Nästa artikel
Premiär för Toyota GR Corolla med turbomotor och fyrhjulsdrift
Nyheter

Premiär för Toyota GR Corolla med turbomotor och fyrhjulsdrift

Publicerad 1 april 2022 (uppdaterad 1 april 2022)
Hybridtekniken ersätts av en superstark trecylindrig turbomotor och fyrhjulsdrift i Toyotas nya kompaktraket.

Prestandaversionen av Toyota Yaris har fått ett storasyskon i form av Toyota GR Corolla, som blev officiell på ett event under natten till fredagen.

Den rallyinspirerade modellen ska vara helt väsensskild från standardversionen och en av de tuffaste konkurrenterna blir Volkswagen Golf R.

Hybridsystemet i den vanliga versionen kastas ut och ersätts av en trecylindrig 1,6-litersmotor med turbo på 304 hk och 370 Nm. Sexväxlad manuell låda och fyrhjulsdrift är standard. Systemet kan växla mellan en kraftfördelning på 60/40, 50/50 och 30/70 beroende på körsituation.

Flera karossdelar görs i aluminium vilket sänker tjänstevikten till 1 474 kg. Det har också gjorts flera förstärkningar i chassit för att öka vridstyvheten. Baktill finns ett minst sagt udda upplägg för avgasutblåsen: två runda på var sida och ett bredare utblås i mitten.

På insidan får Toyota GR Corolla digitala instrument med en 12,3-tumsskärm, sportstolar och aluminiumpedaler. För bankörningsentusiaster finns ett särskilt paket med luftintag på motorhuven, kolfibertak, stor vinge och röda bromsok.

Lanseringen blir till hösten och priserna är ännu inte klara.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 2 april 2022 Gillar man rejsingbilar, är…
  • 2 april 2022 Fy f-n vilket ful bil!
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.