Nästa artikel
Polisen skärper hastighetsbevakning
Nyheter

Polisen skärper hastighetsbevakning

Publicerad 18 augusti 2017 (uppdaterad 18 augusti 2017)
Nästa vecka kommer polisen att genomföra extra många hastighetskontroller på svenska vägar.
Nästa vecka väntas fler hastighetskontroller än vanligt av polisen på svenska vägar.
Fokuset på hastighet under vecka 34 är ett initiativ från EU:s sida och sker samma vecka i alla medlemsländer. Var kontrollerna ska ske i Sverige bestäms lokalt utifrån vilka vägsträckor som ger störst effekt i att motverka dödsolyckor och antalet skadade i trafiken.

Enligt polisens beräkningar skulle en sänkning av medelhastigheten på Sveriges vägar rädda 15 liv årligen. Idag kör hälften av bilisterna för fort och de flesta håller 6-10 kilometer i timmen över rådande hastighetsbegränsning, enligt polisen.

– Ska vi rädda liv måste medelhastigheten sänkas. Det är därför viktigt att kontrollerna riktar sig mot både de fåtal som kör mycket för fort och de många som kör lite för fort, säger Ursula Eriksson, trafikstrateg på Polismyndigheten.
 
Diskutera: Vad tycker du om de extrainsatta hastighetskontrollerna som görs nästa vecka?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-18 14:39
pinjong

Det är helt OK så länge de inte ställer sig precis efter övergången från en högre tillåten hastighet till en lägre. Man ställer sig liksom inte på bromsen. Så om bilen inte motorbromsar tillräckligt snabbt så kan man åka dit om polisen vill j-vlas.

#2 • Uppdaterat: 2017-08-18 14:47
Optimus

Jag testade under en vecka att sänka hastigheten, istället för 100-120 körde jag 90-100. Normalt drog min SUV(har bytt till annan bil nu) 0,7 l/mil. Under veckan med lite lugnare körsätt sjönk förbrukningen till 0,63 l/mil. Det är cirkus 1 kr/mil lägre soppakostnad. Jag kör c:a 2400 mil/år, skulle ge 2400 kr lägre soppakostnad på året. Om det är värt det har vi väl lite olika uppfattningar om. Men det är bra att Polisen syns mer ute på vägarna, det finns många som har tung gasfot(inkl mig själv).

#3 • Uppdaterat: 2017-08-18 15:06
Stefan Eriksson

Bra att trafikpolisen har kontroller, men helt fel fokus! Det är inte bilister som kör 6-10km/h för fort som är problemen. Det är de som kör mycket för fort-mer än 15km/h över hastighetsbegränsningen, men framförallt de som kör trafikfarligt och därmed bryter mot flera andra viktiga trafikregler och skapar stress och ilska och ibland skräck hos oss som kör 10 km/h för fort men i övrigt respekterar våra medmänniskor och trafikreglerna. Men det är nog så-polisen väljer den enkla vägen och fångar oss som kör lite för fort så ser det lite bättre ut i deras statistik.

#4 • Uppdaterat: 2017-08-18 16:01
mso 1000

Jaga inte dom som kör 76 på 70 väg och liknande tycker jag.
Lägg krutet på dom som riktigt syndar.

#5 • Uppdaterat: 2017-08-18 16:08
Peugeote-Pär

Om medelhastigheten skulle sänkas mera så kommer cyklisterna körande förbi en med bil.

#6 • Uppdaterat: 2017-08-18 16:44
Reinhard

Avståndshållning och fylla borde prioriteras,hastighetsfokus runt skolor.
Men visst,mycket kulor in till staten är väl det som är huvudsyftet,inte säkerheten.

#7 • Uppdaterat: 2017-08-18 16:45
CEAT

@ Pär: Det gör dem redan..

#8 • Uppdaterat: 2017-08-18 17:03
Focus

Efter ett par års frånvaro på vägarna, särskilt hastighetskontroller, kommer detta att bli en överraskning för många. Vad tjänar man i tid på att köra t.ex. 6 km/Tim mer än anvisad hastighet? Det finns folk som anger att de ställer in farthållaren på 6-7 km/Tim. för fort för att de inte kan bötfällas för det. Vilket larv, håll angiven hastighet och ta ansvar för vad ni sysslar med.

#9 • Uppdaterat: 2017-08-18 17:55
Hn

Det är ofta 6-7 km/h i hastighetsskillnad mellan att köra 6-7 km/h för fort och att ställa in farthållaren på 6-7 km/h för mycket på de vägar man använder farthållare.

#a • Uppdaterat: 2017-08-18 19:19
Uffeeh

Detta ensidiga fokus på hastigheter räcker inte. Budskapet vi får är ju att om vi bara håller hastighetsgränsen så händer ingenting, då är allt frid och fröjd. Och det är ju totalfel. Det är så många andra beteenden som borde kontrolleras minst lika mycket eller mera, som t ex korta avstånd, farliga omkörningar, nonchalans och hänsynslöshet, berusning, SMS-ande etc. etc.
Är fullständigt övertygad om att inte en enda olycka beror endast och enbart på att någon överskridit hastighetsgränsen utan det finns alltid en rad andra faktorer, felbeteenden, missanpassningar mm som ställer till det. Och det inträffar högst sannolikt en hel del svåra olyckor trots att de inblandade har hållit hastighetsgränsen, men annat har gått fel. Hastighet i sig är inte farligheten, det är hastighet i kombination med något annat.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.