Bild
Nästa artikel

Pizzaleverans på vätgas

Nyheter

Toyota visar en bränslecellspickup som kan baka pizzor på flaket.

I Las Vegas pågår just nu Sema, världens största mässa för biltillbehör trimning och stylade bilar. Toyota är där och visar upp en specialtillverkad version av sin pickup Tundra. Enda restprodukterna den lämnar ifrån sig är vatten – och pizzor.

Den vätgasdrivna bilen har lånat drivlinan av Toyotas bränslecellsbil Mirai, vilken Toyota har sålt i över 4.000 exemplar globalt. På flaket på Tundra PIE Pro har det monterats ett automatiskt kök, bestående av kyl, romotarmar och pizzaugn. Det tar mellan 6 och 7 minuter för pizzan att tillagas. Processen går till så att en robotarm öppnar kylskåpet, tar ut en preparerad och ogräddad pizza och sedan placerar den i ugnen. Pizzan åker på ett rullande band i ugnen och på andra sidan väntar en robotarm som plockar ut pizzan, delar den i 6 delar, paketerar den i pizzakartong och leverar den till en väntande kund. 

Syftet med den vätgasdrivna pizzafabriken är att Toyota vill uppmärksamma att de håller på att utveckla en lastbilsflotta som går på vätgas.

Diskutera: Vad tycker du om vätgas?

Kommentarer

#1
2018-11-01 18:27

Det finns runt 10 vätgasbilar i Sverige som sålts de två senaste åren, tror nästan alla finns kvar hos ÅF dessutom.
Vätgas är idiotiskt för personbilar pga usel systemverkningsgrad. Vätgas är dåligt för klimatet.

#2
2018-11-01 20:13

I våras fanns det 33 vätgasbilar i Sverige och i Kalifornien som har världens hårdaste miljölagstiftning och är ungefär lika stort som Sverige finns det 1600 vätgasbilar.
Varför är Vätgas dåligt för klimatet?
Man uppskattar att omkring 88 % av alla atomer i universum är väteatomer.

#3
2018-11-01 20:41

Enligt dagens statistik från Bilsweden har det sålts 10 de senaste två åren precis som jag skrev och de flesta lär vara demobilar/pressbilar.
Vätgas är dåligt pga att man kastar bort 60-65% i omvandlingsförluster innan kraften når vägbanan.
Batteribilar kastar man bort 10-15%, man kan köra 2-3 ggr så långt med en batteribil med samma mängd ursprunglig energi.

Fantastiskt att man lyckats få ut så många i Kalifornien, lika många som det säljs Kiabilar en månad i Sverige...

#4
2018-11-01 20:53

Man lyckades dupera och sälja alltför många metanolbilar så varför inte göra om vansinnigheter -om nu vätgas är det - jag vet inte? men det ligger i människans natur att konsekvent göra så många fel som möjligt. Tredje steget är elbilar ( de ger större miljöavtryck än en "bensinare" under sin levnadscykel) genom batteriets uppbyggnad.- miljö och människovän- TÄNK EFTER!!!

#5
2018-11-01 21:36

Oerhört svårt att motstå frestelsen att skriva något om att Toyota lämnat riskokarna bakom sig...

#6
2018-11-02 00:41

Det finns bara 36 vätgasbilar i Sverige och fyra ställen att tanka på. Men nu vädrar förespråkarna morgonluft. Orsaken är stålindustrins gröna omställning.
https://www.nyteknik.se/energi/vatgasen-lyfter-mot-nya-hojder-6906374
Riktigt så låga som 10-15 % är inte förlusterna för elbilen ser man här.
https://www.fueleconomy.gov/feg/atv-ev.shtml
Det är riktigt att förslusterna är betydligt högre för vätgasbilen än batteribilen men lika lite som vi känner till bensinbolagens inköpspris så vet vi bara vilket pris vi betalar när vi tankar våra bilar och likadant blir det med vätgasbilens vätgaspris.
Under perioder är elpriset nere i några få ören per kW och även negativt elpris då elproducenterna måste betala för att bli av med elen vilket självklart går att utnyttja vid vätgasproduktionen då vätgas går att lagra till skillnad från elen. Vätgas kan produseras av restprodukter från jordbruk så som Toyota nu gör för att tanka lastbilarna med vätgas för Kaliforniens hamnar.
Så för kunden så betyder nog bara priset vid tankningen precis som nu vad man väljer för teknik i bilen. De stora aktörerna som placerar ut snabbladdare i samhället har sett till att ta ut en laddkostnad för batteribilar som är högre än om du tankat fossilt bränsle i bilen sett till körsträckan.
Inte ens hälften av Sveriges bilister har möjlighet att ladda bilen vid hemmet och för städer med 34 miljoner invånare är det nog än färre som kan ladda sin batteribil vid bostaden.

#7
2018-11-02 02:11

Tycker det är bra med vätgas, förutsatt att infrastrukturen byggs ut.

#8
2018-11-02 08:24

Det är vätgas man borde satsa på istället för denna galenskap med blodsbatterier, som inte är ett dugg bättre för moder Jord än nuvarande flotta. Hur mycket av våra skattepengar har inte redan kastats i denna grav?

@Kricko

LOL!! :)

.

#9
2018-11-02 16:13

Vätgas kan produseras på många olika sätt vilket energimyndigheten i USA skriver om här.
https://techportal.eere.energy.gov/category/hydrogen_and_fuel_cell/browse
Här är 20 olika sätt att produsera vätgas.
https://techportal.eere.energy.gov/category/hydrogen_and_fuel_cell/browse

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.