Bild
Nästa artikel

Peugeot RCZ - Årets vackraste bil

Nyheter

Nu har årets vackraste bil för 2009 korats. Bilen har tidigare visats som koncept men kommer i sommar att bli verklighet.

Peugeot RCZ är 2009-års vackraste bil, åtminstone enligt International Automobiles Festival.

Röster från över 100 000 människor från 62 länder har samlats ihop för att bestämma vilken bil som är vackrast.

Får tredjedel av rösterna
Utmärkelsen har delats ut sedan 1986 och i år knep Peugeot RCZ hem 33 procent av rösterna.

Bakom Peugeot RCZ placerade sig, i nämnd ordning, Citroën DS3, BMW Z4 och Nissan 370Z.

Peugeot RCZ lanseras i april och kommer till Sverige i början av sommaren.

Diskutera: Håller du med juryn? Är Peugeot RCZ vackrast?

Kommentarer

#1
micke
2010-02-11 12:24

Mjaaa...
Jag stör mig på den triangelformade rutan vid b-stolpen. Den känns lite väl markerad i vissa viklar. Annars ser det väl mest ut aom en Audi-TT/porsche med peugot strålkastare. Det är definitivt inte ful och jag kan på rak hand inte komma på någon som är dramatiskt vackrare.

#1
mikael
2010-02-11 14:08

en pegg som ser ut som en audi TT :)... snygg!

#1
Lägerleffe
2010-02-11 14:09

Omröstningen ägde alltså rum under International Automobiles Festival. Måste i så fall ha varit under efterfesten, i Frankrike.

#1
Thomas
2010-02-11 14:30

Gillar ju Peugeot men inte är den vacker (inte Audi TT heller) tuff däremot.

#1
ulf björklund
2010-02-11 17:22

När 407 kom märktes det att Peugeots designer börjat vakna! Skulle dom rita om och förlänga fronten på 308 cc har nog den en chans att ta nästa "prix de elegance".

#1
Konservator
2010-02-11 18:03

Jag skulle aldrig drömma om att kalla en modern personbil för "vacker", vackra sådana slutade ju som bekant göras på 70-talet, men Puggen är väl ganska snygg - för att vara nygjord. För tidstypisk (NCAP-svulstig, små skottgluggar i näshöjd till sidorutor, för höga dörrar trots det knepiga "jacket" vid B-stolpen...) och anonym. Som Mikael skrev; den kan förväxlas med en trist DKW eller annan likadan tvålkopp. Ingen tidlös klassiker m.a.o.

#1
Schatten
2010-02-11 23:51

Ja den ser trevlig ut men hur är det med Kvaliten? Franska bilar brukar behöva motorrenovering efter 9000 mil,,,

#1
Kjella
2010-02-12 10:18

Ja du SHATTEN du sitter väl och tittar på svartvit TV också och har bara en radiokanal på din radio. Du kan ju inte tala av egen erfarenhet, för då skulle inga såna grodor ramla ur din mun.

#1
Stonie melonie
2010-02-12 12:32

Scatten. Vill berätta för dig om min Renault 12 1972 som gick 27000 mil i 10 år utan motorrenovering. Sedan dess har jag haft 7 Renaultbilar, nu en juvel i form av en Laguna 2008 Privilege med massor av franska finesser. Kan du Scatten tala med din bil? Min fru har haft Citroën länge utan märkvärdiga problem. Glöm inte att Renault är Europas största bilmärke...

#1
Schatten
2010-02-13 07:28

Kjella-Stonie Melonie, Har tyvär Stor erfarenhet av Franska bilar, skulle Aldrig köpa en själv. Var e kvaliten??

#1
Schatten
2010-02-13 07:37

Stonie Melonie, Du skall veta att det är inte Storleken på bilfabriken ( bilmärke ) som ger bilen Kvalite!

#1
svana
2010-02-15 08:27

Audi TT är en av de fulasta "sportbilarna" på marknaden och Pösön synes ha vissa gemensamma drag med den.

#1
Michael
2010-02-19 19:59

Så vacker. Inom ett halvår har jag en sådan i garaget, jag längtar. i mitt tycke är denna bil en av de vackraste som har skadats. Ta även gärna en titt på Sr1
Avseende kvaliteten för de som är misstänksamma får man en snabb svar genom att göra en resa till Afrika eller Marocko, där kommer ni att möta olika modeller såsom Peugeot 504 (som jag har ägde året 1980, jag köpte bilen då den hade redan kört 22000 mil och jag körde vidare 11000 mil utan större problem) som fortfarande rullar och verkar aldrig ger vika
Jag ägde även senare en 406 coupe med V6 3L, då jag sålde bilen hade den kört cirka 17500 mil. Bilen var fortfarande i mycket bra skick, jag bytte bromklossar, avgasröret en gång, bromsskivor fram ett par gånger men inget annat, utom oljefilter och dylik. Det nya ägaren är jätte nöjd med bilen
En anna bevis för att Peugeot tillverkar kvalitets bilar är att de just vann den tuffaste biltävling som finns, 24 timmars Le Mans. Dessutom är de Franska biltillverkarna som vinner år efter år WRC sedan 9 år tillbaka (Peugeot och sedan Citroen). Men så klart har det inget värde för de som tror sig kunna göra en rättvis bedömning.

#2
Anonymous
2010-10-02 22:09

Jobbar daglugen med nya franska bilar o kan bara säga att jag blur förvånad att folk verkligen köper skiten. När nya bilar redan e kassa då e d nåt fel

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.