Nästa artikel
Polisen ska bli bättre på biljakter
Nyheter

Polisen ska bli bättre på biljakter

Publicerad 12 september 2014
Polisen har gjort en tillsyn på sina rutiner vid stoppande av fordon. Nu föreslås förändringar för att förbättra säkerheten.

Att jaga fordon är en av Polisens farligaste uppgifter. För att göra det arbetet säkrare har Polisen gjort en tillsyn av regeltillämpningen och föreslår flera åtgärder.
 
Ett problem som tas upp i rapporten är den begreppsförvirring som ofta uppstår i samband med biljakter. I dag används begreppet förföljande för situationer där man vill stoppa ett fordon och efterföljande i situationer där man vill se vart ett fordon tar vägen.
 
– I den akuta situationen är det lätt hänt att de båda begreppen blandas ihop. Det påverkar bedömningarna och besluten och kan leda till att polisen hamnar i svåra situationer, säger Jarl Holmström, länspolismästare i Kalmar och Kronoberg samt ledare av tillsynsgruppen.
 
Förutom begreppsförenklingar så föreslår tillsynsgruppen att spikmattor ska användas oftare eftersom den metoden innebär mindre risker både för poliserna och de flyende. Dessutom är det lättare för Polisen att välja plats för spikmattorna än för prejningar, som i dag är vanligare, och därmed minska riskerna för allmänheten.

Diskutera: Vad tror du är det säkraste sättet för Polisen att stoppa ett fordon?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-12 17:21
Focus

Lättast är det inte att använda spikmatta mer än möjligen i samband med trafikkontroller. Inte ens där är det riskfritt vare sig för polismännen eller allmänheten. Är inte människan motiverad att stanna vid en kontroll lär hen försöka att undvika spikmattan till varje pris, oavsett vad som finns i vägen. I andra fall är det mycket svårt att veta var människan ämnar ta vägen. Kan ju fungera i storstadsregionerna där det finns gott om poliser och spikmattor. I smådistrikten med en patrull och en spikmatta är det svårare, åker man ut till ett i förväg rekognoserat ställe där spikmattan är godkänd att användas lär föraren ha vikit in på andra vägar ett bra tag innan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.