Bild
Nästa artikel

Premiär för E10-bensin i Finland

Nyheter

95 E10, så kommer det stå på bensinpumparna i Finland efter årsskiftet. Sju av tio bilar klarar den nya bensinen.

En ny typ av bensin som beskrivs som mer miljövänlig tas i bruk i Finland nu på lördag, 1 januari. Den nuvarande 95-oktaninga bensinen ersätts av den så kallade E10-bensinen.

Det innebär att etanolhalten i bränslet höjs från fem till tio procent.

Bilbranschen bedömer att sju av tio bensindrivna personbilar klarar att tankas med den nya blandningen. Resten hänvisas till den dyrare 98-oktaninga bensinen.

Billigare – men ändå inte
Eftersom skatten på etanol är lägre än den för bensin kan priset bli något billigare. Men etanol innehåller mindre energi, därför väntas förbrukningen stiga med ungefär två procent.

Samtidigt kapas de totala koldioxidutsläppen från bensinbilarna med upp till 10 procent. Finland är tillsammans med Frankrike först inom EU att ta E10-bensinen i bruk.

Kritiker till E10-bensinen menar att motorerna kan bli svårare att starta i kyla.

Diskutera: Vad tycker du om den nya E10-bensinen?

Kommentarer

#1
Anonymous
2010-12-30 12:09

Skulle knappt tro att priset sänks bara för att skatten är lägre. Ok med flera ser nog en bra förtjänstmöjlighet. Inga problem att starta en etanolbil i sverige på E 75 eller t o m E 85. Så E 10 bör aldrig bli ett problem.

#2
2010-12-30 16:12

E10 tror jag inte märks på någon bil och jag förstår inte varför de hänvisar till 98 oktan.
Ok, 10% etanol ger inte 98 oktan men det blir inte sämre.
Men bensinbolagen tjänar naturligtvis på att lura vissa att tanka 98.
Jag har kollat ett antal bilar av olika märken och årsmodeller och funnit att alla gått utmärkt med 40% E85 och 60% bensin.
Det som hänt är att på en bil började bensinfiltret att läcka eftersom etanolen löst upp vaxlagret som tätat filtret, men den bilen hade ändå gått över 25000 mil.
Den andra läckte ur en bränsleledning.
Men om man räknar krasst på det hela måste det skilja fem kronor litern innan det blir billigare med E 85 inblandning.
Förutom högre bränsleåtgång får man räkna in tätare oljebyten.
Men man kan få något högre effekt på turbomotorer, men ska man göra ett riktigt lyft krävs en E85 konvertering och då kan det ju bli upp till 60%+.

#3
789
2010-12-30 17:57

E10 fanns också i Sverige för ca 10 år sedan. Hoppas att E10 kommer tillbaka till oss också. Det går fö. utmärlkt att "blandtanka" dvs att fritt tömma i den mängd E85 man önskar. Min frus Toyota tex har vi kört på ca 40% etanol i flera år eller ca 8000 mil, helt utan problem. Nu har den gått drygt 9 000 mil.
Läs på:
www. etanol.nu

#4
Niclas Johansson
2010-12-30 18:32

Tankar min audi A4 1,8 -00 med 50% etanol. Tycker inte att den drar mer än förut. Funkar skit bra.

#5
Niclas Johansson
2010-12-30 18:40

Tänkte bara lägga till att min bil startar utan problem i 20 minusgrader med 50% etanol.

#6
2010-12-30 21:10

Ganska ointressant.
Om etanolen hade varit inhemsk i likhet med rme-oljan i dieseln hade inblandningen varit betydligt mera försvarbar.

#7
894
2010-12-30 21:53

Långvarig användning av fel bränsle kan leda till att packningarna i motorn kan gå sönder och få kostnadssamma reparationer som följd.

#8
göinge
2010-12-30 22:26

Om jag förstått det hela rätt tycks "alla" politiker (nåja, säkert inte alla folkpartister) vilja ha E10 i Sverige, men har angett EU som ett hinder. I EU-landet Finland har dock inte EU varit något hinder, snarare tvärtom. Det är nog så att när det kommer till miljö och klimat är det mycket snack och liten verkstad här i Sverige; "Vi är ju ändå så duktiga"...

#9
Peugo
2011-01-01 19:08

Det har ju redan blivit bevisat att E10 har negativ inverkan på miljön men det är det väl ingen som bryr sej om ifall det har blivit bestämt att det inte är så? Tyvärr är det här inte första eller sista gången det går på tok. Vi människor är inte så värst kloka varelser.

#10
Nithin01
2011-01-02 00:17

Kritiken kring etanolen ligger väl ändå på en annan nivå än kallstartsproblematiken vid användandet av E85!?

Sverige har nu fått nog av "skiten".

För finnarna är detta en ren "mjuklansering"..

Kanske borde Sverige gjort på samma sätt?

#11
Henr1k
2011-01-02 17:54

Vad är "beviset" för att etanolen är dålig då? Som jag ser det var det en kampanj från oljelobbyn, ett tiotal argument mot som alla var påhittade, den första gällde regnskogsaverkning, det var inte sant, den sista har jag för mig gällde arbetsförhållandena i Brasilien, det tyckte jag verkade desperat.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Verksamheter-med-miljopaverkan/Transporter-och-trafik/Vagtrafik/Branslen-och-hur-de-paverkar-miljon/Hur-miljovanligt-ar-etanol/

#12
mythbuster
2011-01-02 20:46

Nu är det inte bara i Finland. Sedan 1/1 finns s.k super E10 i Tyskland. Detta kommer finnas i alla EU länder inom kort inklusive Sverige. Det finns t.ex. tydligt beskrivet i biodrivedelsdirektivet.
Till Peugo, alla drivmedel har negativ miljöpåverkan. 90% av E10 är fossil ändlig bensin som har klart sura miljökonsekvenser. Men med effektiv rening och motorförbränning kan i alla fall de hälsomässiga aspekterna minskas kraftigt. Till glädje för oss som bor i stan.

#13
Sune S
2011-01-02 22:15

Upphäv genast pumplagen som tvingar mackarna att ha en pump för alternativa förnybara bränslen. Inför E10 också i Sverige, det är det billigaste sättet att minska bilarnas utsläpp av fossil koldioxid. Finland verkar ha klokare politiker än Sverige.

#14
4 wd så klart
2011-01-03 00:21

va fan bara flygbränsle i pumparna så bilarna rör på sej bara koxar igen me den skiten vi har nu ju...

#16
kentudor
2011-01-03 18:05

Genom att upprepa en dumhet blir den inte mindre dum för det,kör inte en bil på så mycket etanol som E10 om dom ej är specifikt byggda för det!Det blir problem!

#17
894
2011-01-03 21:56

Det är inte helt ofarligt att tanka fel slags bensin.

Experter menar att det är bränsleslangarna som inte håller för E10-bensinen. Den etanol som finns i bensinen kan fräta sönder slangarna eller göra dem svaga.

-När bränsleslangen blir tillräckligt skör, uppstår en läcka och bensinen sprids runt i hela motorrummet.

#18
789
2011-01-03 22:32

894:
Det du säger är trams! Vår Toyota har körts på ca 40-50% etanol i snart fyra år eller över 7000 mil. Inga slangar etc har skadats och bilprovningen säger att utsläppen är väldigt låga. Betänk att K sprit är helt vanlig etanol.

#19
2011-01-04 12:00

894 och 789, ni har både rätt och fel.
Jag har flera års erfarenhet av att blanda E85 och bensin, läs gärna mitt tidigare inlägg.
Nyare bilar lär inte råka ut för andra problem mer än att lampan till motorstyrningen kan tändas, men i så fall är det bara att öka halten bensin så slocknar den.

Med äldre bilar kan det bli knepigare.
E10 spelar nog ingen roll, men högre inblandning av etanol löser vaxskiktet som bensinen orsakat och detta har tjänat som tätmedel i gamla ledningar.

Men de skulle ju ändå behöva bytas, eller hur.

#20
Anonymous
2011-01-08 15:35

Avgaserna från etanol ökar halten av marknöra ozon vilket skadar växters pollineringsförmåga. Detta innebär att binas jobb förstörs och den biologiska mångfalden skadas, och växters spridningsförmåga försämras vilket i längden leder till minskad produktion av vegetabiliska livsmedel, men även köttproduktionen påverkas negativt eftersom djur äter grönt.

#21
Henr1k
2011-01-08 16:43

Inte hela sanningen va? Han rekommenderar ju tom låginblandning:

"En av dem är Göran Peterson, professor i kemisk miljövetenskap vid Chalmers i Göteborg:

– När man använder etanol som motorbränsle då får man vid kallstarter innan katalysatorn har börjat fungera ganska mycket av aldehyder, och de ge effektivt marknära ozon mer än vanliga kolväten i bensin.

Ur miljösynpunkt är det därför viktigt att komma ifrån kallstarterna, säger Göran Peterson.

– Ja, jag ser ju framför mig framtidens miljöbilar som startar avgasfritt på el och använder en förbränningsmotor bara som hjälpmotor. Och då är det ju säkert mer okej med etanol.

Ska etanol användas idag, säger Göran Peterson, är det bättre att det görs som inblandning i bensin än som E85.

– I all bensin i Sverige så finns det nu ungefär 5 procent etanol, och det är nog faktiskt den rätta användningen av etanol. därför att då ersätter etanol en del andra otrevliga tillsatser som man annars måste ha för att hålla uppe oktantalet."

#22
Johan S
2011-01-12 15:59

Det vore intressant om Vi bilägare kunde göra ett test och se hur bränsleförbrukninge påverkas av inblandningen.

I slutet på 90-talet så fanns ett bränsle E15 som OK hade på Årstamacken. Tankade det ett tag i en SAAB 900 från -94 och på den tiden så stack förbrukningen upp med mer än 15%, så i praktiken brände man upp lika mycket bensin som tidigare med "ren bensin" + etanolen. Inte så imponerande...

Nu har kanske nya bilars styrelektronik utvecklats så att detta fungerar bättre, men det vore intressant att få det bekräftat med ett test av förbrukningen med "ren bensin", 5%, 10% inblandning i någon standardbil, typ en vanlig Golf eller så med std. bensinmotor.

#23
2011-01-13 10:31

Här i Australien har vi haft E10 bensin i flera år. Det har inte varit några större tekniska problem. Det enda bilmärke som tycks haft problem är Honda. Ett test som en dagstidning gjorde visade att det var mera ekonomiskt att köra på vanligt 91 oktanig bensin utan etanol. E10 bensin är 3 cent billigare men förbrukningen är högre. Personligen har egentligen igen erfarenhet då jag numera kör på diesel efter att kört på LPG i 10 år.

#24
Christer Olsson
2011-02-17 12:49

I stort sett all 95-oktanig bensin från 1985 fram till EU-inträdet 1995 innehöll 10% etanol. vilket berodde på att man tillverkade den kvaliten av 93-oktanig bensin där oktantalet höjdes med inblandning av etanol. På så sätt kunde man enkelt gå över från 93 till 95 oktan utan några större omställningar på raffinaderisidan.

#25
pelleracing
2011-02-26 13:01

snacka om värdeminskning om du har en bil som ej går o köra på nya bensinen.vem köper en bil som ej går o köra på nya 95.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.