Bild
Nästa artikel

Peugeot 508 som kombi

Nyheter

Sedanen presenterades i februari. Nu kommer storlastaren SW.

I början av året presenterade Peugeot nya generationen av 508. Nu får vi se kombin. 508 SW är 4,78 meter lång, alltså tre centimeter längre än vanliga 508, men fem centimeter kortare än förra generationen av SW.

Bilen ska enligt Peugeot signalera låg och sportig profil och når 1,42 meter över markytan. 70 kilo har bantats bort på vågen och i bagageutrymmet får det plats 530 liter (30 liter mindre än förut). 

Framsätets stolar har massagefunktion, förarmiljön är digital med Peugeots i-Cockpit och det finns head up-display. Infotainmentsystemet stödjer uppkoppling med smartphone via Apple CarPlay, MirrorLink och Android Auto.  

Bland förarhjälpmedlen finns samma mörkerseende som på den nyligen offentliggjorda sedanen. Med infraröd kamnera kan bilen upptäcka djur och människor upp till 200 meter framför bilen. Autobromsen stannar för fotgängare och cyklister och kan varna om en kollision är på väg att ske i upp till 140 kilometer i timmen. Det finns också adaptiv farthållare med stop-start-funktion, automatisk parkeringsfunktion, skyltavläsning, filhållningsassistent och trötthetsvarnare.  

Peugeot 508 SW lanseras i Sverige i början av nästa år, då med två bensinmotorer på 180-225 hästkrafter och fyra dieselalternativ på mellan 130-180 hästkrafter. Det svagaste dieselalternativet går att få med manuell växellåda med 6 växlar, annars är det åttastegad automatlåda som gäller för alla motoralternativ. En laddhybrid är planerad, den kommer någon gång under andra halvan av 2019.  

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508 SW?

Kommentarer

#1
2018-06-07 12:44

Den här modellen är nog ett måste i kombilandet Sverige. Och en cross over lär vara att vänta likaså, med lite plast och tuffare attribut. Synd bara att fyrhjulsdriften saknas. Den är onekligen viktig för många av tjänstebilsåkarna. Men designen är lyckad, som vanligt hos Peugeot får väl tilläggas. Dock ser bashögtalarens placering i bagaget inte någon vidare ut.

MVH AL

#2
2018-06-07 12:42

Inte så halvkombilik som jag befarade, men dessvärre långt från klassiska storlastare som t ex Peugeot 505. Men vill man ha maximalt utrymme så är det uppenbart att Peugeot vill att man köper 5008 istället. 508 handlar om sportighet och komfort med exklusiv känsla för högre tjänstemän och chefer med tjänstebilsförmån.

#3
2018-06-07 12:48

Raphael: Generellt tycks kombibilarna nu minska i storlek till förmån för större SUV. Och när de förlorar på sin nytta (utrymmen) väljer man istället att designa upp produkten och fylla den med andra mervärden (sportighet etc). Detta tillvägagångssätt är ju inte Peugeot och PSA ensamma om utan det speglar nog en allmän trend inom fordonsindustrin.

MVH AL

#4
2018-06-07 12:48

Ser riktigt tuff ut, nästan "bad ass".. Laddhybriden kunde ju gott ha funnis från start. KIA, VW och Volvo har ju svenska marknaden för sig själva i princip.

#5
2018-06-07 12:53

"head up-display"?
Där är det väl någon som missuppfattat saken.

#6
2018-06-07 12:59

Peugeot ligger i framkant angående design smak o livets goda.
Detta är ett problem för mig då jag skyr Peugeot som pesten.

#7
2018-06-07 13:14

Som en gest till min farsas mossgröna 404 break ägde jag en 407 sw i fem ljuvliga år. Saknade dock rattväxel och plastklädsel i den senare. Plus uppfällbar bakre tvåmanssoffa. Min Peugeotnostalgi är dock botad.

#8
2018-06-07 15:07

Första ögonkastet gav en V90-känsla. Dock är denna snyggare och inte så förbannat stor och klumpig.
Ja, dömt från bilderna då.
Ska bli kul att se den i verkligheten.
Får hoppas att Peugeot-återförsäljaren hemmavid hinner återuppstå tills dess.

#9
2018-06-07 16:07

Designmässigt snygg men lite utslätad. De enda igenkännbara Peugeot-elementen är bakljusrampen och lejonet i fronten. Men utslätat går ju hem i Sverige. Se på Skoda Octavia och VW Passat. Interiören är lockande snygg. Ser dock att de håller fast vid den låga ratten. Kan vara ett aber. Lite ledsamt dock att märken som Peugeot slätas ut och nivelleras. Fast försäljningen kanske gynnas av det?

#10
2018-06-07 17:03

Så låg? Min Octavia som ligger på ca 1,5 m blir nästan en crossover. Nä, det är lite för låg bil tycker jag .. och lastmöjligheter går förlorade och nyttan av bilen. Det händer konstiga saker nu i bilbranschen när det kommer till höjd på modellerna.

#11
2018-06-07 17:42

Härligt att se en lägre bil som säkert sparar en massa energi jämfört med crossover-idiotismen!

#12
2018-06-07 18:56

Spännande.
Men antar att den kommer att bli dyrare än min budget.
Och stt det inte finns i en snålvariant.
Som sagt snygg och trevlig mot det asiatiska söndertrasade designen som vissa har.
Eller det klassiska med bakruta som ett brevinkast utan bakåtsikt eller ungar som Inte kan se ut eller botragna mugghållare.

Peugot är på rätt väg tycker jag och på nåt sätt så ser man att konstruktörerna har lite sunt förnuft och släpps inte iväg i vansinneshysteri som hos andra.

#13
2018-06-07 18:28

Vargen du är aldrig nöjd. :) Antingen är bilarna för höga (SUV:ar) eller så är de för låga. Och din Octavia är alltså måttmärket för hur man ska göra en bil vilket gör att alla andra bilar blir automatiskt fel. Bra, då vet vi det. Kanske inte så förvånande egentligen... Än en gång har vi fått reda på att Octavia är måttstocken och att alla som inte gör precis samma bil som Octavia gör fel. Fast varför ska andra göra en Octavia när den redan finns? Jag tycker det är bra att det finns alternativ!

#14
2018-06-07 18:54

När man tittar på bilden med bagageutrymmet så ser man tydligt hur långt upp de dragit sidoväggarna vid sidorutorna bak. Inte mycket fönster kvar där även om det från utsidan ser bra ut. Nu är de inte ensamma om denna trend att dra upp höjden på insynsskyddet för att "få" mer volym under skyddet. Då ser det bra ut i specifikationerna.
Sedan undrar jag om den runda grejen i sidoväggen på samma bild.....sopnedkast? ;-)

#15
2018-06-07 19:09

Nya 508, se upp med: Dörrarna saknar ju fönsterkarmar fram. Sidan 12 av 18.
http://teknikensvarld.se/bildgalleri/peugeot-508-sw-2019/

#16
2018-06-07 19:07

Det här var nog det snyggaste jag sett från Peugeot på länge. Åtminstone exteriört. Den där lilla ratten kommer jag aldrig att förlika mig med.

#17
2018-06-07 19:16

Tid: 1:55 - 2:01 både saknar fönsterkarmar fram och bak.
https://youtu.be/iK0svI7sevc

#18
2018-06-07 20:04

skönt med en konventionell kombi i dessa suv tider..

#19
2018-06-07 20:22

Tänk om Peugeot vågat ha en rak avslutning som på en gammal Volvo 740-combi... Då hade man haft ett ett starkt säljargument jämfört med alla andra konkurrenter som, precis som Peugeot, envisas med en lutande och utrymmesslukande bakruta på kombivarianterna. Fransmännen har ju historiskt varit jätteduktiga på att bygga väldigt rymliga kombibilar. Nu när Volvo med flera satsar på design före funktion borde en riktig laståsna kunna bli mycket uppskattad av många kundgrupper.

#20
2018-06-07 20:23

Fönstren har ju varit känt och det är ändå inte den enda märkliga detaljlösningen.
Hur strålkastarna fungerar i snöväder blir ju intressant att få veta.
För många frågetecken till följd av att det är annorlunda och därmed går det inte att göra någon rimligt rättvisande gissning om någonting överhuvudtaget, det här måste man titta på i verkligheten.

#21
2018-06-07 20:31

Man får ju ge tummen upp för att de har lastöglorna monterade i karossen och ej som på vissa andra PSA-alster i det lösa golvet....

#22
2018-06-07 20:42

Jag tycker det var snyggt. Lite frågetecken kring interiören men snarare utifrån ifall det faller mig i smaken. Behöver nog ses och provsittas.
Tycker Peugeot har ryckt upp sig efter en tids designmässig svacka.

#23
2018-06-07 22:27

Hoppas dom sparkat alla på chassieutvecklingen innan denna modell togs fram. Maken till stötigare och mindre följsam bil än 508 får man leta efter. Struttar och slår över gupp och skarvar, men kränger ändå i kurvorna. För att inte tala om vändcirkeln värdig en finlandsfärja. Och ja... jag har ägt en. Och nej... jag talar inte om GT:n

#24
2018-06-07 22:41

Den har alltså snygg design. Inte tal om annat. Men utslätad och karaktärslös. Ponera att du såg bilen utan märkesemblem: Skulle du då se att det var en Peugeot? Knappast. Förr hade Peugeot en tydlig märkesidentitet med sin särpräglade (och snygga) Pininfarina-design. Tänk Peugeot 504. Klassisk design. Inte mischmasch. Föregångaren till den här modellen.

#25
2018-06-07 22:41

Raphael, höjd på bilen är bra så länge du kan motivera den ökande förbrukningen. Därför tycker jag en MPV har mycket mer berättigande än en SUV. Många köpte dessutom en MPV för dess egenskskaper, dvs lasta många personer och last. En SUV är nästan precis omvänt, en stor klumpig konstruktion som inte ger mervärden, vad är vitsen med det? Ännu mer snett i tider som dessa då vi drastiskt måste minska utsläppen, som fast ny teknik står stilla eller ökar svagt tack vare SUV köparen.

#26
2018-06-07 23:11

Ja vissa vill åka SUV, andra MPV och någon tredje sportbil. Jag har ännu inte förstått varför det är värre att välja en SUV än att uppgradera till Buisness Class på flyget eller bo i ett hus på +300 kvadrat istället för 100. Man betalar mer - och får en högre komfort samtidigt som man ökar sitt utsläpp.

Men oavsett några gram hit eller dit, denna Peugeot är i alla fall snygg. Jag får lite Alfa-vibbar av bakpartiet. Vet inte varför;-) Förhoppningsvis är den även komfortabel.

MVH AL

#27
2018-06-07 23:40

Jag kan hålla med om att det blir lite löjligt att påpeka om bilens höjd.
Själv tycker jag att 508 verkar ha ”perfekt” höjd. Designmässigt håller fortfarande kombibilar bättre ihop än SUV tycker jag.

#28
2018-06-08 08:11

Ryms inte ett fullstort kylskåp (2 m) med emballage i bilen blir det inget köp för min del.

#29
2018-06-08 14:04

Den drar 0,38 l/mil med nya Euro 6.c dieseln enligt nya mer verklighetsnära WLTP som nu ersätter den gamla NEDC körcykeln - och det är rätt imponerande. Den har samma adaptiva stötdämpare som DS7 Crossback fast utan kameran som läser av vägbanan, så det är enklare omkoppling i Auto-läget utifrån bilens sensorer. Går ställa på Comfort om man vill köra mjukt hela tiden.

#30
2018-06-08 18:38

Sånär som på det stora överhänget i fronten är den mycket tilltalande, även interiört!
Tonvis med mer personlighet än till exempel Audi.

#31
2018-06-09 00:56

Mycket elegant! Befriande ren från plåtveck, hål och spetsiga vinklar. Ingen kommunikationsutrustning på taket gör att taklinjen förblir obruten och det är tjusigt. Kupén ger ett luftigt intryck och jag ser fram emot en provkörning.

#32
2018-06-09 07:14

Mycket snygg, och ett roligt och välbehövligt alternativ till de tyska märkena! Det ska bli spännande att den i verkligheten, och det blir också spännande att veckla ned sig och upp sig ur den...! :-)

John: jag rekommenderar köp av kylskåp av kvalitetsmärken, så behöver det inte bli så ofta... vart tionde år kanske bara? Då kan man kanske t o m festa till det med en hyrskåpbil, om kylskåpet inte ryms i egna bilen? :-) De flesta vitvaruhandlare erbjuder hemtransport till överkomligt pris nuförtiden också!

#33
2018-06-09 09:24

Hoppas din kommentar var ett skämt John för vilken bil tar ett 2 m högt kylskåp med emballage inne i bilen ? Typiskt fall för en släpkärra tycker jag personligen.
Beträffande bilen som sådan så lär prissättningen bli avgörande för om den kommer att sälja i Sverige. För med pris a'la de bästsäljande kombibilarna i klassen så misstänker jag att framgången kommer att utebli - i alla fall efter den första "nyhets-försäljningen". Tvivlar på att det blir en bil för tjänstebils-förarna (vilka företag har Peugeot som alternativ ?) utan det blir nog att hoppas på privatköparna i första hand.

#34
2018-06-09 16:01

Pi, Peugeot satsar på tjänstebilsmarknaden i Europa. I Sverige finns det fortfarande företag som erbjuder anställda fritt val utifrån vissa kriterier och basbelopp. Men jag vet inte hur stor den marknaden är.

Den här kommer inte sälja på lågpris, hela bilen är gjord för premiumkänsla. Rutorna utan ramar, interiören med exklusiva material där tyg och trä blandas, hela den yttre designen är gjord för att se dyr ut.

Peugeot jobbar för att höja priserna, och den här bilen är gjord för att säljas dyrare än Peugeot vanligtvis associeras med.

Vi får väl se hur det lyckas i Sverige. Jag tror Peugeot har en god chans. Nya 3008 blev ju en succé här så Peugeot är inne i en framgångsvåg just nu.

#35
2018-06-09 17:24

Tycker den ser bra ut och den ser rejäl ut. Den passar inte mina behov och jag vill även sitta lite högre som jag prioriterar nu. Tror nog den kan hitta nya köpare som vill betala för sig. T.ex. Volvo tar bra betalt för sina bilar utan att vara något speciellt, bara lite lagom bra och de har inte bättre kvalitet heller vad jag hört från ägare av nya modeller. Bilder är en sak, hur denna nya modellen är i verkligheten återstår att få svar på.

#36
2018-06-09 22:28

Är det bara jag som tycker den är lik nya Opel insignia?

#37
2018-06-10 13:49

Pi, kanske en Volvo 940 som han hade i sina tankar?. Fick mitt kylskåp på 1,8m med emballage hemkört med en 940. Trodde att det var ett skämt, men icke.. det rymdes tack vare bilens fyrkantiga form med rak baklucka.

#38
2018-06-11 09:21

"Raphael, höjd på bilen är bra så länge du kan motivera den ökande förbrukningen. Därför tycker jag en MPV har mycket mer berättigande än en SUV. Många köpte dessutom en MPV för dess egenskskaper, dvs lasta många personer och last. En SUV är nästan precis omvänt, en stor klumpig konstruktion som inte ger mervärden, vad är vitsen med det? Ännu mer snett i tider som dessa då vi drastiskt måste minska utsläppen, som fast ny teknik står stilla eller ökar svagt tack vare SUV köparen."

Om inte SUV:ar gav mervärden så skulle ingen köpa dem, så fungerar marknadsekonomin. Vad det mervärdet består i är dock individuellt för varje köpare. Och jag tycker också din argumentation är mycket märklig. Vi vet att du ogillar höga bilar. Men tydligen så duger inte låga bilar heller. Som Raphael skrev ovan: allt som avviker från normen Skoda Octavia är förkastligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.