Bild
Nästa artikel

Porsche återkallar för dieselfusk

Nyheter

Efter att manipulerande mjukvara hittats i Porsches motorer tvingas företaget återkalla runt 30 000 bilar.

Efter att den tyske transportministern, Alexander Dobrindt, återkallat certifieringen för Porsche Cayenne med 3-liters dieselmotorer under Euro 6-standarden kommer Porsche återkalla runt 30 000 bilar. Porsche säger att de upptäckte "avvikande" mjukvara när de gjorde interna utsläppstest och därför kommer att återkalla. Alexander Dobrindt menar att mjukvaran upptäcktes av statliga tester där bilarna aktiverade mjukvara i labb som inte aktiveras i verkliga förhållanden.

– Tillverkaren kommer få stå för 100 procent av de här kostnaderna. Det finns ingen förklaring till varför den här mjukvaran finns i fordonen, säger Alexander Dobrindt.

Motorerna som berörs är levererade av Audi, som utreds för samma fusk i andra motorer.

Diskutera: Hur utbrett tror du att utsläppsfusket är?

Kommentarer

#1
2017-07-28 10:14

"Tillverkaren kommer få stå för 100 procent av de här kostnaderna."
- Knappast, det har de inte gjort än så länge. De utökade kostnaderna som "åtgärderna" medfört för bilägare har i största utsträckning riktats mot just bilägarna... Frågan är snarare: Kommer Porsche-ägarna i lika stor utsträckning som VW-folket, vara lika glada åt att få bilen i en okänd och med stor risk sämre status?
Det enda logiska valet för en Porsche-ägare är att vägra åtgärden tills dess Porsche lagt upp varenda kort på bordet, varit helt öppna med varje detalj samt naturligtvis garanterar ett 100%-igt ansvar bilen ut, inkluderande ersättning för ev ökad förbrukning, ökat slitage etc.

#2
2017-07-28 10:29

Allt fuskande med dieselmotorer hos de tyska biltillverkarna slår mot förtroendet för dieselmotorn. Varför behöver de fuska sig till bra värden. Är det att tekniken inte finns, investeringsviljan saknas, snabba vinst pengar hägrar eller är gränsen nådd för vad de klarar att få ut av dieseln. Många frågor blir det...

#3
2017-07-28 10:55

Så när blir straffet kännbart på riktigt?

Förutom "Ni får stå för kostnaden för att fixa det?"...

#4
2017-07-28 12:34

Frågor man kan måste ställa sig nu:
Går det att göra en dieselbil som uppfyller de regler som samhället ställt för att skona miljö o hälsa utan att fuska?
Har verkligen Volvo lyckats med sina tunga motorstarka bilar,? Eller beror det på att svenska myndigheter sover heller inte gör sitt jobb?
(Annars är ju lösningen på fusk o bluff i dieselgate enkelt att lösa: Volkswagen, Audi, Mercedes, BMW, Porsche mfl. Ring till Volvo o fråga! OBS ironi )

#5
2017-07-28 17:14

Att mjukvaran ger ett bättre resultat i labbmiljö behöver inte betyda att motorerna inte skulle klara gällande bestämmelser även utan denna.
Problemet är att någon .. och frågan är ff vem .. har tillstyrkt denna "förbättring". VAG är inte ensamma, och det är nog det som är det värsta i denna historia.

#6
2017-07-28 17:26
#7
2017-07-28 17:28

leo_1 Jag tror att du äger svaret...svaret är nej och läget blir då till ett moment 22!
Frågan som du borde ställa dig är om inte kraven har varit för högt ställda? Vilka har ställt dem kraven? Vet dem personerna att deras mål och ideer har ägt och äger en bärighet?
Det är lätt att peka med hela handen och kräva och jag minns att detta startade upp på 80-talet och är igång fortsatt med teorier eller ska vi säga "sanningar" vi har väl den där överintelligenta herren som gjort sig stor på att pladdra om rymdresor till främmande galaxer som om det vore möjligt imorgon..det finns en mängd av dem och de bär skuld då folk uppfattar deras rön som att det är möjligt inom en snar framtid! Borde fan vara straffbart att lura folk.
Vad säger branscherna? Vad säger alla dem ingenjörer och konstruktörer som arbetar reelt? Dem hör vi inte för att deras röster drunknar i dagens populär media som hela tiden söker sig högre höjder och att sanning säljer inte.
Dem som satt denna snöboll i rullning det är dem som borde ransakas för det är också så att dom har inte gett oss några alternativ.

#8
2017-07-28 19:06

Bosch lär ju vara navet i denna härva.

#9
2017-07-28 20:51

Håller med Rymdskrot, Bosch har nog varit navet i Dieselgate men dom har klarat sig bra, än så länge.

#10
2017-07-28 20:55
#11
2017-07-28 21:00

Läs o begrunda Tvärsnitt o kom gärna med en reflektion!
Dieseln är död o norrlänningarna är att gratulera. Mängder av nya eller några år gamla, bra välutrustade dieselbilar kan strax köpas till vrakpriser ock kunna köras i en miljö där de passar, nämligen Norrlands inland!

#12
2017-07-28 21:15

Leos agenda är ju ganska "genomskinlig": Tyvärr är det han "hoppas ska ske" inte sann: https://www.welt.de/wirtschaft/article167130915/Gericht-urteilt-pro-Dies...

#13
2017-07-28 21:26

Som jag sagt många gånger: de flesta biltillverkare fuskar och det är inte deras fel! Det var gröna extremister och politiker som introducerade omöjliga miljökrav för bilar. Ska man ta bort fuskmjukvaran då kommer bränsle förbrukning att öka och/eller motorprestanda ska minskas. Bilägare ska luras ganska mycket. Vem ska betala för detta? Är det bättre för miljö?
Fråga gröna lunatiker, de vet allt!

#14
2017-07-29 21:40

Väldigt utbrett i Europa, som svar på frågan.

#15
1
2017-07-31 09:30

Diesel är smuts.

#16
2017-08-06 23:26

V6 Dieseln som åsyftas är väl samma som vag använder till vw touareg och a6.. där av är även porsche drabbade..

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!