Bild
Nästa artikel

Porsche byter ut brandfarlig motor

Nyheter

Problemet med brandfarliga sportvagnen Porsche 911 GT3 är så allvarligt att nya motorer måste monteras i 785 bilar.

Det var i mitten av februari Porsche stoppade försäljningen av prestandabilen 911 GT3 och inte bara återkallade alla exemplar av den senaste årsmodellen, alla bilägare uppmanades också att sluta köra bilen som kostar från 1,3 miljoner kronor i Sverige.

Åtgärden kom som en följd av att motorerna i två 911 GT3 börjat brinna.

Nu har Porsche identifierat problemet och hittat en lösning. Enligt en talesperson för bilmärket är vevstaksbultarna bristfälliga och enda utvägen är att byta motorn. Det innebär att 785 nya motorer ska tillverkas för att monteras i lika många bilar.

Den ombyggda motorn håller nu på att testas och Porsche kan i dagsläget inte avgöra hur lång tid det kommer att dröja innan motorbytena kan påbörjas.

Tills vidare får alla som äger en 911 GT3 avvakta med bilkörningen.

Diskutera: Vad tycker du om Porsches åtgärd?

Kommentarer

#1
2014-03-18 11:04

Obegripligt! Varför byta hela motorn om problemet är begränsat till vevstaksbultarna? Har cylindrarna skadats i samtliga motorer? Metallflisor i oljan?

#2
2014-03-18 11:04

Vevstaksbultarna skulle säkert hålla hur länge som helst om man inte max belastade eller tokvarvade motorn. I synnerhet skulle de hålla tills att den nya motorn hunnit bli klar vilket måste komma att ta mycket lång tid.

#3
2014-03-18 11:52

Haha... från brinnande saab/cadilac och nu till tysk kvalitets bil som måste byta motorn som annars brinner vart är vi på väg?

#4
2014-03-18 12:21

GT3 är kanske ingen volymbil men detta solkar ner Porsches goda rykte, pinsam kvalitetsmiss...
Blir en lång väntan för de som slantat upp 1,3 miljoner innan de får ratta bilen igen.

#5
2014-03-18 12:33

Gunnar, man byter hela motorn av flera orsaker, dels för att det troligen är billigare, med tanke på att det är återförsäljare som annars skulle renovera motorer, kan tänka mig att det görs inte med motorn på plats, och dom jobbar inte gratis.
Kan även tänka mig att man vill detaljstudera motorerna, för att lära sig något.
Just det du nämner, skulle kunderna vara oroliga för efteråt, var det tillräckligt?
Ett bilmärke med instegspriser på runt miljonen, har inte råd att tjafsa med kunderna.
Det ligger i dessa bilars natur att dom ska gasas med, naturligtvis varvar man dom, det är ingen bekväm långfärdsbil, utan en dyr leksak!
Jag har fått en hel motorcykel utbytt, för att den rostade inom ett år, varför kunde man inte svara på, och bytte ut den.
Att det var tid för service, och däcken var slut, bjöd man på som kompensation.
Detta var Honda, som är väldigt rädda om sitt kvalitetsrykte när det gäller mc.
Detsamma är nog Porsche.

#6
2014-03-18 12:50

Till Gunnar Lindberg:

Det är antagligen billigare att plocka ut motorn och in med en ny. De bortplockade motorerna slängs ju inte utan går säkert ut i nya bilar efter genomgång på fabriken.

#7
2014-03-18 14:12

Återigen bevisas det att hur mycket R&D som VAG-gruppen än spenderar i absoluta summor så är detta ingen garanti för kvalitet, därför är det helt meningslöst att bedöma bilars kvalitet efter R&D-budget. Det viktiga är inte mängden pengar man bränner, utan på vad man använder dem. Tydligen dags för VAG-gruppen att spendera sin enorma kassa på att förbättra kvaliteten istället för att gå till meningslösa projektbilar och show-off grejer som ändå inte kommer vanliga bilägare till godo.

#8
2014-03-18 16:16

Roger - Hemska tanke! Betala över miljonen för en ny bil och få en bil med en begagnad men renoverad motor. Vad betyder det för varumärken om det uppdagas? Det spelar liksom ingen roll att motorn är lika bra eller bättre än en nytillverkad.

#9
2014-03-18 18:12

Jag brukar hålla mig undan de polemiserade märkeskrigen här i trådarna, men jag kunde bara inte låta bli att reflektera över att det är tur att det här inte var en Peugeot. Då hade det ju varit erbarmligt dåligt.
Men nu var det ju en Porsche.

#10
2014-03-18 20:31

Alla bilar drabbas av fel. Det som skiljerde de bra från de dåliga är hur ofta de drabbas. Där ligger Porsche i topp. Ett fel drar inte ner den till samma nivå som en pegga ...

#11
2014-03-18 20:59

Lite märkligt väl att de kan börja brinna pga ngt fel på kolvbultarna? Undrar hur händelseutvecklingen ser ut före brand: Glappa kolvbultar, som kanske skär i vevstaken som i sin tur går av och kikar ut genom motorblocket, olja ut som antänds? Någon annan som har ngn bättre teori?

#12
2014-03-18 21:03

Gunnar, tror ju inte det blir så som Roger skrev, troligt är att dom skrotas, en motor kostar inte en tillverkare så mycket, kringaggregaten flyttas naturligtvis över.

#13
2014-03-18 21:08

Borde läst AMS innan jag skrev! Vevstaksbultarna (inte kolvbulten)går av eller lossnar och vevstaken tittar ut genom blocket, olja ut som antänds....

#14
2014-03-19 08:52

Roy: alldeles riktigt. Även om det förmodligen blivit nära nog lika mycket om det varit en Toyota. Vissa märken måste somliga hacka på.

Måste vara jobbigt att vara sådär negativ.... ;-)

En högprestandabil som GT3 ska hålla för inspirerad körning, självklart får inte såna här missar ske, men... trots allt så händer det. Porsche har inget val, ta ansvar: byt motor!

#15
2014-03-19 12:12

Till vidare får alla avvakta med körningen.
Ok, vad gäller juridiskt, om nån ändå kör och bilen brinner upp.
Gäller försäkringen då ? Tar Porsche den kostnaden eller blir det bilägaren?

#16
2014-03-19 12:18

@Leif Larsson
det är försäkringen som täcker kostnaderna. Sen får försäkringsbolaget lov att ev. processa vidare.

#17
2014-03-19 12:21

Optimeringstrenden har nog gått för långt.
Det är också märkligt att trots CAD/CAM inträffar sådana saker... är dessa program skrivna för slarvigt? Efter över 100 år av bilbyggarkonst borde bilarna vara lika hållbara och säkra som kassaskåp.

#18
2014-03-19 13:01

Tack för svaret , bortom.
Det gör mig förbannad, Porsche släpper en "skitprodukt, som kan börja brinna och när den gör det får alla vara med och betala i form av dyrare bilförsäkringar.
Detta tycker jag är ett stort problem, för varje undermålig bil som bilindustrin släpper och som kan vara inblandad i någon olycka, tack vare undermåliga komponenter. Gör att alla som tecknar en bilförsäkring får betala för mycket för den.

#19
2014-03-19 20:08

Leif Larsson@ Och de kan inte ens bygga en motor som håller och så snackar de skit om Franska och Italienska bilar som ändå säljer och de köper ;-)

#20
2014-03-19 20:25

Nu är Porsche ett fabrikat som normalt håller riktigt bra kvalitet så det här är nog bara ett väldigt extremt undantagsfall och tilltron till märket lär inte ta någon permanent skada. Dock är det väldigt förvånande och skulle mot förmodan något liknande inträffa en gång till så lär det ju hända grejer...

Men tänk om det varit ett latinskt märke istället. Då hade ju skadegädjen nått nya höjder hos många däremot...Men både italienare och fransoser har ju alltid kunna bygga riktiga motorer.

#21
2014-03-19 21:19

Ja det är förstås skandal att Porsche trimmat motorn så hårt att den inte håller ihop. Men en eloge för att man åtgärdar problemet och dessutom tar kostnaden för denna åtgärd själv.

Vissa andra bilkoncerner brukar ju annars låta gamla och sjuka betala sina dåliga och undermåliga produkter, genom att skicka räkningen för den ineffektiva produktionen vidare till skattebetalarna...:-)

MVH AL

#22
2014-03-20 07:44

AL, tror du inte att andra tillverkare skulle fixa detta på garanti? Måste säga att du är väldigt barnslig som ska kasta skit på fransoserna till varje pris, fattar inte varför. Men en bra funktion finns på denna sida, blockeringsfunktionen, så nu kommer jag inte se ditt dravel längre :) Jag rekommenderar andra att följa mitt exempel!

#23
2014-03-20 08:48

Det är bra det lillstefan nr2.
ALs envishet med att ständigt försöka sänka betyg för de Franska biltillverkare har verkligen gått till överdrift. Det är alldeles för uppenbart att det finns något personligt bakom den hat som denna man har mot PSA och Renault. Han säger sig ha bort flera år i Frankrike. Han måste ha stått på problem där nere. Eller är det kanske så att hans dåvarande Partner tyckte att "Fransk Bagette smakar bäst :-)"

#24
2014-03-20 20:28

Rålle G, det du skriver är korrekt, Porsche är ett fabrikat som normalt håller riktigt bra kvalitet, därmed är det även förvånansvärt att deras bilar kan drabbas av sådana allvarliga problem. Det visar dock att ingen biltillverkare kan vara helt fri från att drabbas av problem på vissa modeller. Jag drog upp detta exempel då jag blir riktig trött att höra vissa, som ständigt lyfter till skyarna de tyska bilmärkena, trots att kvaliteten ofta är långt ifrån den nivå som förväntas.

#25
2014-03-20 22:54

Ja det var verkligen ett begåvat inlägg du fick till där Michael. Ett under av saklighet och briljerande intelligens.

Men visst är det sant att jag bott i Frankrike. Problemen jag där stötte på var av arten att de har på tok för god mat och ett alldeles för rikt kulturliv. Dessutom förstår de sig på konst, vilket jag välkomnar särskilt eftersom jag av olika skäl sysslar mycket med sådant.

Men trots att Frankrike är ett föregångsland inom många områden så ligger PSA hopplöst efter alternativen med sin bilproduktion. Att vissa underbegåvade individer inte klarar av att acceptera ett sådant enkelt faktum, trots att det t.o.m står ordagrant i deras egen koncernredovisning, indikerar en fundamentalistisk syn på verkligheten. Och fanatiker brukar sällan producera något av värde eller förmå föra en saklig debatt. Var Michael kan placeras in i denna skara kan vi också enkelt konstatera. Det räcker med att läsa hans skrivelser i denna tråd.

MVH AL

#26
2014-03-21 14:34

Jag har aldrig hört någon som hävdat att en tysk bil inte kan gå sönder. Att hävda något sådant är bara ren pajkastning. Däremot har de bevisligen högre kvalitet än genomsnittet. Det går nämligen inte att bli ett premiummärke på ren lögn, hur gärna tyskhatarna än vill det.

#27
2014-03-21 16:25

"Underbegåvade individer".

Hm, vem var det nu som brukar betona att vi ska "diskutera sak inte person".

Ridå....

#28
2014-03-21 17:58

Rålle G. Jag hade varit ännu vassare i min kommentar till trollet Tow om han förolämpat mig på ett liknande sätt som han förolämpade AL. Jag är lätt förbryllad över att hans inlägg får stå kvar.

#29
2014-03-21 18:26

Eh, Partner och bagette? Det är ju humor. Peugeot Partner?

Jes brukar ju vara betydlig elakare i sina skämt tycker jag men även han är ju iaf för det mesta ändå "rumsren". Tow är inget troll alls av det jag sett iaf. Man kan faktisk föredra franskt utan att vara svagbegåvad eller psykiskt sjuk ; )

#30
2014-03-21 19:28

Porsche har väl haft lite problem under åren. Vill minnas att nån modell (996?) hade problem med att vevaxeln kunde krökas, inget litet problem dock.

Tror man har lite mer förståelse (som ägare) för sådana problem på en prestandabil än när turbon rasar på ens 118d efter 3 år... Iallafall om det går på garantin. Gör det inte det blir man nog ungefär lika ledsen. Kanske ledsnare :P

#31
2014-03-21 19:43

Ja, Rålle G:, det är ju rätt kul! Själv har ju de flesta citroenägare en förkärlek till att ligga sked med samkönade. Det syns ju på loggan lång väg;-)

#32
2014-03-21 19:57

Hehe audi, jo om man är riktigt fixerad så kan jag möjligtvis se den symboliken i "Le Double Chevron".

Men då måste jag vara en riktig pryd jävel då jag faktiskt ärligt aldrig tänkt den tanken. Måste väl byta avatar då...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.