Bild
Nästa artikel

Premiär för Seat Arona

Nyheter

Seat utökar nu sitt sortiment med crossovern Arona. Ett mellanting mellan Ibiza och Ateca som är tänkt att öka Seats marknadsandel i det ständigt växande suv-segmentet.

Arona är förstås byggd på MQB-plattan och erbjuds till en början med tre motoralternativ, två trecylindriga bensinmotorer på 95 respektive 115 hästkrafter och en fyrcylindrig bensinmotor med 150 hästkrafter. Diesel- och gasalternativ är planerade för framtiden.

Jämfört med Seat Ibiza så är Arona knappt åtta centimeter längre och knappt en decimeter högre. Det ger ett högre insteg och högre markfrigång samtidigt som lastkapaciteten landar på 400 liter, drygt hundra liter mer än Ibiza.

Officiell premiär för Arona blir det på bilmssan i Frankfurt i september, efter det ska den finnas tillgänglig även för de svenska bilhallarna.

Diskutera: Vad tycker du om Seat Arona?

Kommentarer

#1
2017-06-27 13:01

För Er som vill se lite mer bilder och fakta så finns det mer på denna Seatklubbsida.
http://www.seatcupra.net/index.php/2017/06/26/the-new-seat-arona-full-de...

Tycker denna bilen känns helt rätt just nu, att den kommer som gashybrid är positivt. Hade inte varit fel med en plug-in hybrid men vi får nog vänta några år till innan Seat får tillgång till VW's hybrinlinor.

#2
2017-06-27 14:13

Sedan den där långe tyske mannen i Autogefühl började prata "engelska" så ger det ganska mycket att kika på honom på Youtube. Han är iofs sällan kritisk men han går minutiöst noggrant igenom sina objekt.

https://www.youtube.com/watch?v=vAM2kUtdnmg

#3
2017-06-27 16:06

Gäsp...

#4
2017-06-27 18:17

Akterlinjen tycks inspirerad av Renault Captur vilket inte är en dålig förebild då Captur är lilla SUV-klassens mest sålda. Överlag tycks denna Seat vara en fyrkantigare version av den mer mjukt formgivna Captur. Vi får väl se om det är vad marknaden vill ha. I övrigt konstaterar jag att C3 Aircross fortfarande har störst bagageutrymme i klassen. Segmentet börjar redan nu upplevas ha för många erbjudanden, och ändå är det så att fler är på gång. SUV har blivit mainstream

#5
2017-06-27 18:49

Ser ut att lida av franskt komplex, namnet Arona påminner förresten om Ascona.

(Autogefühl brukar jag också ta en titt på men där missar man vanligtvis en del detaljer, t.ex. att hissa ner och upp rutorna, vilket är en detalj jag är mycket intresserad av.
Så jag kompletterar med konkurrenten Ausfahrt, varigenom jag oväntat upptäckt att Audi och VW 4-d couper med varierande namn, av outgrundlig orsak inte kan hissa ner bakre sidorutorna mer än till hälften.)

#6
2017-06-27 19:24

Definitivt bakparti enligt Captur, även om de uppdragna fönsterlinjerna, som definitivt inte är min favorit, även finns på Qashqai -- kanske ännu tidigare? Riktigt bra från fronten till mitten blir mitt omdöme, men sedan mindre attraktivt. Jag sätter definitivt C3 Aircross före, åtminstone så som de ser ut på bilder.

Vad är mer på G i den här klassen? VW T-Roc, Hyundai Kona, Kia Stonic, en mindre Skoda-SUV (men det dröjer väl) -- något mer?

#7
2017-06-27 19:35

Lite skarpare linjer tror jag ligger i tiden så det är nog ett riktigt drag. Ser väl rätt OK ut även om många av dessa "B-klass-SUV:ar" till stor del påminner om varandra. Sen är frågan var priset kommer att hamna med rimlig utrustning...

#8
2017-06-27 20:01

"Så jag kompletterar med konkurrenten Ausfahrt, varigenom jag oväntat upptäckt att Audi och VW 4-d couper med varierande namn, av outgrundlig orsak inte kan hissa ner bakre sidorutorna mer än till hälften."

Förstår inte varför man någonsin ville hissa ner dom bakre sidorutorna!? Köper du bilar utan automatisk klimatanläggning?

Thomas (Autogefühl) gör oväntat många felbedömningar för att vara en bilnörd. Berättar saker som fakta fastän han är den som inte förstår sej på. Det märks också att han har allt för mycket att göra med tyska bilar men det kan man väl förstå men det är en sak man måste komma ihåg när man lyssnar på honom (och somnar bra). ;)

#9
2017-06-27 21:02

Tycker nog att den långe Thomas är helt Ok iaf bättre än sina kollegor på samma sajt / utgivare. Och han kan också såga, vilket han gör ibland, men detta med Seaten är ju mer en preview eftersom han inte fick provköra den. Men visst han har ju sin tycke och smak och det är han tydlig med.

#10
2017-06-27 22:07

Tja jag brukar dra upp de små detaljernas betydelse! Alltså den här brutna C-stolpen var ju inget som jag vill se på en SEAT, den förstör allt!
Det finns bilder på Arona utan denna frivolta fluga...och då ser bilen väldigt bra ut.
Ett dåligt drag att härma fransmännens konstnärliga attribut, eller pipistrello som italienaren säger och pillar sig bak på örsnibben.
Usch! Hoppas inte dem på SEAT nu går igång på detta så att var modell kommer med rosett o annat fjams!

#11
2017-06-27 22:30

Det som denna Seat har till fördel jämfört med konkurrenterna är motor på 150 hk. Det blir en pigg bil och ingen slö motor när man drar släp.

#12
2017-06-28 10:14

En motor på 150 hk i en småbil som denna Seat ändå är, är ren overkill. Och jag blir förvånad om den får dra mer än 1200 kg, trots allt sä är det en småbil på bara strax över 4 meter.

#13
2017-06-28 10:20

Denna motor sitter iofs bara i den sportigare FR varianten om jag förstått det rätt. Och den har cylinderavstängning och hyffsat liten motorvolym så är relativt snål om man vill köra snålt.
Inget fel med att vilja kunna ha lite kraft om man vill köra om, har fler i bilen eller vill dra släp.
Tror din uppskattning på max 1200 är rätt spot-on Raphael, det är vad en Leon får dra idag med den motorn.

#14
2017-06-28 11:57

Raphael
Nja, det är väl snarast så att det i mindre klasserna är undermotoriserat tycker jag. Nuförtiden finns ju motorer som går snålt fast det finns kraft. Jag gillar iallafall inte att köra en bil som fullastad eller med släp känns slö.
Jag skulle tänka mig en Arona som andrabil men med 150 hk

#15
2017-06-28 12:17

Min C3 Picasso med 115 hästars diesel är inte alls slö med släp. Max deagvikt är 1200 kg vilket är normalt i klassen runt 4 meter. Med den vikten så räcker motorn till utan problem. Jag har även kört den fullastad med folk och packning flera gånger utan att jag uppfattat den som slö. Tvärtom skulle jag klara mig utmärkt med 100 hk, men den motirn fanns inte tillgänglig när jag köpte min.

150 hk i denna Seat är såortversionen, den har ju sportstolar, breda däck och hogst troligt även hård fjädring och en sportstegad växellåda - knappast ett val för lägsta möjliga förbrukning eller bekväm familjefrakt. Det är väl förvisso intressant de försöker göra en gatracerversion av en SUV i minsta klassen, men jag tror att de som verkligen villha en banbil kommer välja bort denna Seat, även trots breda däck och sportstolar så har den ju högre tyngdpunkt, och de som söker en gaturacer brukar vilja sitta så lågt som möjligt, denna Seat är ju ett högbygge. Så jag tycker det mer verkar vara en märklig mix av oförenliga efenskaper.

#16
2017-06-28 12:23

"Köper du bilar utan automatisk klimatanläggning?"
Man upphör aldrig att förundras över människors märkliga åsikter.

En lyxbil med ramfria rutor där rutorna inte går ner...
Helt oacceptabelt, totalsågning jäms med skosulorna.
Som en Cab där man bara kan fälla taket halvvägs.

#17
2017-06-28 13:11

Raphael, denna lilla SUV väger nog tyvärr mer än vad man tror!?. En Captur väger ca 1350 kg, och då snackar vi om småbilsklassen. Men visst, 150 hkr är rätt mycket på relativt liten vikt. Men jag skulle bli förvånad om denna nya SUV väger mindre än 1450 kg.

#18
2017-06-28 13:21

Nya Ibiza som denna bil bygger vidare på börjat på 1091KG, att tro att en höjning på 10cm i höjd och längd adderar 350KG i vikt känns inte riktigt troligt.
Denna bil har inte ramfria rutor vad jag vet och Seat brukar sällan kallas lyxbil.

#19
2017-06-28 13:26

Ateca, som är storasyster till Arona, har en tjänstevikt om 1369 kg med 115 hk och 1414 kg med 150 hk. Ska vi gissa på åtminstone 150 kg mindre för Arona?

#20
2017-06-28 18:47

Ser faktiskt inte så pjåkig ut och ligger i en lagom storleksklass.
Minns att jag körde en Volvo PV en gång i tiden och förundrade mig över två saker – dels den klumpigt tunga bakvagnen och dels takfönstret därbak, när andra bilar hade så mycket bättre bakåtsikt. Numera finns det åtminstone backkameror, när inte väderleken vill annat, förstås.

#21
2017-06-28 21:02

Raphael
Jag har ju Leon med den motorn och skulle inte kalla bilen för gatracer. Är man van vid undermotoriserade franska bilar då kanske man tycker att 150 hk är sportmotor. Men visst är den pigg. Den drar ju heller inte så mycket. Jag skulle tippa att det inte är problem att köra Aronan 150 hk på 0.6 L/mil vid lagom lugnt tempot. Vad man tycker är slött vid fullast är ju personligt.

#22
2017-06-28 22:30

@Axa: ordet "personligt" är ett nyckelord här. Att en bil är "undermotoriserad" är så gott som aldrig ett objektivt faktum, utan en fråga om tycke och smak. En bil som du tycker är undermotorisead kan av någon annan uppfattas som utmärkt. Vad häller mig själv t ex så har jag små anspråk vad gäller motorstyrka! Har kanske att göra med att jag lärde mig köra i en Volvo 343 med 70 hk? :-)

#23
2017-06-29 11:41

Tory
Vad som diskuterades här var vid körning med fullast eller släp. En bil vid vardagskörning behöver inte kännas undermotoriserad men detta kan bli mycket tydligt vid fullast eller släp. Drivlinan brukar ju vara en helhet. En undermotoriserad bil vid sådana sammanhang brukar även visa sig genom sämre dimensionerade bromsar.
Jag gillar inte köra så iallafall.

#24
2017-06-29 12:10

Axa, Aronan är en mindre bil än Leon. Leon är ju en Golfklassare medan Aronan är SUV-versionen av lilla Ibiza. 150 hk motorn för Arona är endast tillgänglig i FR-utförandet som är gaturacer-utförandet med skålade sportstolar, breda lågprofildäck och sportfjädring. Motorn finns alltså inte att beställa för de mer komfort- och familjebetonade versionerna. 150 hk i en liten småbil tycker jag absolut är overkill.

#25
2017-06-29 12:14

Det kan bli hög försäkringspremie på denna lilla SUV med stor motor, risken är att försäkringsbolagen tycker att den inbjuder till buskörning!?

#26
2017-06-29 13:28

Det är väl bara att kolla vad en Leon FR med 1,4 liters motorn på 150 HK kostar i försäkring så har du säkert en rätt bra fingervisning om vad den kommer kosta, glöm inte av att det är halvförsäkring i 3 år då du har vagnskada.

#27
2017-06-29 16:04

Renault Captur med 120 hk bensinturbo och automatlåda har en tjänstevikt på 1180 kg.

Seat FR står för Formula Racing och är Seats svar på det andra kallar GTI. Det är ett stylingkit som betyder sportstolar, sportratt, sportfälgar med sportdäck och sportfjädring med hårdare stötdämpare. I fallet med nya Arona betyder det även 150 hk bensinturbo, en motor som är exklusiv för FR utförandet till Aronan. De mer komfortinriktade Style och XCellence versionerna får bensinmotorer på 95 eller 115 hk, vilket motsvarar konkurrenterna. Diesel och CNG versioner kommer längre fram, tekniska data för dessa har inte presenterats än.

Jag är tveksam till idén med att göra en gatuversion av en SUV. Sportbilar är ju låga med låg tyngdpunkt där man sitter i backen och kör. En högbyggd SUV är ju helt åt andra hållet.

#28
2017-06-29 17:18

Nja, någon GTI är inte FR. Det är mer GT modell. Det är deras Cupra serie som kan jämföras med GTI.
Och har inte sett vad FR paketet kommer innehålla på just denna modell.
Men på Leon är det ju som du beskriver Raphael.

#29
2017-06-29 21:05

I Autogefühl Thomas genomgång på Youtube så visar han bl a en Arona FR.

#30
2017-06-29 21:17

Raphael
Jag kan intyga dig att min Leon FR inte är i närheten av en GTI. Det finns ingen motsvarande Gti hos Seat. Nästa steg är Cupran vilket är Golf R.
Det är knappt några skillnader mellan FR och de "vanliga". Ratten är densamma, det är samma fjädring, möjligen lägre markfrigång på FR. Så att det skulle vara så mycket mer "racing" håller jag inte med om.

#31
2017-06-29 22:24

GTI är en allmän beteckning på en sportig halvkombi som fungerar i vardagen för den sportige föraren, och är en beteckning som används av flera olika tillverkare, och det är heller inget ovanligt att det finns ännu mer banbetonade varianter över GTI som är mer extrema. Alfa Romeo har t ex motsvarigheten TI (Tourismo Internatzionale) för GTI och över den finns Quadrifoglio Verde som är mer extrem.

När det gäller utrustningsnivån för FR så innebär det enligt Seat skålade sportstolar, en läderklädd sportratt med FR emblem, läderklädd sport växelknopp, särskilda fälgar och däck, svarta fönsterlister / dörkarmar, modifierad grill med FR emblem och en sportigare satt fjädring. Det är alltså en sportversion / gaturacer vilket även indikeras genom beteckningen FR som står för Formula Racing. Helt enkelt ett sportigare alternativ till de mer komfortinriktade Style och Xcellence versionerna. En del FR-bilar har pedaler i borrad aluminium, men det verkar inte alla ha.

Men iaf - att göra en FR/GTI av en SUV känns motsägelsefullt med tanke på det jag tidigare anfört. Även om Seat-konnäsörerna i detta forum inte håller med mig och Seat om FR-seriens sportighet så är ändå Seats målgrupp för FR den sportigt lagde föraren som vill ha en Cupra men som inte riktigt har pengarna till det.

Att det finns Seat förare som tycker 150 hk är normal motorisering för en småbil.. Tja hur många hästkrafter kräver Seat förarna egentligen? Min fars Alfa GTV hade 122 hk och det räckte och blev över, och det var ändå en sportcoupé. Den första Peugeot 205 GTI hade 105 hk, jag vet ingen som har kallat den för undermotoriserad.

En större familjebuss som C4 Grand Picasso fungerar utmärkt med 120 hk diesel fullt lastad, och den dieseln har högre dragkraft och bättre styrka på lågvarv än en bensinturbo på 120-150 hk. Om än att den inte ger samma toppfart men jag tror inte man köper en familjebil för toppfartens skull eller för sprinten 0-100. För tungt lastade bilar och släp är det inte toppeffekten som är viktug utan dragkraften, vridmomentet, och där ligger en diesel bra till även med ett för Seat konnäsörerna "undermotoriserat" effektantal.

#32
2017-06-29 22:47

Raphael
Så du slänger på lite Biltemadekaler och så blir bilen en "racer"? Den utrustning som du räknar upp för FR är bara utseendemässiga. Jag trodde vi pratade om motorn. Jag kollade upp C4 GP diesel 120 hk. Den har vrid 300 Nm och Leon FR har 250 Nm men vid lägre varv.
Men om du nöjer dig med 55 hk eller whatever så är jag glad för din skull, bilen blir billigare i inköp. Jag tar hellre i lite så vet jag att jag inte blir besviken på bilen. Hellre en motor som pallar med olika situationerna en som bara duger till söndagskörning.
Vad gäller min ekonomiska situation har du inte den blekaste aning om hur den är och om jag har råd med en Cupra.

#33
2017-06-29 23:36

Det är Svedala i ett nötskal denna måttfullhet i underkant, nej tack det är räcker bra så med bara lite!
Tacka fan för att många kända personer väljer att bo utomlands, den bombbastiske gitarristen Yngwe Malmsten tog upp detta spörsmål en gång angående sin rigg, någon vetare ojjade sig över det stora formatet och sa ehhh Yngwe..Less is more, ok? Yngwe gick igång o replikerade att hur fan kan lite vara mer? Det är omöjligt! More is more! The bigger the better!
Ett tjafs detta om verkligen 150hk behövs? Som sagt det är upp till ens egen preferens, jag ser det som en säkerhets grej att ha lite extra utöver att spela med, det blir en fylligare bouqet där bilen blommar ut och nu har jag en Toledo 1.2 Tsi på 110hk och den duger precis men inget mer, skulle jag ligga ofta ute på väg så ratade jag sådana där små ynkepynk motorer kan jag säga och det för min egen säkerhets skull.

#34
2017-06-30 12:18

Eller så kan man vända på det Tvärnit, vi tar ansvar i Sverige och tänker praktiskt. Inte fel det heller.
Att många faktiskt ser över sina behov och ser över sina val tycker jag är positivt, speciellt i ett land där en majoritet lever i överflöd.

Sen år det lätt att säga att detta är typiskt för Sverige, det är det inte. Kolla på andra europeiska länder och titta på vilka bilar som körs, UK, Irland, Italien osv. Fast med skillnaden att dom väljer lite gladare färger än DDR grå då ;-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.