Bild
Nästa artikel

Polisen uppmanar: Lämna inte hunden i varm bil

Nyheter

Sommarhettan kan bli en dödsfälla inuti ett fordon för våra fyrbenta vänner. Så här ska du agera om du ser en hund i en varm bil.

Solen gassar och temperaturerna är höga på många håll i landet just nu. Hundförarenheten hos Polisen i region Väst går i ett Facebookinlägg ut med en uppmaning att fundera över om man verkligen behöver ha med sig hunden i bilen när ärenden ska uträttas:

“Man kan kanske tro att hundar svettas genom tungan, det gör dem inte. Hundar svettas knappt överhuvudtaget. Att hundar har tungan ute är som en regulator för att kyla kroppen. I en parkerad varm bil har hunden som ett exempel inte en chans att finna skugga och förmågan att kyla kroppen med tungan blir helt verkningslös. Djuren är chanslösa och blir dem kvar i en parkerad bil för länge. Då har man i värsta fall förlorat sin kamrat”, står det i Facebookinlägget.

Enligt Svenska Kennelklubben kan en bil som står parkerad i solen uppnå en temperatur på 52 grader vid lunchtid, om det är soligt och 27 grader utanför. 

Lämnas hunden i bilen när det riskerar att bli över 25 grader bryter man mot Jordbruksverkets djurskyddsbestämmelse.

Så hur ska man då agera om man ser en hund som visar tecken på överhettning i en varm bil? Polisen i Kävlinge, Burlöv, Lomma och Staffanstorp ger dessa råd:

  • Känn efter om bildörren är öppen.
  • Kontakta polisen (ring 112 om du anser att det är akut, annars 114 14).
  • Notera registreringsnummer.
  • Notera klockslag och tidpunkter.
  • Notera hur ventilation och lufttillförsel tillgodoses.

Som sista utväg kan du krossa en ruta för att rädda djuret om ingen annan lösning finns. Detta med stöd av nödbestämmelsen i 24 kap 4 § Brottsbalken. Nöd föreligger bland annat när fara hotar liv, hälsa eller egendom. Den som vidtar den räddande åtgärden måste vara beredd att identifiera sig för tillkallad polis eller bilägaren. I de fall där det uppenbart att djuret lidit kommer en anmälan om djurplågeri upprättas av polis.

Diskutera: Har du upptäckt en hund i en varm bil någon gång och hur agerade du?

Kommentarer

#1
2018-05-22 10:54

I en Tesla kan man lämna AC´n på inställd temperatur 21 grader C och kontrollera med i appen att det funkar. Skulle man exempelvis glömma ett barn eller en hund i bilen startar bilen själv AC´n vid 40 grader. Vad gör man om folk eller polisen slår sönder rutorna i ett sådant läge? Batteriet kan hålla AC´n igång i ca en vecka.

#2
2018-05-22 11:20

Ofattbart att det finns vuxna människor som inte inser att man lämnar inte djur eller barn i en varm bil. Är de så egotrippade att de inte bryr sig om att deras barn eller djur blir tvungna att sitta i en bil som det är upp till 50grader varmt i?

#3
2018-05-22 12:08

Det man som hundägare kan göra är följande:

1. Skaffa solskydd - finns exempelvis på https://www.solarplexius.se/?gclid=EAIaIQobChMI5I-S_IaZ2wIVlMmyCh1KkgfaE... och är superenkelt att montera. Köp den versionen med högst toningsgrad. De mörktonade rutor som ingår i en del bilar från fabrik är inte på långa vägar lika effektiva.

2. Använd grindar/bur/galler och öppna tvärdrag i bilen. Hissa ner rutorna och öppna bakluckan. Är man orolig för att tjuven skall hälsa på köper man en vädringskrok, https://www.zoo.se/dogman-friskluftskrok-baklucka-20cm.html, så att man kan ha luckan öppen och låst samtidigt:-).

3. Se till att parkera bilen i skuggan - och skall den stå under en timme eller mer så tänk på att solens läge ändrar sig.

4. Hunden skall ha tillgång till rikliga mängder vatten, och om möjligt- använd kylsele (fungerar inte på alla hundar). https://www.haromi.se/kylselehurttamotivation-p-2516.html?gclid=EAIaIQob...

5. Ha gärna en tempmätare som kan kopplas till mobilen. Då ser man om temperaturen stiger snabbt.

6. Ha regelbunden tillsyn över hunden. Kolla till den minst varje timme.

7. Placera telefonnummer och anvisningar på insidan av rutan så att förbipasserande kan kontakta er ifall de ser att hunden inte mår bra.

8. Eller lämna hunden hemma:-)

MVH AL

#4
2018-05-22 13:00

Senaste dagarna har jag hittat mig själv i bagageutrymmet på Skodan bredvid hundburen med bakluckan öppen medan hustrun har handlat förnödenheter. Annars brukar hon få vara hemma när vi ska iväg och handla. Nu skulle hunden på pedikyr så då behövde hon vara med.

#5
2018-05-22 16:17

Bra lista, har faktiskt funderat på detta med krossa rutan... Utanför stort köpcenter såg jag nyligen en bil med en liten hund i som flämtade svårt och bilen stod i skuggan. Jag antecknade registreringsnumret och tänkte jag ser om jag hittar ägaren, kanske finns uppgift om telefon så tänkte jag ringa... Nu löste det sig ändå, för ägaren kom ut och körde iväg. Min hund är normalt inte med när jag åker och handlar... Bor i stenhus så det är svalare inomhus. :)

#6
2018-05-22 16:18

en person som är fullt frisk lämnar inte sin hund

#7
2018-05-22 16:38

Här är ett annat tillbehör som jag vet att en del använder. Man laddar en sådan här fläkt med ett kylelement och kan då ge hunden kyla under c:a 2 timmar. Har man en i övrigt rätt utformad bil (med tonade rutor och ventilation etc) fungerar det bra som en extra komfort till hunden.

https://www.haromi.se/burflakt-p-2894.html

MVH AL

#8
2018-05-22 18:27

Tyvärr finns det alltför många som är otroligt dåligt bemedlade mellan öronen när det kommer till självklarheter och ansvar. För ett par år sedan stod jag och såg på när polisen slog ut rutan på en bil utanför Scandinavium. Tyvärr hann jag inte vänta kvar tills ägaren kom.

#9
2018-05-24 15:05

VAA?? Ska man inte lämna hunden eller barnen inlåsta i en varm bil parkerad i solen på sommaren???
Det låter ju helt orimligt ...

#10
2018-06-07 10:56

Först något som inte hör till frågan: Hur kan någon som inte behärskar enklaste rikssvenska jobba som (motor-) journalist ? Skicka henne på språkkurs!! Det måste vara pinsamt för ledningen. Till ämnet: Vi har haft hund i ca 30 år och vi löser problemet med att ska vi åka på några ärenden får helt enkelt hunden vara hemma där vi har luftvärmepump med AC. Sen gäller det att inte vara hemifrån mer än max 5-6 timmar. Man måste helt enkelt anpassa sej efter hunden för hunden kan aldrig anpassa sej efter människan. Kan man inte det får man helt enkelt avstå från att skaffa hund alternativt sälja/ge bort den. Är det inte risk att det blir för varmt ska ändå inte hunden vara i bilen någon längre tid. Den har det alltid bättre hemma i sin invanda miljö. Är man mycket hemifrån bör man inte ha hund. Den behöver stimulans och social samvaro.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.