro NCAP vill också framhålla att Mercedes E-klass gjorde bra ifrån sig, men eftersom den var enda bil som testades i kategorin premiumbil hade den inte några konkurrenter och kunde därför inte utses till vinnare.

Diskutera: Vad tycker du om klassvinnarna?

Kommentarer

#1
2016-12-14 14:21

Kolla Vidstige, Toyota vann i kategorin "stor familjebil". Det var väl kul?

#2
2016-12-14 14:25

Hacken, ja det var konstigt, är ju mer som en medelklassbil, öh menar, mellanklassbil. :)

#3
2016-12-14 15:10

Där får jag nog hålla med Vidstige om att klassificeringen är lite märklig. Dock ändå bra jobbat av Toyota.

#4
2016-12-14 15:44

Men står någon i valet mellan Giulia och Prius på grund av krocksäkerhet i klassen stor familjebil?
Bor man i stor stad där jag anser att Prius kommer till sin rätt skulle jag aldrig reflektera över Giulia och naturligtvis i ännu högre grad tvärtom!

#5
2016-12-14 15:53

Något jag börjat värdera allt högre är betyget för förarstödsystem. Aktiva sådana kan ju hindra att en kollision överhuvudtaget inträffar vilket alltid är det bästa. Skillnaderna är ganska stora just på det området och Ford Edge är än så länge bäst.

#6
2016-12-14 15:55

Apropå det så skulle jag gärna se ett test av s.k Vilt-varnare (hur man nu ska testa det?). Det börjar ju komma en hel del såna system nu. Vilt är ett otäckt och ganska stort problem i Sverige.

#7
2016-12-14 17:53

Är inte det här en superkorkad lista? Den handlar om de bilar som NCAP testat under 2016, inte om vilka som fått bäst betyg i respektive klass (oavsett år) av de bilar som finns i produktion i dagsläget. Bilarna ovan jämförs alltså bara med andra bilar som testats 2016 (i samma klass). Rent hypotetiskt skulle en bil med urusla krockprestanda kunna bli "bäst i klassen", om den är ensam om ha testats under året.

I själva verket har Tipo fått dåligt betyg, och likaså Tivoli/XLV (det visas t o m en artikel "SsangYong går bet i krocktest" i nedanför den aktuella artikeln!!).

Den här listan kan i förleda någon att tro att Tipo och Tivoli/XLV är mycket bättre än de faktiskt är vad gäller säkerhet.

#8
2016-12-14 19:23

Problemet är väl att normerna ändras allteftersom så det är svårt/omöjligt att jämföra bilar testade enligt andra (tidigare) normer med de som testats senaste året.

#9
2016-12-14 19:28

Testerna borde delas upp i två kategorier, dels hur krocksäkra de är utifrån en verklig krock och dels hur bra de kan förhindra en krock (kollision). Inte blanda ihop dessa två saker för en totalt betyg.

#10
2016-12-14 19:36

Åkte bakom en sprillans Prius igår. Mitt halvljus lyste längre än den fast den låg framför mig. Det blev extra tydligt när jag körde om den och den slog av helljuset och jag slog på mitt helljus.
Det är säkert en krocksäker bil, men borde inte ett ljustest ingå i undersökningen? Jag tycker att ett bra lyse är ett av de viktigaste säkerhetsdetaljerna.

#11
2016-12-14 22:39

McTar, förvånar mig det du beskriver. Trodde alla nya Prius hade LED och att det då borde vara bättre än den generation jag har som nu är 7 år gammal. Mitt halvljus tycker jag är bra, inte topp men ändå bättre än halogen.

#12
2016-12-14 22:51

Det var säkert led, för det var väldigt vitt sken men kort och platt. Xenon på v60 helt klart bättre.

#13
2016-12-15 10:36

Här beskriver en förare sin uppfattning om Prius Led ljus
https://youtu.be/GHpKpM5LDIM
Så här står det i Aftonbladet om Prius ljus som var ensam om full poäng i Amerikanska myndigheten IIHS test.
http://www.aftonbladet.se/bil/article23869618.ab

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.