Bild
Nästa artikel

Polestar 2 – bilder och fakta om nya elbilen

Nyheter+Bilder

Volvos eldrivna kusin ska kunna köra Göteborg–Stockholm på en laddning. Men det dröjer innan nya Polestar 2 kan rulla ut i trafik.

Mellan Göteborg och Stockholm är det 471 kilometer. I alla fall om man tar väg 40 och sedan E4.

Den sträckan och lite därtill ska nya elbilen Polestar 2 kunna avverka på en batteriladdning. Åtminstone enligt de officiella siffrorna.

Med ett batteri på 78 kilowattimmar (kWh) är den deklarerade räckvidden, enligt den nya och mer realistiska mätmetoden WLTP, 500 kilometer.

Alla som kört elbil vet dock att man inte kommer så långt i verkligheten, i synnerhet inte om utetemperaturen är låg och om hastigheten ligger på motorvägsnivå.

Så att köra Göteborg–Stockholm en kylig februaridag kanske kräver ett laddstopp ändå…

Bilen med det korta namnet 2 är den första helt eldrivna modellen från Polestar, som började som tävlingsstall, blev Volvos trimavdelning och nu knoppats av till ett fristående elbilsmärke som delar den mesta tekniken med Volvo.

Märket ägs till hälften av Volvo Cars och till andra hälften av Volvos kinesiska ägare Geely.

Tidigare har Polestar visat tvåsitsiga sportbilen 1, som är en laddhybrid med totalt 600 hästkrafter från två elmotorer och en bensinmotor. Pris från 1,6 miljoner kronor...

Polestar 2 är i stället en femdörrars halvkombi med ett stort batteri inbyggt i golvet. Drivningen på fyra hjul sker helt elektriskt och med 408 hästkrafter (och 660 Newtonmeter) ska bilen kunna accelera 0–100 km/tim på mindre än fem sekunder.

Polestar berättar dock inget om laddning och vilken hastighet som bilen klarar att ladda med.

Rent tekniskt är bilen byggd på den så kallade CMA-plattformen, samma grundstomme som används till Volvo XC40.

En finess är att bilen kan öppnas och låsas med en mobiltelefon. Man ska inte behöva vrida om en nyckel eller ens trycka på en startknapp för att kunna köra iväg, bilen ska känna av om telefonen finns i bilen och om en förare sitter på plats.

Inredningen är avskalad och påminner i grunden om de senaste årens Volvobilar. Mitt på instrumentbrädan sitter en pekskärm som styr de flesta funktionerna. Bältena är guldfärgade, precis som bromsoken.

Utvändigt noterar vi bland annat den speciella ljusrampen bak, att laddluckan sitter på vänster bakskärm, och att bilen ärver Volvos T-formade strålkastare.

Och vad kommer den då kosta? Priserna för lanseringsversionen, som är den enda tillgängliga under första produktionsåret, börjar på 59 900 euro, motsvarande drygt 630 000 kronor.

Senare ska det dock, lovar Polestar, komma en enklare version som kostar från 39 900 euro, motsvarande 420 000 kronor.

Detta kan till exempel jämföras med Tesla Model 3 som kostar från 650 200 kronor. På samma sätt som Volvo har Tesla utlovat modeller som är mindre dyra.

Är man intresserad av en Polestar 2 kan det dock dröja innan bilen levereras. Fabriken i kinesiska Chengdu påbörjar tillverkningen "tidigt 2020", enligt Polestar.

Diskutera: Vad tycker du om Polestar 2?

Kommentarer

#1
2019-02-27 13:20

Så sjukt snygg enligt mig bakifrån och snett bakifrån och från sidan.......men fronten, så otroligt neutral och intetsägande med den tomma grillen....hade vart så mycket snyggare i Volvoutförande.
Sitter och tittar på Livestreamingen av presentationen nu.....

#2
2019-02-27 13:22

Den har också den där märkliga utanpåliggande skärmen, konstigt mode.
Är inte rutorna väldigt små?

#3
2019-02-27 13:25

Det känns som en onödigtvis hög bil. Ger samma vibbar som en Voyager med rullstolskonvertering.

#4
2019-02-27 13:47

Hur mycket i designen har denna gemensamt med snart kommande V40? Är det rent av i stort sett samma bil? Typ, byt till Volvogrill och emblem så har du V40? Fast med förbränningsmotorer då...

#5
2019-02-27 13:55

Som en Volvo fast fulare.

#6
2019-02-27 14:51

Oj positivt överraskad! Ser mycket attraktivare ut än Tesla M3!

Men så var det ju det här med tillgängligheten. Produktion i Kina lovar ju faktiskt ganska gott där dock för kineserna verkar satsa på elbilar.

#7
2019-02-27 16:27

Snygg bil, men som vanligt hos Volvo koncernen börjar man med toppmodellen och äter sig nedåt. Det ser ut att som om det är värt att vänta något år eller 1 1/2 innan man byter bil.

#8
2019-02-27 17:34

Trist "Volvo - aktig" exteriört, tycker jag. De skulle dragit ut den 20cm till i aktern, så hade linjerna stämt bättre från sidan..
Interiört verkar den fin - säkert bra kvalitet och bra stolar, även skärmen i mitten passar fint in.
Det märks att de lärt sig en del av Tesla model 3 bilarna de beställt hem till Volvo, men man måste ju lära av den bäste - om man inte kan bättre själv..

#9
2019-02-27 17:46

Ja det är nog ingen hemlighet att de sneglat på Tesla M3. Men tycker det verkar vara en mycket bättre bil än teslan, där kanske Volvos längre erfarenhet av biltillverkning lyser igenom.

#10
2019-02-27 18:49

Jäkligt ful bil! Det blir inget för mej i alla fall. Den ser rent ut sagt klumpig ut. Skaplig inredning och hyfsat snygg i akterpartiet, men från sidan är den asful och fronten ska vi inte tala om. Tvärnej från min sida. Då är V90 modellen betydligt snyggare. Det blir nog en diesel istället framöver D3 eller D4. Däremot är Polestar 1 snygg, men den vill jag ha som cabriolet istället. Får väl hålla tillgodo med C70 cabben på sommaren och vinter får det fortsatt bli SUV.

#11
2019-02-27 19:54

Denna bil tilltalar mig, den ser riktigt bra ut. Dock lite för stora hjul, hade nog önskat lite mer likt Tesla.

#12
2019-02-27 20:36

Inredning ser betydligt bättre ut än i dagens Volvomodeller. Förutom ratten.
Utsidan? Nej, det väckte absolut inget habegär.

#13
2019-02-27 22:04

Jag tycker den är riktigt snygg, men jag gillar inte kolkällarinteriören!
Varför måste det vara så dystert? Inte sjutton räcker det med lite effektsökeri med guldfärgade bälten.
Men det kommer säkert lite roligare inredningar när det drar ihop sig till säljstart.

#14
2019-02-28 02:02

"Mellan Göteborg och Stockholm är det 471 kilometer. I alla fall om man tar väg 40 och sedan E4.

Den sträckan och lite därtill ska nya elbilen Polestar 2 kunna avverka på en batteriladdning. Åtminstone enligt de officiella siffrorna."

Att man på en laddning ska klara detta med aktuella bilen tycker jag är högst tveksamt med tanke på att det allra mesta av vägsträckan består av väg som är skyltad med 100-110 km/ tim. Men visst, kör man långsammare kan det kanske fungera eller om man laddar ett kort tag utmed vägen.

Och hur många hundra kilo väger största batteriet i Polestar 2?

#15
2019-02-28 08:31

Stödja en hastighet? Svenska?

#16
2019-02-28 09:19

Kan bli kanon! Utseende är något för fjollor.

#17
2019-03-01 20:28

Det är minst lika mycket Geely som Volvo över linjerna. Och inte minst Polestar, om än inte fullt så grovt tillyxad som Polestar 1.
Trubbiga linjer utan större elegans.
Interiören skulle tjäna på ytor i en dämpad kulör med nyansbrytningar. Men ratten är nästan lika ful som på Volvo.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.