Bild
Nästa artikel

Porsche 911 GTS hoppar på turbotåget

Nyheter

Hejdå sugmotor – hej turboaggregat.

Porsche uppdaterar 911-serien med GTS, vilket innebär att dessa sällar sig till den turboladdade skaran som gjort sig av med sugmotorn. Det nyutvecklade turboaggregatet på den sexcylindriga boxermotorn med en volym på tre liter ger en effektökning från 430 till 450 hästkrafter. Det maximala vridmomentet har också ökats på till 550 Newtonmeter och finns tillgängligt över ett större varvtalsområde än förut: Mellan 2150 och 5000 varv per minut.

I mars i år finns fem varianter tillgängliga för leverans: bakhjulsdrivna 911 Carrera GTS, 911 Carrera 4 GTS med fyrhjulsdrift i coupé eller cabrioletutförande, samt 911 Targa 4 GTS med fyrhjulsdrift. Alla varianter finns tillgängliga med manuell sjuväxlad växellåda eller med Porsches dubbekopplingslåda.

Porsche har även passat på att förändra utseendet något med en djupare frontspoiler och en svart trimpanel mellan bakljusen på de bakhjulsdrivna versionerna. Svenska priserna börjar på 1,19 miljoner kronor för Carrera GTS och dyraste varianterna Carrera 4 GTS Cabriolet och Targa 4 GTS går loss på 1,38 miljoner kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Porsches 911 GTS-modeller?
 

Kommentarer

#1
2017-01-11 10:27

Kan inte bli snyggare eller bättre.

#2
2017-01-11 10:34

Det är lite klumpverk över 911 numera. Porsche har väl själva insett att köparna inte längre är intresserade av kurviga vägar utan mest kör i städer eller på motorvägar.
Man får väl rikta in sig på juniormodellerna.