Bild
Nästa artikel

Peugeot 508 - utmanar i mellanklassen

Nyheter

Nu rycks skynket från helt nya Peugeot 508. Fransmännens nya mellanklassare ersätter modellerna 407 och 607.

Det har tidigare stått klart att Peugeot 407 och den större Peugeot 607 ska ersättas av en och samma bil.

Peugeot gav en fingervisning om hur det hela skulle se ut med konceptet 5 by Peugeot som visades på bilsalongen i Genève tidigare i år.

Nu presenterar fransmännen seriebilen Peugeot 508.

Lanseras nästa år

Modellen börjar säljas våren 2011 och kommer då som både sedan och kombi.

Sedanvarianten mäter 4,79 meter vilket är ungefär en decimeter längre än Peugeot 407 och en decimeter kortare än Peugeot 607.

Kombin, som Peugeot kallar SW, sträcker i sin tur ut sig på 4,81 meter.

Peugeot 508 bygger på PSA-gruppens så kallade "Plattform 3" som bland annat utgör bas för Citroën C5 och nu utgående Peugeot 407.

Bilen blir en direkt utmanare till Volkswagen Passat, Ford Mondeo och Opel Insignia.

Nytt formspråk

Enligt Peugeot är 508 först ut med att demonstrera märkets nya formspråk.

Det nya lejonet på huven och emblemet på grillen lär dyka upp i kommande modeller från Peugeot.

Linjerna är annars mjuka och eleganta, utan att sticka ut, med ett bakparti som utgörs av tre vertikala röda fält.

Dieselhybrid
Peugeot 508 kommer att erbjudas med flera bensin- och dieselalternativ, men också som dieselhybrid några månader efter lanseringen.

Peugeot kallar tekniken Hybrid4 vilket innebär en turbodiesel på 163 hästkrafter och en elmotor på 37 hästar som tillsammans driver bilens fyra hjul.


I låga hastigheter klarar elmotorn att driva bilen ensam, uppger Peugeot.

Förbrukningen anges till 0,38 liter/mil med ett CO2-utsläpp på 99 gram/km.

Siktet inställt på Kina
Peugeot 508 ska tillverkas i franska Rennes för den europeiska marknaden.

Men under nästa år ska produktion även inledas i kinesiska Wuhan.

Peugeot har stora ambitioner med 508 i Kina, där kunderna förväntas lockas av komfort och stora utrymmen.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508?

Kommentarer

#1
Fordonsutvecklaren
2010-07-13 14:38

Ser fin ut!
Lite kuriosa, tittar man lite extra noga på sidorna på sedanmodellen ser man att Pega har lånat design från göteborg.
Dörrarna och övergången mellan framskärm och motorhuv påminner mycket om Volvo S80/V70...

#1
vis
2010-07-13 16:07
#1
Caj
2010-07-13 16:24

Riktigt snygg - dieselhybrid kommer att bli leasingförarnas favvo (lågt förmånsvärde) - vill ha!

#1
mctar
2010-07-13 22:11

Riktigt snygg! iaf som sedan...

#1
tjabo
2010-07-14 17:30

Designen är knappast lånad av Volvo utan av mera okända Maserati Quattroporte.
Snygg i alla fall. vore intressant att få en prisindikation på dieselhybriden.

#1
Steven
2010-07-14 18:04

Riktig snygg bil, fina balanserade former, en bra blandning av sportigt karaktär med lyxig intryck
Vill gärna se den i verkligheten

#1
Conny Karlsson
2010-07-16 20:30

Snygg bil! Byte av BMWn eller Volvon till denna kanske?

#1
Helmut
2010-07-17 18:38

Franska bilar är Verkstadsbilar oavsett hur dom ser ut!!!

#2
Ellery Sneed
2010-11-03 13:59

Riktigt snyggt, jag tror att Peugeot med sin nya kvalitetspolicy kommer att vara ett märke att verkligen räkna med i framtiden. 308 och 3008 verkar vara helt felfria!!!

VW ägare!

#3
Yoddler
2011-01-02 22:59

Till Helmut: Äger både VW, BMW och Peugeot och det som skiljer dessa är att Peugeoten rostar minst samt har trevligast servicepersonal. Snorkigast verkstadsfolk verkar BMW ha, dessutom verkar de rosta rejält, tyvärr. Annars är jag nöjd med alla bilarna. Ska dock byta ut alla dessa fordon till en ny och är i valet och kvalet mellan en Peugeot 508 och en Mercedes E-klasse. Synd att Peugeot saknar motorstarkare alternativ samt fyrhjulsdrift. Varför stoppar de inte i 3l v6 hdi med 241hkr i 508an? Den finns ju i 407 coupe och i Citroen C5 och varför finns fyrhjulsdrift endast i 4007an? Skumt!?

#4
Berry
2011-02-21 20:28

Till Yoddler:Som det står å blir hybrid4 en variant av fyrhjulsdrift..Att det inte finns stärkare motorer är ju bra, de håller endå ca 350nm och 0-100 på runt 10 sek. Räcker bra det, bra för miljö och mindre skatt.

Har haft ett flertal Peggar och enbart positivt att säga, de var en de första tllsammans med Audi att helgalva sina bilar på åttiotalet. Ingen rost.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.