Bild
Nästa artikel

Porsche till bilägarna: Låt bilen stå!

Nyheter

Efter två bränder uppmanar Porsche alla som äger den senaste årsmodellen av 1,3-miljonerskärran 911 GT3 att sluta köra bilen.

På kort tid har två exemplar av effektstinna toppmodellen Porsche 911 GT3 fattat eld. Porsche misstänker att bilarnas 475 hästkrafter starka motor börjat brinna.

För att undvika fler eldsvådor har den tyska sportbilstillverkaren beslutat att stoppa försäljningen av 911 GT3 och återkalla alla hittills sålda exemplar av årsmodell 2014. Dessutom uppmanas alla bilägare att omedelbart sluta köra bilen. Porsche erbjuder sig att hämta bilarna hos bilägarna för transporten till verkstad.

Totalt omfattas 785 bilar av åtgärden. Porsche påpekar att de rapporterade bränderna inte orsakat några trafikolyckor eller personskador.

I Sverige kostar den enklaste varianten av Porsche 911 GT3 1 354 000 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Porsches åtgärd?

Kommentarer

#1
2014-02-22 12:59

Bra att de gör som Toyota m fl.

#2
2014-02-22 15:40

S-ES!
Kalla mig gärna konservativ, men det vore ju ännu bättre om Toyota mfl kunde bygga klart bilarna innan de såldes till kund.

Toyota börjar att likna Ikea-ett gäng delar som man själv får montera ihop.

#3
2014-02-22 16:06

Det är tydligen inte alltid enbart de enklaste konstruktioner som jävlas.

#4
Krister_L
2014-02-22 16:22

Det är väl helt klart en riktig åtgärd, förmodligen har man hittat en trolig orsak till bränderna och kommit på att det är bättre att "stämma i bäcken än i ån". En brand i full fart på Autobahn kan få ödesdigra konsekvenser och ge Porsche ett riktigt dåligt rykte.

// Krister

#5
2014-02-22 17:13

Men detta kan ju inte stämma, kvalitetsproblem på Porsche? Jag menar, Porsche ingår i VAG-koncernen (Volkswagen AG) och vi har ju fått lära oss av vår VAG-utbildare i detta forum att VAG spenderar mest pengar på forskning och utveckling än något annat bilföretag - vi har även fått reda på av samma person att ju mer omsättning som man har på forskning och utveckling desto högre kvalitet på bilarna. Så här är det uppenbarligen något som inte stämmer, eftersom Porsche borde ha högst kvalitet i världen av alla bilar och barnsjukdomar är en statistisk omöjlighet. Så problemen som artikeln redovisar, de har alltså inte hänt för de har inte kunnat hända. Det är helt enkelt inte sannolikt att det skulle kunna hända, och därför har det inte hänt och därför talar inte Vi Bilägare sanning för det är inte sannolikt att artikeln är sann.

:)

#6
2014-02-22 17:51

Raphael, sluta trolla eller visa ett enda inlägg där någon hävdar att en VAG produkt aldrig någonsin har drabbats av något fel över huvud taget.

#7
2014-02-22 18:11

Swemba, det har på flera platser hävdats att tysk kvalitet skulle vara bättre än japansk. Inte minst har Toyota fått gliringar för sina återkallelser.

Raphael, ja, likheten med Harrisburg och Tage Danielssons "Sann-olikhet" är påtaglig.
Nu bygger ju i och för sig Porsche de kanske allra pålitligaste och stryktåligaste av alla supersportbilar, så det här är ovanligt och oväntat.
Men snyggt att till och med erbjuda hämtning. Lite Lexus-feeling där.

#8
2014-02-22 18:18

Tja Porsche går uppenbarligen lite för fort, t.o.m så fort att de börjar brinna.

Vet dock inte vad som är värst: En bil som börjar brinna under maxbelastning eller en bil som fryser fast och kletar igen fullständigt vid normal vinterkörning, detta eftersom tillverkaren inte haft råd att utveckla aerodynamiken. Bara för att nämna något som blir fallet när man drar in på utvecklingsresurserna.

MVH AL

#9
2014-02-22 18:22

Roy: Det är inte Porsche som bygger de mest pålitligaste och stryktåligaste bilarna, det trodde jag att en viss desinformatör tillika fanatiker lärt dig vid det här laget:-)...

MVH AL

#10
2014-02-22 18:28

Dags att vakna nu Roj J!
Porsche har återkallat en gång.
Toyota och Lexus återkallar i princip varje vecka.
"Lexus känsla"? Menar du då att Porsche skulle rassla, gå dåligt, vara överprissatt eller menar du att Porshe skulle vara en amerikansk bil som Lexus?
Eller menar du att om Lexus ska förflyttas så måste den bogseras?

Nej, Porsche måste återkalla hundratals gånger till för att hamna på samma bedrövliga nivå som exempelvis Lexus och Toyota.

#11
2014-02-22 18:31

Ja MVH AL.
Så är det.
Iaf om man läser Bilprovningens statistik, som vissa Toyotanördar gör.
Vi som vet hur statistik fungerar vet dock att Bilprovningens statistik är värdelös för all annan bedömning än att avgöra hur det gick på just besiktningen.

#12
2014-02-22 18:50

@Roy, det var inte vad Raphael skrev i sin kommentar.

#14
2014-02-22 21:34

Eftersom det handlar om Porsche så ser man här några av deras senaste återkallelser.
http://www.recalluk.com/latest/car-recall.aspx#M_Porsche
Någon av dessa återkallelser som man finner här kanske inte har tagits upp av Vi-Bilägare, eller har alla dessa återkallelser redan tagits upp här?

#15
2014-02-22 22:17

Swemba, det är inte jag som trollar för det är inte jag som löpande brukar påstå i kommentarstrådarna här att VAG:s kvalitet är så fantastiskt bra för de spenderar mest pengar på forskning och utveckling. Vi har ju sett detta argument till leda i var och varannan tråd i detta forum nu under flera månader dessa påståenden om att franska bilar skulle vara sämre än VAG just på grund av att VAG spenderar mer pengar på forskning och utveckling. Men vad den personen glömmer bort, det är att VAG har många fler märken och gör många fler modeller så det är inte så konstigt att det går åt mycket pengar. Och jag hävdar, som jag har svarat så många gånger förr till vår vän, att det viktiga är inte hur mycket pengar man spenderar - utan vad man får ut av dem. Att man spenderar mest pengar på forskning och utveckling än någon annan bilkoncern i världen, innebär inte automatiskt att man levererar bilar med den högsta kvaliteten och är bättre än andra. Och det är inte att trolla Swemba, utan det är dagens sanning.

Och det var vår väns ständiga återkommande uttalanden om VAG:s utvecklingsbudget och koppling till produktkvalitet som vi har sett nästan varje dag sedan förra sommaren i var och varannan tråd här som jag behagade att skämta med. Att skämta är inte heller att trolla, särskilt inte när min humor har en viktig poäng och en pedagogisk underton.

#17
2014-02-23 00:06

Ja tänk vad fånig man kan göra sig när man saknar argument. Men för Swembas kännedom, det jag redovisat är den kortsiktiga respektive medellånga avkastningen på genomförda investeringar (dit FoU hör) hos VAG och PSA.

Jag har f.ö också, som en jämförelse, skrivit ut samma siffror för Fiat, MB, BMW och Renault. Därefter har jag dragit paralleller mellan den dåliga lönsamheten och de undermåliga siffrorna hos bilprovningen hos PSA, och det motsatta hos VAG då dessa uttryckligen sagt sig eftersträva Toyota-kvalitet i sin produktion. Slutligen har jag försökt få Raphael att läsa in sig på den mest elementära delarna av Toyota-systemet - både med referenslitteratur som andra hänvisningar - men uppenbarligen förgäves. Det råder nämligen en stark koppling mellan produktionskvalitet (och produktivitet) och en biltillverkares lönsamhet. Det vet man f.ö även hos PSA - som just har Toyota som måttstock i sitt kvalitetsarbete. Att PSA sedan inför detta i början av 2000-talet, samtidigt som resterande delar av bilindustrin redan utnyttjat TPS under 15-20 år, är knappast mitt fel. Men det syns som sagt i PSA-gruppens lönsamhet (och andel underkända fordon hos bilprovningen).

FoU-budgetens storlek var det sedan inte jag som drog upp utan Leif.

MVH AL

#18
2014-02-23 00:08

Men AL släcks inte elden av fartvinden om man kör tillräckligt fort?

#19
2014-02-23 00:21

Hacken:

Fast Porsche har nog haft resurser att köra bilen i en vindtunnel (tvärtemot "vissa" andra) så det kanske inte gäller just den modellen - vad vet jag?

MVH AL

#20
2014-02-24 01:07

Haha kul att läsa Previas länk. Många bilar har rätt allvarliga fel. Typ alla Porschar som tydligen hjulen kan lossna på, alla märken verkar ha eldproblem osv osv :P

Och så har vi McLaren 12C där klämskyddet i elhissarna krånglar :P

Ska man köpa nåt som inte har några grova återkallningar - köp en McLaren ;)

#21
2014-02-24 11:19

För att inte artikeln ska fyllas med ovidkommande textmassor, kan jag tipsa om att det redan finns en tråd om PSA's ekonomi:
http://www.vibilagare.se/forum/528/traden-om-psas-ekonomi-46656

Här handlar artikeln om Porsche, vilket också frågan visar:
"Vad tycker du om Porsches åtgärd?"
Självklart är det bra att Porsche tar in bilarna för kontroll och åtgärd, för vem vill riskera att bli stående?

#22
2014-02-24 16:33

AL, jämrans, självfallet måste världens stryktåligaste sportbil vara italiensk.

Hälsingen, vad jag menade med Lexus-feelingen var just det som jag kopplade till i mitt inlägg - servicen. När Lexus introducerades på den amerikanska marknaden satsade de inte bara på få fel, utan på en fantastisk service, vilket var ett vinnande koncept.

PREVIA, det verkar som att alla tillverkare återkallar modeller. Men det säger ju inte hela sanningen om en bils kvalitet. I så fall borde man köra Saab eller ännu hellre, Smart.
Benägenheten att återkalla varierar.

#23
2014-02-26 21:35

Blev omkörd av 5st Tyskregistrerade Porschar idag på E4:an strax innan Trosaavfarten, tre av dem var maskerade, baklysena var annorlunda vs de omaskerade Porscharna.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.