Bild
Nästa artikel
Magnus Hall, VD Vattenfall, och Petter Holland, VD Preem.

Preem och Vattenfall i vätgassamarbete

Nyheter

Preem och Vattenfall har kommit överens om att utveckla biodrivmedelsproduktionen tillsammans.

Preem har satt som mål att kunna producera tre miljoner kubikmeter förnybara bränslen om året från år 2030. För att nå dit har de nu kommit överens med Vattenfall om ett samarbete. Vattenfall ska leverera vätgas som Preem ska använda i sin biodrivmedelstillverkning och gemensamt ska företagen försöka utveckla möjligheterna att använda miljövänligt producerad el för att framställa vätgasen.

– Vi behöver använda många olika typer av råvaror och producera flera olika typer av bränslen för att ersätta fossila drivmedel med förnybara. Det behövs också många olika lösningar. Preems bidrag är att göra så gröna och effektiva bränslen som möjligt. Samarbetet är också ett steg i vår vision att vara ledande för omställningen mot ett hållbart samhälle, säger Petter Holland, vd och koncernchef Preem.

– Vi tar ett viktigt steg och jag ser mycket positivt på möjligheterna med detta samarbete. Jag ser både affärsmöjligheten och klimatnyttan där Vattenfall kan bidra med klimatsmart och konkurrenskraftig vätgas, säger Magnus Hall, vd och koncernchef Vattenfall.

Diskutera: Vad tror du att vi kommer att tanka bilarna med i framtiden?

Kommentarer

#1
2017-03-16 16:42

Bla vätgas. Klart att petroleumindustrin inte vill missa sin framtida inkomstkälla. Så så saktliga tar utbyggnaden av infrastrukturen fart även i Sverige och Norden.......

#2
2017-03-16 16:50

Var först mycket positiv till vätgasdrivna bilar, snabba att ladda och enbart vatten ur avloppsröret. Men sedan känns det lite som att gå över ån efter vatten. Först producera el, som skall producera vätgas, transportera vätgas till macken och tanka bilen. Som sedan skall omvandla vätgas till el igen för att driva bilen. Många extra moment istället för att ladda bilen direkt. Men en poäng vore kanske en kombination. En laddhybrid med bränsleceller istället för bensinmotor.

#3
2017-03-16 16:53

Vidstige kommer bli glad nu

#4
2017-03-16 17:11

Blir cykelns energieffektivitet (ca 30%) högre om Vidstige blir glad? Återvändsgränd!

#5
2017-03-16 17:48

LennartJ beskriver den omständliga processen väl. Men utan den kan ju inte Vattenfall och Preem "skära emellan" och tjäna tillräckligt med pengar på framtida bilägare. Har man en batteribil kan man välja en billig elleverantör och tanka hemma.

#6
2017-03-16 18:18

För alla som bor i hus med egen uppfart och bara kör korta ärenden så passar batteribilen bra.
Om man kör längre sträckor och har gott om tid eller inte har möjlighet att ladda hemma är man hänvisad till laddstationer som inte kommer att bli billigare att nyttja än att tanka elbilen med vätgas.

#7
2017-03-16 18:51

Tja, jag ser det mer som ett paradigmskifte där vätgas tillhör det gamla sättet att distribuera energi, medan el ingår i digitaliseringen och utvecklingen av nya tjänster. Dessa kan komma att innebära nya sätt att köpa laddning även för dem utan egen tillgång till el.

#8
2017-03-16 19:37

Det ena utesluter inte det andra.....både bilar som drivs med vätgas och batteribilar kommer att samexistera beroende på vilket behov man har. Förstår inte motsättningen som vissa hela tiden vill göra.....

#9
2017-03-16 21:40

Batteribilar beror ju på hur väl man kan utveckla batteritekniken. Litium är redan idag en bristvara, så ska vi förlita oss på batteribilar så lär de inte bli för "vanligt folk". Inte bara för priset utan för att det inte kommer att finnas tillräckligt med råvaror. Så vi kommer framöver att få förlita oss på många olika energikällor om massbilismen ska finnas kvar, vilket jag personligen tvivlar på.

#10
2017-03-17 08:03

Artikeln saknar mycket fakta annat än "tre miljoner kubikmeter förnybara bränslen".
Tre miljoner kubikmeter vätgas är inte mycket, vätgas har ett energiinnehåll som är en tredjedel av biogas och tre miljoner kubikmeter biogas räcker till ungefär 2000 bilar som kör 2000 mil/år.

#11
2017-03-17 08:52

"Det ena utesluter inte det andra" säger Shogun - och där måste jag absolut ge honom rätt. Att jag sen personligen inte är nån förespråkare för vätgas är en annan sak men vi kommer aldrig till det läget att vi bara har EN energikälla/energibärare utan vi lär få vänja oss vid flera. Om då vätgas är en av dessa återstår att se.

#12
2017-03-17 09:12

Tror oxå vätgas kommer att få vara ett alternativt bränsle om vi skall få ned utsläppen från transporter. Det är ju tyvärr så att batteritekniken , som den är idag, inte räcker till att täcka behovet av utsläppsfria transporter, därtill behövs ny teknik.
Sen att big business vill vara med för att tjäna pengar, ja vem hade trott nåt annat.

#13
2017-03-17 18:09

Nu när det finns tåg,långtradare,fartyg,traktorer, truckar,flygplan,rymdraketer,telefoner,telestationer,stålverk osv som använder väte som energibärare så är det nog inte uteslutet att med dagens sjunkande elpris kommer vara vanligare med vätgasbilar som inte behöver släpa omkring på flera hundra kg tunga batterier vid var resa.

#14
2017-03-17 12:36

Om det finns så många olika typer av fordon som kör på vätgas (enl Previa) - var tankar då alla dessa - t ex traktorerna och långtradarna ? Vill minnas att vi på sin höjd har en handfull vätgasmackar i Sverige...

#15
2017-03-18 10:18

Vätgasfordon kommer bli vanligare när fler tankställen byggs och vid mer utbredd användning sjunker priset på vätgasen som kan produseras på många olika vis. Vi är bara i början i att använda universums vanligaste grundämne som energibärare.
Gör man vätgas av biogas kan man köra bilen 30 % längre än om bilen kördes på biogas förutom att man slipper avgaserna.

#16
2017-03-19 10:51

BBT6.
Vare sig Litium eller Kobolt är såvitt jag känner till ,bristvara. Ca 2% av produktionen används för batterier till elbilar. Resten för att mätta elektronikindustrins behov. Återvinningsbara i båda fallen.

#17
2017-03-19 11:50

Jag har väldigt svårt att förstå hur en del individer har så svårt att förstå att vätgas inte kan tillhöra framtiden bara för att man IDAG inte kan tanka på mackar i stor utsträckning när inte infrastrukturen är utbyggd än. Det börjar nu med en utbyggnad, hur svårt kan det vara att förstå?
När den är utbyggd, vad ska man klaga på då?

#18
2017-03-20 08:13

Den låga energieffektiviteten i vätgascykeln! Men den bör man självklart ta i beaktande innan man börjar någon utbyggnad av infrastrukturen.

#19
2017-03-20 08:25

Att bygga ut vätgasen är endast ett sätt att cementera gamla sätt att göra saker. Rent tekniskt tillför den ingenting mer än kostnader.

#20
2017-03-20 09:45

@Previa: "Gör man vätgas av biogas kan man köra bilen 30 % längre än om bilen kördes på biogas förutom att man slipper avgaserna"
Kan du förklara detta för mig när vätgsens enerigiinnehåll är 30% av biogasens?

#21
2017-03-20 22:52

När man gör vätgas av biogas som sedan används i en bränslecell som i sin tur ger el till en elmotor så ökar totala verkningsgraden läser man här.
http://www.biogasost.se/LinkClick.aspx?fileticket=B36dKXD5Dps%3D&tab...

#22
2017-03-20 23:49

PREVIA.
En försäljningsbroschyr som presenterar en småskalig produktion av kogödsel till vätgas i flera steg. Vare sig energiförlusterna per steg eller energieffektiviteten framgår. Om iden vore intressant borde företaget ha en strålande utveckling. Senaste årens redovisade resultat bekräftar inte att så är fallet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.