Bild
Nästa artikel

Premiär för Mercedes X-klass

Nyheter

Nu har Mercedes premiärvisat pickupen X-klass. Redan i höst kommer den att dyka upp i de svenska bilhallarna.

Mercedes ger sig in på pickup-marknaden med den lyxiga X-klass. Enligt Mercedes är bilen tänkt att både fungera som ett alternativ till en SUV och som lyxigt alternativ för jägare, friluftsentusiaster och hantverkare. Utförandet "Progressive" ska var amer anpassat för terräng och friluftsliv och "Power" är den lyxigare varianten.

– X-Klass är den första pickupen med övertygande personbilsegenskaper, säger Volker Mornhinweg, chef för Mercedes-Benz Vans.

Redan i höst kommer X-klass att finnas tillgänglig i Sverige, då i varianten X250 d 4MATIC som kommer med en 2,3-liters dieselmotor på 190 hästkrafter och sjuväxlad automatlåda. Under 2018 kommer också X350 d 4MATIC med en diesel-V6 på 258 hästkrafter.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes X-klass?

Kommentarer

#1
2017-07-19 10:09

Personbilsegenskaper?? Jo jag tackar.
Detta är en "showoff" pickup. Det finns bättre pickuper att köpa med tanke på både lastutrymme och pris.

#2
2017-07-19 10:16

Det här är väl ändå den mest onödiga biltyp man kan tänka sig. Vad ska den vara bra till?
En lyxutrustad minilastbil! Flaket är för kort för att kunna användas till något transportändamål som inte går lika bra i en billig kombi om man nu inte är ute efter att frakta julgranar på höjden.
Om man ändå lastar flaket måste det först skyddas så man inte gör märken i den glassiga lacken och alla blanka lister.

#3
2017-07-19 10:43

Snygg! Finns den som elbil. Diesel är väl utgående alternativ!?

#4
2017-07-19 10:47

Så börjar det igen. Gnälligt om hur onödigt något är. Bara för att du personligen inte giller eller har behov av en viss produkt, innebär inte att det finns andra som faktiskt har det. Bevisligen finns behovet, annars skulle den inte existera.

Ja, det är en lyxutrustad minilastbil med terrängegenskaper. Vad är det för fel med det? Varför skulle inte exempelvis en byggnadsingenjör kunna få ha lite lyxig förarplats? Målgruppen har så klart också ett behov av att enkelt kunna lasta stora skrymmande saker som vore en omöjlighet i en "billig kombi". En billig kombi skulle dessutom köra fast direkt på den leriga, gropiga byggarbetsplatsen.

#5
2017-07-19 10:51

Det verkar vara mest fokus på friluftsentusiaster och friluftsliv för nya X-klass. Som friluftsutövare kan jag inte påstå att jag ser behovet av en sådan här bil. Tvärt om. En normal kombi där packningen kan ligga inne under transport fungerar mycket bättre än öppet ute på ett flak. Andra friluftsutövare verkar tänka i samma banor då jag sällan (aldrig) ser dubbelhyttade pickuper på parkeringar vid naturreservat, nationalparker mm.

#6
2017-07-19 11:21

Det här är nått annat än Toyota Vältux!

#7
2017-07-19 11:30

saabnisse.
För att skydda lasten behöver man dessutom komplettera med en kåpa(till överpris). Bättre då med en skåp/kombibil till ett sannolikt lägre pris. Sistnämnda sänder dock inte samma "karlakarlsvibbar" till omgivningen.

#8
2017-07-19 11:40

HT19: Ja, det här är Mercedes split-klass. Den är baserad på Nissan Navara.

#9
2017-07-19 11:57

Ingen här säger vad andra tycker om denna bilen, vi säger bara vad vi själva tycker och frågan ställs ju under artikeln.
"Vad tycker du om Mercedes X-klass?" Eller hur Swemba?
Frågan är inte "Vad tycker andra om Mercedes X-klass?"
Den som vill ha denna bilen köper den, det är deras val. Själv skulle jag aldrig köpa denna Mercedesen.

Swemba, du måste lära dig att vi alla tycker olika, Acceptera att inte alla tycker som du annars får du problem i livet.

#10
2017-07-19 13:33

Inget fel på Nissan men att en Nissan plötsligt blir en lyxbil för att Mercedes piffat upp den lite är ju en aning märkligt...:)
Sen måste jag hålla med de som ifrågasätter (om det är tillåtet) denna typ av bilar... Tror att Lasse J's spekulationer kanske ligger rätt nära de verkliga orsakerna.

#11
2017-07-19 13:46

Min fru har officiellt lagt in veto på den här pickisen.
Dessutom: vad menar de med att kalla en pickup för "personbilslik"? Komfort? Väggrepp? Bränsleförbrukning? Milkostnad? Eller?
Det är ett vagt begrepp som jag hört sedan 90-talet om pickuper. Och jag har aldrig åkt eller kört en pickup där det är ens i närheten av sant. Om man inte jämför med en 20 år gammal personbil, alltså.
Missförstå mig inte: jag gillar pickuper. Men de är generellt svindyra om du räknar milkostnad. Priset är - generellt - ett skämt. Skatten skyhög. Bränsleförbrukningen ligger - återigen generellt - minst 10 år efter personbilar.Komforten brukar ligga ett par decennier efter personbilar. Värdeminskning på pickuper brukar dessutom vara fruktansvärt brutal.
Det finns inget som talar för att Mercedes pickup inte ska fylla alla ovanstående nackdelar.
Tyvärr.

#12
2017-07-19 13:53

Blir nog bra detta, das Beste oder nichts!

#13
2017-07-19 14:02

Jag hade en hantverkare hemma som hade pick-up, och frågade varför ingen skåpbil. Han hade inget bra svar. Problemet var att lasten inte fick plats utan var tvungen att bindas fast på en extra ställning på flaket. Förr vet jag att bönderna hade behov av en pick-up för att tex köra ut nya stolpar till staket osv. Men idag, pick-up är en ganska onödig typ av bil när det finns vettiga skåpbilar. Varför krångla till det för sig i onödan!?

#14
2017-07-19 14:10

Tittar efter hur syskonbilen Nissan Navara ser ut. Vikten anges till knappa 2 ton och bränsleförbrukningen enligt EU-norm till 0,65 l/mil, markfrigång 22 cm. Är väl ganska liknande en normal överjäst SUV typ XC90. Att siffrorna är såpass hyggliga är en prestation. Jag tror att den vänder sig delvis till samma målgrupp som SUV men extra macho. Klassas den som lastbil kanske det finns extra avdragsmöjligheter. I USA saboterar sådana här bilar ansträngningarna att få ner utsläpp av koldioxid, eftersom regleringar som finns rör personbilar och inte "lastbilar". Man kan ha funderingar på hur lyckat det är ur trafiksäkerhetssynpunkt med höga 2tons rambyggda bilar t ex vad gäller kollisionskompatibilitet i fronten. Eftersom den här mest sannolikt kommer att användas för nöjeskörning känns den som ett steg bakåt. Vad tycker Stygga vargen om den här?

#15
2017-07-19 14:09

Vad tycker Stygga vargen om den här - inte såg jag just.

#16
2017-07-19 15:13

Vilken konstig design!? Vrålsnygg fram och totalt bedrövlig bak!? Baken är inte bara intetsägande, den är rent ful, och baklysena går inte runt hörnet så de syns inte från sidan av bilen, trafikfarligt. Jag fattar ingenting från en tillverkare som brukar vara i toppklass BÅDE vad gäller design och säkerhetstänk? Jag är i chock. Måste ta en kopp kaffe. Notera dock att jag inte är helt bitter, jag tycker fortfarande att fronten är vrålsnygg.

#17
2017-07-19 19:34

Det var en ful djävel. En osmaklig blandning av svulstig jänkare och överjäst japan. Mercedes brukar annars ha stil på sin formgivning.

#18
2017-07-19 20:16

Löjliga leksaks pickuper.
Ska man ha en riktig pickup ska det va nått med Amerikanska V8 muskler typ Dodge eller Ford.

#19
2017-07-19 22:45

Jag är varken för ełler emot, men trenden att allt fler runt med en sådan typ av bil får mig att tro att behovet är litet, och det handlar mer om att skryta eller synas. Tragiskt tycker jag om dessa personer som måste genom sitt val av bil uttrycka sig. Bilen som någon form av status symbol har jag aldrig förstått mig på.

#20
2017-07-19 23:13

Ett absolut nödvändigt tillskott i modellfloran för att öka utsläppen bland bilar i en redan
tveksam storleksklass. Ser av kulören att det är posten som har beställt denna fula fan
för distribution av medeltungt och oskyddat gods. Med 258 hk kommer väl posten fram i tid?

#21
2017-07-20 05:57

Säkert en potent flakbil. Och praktiskt med dubbelhytt.

Nästa år får den riktig motor också.
Tror den kommer att utmärka sig i sitt segment.

#22
2017-07-22 09:22

Varför är det så svårt att förstå att folk bränner runt i pickuper? Företagare får lyfta hela momsen på pickup, den är mer komfortabel än en skåpbil samt att det är lättare som småföretagare att ha en bil ist för flera så familjen kan åka med. De privatpersoner som köper en Ny pickup idag är näst intill obefintliga. Sen så får det plats två packade EU-pallar på flaket. Hur mycket mer plats behöver man?

#23
2017-07-22 10:04

Köp du en sådan här Mercedespickup Mmz, den är säkert ganska billig.

#24
2017-07-22 12:30

Hade hellre valt en Hilux Hackenbush

#25
2017-09-20 11:49

Konceptversionen verkade lovande, modellen stack ut från de typiska europeiska / asiatiska plastiga pickuperna, som alltid tycks få koncernernas billigaste material, trots att nästan alla idag kostar som en bättre bil >400k. Särskilt fram o bakpartier var speciella.
Sedan presenterar Mercedes denna modell som aspirerar på premium...? Med samma, tråkiga svarta plastgrillar som bara ser billlligt ut. Till priser omkring 450-600k med den motor och utrustning som de flesta vill ha. Har ägt flera amerikanska pickuper i 1,5-tonsklassen från Chevrolet och Ford, varav den jag var mest nöjd med var Ford (F-150 -2004), då den komfortmässigt låg närmare europabilar än en pickup, även interiördetaljer var flera kliv uppåt, även mot amerikanska konkurrenter. Hade den i 10 år, och var helnöjd. Dagens uppdaterade modeller är naturligtvis ännu flera kliv uppåt och uppgraderade.
Kruxet med US-pickuper är att man hittills fått gå upp på mer lastbilslika 2500-tonsklassen för att kunna få diesel på en US-pickup, 1,5t har bensin om man inte vill välja Dodge.

Tyvärr väljer Mercedes att inte gå hela vägen. Möjligtvis lockar man över någon VW-köpare men knappast de som sett eller kört amerikanska pickuper, de kommer troligtvis fortsätta välja amerikanska modeller. Kommer jag köpa pickup någon igen blir det Ford F-150 med den nya dieselmotorn alt ekonomiska turbosexan. Törstiga trötta V8-or är på väg bort helt, även i USA som tur är.
vad är då premium..? Säkert olika för olika köpare men för mig innebär det bl a det som erbjuds från andra sidan atlanten:
- Bevisat rejäl stryktålig konstruktion. Rostskyddar man ram / balkar håller de i 20 år i svenskt saltklimat.
- Tyst interiör, god plats, bra säten, samma kvalitetskänsla som en premium europeisk el amerikansk bil
- Aluminiumkaross (F-150)
- En triljard olika konfigurationer och tillval, precis som på en vanlig bil.
- Uppsjö av snygga lackkombinatiner. Kan man få en asiatisk el europeisk pickup i pearlmetallic vit eller kameleont metallic grafitgrå t ex?
- Skydd i lackad plast på utsatta ställen, t ex hjulhus / skärmkanter.
- Nya, starka effektiva motorer. Ford tar nya dieseln från Range rover, en rosad motor. Alt 2,7L sexa med dubbelturbo 365 hk
- 10-stegad automatlåda. Helt underbar, man flyter fram.
- Utseende...

Synd att Mercedes bara tog ett halvhjärtat steg in i 'premiumsegmentet' på pickuper när man ändå tog steget. En sminkad Nissan lär knappast stärka varumärket, eller?

Ovan mina personliga åsikter. Tycker andra annorlunda respekteras det naturligtvis. Tycker bara att Mercedes reklam och vad man egentligen erbjuder inte riktigt harmoniserar från en tillverkare som i övrigt gjort sig känd för sina fina personbilar av oftast ypperlig kvalitet. // JS