Bild
Nästa artikel

Prius framgångsrik - 10 000 bilar sålda

Nyheter
- Jag har länge funderat på en riktig miljöbil, men har känt mig lite osäker på hybridtekniken. Nu känns det som att det är en beprövad och väl fungerande teknik, som är vänlig mot både plånboken och miljön,säger Agneta Ã-sterlund.

Prius har blivit en försäljningssuccé för Toyota. Ã-ver 1,2 miljoner Prius har sålts globalt - varav över 120 000 i Europa. I Sverige har försäljningen ökat för varje år sedan lanseringen 2004.

Nu har den tiotusende Prius-bilen sålts i Sverige - till inredningsarkitekten Agneta Ã-sterlund från Uppsala.  

- Jag har räknat mycket noga på alla faktorer och kommit fram till att jag privat sparar omkring 24 000 kronor per år på att byta min nuvarande bil mot en Prius. Dessutom sparar företaget lika mycket. Det här bilbytet blir jag nästan förmögen på, säger Agneta Ã-sterlund.

I Sverige har det registrerats 2 743 Toyota Prius mellan januari-oktober 2008. Försäljningsprognosen för året är satt till 3 300 bilar av Toyota - vilket skulle innebära en ökning med närmare 40 procent jämfört med i fjol.

Kommentarer

#1
Lelle
2008-11-05 13:33

Jaha och, Agneta kör ca 20000 mil per år och hade en Ferrari, och hennes man jobbar hos Toyota ?

#1
Kenneth
2008-11-05 16:36

Jag tycker att det är oerhört beklämmande att till och med den skattefinansierade sektorn köper japanska Pellejönsbilar framför våra egna märken samtidigt som man "värnar" om den svenska arbetskraften ska förbli inhemsk dvs att produktionen av varor ska stanna kvar i Sverige. Alla konsumenter borde bojkotta tex Toyota så länge de ej tillverkas i Sverige eftersom varje köpt Toyota innebär att motsvarande svensk arbetare ej får producera en svensk bil tex en SAAB eller Volvo. Av detta följer att den svenske bilarbetaren tappar i lön så länge som vi köper Toyota istället för SAAB eller Volvo och i förlängningen blir de svenska bilarbetarna med sina drygt 180 000 svenska underleverantörer på SAAB och Volvo arbetslösa samtidigt som de måste försörjas via skattsedeln dvs de blir bidragsberoende.
Hur kan det komma sig att svenska staten och vi bilkonsumenter vilja medverka till att vi blir arbetslösa? Förstår vi inte bättre eller behöver vi konsumenter undervisas i konsumtionsval och de konsekvenser ditt och mitt val får för välfärden?
Nä, låt oss fatta ett beslut inom oss att vi vill ta ansvar för våra medmänniskor och miljö genom att köpa de varor och tjänster som produceras inom landet och samtidigt minska transporterna av bilar och dess reservdelar under dess livslängd tex Toyota som har transporterats ca 2 200 mil innan de till slut hamnar i Sverige. Ett klokt, miljösmart och väl underbyggt köpbeslut? - Knappast!

#1
Samuel
2008-11-05 16:39

I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. total miljöpåverkan och kommit fram till att att bilar som körs på tex etanol, E85, där man har den "gamla förbränningsmotorn är betydligt miljövänligare än tex hybridbilar. Detta beror på att det tar lång tid att utveckla och utprova ny sk miljövänlig teknik som dessutom har betydligt kortare teknisk livslängd än den hederliga förbränningsmotorn.
Den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid kostar 122:71 per mil i total miljöpåverkan och Prius 123:08 per mil i total miljöpåverkan då man räknat in vad det kostar i utsläpp från konstruktion till produktion och destruktion av en så kallad miljövänlig hybrid bil tex Toyota Prius.
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar endast 73:46 per mil eftersom den bygger på befintlig beprövad teknik och där etanol bilarna de sk Flexifuel och BioPower bilarna från tex SAAB, Volvo, Ford, VW har oerhört låga totala miljökostnader per mil baserad på totala utsläpp under hela bilens livslängd.
En SAAB eller Volvo eller annan likvärdig bil släpper tex ut endast ca 35 gram koldioxid per kilometer vid körning på etanol, E85 eller ca 70% lägre utsäpp jmf med bensin! Dessutom är ALL den svenska etanolen miljöcertifierad där leverantören garanterar att man har en minskning av koldioxidutsläppen med minst 76%, oftast mer, jmf med bensin samtidigt som etanolbilsägaren fördelar välfärden över jorden eftersom man ger arbete till, inte sällan, fattiga jordbrukare i tredje världen som därmed kan mätta och försörja sin familj. Något att tänka på för de som kan välja mellan en miljöskadlig hybridbil vs miljövänlig etanolbil.

#1
Tommy
2008-11-05 17:41

Hade den bara gått att få med dragkrok hade jag köpt en direkt.

#1
Peter.
2008-11-05 18:23

Kenneth.
Mycket smart inlägg från dej !
Och vilka menar du ska köpa våra svenska bilar då ? När inte vi ska köpa andras bilar utan bara svenska, vill andra köpa våra svenska bilar då tror du ? Förövrigt transporteras inte alla Toyota 2200mil, de flesta som säljs i Sverige idag är tillverkade i Europa, en del av Toyotas modeller har svenska underleverantörer !! Du tänker inte speciellt långt innan du skriver. Det är väl bara för de svenska biltillverkarna att börja bygga bilar med bättre kvalitet så folk vill köpa dom, som sagt sanningen hinner ifatt och det går inte att leva på gamla meriter hur länge som helst.

#1
Per_K
2008-11-05 22:11

Prius är en av de mest intressanta bilar som gjorts. Visst finns det praktiska nackdelar - t.ex. litet bagageutrymme - men i stort är den mycket lyckad. Låg bullernivå, ryckfri gång i stadstrafik, låg bränsleförbrukning, lågt förmånsvärde, frihet från trängselskatt och låg felfrekvens (enl. Motormännens nybilsenkät) är uppenbara fördelar. Inte konstigt att försäljningen ökar.

#1
Fredrik
2008-11-05 22:33

Läs senaste AutoMotorSport, Mercedes B170 NGT sopar banan med Prius, kul att någon äntligen fått upp ögonen för gas igen och insett att det är mycket bättre för miljön än hybridteknik...

#1
Per
2008-11-06 11:25

Jag undrar vidare OM det är så här med Toyota som en besiktningstekniker sa på bilprovningen:
Han sa att bilbesiktningensstatistik är felaktig i så motto att man tar bara hänsyn till antal fel på bilen per besiktningstillfälle dvs per år. Han sa att denna statistik är lika ointressant som att berätta för allmänheten hur mycket bensin en bil förbrukar per år, det beror ju på hur långt man kör !
Man kan troligen inte säga att en bil som körs 100 mil per år och gör av med 100 liter bensin är bättre än den som kör 2000 mil per år och förbrukar 2000 liter bensin per år men så fungerar besiktningsstatistiken!!! Av detta följer att de större bilarna tex Audi, SAAB, BMW, Volvo som körs mest får sämre resultat, PER ÅR.

#1
Johan
2008-11-06 11:36

Hejsan! På vårt företag har vi, tyvärr, tre st Toyota Prius som är direkt livsfarliga i trafiken. Det går ej att göra säkra omkörningar med dem eftersom bilarna är så fruktansvärt slöa!!! Jag har själv vid flera tillfällen med andan i halsgropen verkligen segat mig förbi bilen som jag hade för avsikt att köra om. Av den anledningen och att de i förhållande till sin storlek INTE alls är speciellt bränsleekonomiska jmf med tex dieselbilar i samma storlek eller t o m större modeller tex Golf TDI som dessutom är betydligt säkrare och har väsentligt mycket piggare motorer. Av detta följer att åtminstone vi kommer INTE att förlänga våra leveransavtal med Toyota utan kommer att dels köpa pigga små diesel Golfar samt någon eller några större Biopower SAAB:ar som åtminstone taxibolagen i Stockholm säger att SAAB Biopower håller förvånansvärd hög kvalitet.

#1
Mm
2008-11-06 16:25

Johan,Hur du kan få en Golf till att vara större än en Prius förstår jag inte? Sedan är det väl så att innan man gör en omkörning så tar man väl reda på vad kärran presterar. Att en bensinare(hybrid)är så mycket bättre i gången och i smidighet än en diesel är väl också något att ta i beräkning. Skall bli Mycket intressant att se vad nya Prius presterar. Att ligga runt 0,5 l/mil som idag är inte fy skam tycker jag.

#1
Thomas
2008-11-06 18:29

Stackars Agneta. Ännu en som köpt Prius-bluffen rakt av.

#1
Lexus
2008-11-06 22:00

Det finns inga Svenska bilar idag,volvo är Belgisk & saab är väll mer en Amerikansk GM bil

#1
MatsO
2008-11-06 22:06

Lexus, du verkar ha stenkoll på bilindustrin:)

#1
Samuel
2008-11-06 22:25

Det är verkligen beklämmande att läsa om den okunskap och den ringa förståelse som finns bland skribenterna. Visserligen ägs varken SAAB eller Volvo av nationalstaten Sverige men defacto tillverkas samtliga SAAB och Volvo V70, XC70, S80 samt XC90 i Sverige och ger därmed såväl arbetstillfällen som skatteintäkter till vår allas välfärd, vilket verkligen är skäl nog till att köpa SAAB och Volvo!

#1
miljöbluffen
2008-11-07 23:22

Såg på Top Gear från förra säsongen att man gjort en undersökning. En seriös undersökning som de bara förmedlade, alltså.
I vilket fall som helst... Toyota Prius, du vet. Nicklet från batterierna kommer från en gruva i Kanada, skeppas till europa och vidare till kina där det förädlas innan japanerna får det och gör batterier... jippi. En Prius är tydligen tillräckligt miljöfarlig att tillverka för att en ny Discovery skall vara mindre skadlig för miljön sett över hela bilens livslängd. Jupp, du läste rätt - en Disco, en Landrover Discovery av nya modellen som väger lika mycket som hela England tillsammans. Vi pratar bilen med självbärande karros OCH ram som drar ungefär en och en halv liter per mil. Om man kör försiktigt, alltså. Och om det är landsväg.
Så... miljöbilar i form av hybrider... nästan lika intelligent som lågenergilampor som innehåller kvicksilver. Man påstår att kvicksilver är mindre skadligt än den ökade elen en vanlig lampa dra. Konstigt, för i skolan fick jag lära mig att kvicksilver inte har någon tid under vilket det bryts ner. Så vitt jag minns tillhör kvicksilver ett av de ämnen som över huvud taget inte bryts ner.
Man har även kört en prius på bana mot en bmw m3. Priusen drog mer......

#1
norrlandsexpressen
2008-11-07 23:25

Johan 6 nov 2008
Hejsan! På vårt företag har vi, tyvärr, tre st Toyota Prius som är direkt livsfarliga i trafiken. Det går ej att göra säkra omkörningar med dem eftersom bilarna är så fruktansvärt slöa!!!
ÖÖÖÖ. Du. Har du någonsin testat att köra om en timmerbil på en norrlänsk väg med en gammal merca 240D...snacka om slö... eller är du en slipsnisse som måste fram till varje pris?

#1
lelle
2008-11-08 16:49

Hej igen ! Om man nu sparar 24,000 kr per år så borde vi läsare rimligen få veta vad det var för bil Agneta hade, årsmodell, motor, mil per år o dyl. Annars är det ju helt obegripligt för "oss"att förstå vinsten på 24,000 kr, eller?

#1
Johan
2008-11-09 01:39

Svar till "Norrlandsexpressen". Nej jag har ej kört o e timmerbil i Norrland med en gammal Mercedes diesel. Men det förefaller som en alldeles ny Toyota Prius är lika slö som en gammal diesel Mercedes... I så fall föredrar jag den gamla Mercedesen eftersom den uppenbarligen har samma usla prestanda som en ny Toyota Prius samtidigt som den gamla Mercedesen har betydligt lägre milkostnad. Nej, tack och adjö till Toyota!!!

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2008-11-11 16:06

Prius är ingen racer men att den skulle vara extremt långsam vid omkörningar stämmer inte. När vi testade den körde vi 70-110 på 7,43 s och 188 meter. Vi kan jämföra detta med de senaste nummrens testbilar:
Ford Fiesta 1,6: (4:ans vxl) 9,8 -246m, (5:ans vxl) 14,2 - 361 m.
Seat Ibiza 1,6: (4:ans vxl) 10,9 - 273 m, (5vxl) 16,6 - 420 m.
Ford Mondeo 2,0 Flexfuel: (4 vxl) 10,8 - 269 m, (5 vxl) 16,4s - 413 m.
Skoda Superb 1,8 TSI: (5 vxl) 10,1 - 254 m,(6vxl)13,2 - 332 m.
Volvo XC60 D5, 6,2 - 160 m

#1
Stefan
2008-11-13 22:16

Har en prius 2006a som drar 0,45 l/mil (mätt över 1år)
Ny prius 253 tusen. Pruta 10 tusen och få 10 tusen av staten. 233 tusen är ju billig för denna teknik. skatt 415kr/år 8år/16000mil garanti på hela hybridsystemet. Eller gilla du 80 talet? Köp då en S60/9-3 för samma pengar, dubbla förbrukningen, fyrdubbla skatten och stå på verkstaden några gånger per år och sälj den efter 3år för halva priset. Nej tack. Prius rules.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.