Bild
Nästa artikel

Pris på Cupra Ateca

Nyheter

Så här mycket kostar 300-hästarsversionen av suven i Sverige.

Seat har gjort prestandaavdelningen Cupra till ett eget märke med fokus på sportiga bilar. Först ut är fyrhjulsdrivna Cupra Ateca, utrustad med en tvåliters bensinmotor på 300 hästkrafter kopplad till en sjuväxlad automatisk DSG-låda.

Bilen har adaptiv fjädring och flera körlägen: Comfort, Sport, Individual, Snow, Off-Road och det mest aggressiva läget Cupra. Toppfarten är 247 kilometer i timmen och att accelerera från stillastående till en hastighet på 100 kilometer i timmen tar 5,2 sekunder. 


Cupra Ateca är beställningsbar nu och rullar in hos svenska bilhandlare vid årsskiftet till ett pris på 409.900 kronor. Bland tillvalen finns skålade sportstolar i Alcantara för 14.500 kronor, Brembo Performance-bromsar för 21.900 kronor och panoramasoltak för 9.700 kronor. 


Diskutera: Vad tycker du om Cupra Ateca?

Kommentarer

#1
2018-10-31 08:29

Sådant här roligt kan man ha i alla länder utanför Sverige, vilka inte har ett galet bonus-malus system. Så spara nu så många droppar ni kan så att folk i resten av världen tacksamt kan sörpla i sig dem istället.

F-150 om cirka 2.5 ton är redan världens mest sålda bil. Detta år efter år.

.

#2
2018-10-31 10:25

Klarsynt
I både Norge och Danmark så kostar det tiofaldigt mer i straffskatter om man köper en sådan rolighetsbil. Så kom inte dragandes med Alla Länder.

#3
2018-10-31 10:29

@Guran

LOL!! Det finns 195 stater i världen. Det är alltså då 192 som inte har denna galenskap. Det avrundas enkelt till alla länder.

Dessutom kanske du ser att jag skrev "alla länder utanför Sverige, vilka inte har ett galet bonus-malus system". Nu vet jag inte hur språkligt bevandrad du är, men jag misstänker att du inte är så värst insatt i språkets nyanser. Vad texten ifråga betyder är: Alla länder utanför Sverige som inte har bonus-malus. Alltså exkluderade jag därmed Norge och Danmark.. de är "vilka har". Jag skrev "vilka inte har".

.

.

#4
2018-10-31 10:55

Dyr för att vara en ”Seat” men kanske billig i sammanhang med konkurrenterna.

#5
2018-10-31 11:00

Väldigt dyster inredning för dom pengarna.

#6
2018-10-31 11:27

Kanske lite desperat. "Jag hade inte råd med en Porsche-SUV." Liksom.

#7
2018-10-31 13:32

300 hästar är väl inte speciellt upphetsande och speciellt mycket prestanda i dagens läge. Det sitter det i normala familjefraktare som exempelvis Volvos T6-modeller. Inte ska det väl behövas skålade sportstolar och speciella Brembo-bromsar för det.

#8
2018-10-31 15:15

Det är inte hästkrafter som ger körglädje.

#9
2018-10-31 16:21

@L. Mäkinen

Förvisso sant :)

.

#10
2018-10-31 17:02

Vad ska extrahästarna användas till ? Bräcka grannen ?? För på landsvägen har man liten nytta av dem.

#11
2018-10-31 17:03

Klarsynt, finns det länder innanför Sverige också? Hi hi …
410000, tja, finns en del att välja på då, vet inte om en Seat står överst på min lista, men var och en väljer själv.

#12
2018-10-31 17:11

@däckoscar

Ja, de heter bland annat Rinkeby, Bergsjön & Rosengård :) .

#13
2018-10-31 18:38

En SEAT som skall vara sportig för 410.000kr, så måste man lägga till 13000kr för att få sportstolar. Hur tänkte man där....

#14
2018-10-31 19:32

Mattse
Men i vilka modeller har Volvo satt T6 i och vad blir det för prestanda och körglädje av det?

#15
2018-11-01 00:16

Optimus, man tänker att många inte vill sitta i skålade stolar men vill ha resten av bilen.

#16
2018-11-01 09:03

Inredningen ser ut att komma från 90-talet

#17
2018-11-01 10:08

Ni som klagar på inredningen, den ska va mörkt, då blir man mindre distraherad och ser man bättre ut ur fönstren. Något jag gör typ 98% av tiden, kan rekommendera många andra bilister att göra detsamma...

#18
2018-11-01 10:13

Klarsynt
Alla Sveriges grannländer har det mycket sämre ställt när det gäller roliga bilar som ibland straffskattar långt över 100%. I västeuropa är det bara Tyskland som har lägre skattetryck. Att jämföra med USA är snett, då de får betala mycket för många grundläggande saker vi får gratis i Sverige.
Allt i allo, så rimmar det illa att klaga sten och ben ("galet") på kanske 3-4% extra skatt på inköpspriset, när man egentligen har det mycket bättre än de flesta *jämförbara* länder.
Eller så är att klaga din favorita fritidssyssla, då kan jag bara be_klaga...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.