Bild
Nästa artikel
Elbilskonceptet Mission E från Porsche.

Porsche Mission E ska klå Tesla

Nyheter

Porsches Mission E är ett koncept med ett uppdrag: Att skapa en framtida tuff konkurrens bland marknadens elsportbilar.

På bilsalongen i Frankfurt visar Porsche upp konceptet Mission E.

20151509121512.jpg?itok=fv5a9nL6

Två elmotorer på fram- och bakaxel ska tillsammans producera över 600 hästkrafter. 0-100 ska avklaras på 3,5 sekunder och räckvidden ska vara 50 mil.

20151509121557.jpg?itok=zTN4uIwL
 
På 15 minuter ska batteriet laddas till 80 procent. Förklaringen till den snabba laddtiden är en högre spänningsnivå på 800 volt, ungefär dubbelt så hög som på Tesla Model S till exempel.

20151509121648.jpg?itok=gnd5m0Af

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Mission E?

Kommentarer

#1
2015-09-15 13:02

Lite trist att stöd för Teslas superladdare inte finns. Speciellt då Tesla gått ut med att dom är öppna för att dela med sig av lösningen till andra tillverkare.

#2
2015-09-15 13:40

Porsche har nog problem med att Tesla har en ensam modell som säljer bättre än Porsches alla bilmodeller sammanlagt gör i lyxbilslandet USA.

#3
2015-09-15 13:48

Jo så är det säkert. Men att inte kunna använda befintlig infrastruktur (snabbladdarlösning från Tesla) lär inte göra att Porsche säljer fler bilar.
Fast man kanske inte ska säga för mkt, det är en prototyp och vore rätt ostrategiskt att skylta med att man stödjer Tesla, då får ju dom lite för mkt utrymme.

#5
2015-09-15 14:15

Ja - 15 minuters snabbladdning kräver ju riktiga superladdare och som redan konstaterats så hade nog Porsche behövt ett samarbete med Tesla för att ha en möjlighet att fixa detta. Annars förstår jag inte var man skall ladda bilen till 80 % på 15 minuter...

#6
2015-09-15 15:22

Pris?

#7
2015-09-15 15:35

Ursäkta men det här tror jag inte på.
Att ladda batteriet för 40 mils körning på 15 min skulle vid 400V innebära en uttagen ström av minst 200A!
Var hittar man det?
Dessutom är det väldigt farligt att hantera dessa strömstyrkor.

Man kan jämföra med Teslas Supercharger som på 30 min laddar för 27 mil!
.

#8
2015-09-15 16:06

Tycker inte denna ska ställas mot Model S, kanske nya generationen Roadster

#9
2015-09-15 16:16

Man har väl möjlighet att köpa in sig på laddning hos Tesla enligt uppgift men spänningen är för låg vid Teslaladdarna och för Tesla
ägarna är laddningen inbakad i priset.
Man kan kanske ladda bilen vid värmeposterna vid järnvägen där man har 1000 Volt.
http://www.tydal.nu/postvagnen/838469.htm

#11
2015-09-15 19:28

Var hittar man standardspänningar på 800V?
Kanske är systemspänningen 800V, men laddspänningen kan väl knappast vara mer än 400V.

#13
2015-09-16 14:16

Har för mig att man inom EU inte får ladda en industritruck med mer än 96 A strömstyrka.
Borde inte det samma gälla för elbilar?

#14
2015-09-16 16:19

Elbilarna ska vara framtidens frälsare. I senaste Vib. sågar en "expert" möjligheten att köra på batterier och istället ska vi ha strömförande skenor i vägen eller trådar i luften. Plötsligt känns etanol som en väldigt enkel och jordnära lösning.

#15
2015-09-16 18:03

Den måste laddas med 800 V, vilket ställer en hel del krav på laddningsaggregatet med upptransformering och likriktning. Med åtföljande förluster, ska kanske tilläggas, även om jag antar att switchteknik kan användas även för dessa effektnivåer.
Även om bilen kanske inte bara är snygg, utan även rymlig och komfortabel jämfört med Tesla S, så var det det där med infrastrukturen.

#16
2015-09-16 18:08

När det gäller infrastruktur så tycker jag det känns som el verkligen är rätt. Hur många väljer att streckköra 50 mil med sin Porsche?
Det räcker ju med att den lugnt får stå och ladda på natten hemma.
Tror inget drivmedel är framtidens frälsare, men el är ju något som borde passa många när de mer "normala" el-bilarna droppat lite i pris.

#18
2015-09-18 09:03

Det finns ingen infrastruktur för 800V och även om bilens systemspänning ligger på 800V så är laddspänningen 400V, men som jag skrev tidigare kommer det att krävas enorma strömstyrkor för att kunna ladda på den uppgivna tiden.
Detta är inget som kan hanteras av vem som helst. Det kommer att krävas säkerhetsföreskrifter och utbildning av speciell personal alt. speciella laddstationer där särskilda säkerhetsåtgärder har vidtagits.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.