Bild
Nästa artikel

Peugeot 508 får mörkerseende

Nyheter

Infraröd kamera gör att bilen kan bromsa för de på kollisionskurs även i mörker.

Nya versionen av Peugeot 508 som sedan är mer coupélik än förr. Den är 1,4 meter hög och med sina 4,75 meter är den 7 centimeter kortare än föregående modell. Plattformen bilen är byggd på heter EMP2 och med hjälp av den har vikten på bilen kunnat minskats med 70 kilo.

Vertikala LED-ljussignaturer i fronten är hämtade från konceptet Instinct som Peugeot visade upp förra året. För att det inte ska råda något tvivel om vilken bilmodell det är har Peugeot satt dit siffrorna 508 på motorhuven. Baklyktornas ljussignatur ska enligt biltillverkaren se ut som klor.

I förarmiljön finns bekanta digitala I-Cockpit med head up-display. Infotainmentsystemet stöder Apple CarPlay och Android Auto, samt telefonspegling via MirrorLink.  

Förarhjälpmedlen inkluderar bland annat autobroms. Nytt i 508 är att Peugeot har installerat en infraröd kamera som kan upptäcka och bnromsa för djur eller människor framför bilen även när det är mörkt. Exempel på annan förarassistans är bland annat avstånds- och kollisionsvarnare, filhållningsassistent, trötthetsvarnare, automatiskt helljus, döda vinkelnvarnare, samt adaptiv farthållare med stop-funktion till de bilar som har automatlåda.
 

Nya Peugeot 508 byggs i Frankrike och lanseras i Sverige till hösten. Det finns bensin- eller dieselmotorer att välja på. Bensinarna har antingen 180 eller 225 hästkrafter och kopplas till åttastegade automatlådor. Dieselmotorerna är utrustade med SCR-teknik för att reducera kväveoxiderna i avgaserna. Effekten på dieselmotorerna ligger på mellan 130 till 180 hästkrafter och de fås med sexstegad manuell låda eller automatlåda i åtta steg.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508?

Kommentarer

#1
2018-02-22 11:59

Ja den är faktiskt riktigt snygg, men blir inte rolig att äga i ett vintrigt Sverige.

#2
2018-02-22 12:24

Riktigt snygg.
Om den har bra system för att varna för villt är den väl kononbra för ett vintrigt sverge.
Intressant när den kommer som kombi.

#3
2018-02-22 13:01

Peugeot har haft en del att jobba med när det gäller vinteregenskaper tidigare. Det vet jag av egen erfarenhet. Förhoppningsvis tar de vinterförhållanden på allvar numera men säkert är det inte.

#4
2018-02-22 12:55

Helt OK. Gillar aktern och fronten. Där imellan är den lite "meh" dock. Och interiören verkar ju vara ruskigt konstig.

#5
2018-02-22 13:03

Min Peugeot 309 fungerade fint på vintern, det har även min mors 307, tre 307:or och nuvarande 308 gjort. Även min Citroën C3 Picasso och Xsara har fungerar bra på vintern. Tvivlar inte på att nya 508 kommer fungera bra.

Det enda ”vinterunderhåll” som jag gör - förutom har frostanpassad spolarvätska, rattmuff och vinterdäck :) - är att jag kör med silikon på dörr och fönsterlister, samt olja och silikonspray i lås. Standard för mig sedan min första bil på 90-talet. Kanske inte behövs längre, men det skadar inte heller...

#6
2018-02-22 13:05

Varför skulle den inte vara rolig att äga i ett vintrigt Sverige? Någon särskild anledning?

#7
2018-02-22 13:09

Snygg bil, ser ut som en konkurrent till Arteon. Undrar om den har lika stora "skygglappar" som Passat CC (och Arteon)?
Men, de där konstiga rattarna som var o varannan bil har idag har jag svårt för.
När blev det fel med en rund ratt?

#8
2018-02-22 13:38

Ja vet man inte att karmlösa dörrar är ett problem i ett vintrigt klimat, så förstår jag att man röstar ner mitt inlägg.

#9
2018-02-22 13:44

Hukyarn, ratten ser ut som den gör så att den kan placeras längre ner utan att benen tar i när man tar sig in/ut ur bilen. En del äldre amerikanare har löst det med tilt-funktion på ratten, men tror det inte fungerar bra med krockkudde etc.

#10
2018-02-22 13:45

Listerna är specialmaterial men om man är orolig för att is ska frysa ihop det så fungerar säkert silikonspray som det gjort i urminnestider.

#11
2018-02-22 16:12

@Raphael; min kära 407:a hade ett löst extra skydd som skulle/kunde monteras i grillen om temperaturen understeg 10 grader (tror jag). Jag var noga med det men såg att de flesta andra 407-ägare sket i det. Annars var det väl inga större problem utom att de yttre backspeglarna krånglade pga snö ibland.

#12
2018-02-22 13:55

Det verkar inte vara stora problem på andra bilar som har karmlösa dörrar, t.ex. Subaru, BMW, VW med flera. Det förekommer, men det förekommer att vanliga dörrar också fryser fast.

Så trångt är det aldrig under ratten så man inte kommer in/ut. Det är bara modetrams.
Och det finns lösningar redan idag om man vill få undan ratten. Det har jag på min Jaguar, ratten åker upp och framåt elektriskt när dörren öppnas.

#13
2018-02-22 14:14

En sådan blir det ganska säkert till hösten. Har länge gått och väntat på bilder och kanske dessa första inte ger den riktig rättvisa.
Designen går lite åt de japanska kantiga som jag inte gillar riktigt, men inte första prio och kanske snyggare live. Interiören är riktigt fin som i 3008.
Mörkerseende gillar jag skarpt på grund av att vi har haft otur med en del viltkrockar sista åren. Den lilla ratten är ett måste när man vant sig, fruktansvärt otympligt när man nu kommer in i andar bilar med vanlig storlek.

#14
2018-02-22 14:14

Ganska snygg men påminner lite om Audi i vissa delar av designen.

Apropå vinter. Hade en 307 SW som jag skulle köra till huvudstaden en vinterdag när det var -25. Bilen fixade inte att värma kupén och jag satt med mössa och handskar hela vägen. Så nej, just den modellen var inte vinterbil.

#15
2018-02-22 14:26

Nu är det ju inte att rutorna fryser fast i gummilisterna som är problemet, men ni kan få fortsätta tro.

#16
2018-02-22 14:30

XC90: det viktigaste är att säga mot, eller? Du får gärna upplysa oss hur det ligger till. Du kanske redan nu vet hur det kommer bli, i och med att du uttalar dig så tvärsäkert. Berätta för oss andra också.

#17
2018-02-22 14:35

Pinjong, min Picasso har också ett skydd. Det handlar om att förhindra snörök in. Har inte haft något problem med min Picasso inte ens ner i -30 grader. Och det är ändå en diesel, ingen kupévärmare eller tillsatsvärmare. Samma motor och teknik som Peugeot. Det är bra att skrapa och borsta bort snö och is runt speglarna.

#18
2018-02-22 14:39

BMW har haft problem med fastfrusna rutor på sina karmlösa modeller. Rutorna åker ner lite vid stängning och sen upp för att fästa emot. Man får problem om detta fryser. Jag hävdar fortfarande att silikonspray är en bra idé i detta för att förebygga att detta händer.

#19
2018-02-22 14:53

Jag tycker den är snyggare än Volvos nya formspråk.

#20
2018-02-22 14:57

För övrigt har alla fransmän jag någonsin åkt haft svårt att hålla bakrutorna imfria i vissa väderlekar, om det sitter fullt med folk i bilen.

#21
2018-02-22 15:14

erikiva72, inga problem i 308 SW (I). Imma är inget speciellt problem för "franska" bilar (vad menar du med franska, inte kan man ju dra alla över en kam heller?) men många andra bilmärken (modeller) har nog det problemet.

#22
2018-02-22 15:16

Om bakrutorna har problem med imma så är det ju bara trycka på knappen för elbakrutan så försvinner imman på ett nafs. Alla franska bilar jag kört och åkt med har varit utrustade med denna värdefulla finess.

#23
2018-02-22 15:30

Edit...
Snygg bil och bra funktion

#24
2018-02-22 15:34

508 har både radar och IR-kamera, de kompletterar varandra.

#25
2018-02-22 15:49

Skulle bli mycket förvånad om jag inte köper en sådan.

#26
2018-02-22 16:14

Raphael, menar du alltså ett löst extra skydd som bara används på vintern? Det ska man väl inte behöva kan jag tycka. Därav vintertester.

#27
2018-02-22 16:35

Det är faktiskt inte så dumt med ett vinterskydd, det skyddar ju kylare och kondensor från salt och stenskott.

#28
2018-02-22 17:07

Hultarn, nu var jag ju den första som kommenterade i tråden så hur du får det till att jag minsann bara måste säga emot, är minst sagt förbluffande.

Karmlösa framdörrar har problem i vårt vintriga klimat, just pga att fönster fryser vid växlande plus-och minusgrader. Vi som har ägt en sådan bil vet om att det blir problem med funktionen under vintern.

Det händer även på vanliga bilar vid plus- och minusgrader, men det är inte något problem iom att man på vanliga bilar med fönsterkarm, inte måste använda sina fönsterhissar på vintern.

En karmlös bil, gör det varenda gång du öppnar och stänger dörren. Kapish?

#29
2018-02-22 17:16

Vad gäller kylarskydd så har jag haft tre Peugeot-modeller med detta: 305 (1979),305 (1985) och 407 (2004). De tog max fem minuter att montera/demontera och så mycket tid har de flesta över. Kyligast har jag förresten haft det i Volvo V70:s baksäte. Där måste man ha jackan på.

#30
2018-02-22 17:19

Jag har aldrig ägt någon bil som jag har varit tvungen att montera kylarskydd på. Det finns bilar som inte behöver förändras för att köras på vintern.

#31
2018-02-22 17:37

Snygg! Hoppas att drivlinorna och köregenskaperna tar ett lika stort steg framåt som designen jämfört med nuvarande 508.

#32
2018-02-22 17:49

Seriöst? Kylarskydd?
Vad blir nästa steg? Att man måste plocka bort vindrutetorkare vid -15? Eller en extern fläkt i bilen vid varm sommardag? ....

#33
2018-02-22 18:01

Kompisen har bl a en Peugeot 207 och den levereras ju tyvärr mer eller mindre utan värmepaket. Får inte upp tempen heller på vintern trots termostatbyte så märkesverkstan konstaterade frankt att det skulle vara så...
Det krävs 2 elektriska kupevärmare i bilen för att kunna köra iväg med hygglig värme och sikt - en riktad direkt mot vindrutan (monterad ovanpå panelen) och en konventionellt placerad. Bilen går f ö bra men som sagt - hopplöst värmesystem. Åkte med den senast igår och inte var det nån varm upplevelse...:)
F ö ser ju nya 508 snygg ut så det skall bli intressant att se den när den kommer in till närmaste handlare.

#34
2018-02-22 18:53

Kylarskydd borde vara obligatoriskt uppe i norr! Det är klokt att använda så sluta prata en massa strunt.

#35
2018-02-22 18:59

Pinjong & Axa, det är ett litet skydd som täcker halva öppningen längst ner. Tar en minut att trycka dit och en minut att ta bort. Och nej, den är inget måste. Om du anser detta är så besvärligt så gör det inte då. Själv tycker jag det är jobbigare att fylla på spolarvätska eller att tanka men alla har olika upplevelser om vad som är jobbigt. Men skyddet är inte ett måste, utan bara en rekommendation när det snöar en massa och blir slask från bilarna framför. Detta känns som en larvig diskussion. En storm i ett vattenglas. Och för att svara på Axas seriösa och väldigt genomtänkta frågs om torkarblad, mina har fungerat ner mot -35 utan problem. Jag har inte kört kallare än så. Min bil är mycket bra som vinterbil. Alltid startat och alltid varm, ända ner mot -30-35 grader.

#36
2018-02-22 19:05

Vem fasen använder/har behov av vindrutetorkarna i -35 grader celcius???

#37
2018-02-22 19:06

Pi, min 309 fungerade bra på vintern. Fick positiva omdömen av mina passagerare att den hade ”go värme”. Troligen fel på verkstan, eller så är det en importerad 207 utan nordiskt vinterpaket. Kanske importerad från Danmark? Det är vad jag skulle misstänka i det fallet. Var ju populärt ett tag att privatimportera bilar från Danmark eller Tyskland men köparna missade att de inte har nordiskt värmepaket... Jag skulle aldrig köpa en sån bil.

Min mor har haft 1 bensin 307 kombi, 1 bensin 307 SW, 1 diesel 307 SW och nu en 308 SW diesel. Alla köpta nya i Sverige. Ja jag har kört dem, även på vintern. Inget som helst problem med värme och ventilation, inte ens dieslarna. Ingen av dem har kupévärmare eller motorvärmare. Inte ens rattmuff... har fungerat utmärkt.

#38
2018-02-22 19:07

Ja kylarskydd borde vara obligatoriskt på vissa sämre bilar. Det är väldigt uppenbart.

#39
2018-02-22 19:10

Wow! Vilken exteriördesign, imponerande Peugeot. Har inte varit särskilt imponerande av deras design de senaste åren, men nu fick de till det, framförallt utvändigt (plus för modellbeteckningen i fronten).

#40
2018-02-22 19:10

Volvo, det var ju det jag skrev att fönstermotorn jobbar. Det är inte motorn som fryser utan om det blir is runt listerna så sitter fönstret fast i isen och då orkar inte motorn dra. Jag säger igen - silikonspray. Det förhindrar fukt och därmed frysning och isbildning. Listerna hålls mjuka. Blir det is så är det lätt peta bort det. Silikonspray är ett universalmedel för bilar om vintern.

#41
2018-02-22 19:41

Raphael - det är en svenskimporterad såld när den var fabriksny av märkeshandlaren här i stan till min kompis så det är nog bara att acceptera att den har väldigt "begränsat" värmesystem - om man uttrycker sig snällt.

#42
2018-02-22 20:00

Snygg bil! Annat är svårt att uttala sig om.

#43
2018-02-22 20:14

XC90: jag är ledsen, men jag måste göra dig besviken. Alla bilar med ramlösa dörrar har inte funktionen att rutan måste dras ner vid öppning/stängning. Kapish?
Jag har inga problem att öppna/stänga dörrarna på min karmlösa bil.

Och när du fått betala dyrt för byte av en kylare eller kondensor efter stenskott och saltfrätning, kanske du inser att skydd inte alls var en dum idé.

#44
2018-02-22 20:34

Pi, jag finner det obegripligt. Har +20 i mina franska och inte varit något problem inte ens ner mot -30. Inget problem med defroster heller. Min första bil var en Citroën AX och den fungerade också fint på vintern. Härlig bil.

#45
2018-02-22 20:38

PS. Raphael, jag anser silikon inte hör hemma någonstans runt en bil. Det finns bättre medel tex. Gummi Pflege.

#46
2018-02-22 21:34

Raphael - problemet har funnits sen bilen var ny och har reklamerats många gånger men tyvärr utan positivt resultat så det är väl att betrakta som en s k feature.

#47
2018-02-22 21:43

Peugo men det finns väl bara som stift? Ibland är spray bra... :)

#49
2018-02-22 22:53

Raphael
Spolarvätska och bränsle är förbrukningsvara. Tyvärr måste man fylla på sådant ibland.
Men kylarskydd? År 2018? Det är B.
Det är iallafall vad jag tycker.

PS. Men i framtiden kanske franska bilar kommer med startvev....

#50
2018-02-22 23:09

Vad det gäller den fyrkantiga ratten så är den avfasad nertill för att man ska komma lättare in, och i överkant för att se hastighetsmätaren ÖVER ratten ( se bilden). Så varför inte ett cykelstyre i stället på nästa modell.

#51
2018-02-22 23:10

Axa, som sagt är det inget måste. Ingen som tvingar en. Och det förändrar inte utseendet på bilen. Monteras framför hälften av undre luftinsläppet och smälter in. Denna diskussion är en diskussion om ingenting.

#52
2018-02-23 06:05

Jag tar hellre att man måste montera ett medföljande kylarskydd än att som på vissa märken få en dunk olja med sig från återförsäljaren och av denne få rådet att ens nyinköpta bil drar olja i sån takt att man bör kolla nivån flera gånger i månaden...

#53
2018-02-23 09:46

Att det kan bli en debatt av ett kylarskydd som man monterar på några sekunder när man byter till vinterdäck är ofattbart och motsvarande på våren.

#54
2018-02-23 09:50

Nej, inte ofattbart då här finns folk som köper verkliga skitbilar och när dom inte förstår sej på. :)
Man kan inte hjälpa alla stackare här i världen...

#55
2018-02-23 10:00

På bilderna att döma tycker jag bilen ser rätt bra ut exteriört, fronten är jag mest nöjd med. Bilen passar inte mig som föredrar funktion och lastbarhet mm. Även om den kommer som SW så passar den inte mig för jag föredrar bilar med lite höjd och rymd.

#56
2018-02-23 10:37

Peugo
Ja, det är fantastiskt modernt och fattbart med kylarskydd.

#57
2018-02-23 10:55

Vilken bil kör du med Axa? Tex alla VW koncernens bilar nuförtiden behöver kylarskydd på vintern.

#58
2018-02-23 11:13

@Peugo: Var har du fått det ifrån? Ingen av mina senaste VW har behövt något kylarskydd oavsett motortyp.

#59
2018-02-23 11:24

Axa, jag säger nu för tredje gången - om du tycker 1 minut till vintern och 1 minut på våren är så fruktansvärt besvärligt att du måste skriva om det i varje inlägg, så är det bara en rekommendation att montera det. Du måste inte montera det, det finns inget krav. Så du behöver inte ha ångest för detta, det är helt onödigt att ligga sömnlös om nätterna och tänka på detta varje dag. Så nu kan du släppa ångesten och börja andas istället. Det är lugnt. Och det är snart vår.

#60
2018-02-23 11:25

På tal om vinteregenskaper så om jag inte missminner mig så hade Peugeot 405 snabbast och bäst kupevärme i ett Vi Bilägare test en gång i tiden.

#61
2018-02-23 11:37

Håller med Mr.Wheeler och konstaterar samtidigt att Peugo verkar vara helt utan erfarenhet av nyare VW-bilar - alltså att nåt kylarskydd absolut inte behövs. Och oavsett hur märkligt det kan förefalla så är kompisens 207 en bil som nästan saknar fungerande värme. Det gäller att ha bilen uppvärmd och vindrutan likaså om man skall ge sig ut på vinterfärd...:) Men f ö har den lite överraskande fungerat helt OK.

#62
2018-02-23 11:54

Svärföräldrarnas Volkswagen Golf VII 2.0 TDI kan ibland storkna vid -20 och kallare, då är heller inte värmen den bästa. Då vi har rest tillsammans några gånger kan jag jämföra den med vår bil som är en bensinare som fungerar betydligt bättre i sträng kyla.

#63
2018-02-23 12:46

Raphael
Det är ju inte själva tiden det tar att fixa kylarskyddet som är problemet. Det är konceptet som sådant. Att det överhuvudtaget ska hanteras manuellt.
Och om man väljer att avstå kylarskyddet och det blir problem med bilen kan jag föreställa mig en smilande återförsäljaren som påpekar att man minsann bör ha kylarskydd...

#64
2018-02-23 12:47

Snygg som bara den. Gillar Peugeots design, förutom påfundet med den högt placerade instrumentpanelen. Tror att det är mer störande än till nytta att ha information flimrande i underkant av synfätet. Du måste ändå släppa blicken från vägen för att se. Bara dumt.

#65
2018-02-23 12:50

Den där gillar jag!
Jag hoppas på fransk komfort.

#66
2018-02-23 12:58

Moderna snåla motorer osvsett diesel eller bensin har mindre värmeöverskott och får vid låg belastning ett temperatur fall och vissa bilar mycket.
Dom riktiga bilarna har automatiskt kylarskydd som inte syns.
Fasttryckta lappar på grillen ser verkligen ut som en gubb c lösning på en fransos.

#67
2018-02-23 13:24

Har aldrig ens hört talas om någon som har fått stenskott som knäckt kylaren. Köp en Audi istället, så slipper ni montera kylarskydd på vintern. Vilket skämt!

#68
2018-02-23 15:12

Axa, eftersom du stör dig på kylarskyddet för din gamla Peugeot/Citroën kanske det är dags att uppgradera till en ny då?

#69
2018-02-23 15:14

Anders J, det som är det verkliga skämtet är att ens diskutera kylarskydd på gamla Peugeot/Citroën modeller i en tråd om en helt ny bil.

#70
2018-02-23 15:18

Mso, kylarskyddet har inget med värmen att göra. Utan det handlar om på dessa äldre Peugeot/Citroën om att skydda en del av kylaren under stötfångaren från slask och snö, som t ex kan uppstå när man kör i snöstorm.

#71
2018-02-23 15:58

Då O.T. tydligen är trådens huvudspår då: Den sämsta värmen jag upplevt i en någorlunda modern bil är i en 10' Polo 1,6 90 hästars diesel. Den saknar också definitivt fungerande värme...

#72
2018-02-23 16:04

Raphael
Det var längesedan jag hade 307:an och den använde sig inte av kylarskydd. Bra bil men bullrig och kall om vintern.

#73
2018-02-23 16:29

Ingen som funderat på om den kan vara en halvkombi? Förstår iof sig att det väl vid det här laget är helt OT men ändå? Kolla gärna den här Youtube presentationen av bilen. För den som har brått o vill åter till ämnet (plastbitar att sätta i grillen, eller bilar med dålig vär) så händer ngt efter ca 6 minuter: https://www.youtube.com/watch?v=GpUzvTzMCL4

#74
2018-02-23 16:57

Varför ska vi diskuteraen ny bil för? Den här tråden visar att forumets användare har mycket mer intresse av att diskutera plastskydd eller vintervärme på äldre bilar. Det är nästan som att man tror tråden tillhör tidskruften Klassiker istället...

#75
2018-02-23 17:00

Det är helt korrekt att Peugeot 508 är en halvkombi, vilket är ett trendbrott för Peugeot. De större bilarna har ju antingen varit sedaner eller helkombi. Halvkombi är det Citroën som sysslat med.

#76
2018-02-23 17:26

Jaha, det tog sin tid... undrade just om jag... skulle behöva ta upp det, såg det på de första bilderna genom att skarv saknades mellan bagageluckan och bakrutan.

En rolig och intressant sak med konkurrenskraftig teknik (äntligen) som tycks ha en hel del att erbjuda, lite kraftigare karossbalkar och förstärkningar skulle inte skadat, om marknaden för denna typen av bil inte kollapsar, kanske det blir en Opel baserat på denna också någon gång.
När man ser storleken och måtten ser man varför planerna på att bygga Insignia och denna på samma grund sprack.

#77
2018-02-23 17:25

N-iklas, plattformen är moduluppbygd och flexibelt med bl a variabelt axelavstånd så gå inte efter måtten på bilen som begränsning. Främre modulen är fixerad i storlek men bakom den är det justerbart. Går även bra byta bakaxel mm... Detta för att enkelt kunna göra elhybrid. Det var nog andra skäl till att GM hoppade av, än måtten...

#78
2018-02-23 17:32

Tja?
Vem vet, när man ser resultatet kan man se vilket ideal vardera hade och det skiljer sig en del.
Kanske det har något med tillverkningen att göra, men det spelar ingen roll.

#79
2018-02-23 17:51

Hur som helst gillar jag den här, det har varit nästan lika fascinerande att studera detta som en ny Opel, mycket underhållande och spännande med flera oväntade positiva överraskningar, något annat än vissa nya bilar som ser ut precis som de gamla och erbjuder inget nytt.

#80
2018-02-23 17:52

N-iklas, handlar väl mer om att de inte kom överrens om tekniken - drivlinan - det är iaf det jag sett från franskt håll att det strandade förhandlingarna. De Och att Peugeot inte ville använda GM bottenplatta. I slutänden var det nog lika bra i detta fall. :)

#81
2018-02-23 18:03

Nu är det ju du själv Raphael, som i inlägg nummer fyra, började rada upp gamla Peugeot och hur de fungerar på vintern och vad du måste göra med de. I dina 25 % av inläggen i tråden, så handlar inte så många av de om denna 508.

Är väl enklast att du gör som du tycker att övriga 75 % ska göra istället.

De har helt klart kommit in sent på tåget, när det gäller sportcoupe. Den ser ut att vara snygg, men den når inte fram till min A5 i premiumkänsla.

#82
2018-02-23 18:04

Jo, det var kanske mitt intryck på den tiden, PSA ville sköta det hela ungefär som man gör med Grandland, från början till slut, man är inte så pigga på att acceptera annans teknik och andras ledande, men vill gärna leda andra och att andra ska använda deras teknik... sådant försvårar alltid samarbete, om motparten har något att välja på.

#83
2018-02-23 18:18

Anders J, du missar att det inte var jag som startade diskussionen utan mitt svar i nr 4 var ett svar på Pinjong i nr 3. Jag ber om ursäkt för att du inte förstod det, det var fel av mig.

Jag ber även om ursäkt för att du i ditt inlägg helt bortser från att jag faktiskt har bemött och besvarat alla de som hellre valde att diskutera annat än Peugeot 508. Det var fel av mig att du bortsåg från det.

Jag ber även om utsäkt för att du skrev ditt inlägg, det var också fel av mig att du skrev det precis som det är mitt fel alla som valt diskutera annat än Peugeot 508 i den här tråden.

Eller för att ta det enkelt, allt som alla skriver i den här tråden är mitt fel och jag ber om ursäkt för alla inlägg som skrivits och alla inlägg som kommer att skrivas eftersom allt är mitt fel.

Jag hoppas du kan förlåta mig för att du skrev ditt inlägg Anders, du har helt rätt att det var mitt fel och mitt ansvar att du skrev det. Jag tar på mig fullt ansvar för alla inlägg som du skriver från och med nu.

#84
2018-02-23 18:20

Anders, jag ber om utsäkt för att du skriver att den inte når upp till din Audi i din premiumkänsla eftersom du har ju inte känt på bilen i verkligheten så det går ju inte säga något om känslan än så det var ju en tokig kommentar kan man ju tycka så därför ber jag om ursäkt för att du skrev den.

#85
2018-02-23 18:25

Mogen man.

#86
2018-02-23 18:27

N-iklas, PSAs teknik var nyare. För att få ekonomi i EMP2 plattan så behövde den användas av så många modeller som möjligt. Det fanns nackdelar tekniskt och ekonomiskt för Peugeot att använda GM-bottenplatta för 508. Sen så handlade det även om växellådor. Både GM och PSA arbetade på dubbelkopplingslådor, PSA hade en lösning som var mer kompakt och effektiv, men GM ratade den och ville ha sin egen. Det gjorde att PSA inte fick en partner för det projektet så de utvecklade sitt samarbete med Aisin istället.

Om 508 hade gjorts på GM botten så hade PSA suttit i klistret idag eftersom de tvingats betala licens till GM fast de köpt Opel. För PSAs del så blev det bra att samarbetet om större modell inte blev av med GM. PSA hade förlorat på det.

#87
2018-02-23 18:30

Ser väl ganska ok ut...men en ok utsida säger inget om bilens egenskaper.
Vad gäller insidan........den layouten blir inte bättre bara för att den kommer i fler modeller.

Tittar man på vibilägares långtest så visar det ju på vissa tillkortakommanden vad gäller PSA.s bilar gentemot tex VW.
Men det var ingen överraskning.

#88
2018-02-23 20:39

Raphael skrev: "Mso, kylarskyddet har inget med värmen att göra. Utan det handlar om på dessa äldre Peugeot/Citroën om att skydda en del av kylaren under stötfångaren från slask och snö, som t ex kan uppstå när man kör i snöstorm."

Ja, det hade ju 406 V6 behövt - men hade det inte. Dyr erfarenhet. 407 fick denna innovativa finess. Tydligen fortsätter dessa innovationer...... Nu ska jag inte citera instruktionsboken till 407 m.a.p. just innovationen - men jag kan rapportera att det blir ganska många stopp föra att inte riskera garantin om det var lite variationer i vädret.

#89
2018-02-23 20:58

Jag måste ha missat något för tråden handlar om nya 508, och har den kylarskydd?

#90
2018-02-23 21:13

Lars, ingen har nämnt något om kylarskydd på 508. Finns ingen information om det heller. Men jag ser ingen anledning tvivla på värmen. Men det verkar vara en stor lucka att ta hand om, bak alltså. Man verkar sitta rätt lågt men benutrymmet bak verkar ok. Framförallt är det ju inredningen som är spännande. Det tror jag Peugeot vinner på.

#91
2018-02-23 21:29

Jag tvivlar inte heller på värmen och nuvarande 508 har inget kylarskydd. Därmed anser jag att en stor del av trådens inlägg är irrelevanta.

#92
2018-02-23 21:48

Lars_A skrev: "Jag tvivlar inte heller på värmen och nuvarande 508 har inget kylarskydd. Därmed anser jag att en stor del av trådens inlägg är irrelevanta."

Ja, det skulle jag inte vilja satsa mina sista sekiner på - att det inte krävs ett kylarskydd. Historien håller inte med din uppfattning. Men du vet säkert bättre.

#93
2018-02-24 00:20

Njum, Insignia-Regals teknik är inte äldre, den är precis lika ny som den här, det enda som är kvar från föregående modell är motorerna.
Sedan sitter dubbelkopplingen i Astra som Buick i Kina, den finns inte i Regal.

Insignia har en avancerad kylarjalusi där varje spjäll kan ställas in individuellt och steglöst och tätar båda luftintagen såväl uppe som nere, det är främst för att sänka luftmotståndet när det går, men som bieffekt är det alltid stängt vid kallstart för att snabbt öka motorvärmen.
Samma som BMW och Mercedes.

#94
2018-02-24 02:33

Innan jag lämnar ämnet kylarskydd - eftersom det inte hör till frågan - så roade jag mig med att kontrollera Peugeots instruktionsböcker som är tillgängliga via hemsidan, och det stämmer att ett antal modeller har detta, men begreppet som genomgående används är "snöskydd", två undantag finns och då används begreppen "täckplåt" respektive "frontgaller". I samtliga fall anges det att det är ett "avtagbart skydd som gör det möjligt att undvika att snö hopar sig vid kylfläkten." Inte i något fall anges syftet vara något annat än just detta. Jag gjorde också en snabb sökning på nätet för att se om snö i kylfläkten är ett utbrett problem för bilar, men det verkar inte vara så, varken för Peugeot eller något annat märke. Kanske vet någon mekaniker här mer om detta.

#95
2018-02-24 06:52

Varför man bör använda kylarskydd är att bilarna värms bättre och dom drar mindre bränsle! Därför använder intelligenta varelser dom även på tex. tyska bilar. Det finns automatiska spjäll på en del bilar men nackdelen med dom är ju att på vintern borde man få dom låsta vid ett läge för dom fryser ju lätt fast i fel läge. Det är inte frågan om mindre moderna lösningar eller dåligt konstruerade motorutrymmen utan vad som är vettigt i vårt klimat. Dom nya kylarskydden är ju designade så man inte ens märker dom.

#96
2018-02-24 09:20

Hej Peugo 2018-02-23 10:55 #57 Vad yrar du om, jag har haft fem VW bilar på raken och alla har kommit upp i juste temperatur utan kylarskydd på vintern.

#97
2018-02-24 09:33

Peugo - "Intelligenta varelser" kan tänka själv och avgöra om allt fungerar rimligt bra även vintertid och i mina senaste bilar har det inte funnits nån anledning att täcka för kylaren. Och i egenskap av "intelligent varelse" så har jag också valt en bil där jag kan se kylvätske-temperaturen vilket underlättar möjligheterna att avgöra om motorn jobbar med rätt temperatur - sommartid som vintertid.

#98
2018-02-24 09:55

Lars, ja det är ju det som jag har försökt förklara flera gånger - snöskydd som förhindrar en ansamling av snö. Och det är inget måste, inga garantier som inte gäller om man inte använder det. Det är bara en rekommendation, en extra försiktighetsåtgärd - om man vill.

Så nu har fransk-kritikerna i flera dagar klagat på ett *frivilligt* litet skydd som man inte ens måste använda, precis som det vore världens undergång att det ens finns *för den som vill*.

Det är inte som med Nissan Qashqai som måste ha det för annars får de problem, detta har ViB skrivit om tidigare att Qashqai har ett konstruktionsfel. Men det är ju roligare klaga på en Peugeot med frivilligt skydd än klaga på en japansk bil där det är ett måste.

Nu hoppas jag att vi kan återgå till att diskutera nya Peugeot 508. De som vill prata kylarskydd föreslås flytta till tråden om Nissan Qashqai. Där behövs de inläggen mer.

#99
2018-02-24 10:15

Det är faktiskt väldigt lätt att vara kritisk till franska bilar. Finns liksom rätt mkt som de inte gör särskilt bra. Den här bilen är ju snygg kaross på, men jag skulle bli väldigt förvånad om den är bra invändigt också.

#100
2018-02-24 10:30

Som ett sista svar till Lars_A: så här står det ordagrant i bruxet till 407:an:

"Den partiella avtagbara täckplåten
är ett skydd som kläms fast på luftintagsgallret,
för att undvika anhopningar
av snö som slungas mot det.
När täckplåten har monterats på
bilen måste den tas bort så fort den
omgivande temperaturen åter stiger
till över 10 °C."

#101
2018-02-24 10:37

Audi, står inget om att den måste monteras. Det är fortfarande bara en rekommendation. Men den ska inte vara på över +10 grader för motorn behöver kylningen från luften. Men jag tror Nissan Qashqai-förarna - som måste ha kylarskyddet - är väldigt intresserade av dina iaktagelser om en gammal Peugeot. Så jag föreslår du går dit och pratar med dem istället.

#102
2018-02-24 10:41

Pi, eftersom jag är ”intelligent varelse” så förstår jag att motorn har rätt temperatur när varken lampan för den är för kall eller för att den är för varm lyser.

Volvo, franska bilar gör mycket väldigt bra. Inredningen kan du se på bilderna och det är en lyxigare version än i 3008/5008 med inslag av mörkt trä för den rätta känslan. Peugeot i-cockpit uppskattas av många.

#103
2018-02-24 10:45

Inga hybriddrivlinor alls?! Fransmännen är tydligen tekniskt efter. Annars ser bilen fin ut, speciellt inredningen. Sen är ju tyvärr franska "kvalitet" vad det är. Man får räkna med frekventa besök på verkstaden...

#104
2018-02-24 11:01

Lite tråkigt eller kanske snarare mycket tråkigt, är att det finns en hel del intressant och roligt och saker som ser riktigt bra ut, men det finns också en del som sände signaler som inte är så bra.
PSA har nyligen ställt krav på underleverantörer att sänka priserna 20 % och bråkar ständigt med arbetarna för att sänka löner och försämra villkor.
Det är naivt att tro att sådant inte får negativa konsekvenser för resultatet.

Tyvärr kan man också konstatera att karossen till den här bilen inte är speciellt påkostad ur krocksäkerhetssynpunkt, dock är vindruteramen anmärkningsvärt nog starkare än på någon tidigare fransk bil, förmodligen för att den är så låg, man tycks ha tänkt på att risken för att saker ska hamna högt upp på taket i olyckor är större på en så låg bil.

Tyvärr är det ett undantag, den har uppskattningsvis 55-60 % mindre förstärkningar i extra starkt stål än Insignia, och det i kombination med det påkostade yttre intrycket låter påskina att allt handlar om ytans förförande och att det under ytan döljer sig snålt insparande för att sänka kostnaderna på sådant som ingen ser.

Så gör många, men det är de som inte sparar in under ytan som imponerar mest.
Dock är det ju ett faktum att kunderna bryr sig mer om det man ser än hur det ser ut där man inte kan se.
Att kunderna får vad de frågar efter och blir utan det de inte frågar efter, är kanske bara vad man kan förvänta sig.
Så egentligen är det kunderna man får lasta för detta - men de är å andra sidan okunniga och inser inte konsekvenserna - så egentligen är det allas fel och ingens fel.

#105
2018-02-24 11:00

Raphael skrev: "Audi, står inget om att den måste monteras. Det är fortfarande bara en rekommendation. Men den ska inte vara på över +10 grader för motorn behöver kylningen från luften. ...."

Man kan hoppa över monteringen - och få en hotellövernattning "på köpet" (har erfarenhet av detta). Så visst har du rätt.

#106
2018-02-24 11:00

Raywave, plug-in hybrid kommer 2019. Den blir på 300 hästkrafter totalt. ViB har bara glömt skriva det i sin artikel. Jag har haft flera franska bilar och aldrig haft frekventa verkstadsbesök.

#107
2018-02-24 11:10

N-iklas, att bedöma bilars krocksäkerhet och spekulera om förstyvningar bara genom att titta på bilen - det tycker inte jag är seriöst. Tursamt nog så utgår Euro NCAP från verkliga tester, jag skulle inte acceptera deras resultat om de bara tittade på bilen.

Peugeot 508 är ett högkvalitativt bygge som använder dyrare komponenter som är hårdare speccade än tidigare. Den använder ny monteringsteknik för plåten som ökar karossens vridstyvhet och styrka med 20 procent jämfört med konventionell konstruktion utan att vikten ökar (nya 508 är lättare än den utgående modellen) på köpet får man lägre ljudnivå. Den har dessutom en ny - och dyr - multilänkbakaxel.

Detta är sånt som inte syns utanpå, att Peugeot bara skulke bry sig om yta stämmer inte. Problemet är att du N-iklas bedömer bilen uitifrån hur den ser ut och tror det är allt, jag anser du färgas av fördomar om franska bilar. Opel är inte det enda bolag som bryr sig om sånt som inte syns.

#108
2018-02-24 11:18

Peugeot har byggt om fabriken med nya robotar och kvalitetskontrollen har också uppdaterats med nya analysrobotar och datorer som kontrollerar att allt är som det ska innan bilarna levereras till kunden. Detta innebär att eventuella fel i produktionen kommer upptäckas och åtgärdas utan att det drabbar kunden.

Att franska fack gärna är militanta och kräver orimliga löneförhöjningar är ingen nyhet, så har den franska arbetsmarknaden alltid fungerat. Peugeot har trots detta lyckats leverera bra bilar ändå.

Jag förstår N-icklas om du tror denna 50-åriga diskussion eller konflikt i Frankrike mellan arbetsgivare och fackförbund är något nytt, men jag kan lova dig - det är det inte.

#109
2018-02-24 11:20

Pi, som vi dessutom ser på bilderna från instrumenteringen så kan man bläddra fram ett läge som också visar en mätare för motortemp/kylvattnet. Så det är inget problem. Förarmiljön har flera olika visningslägen.

#110
2018-02-24 11:47

N-iklas, jag tror att du egentligen tänker på Opels fabriker och inte fabriken i franska Mulhouse där 508:an tillverkas. Opel har högre produktionskostnader än fabrikerna i Frankrike, och en stor del av detta handlar om att Opel har högre lönekostnader. Tavares var tydlig med när han hade köpt Opel att Opel måste sänka sina produktionskostnader, för annars är det inte möjligt att Opel klarar sig och går med vinst. Opel har ju gått med stora förluster under många år trots att de säljer bra i Europa.

Men problemen med Opels produktionskostnader har inget med 508 att göra för den tillverkas inte av Opel. Den tillverkas i Frankrike i fabriker som har en högre effektivitet och lägre kostnader än Opel, sedan flera år tillbaks.

#111
2018-02-24 12:52

"en här bilen inte är speciellt påkostad ur krocksäkerhetssynpunkt"
Kanske dags att lägga ner EURO-NCAP, det finns ju de som redan innan en bil setts på vägarna vet hur den kommer prestera vid en krock...

#112
2018-02-24 13:34

Hultarn, för självutnämnda experter räcker det med att titta på en bil för att avgöra hur krocksäker en bil är. Helt otroligt att Euro NCAP inte har förstått det. Tänk alla pengar de skulle spara på att inte behöva göra krocktester!

#113
2018-02-24 16:12

Helt otroligt att bilar av andra märken inte vill att bilarna drar mindre bränsle på vinter men det är ju inte mina stålar det är frågan om så jag står fast vid min punkt om "ointelligenta varelser". :)
PS. Otroligt vad folk vill hitta på "fel" på bilar som inte är verkliga. Samma personer som höjer TSI & DSG till skyarna fastän de inte håller måttet men dom är berädda att förlåta tillverkaren för det är ju frågan om en kult eller religion. Bli vuxna nån gång! :)

#114
2018-02-24 17:51

Jag kommer nog vara först att testa denna bil.
Snygg och kanske vettig också.
Vilken skillnad mot många suvs.
Jag tror många framöver kommer byta tillbaka till vanliga bilar då dom insett behovet.

#115
2018-02-24 18:41

Raphael - det var ingen som helst kritik mot dig eller mot denna bil utan bara riktat till Peugo och hans aningen nedvärderande inlägg mot oss som inte anser att det behövs kylarskydd på våra tyska bilar. F ö är ju Peugeots "kylarskydd" tydligen främst tänkt som nån form av fysiskt skydd mot snö och is och inte för att snabba på temperatur-höjningen i kylsystemet och då faller ju de argument Peugo för fram.
F ö kan jag informera Peugo att i morse när det var -12 så tog det exakt 4 km lugn körning med min tyska bil innan temperaturen nått 90 grader vilket inte känns speciellt oroväckande. Sen är frågan vem som egentligen har störst behov av att "växa upp" och "bli vuxen"...

#116
2018-02-24 19:06

Ursäkta om jag e lite(?) OT men eftersom det uppenbarligen skrivs en del om uppvärmning osv så undrar jag: Vad blev det av SAAB.s "termos"....var väl i slutet på 80-talet det talades en del om att spara motorvärmen i ett "batteri" ... saltlösning??
Som skulle vara till att värma motorn vid kallstart etc. BMW hade väl också nåt sånt på G?
Någon som minns?

#117
2018-02-24 19:45

Teori och praktik är inte samma sak, att få en bil att prestera bra i ett begränsat laboratorie test som utförs på ett enda specifikt vis varje gång under identiska förhållanden är ingen större konst, att prestera toppresultat kräver lite mer, inte minst ekonomiska investeringar, men det är en jämförelsevis enkel uppgift eftersom man på förhand vet exakt vilka villkor som skall uppfyllas och exakt vilka händelser man måste motverka och hantera.

Verkligheten däremot, fungerar inte så, verkligheten består inte av en handfull strikta, begränsade möjligheter som var och en alltid ser identisk ut.

Verkligheten består av ett oändligt antal möjligheter.
Denna enkla omständighet uppenbarar en brist i att sätta all sin uppmärksamhet till endast de specifika utvalda punkter som testas.

Eftersom verkligheten består av ett obegränsat antal möjliga skeenden räcker det inte med att ta fram en bil som presterar bra i de begränsade testmomenten, den måste också ha kapacitet att hantera olyckstillbud på de punkter där inga tester och inga granskningar utförs, därför att på dessa punkter kommer verkligheten förr eller senare att utföra sina tester.

När man ser förstärkningar på de punkter där man vet att de måste finnas för att klara av att prestera bra i krocktesterna och väldigt lite eller inget på de punkter där inga krocktester utförs, talat det ett tydligt språk.

Sedan påståendet som framförs ofta att vissa, för att inte säga många, bilar inte behöver några extra förstärkningar eftersom de har så hög kvalitet i metallen som är så avancerat hopsatt med avancerade tillverkningsmetoder, ja om nu det var sant, hur kommer det sig då att just dessa bilar HAR förstärkningar, och i vissa fall dessutom rejäla förstärkningar, på de punkter som bevisligen kommer att utsättas för påfrestningar i krocktesterna?

(Den här har rejäla förstärkningar bakom hjulhusen därför att de befinner sig långt innanför torpedväggen och risken för inträngning är pga, detta stor, det har motverkats med en betydande förstärkning.)

Om det nu inte behövs på resten av karossen för att den är så högkvalitativ och avancerad och otroligt stark, varför behövs det då här, det synes ju då som onödigt.

Och EuroNcap utför faktiskt ett test bara genom att titta på bilen, mätningen av risken för nackskador i baksätet beräknas endast teoretiskt, inga tester utförs på detta.
Även testet av framstolarna är bristfälligt då de utförs i en rigg som endast testar stolen men inte hur stolen fungerar i kombination med bilens kaross så som det går till i verkligheten.

#118
2018-02-24 22:03

N-iklas, det går inte att se på en kaross på utsidan hur den är konstruerad för att sprida ut och distribuera krockkrafterna för att minimera risken för passagerarna. Om det vore så enkelt så skulle det inte behövas några krocktester med Euro NCAP, men de är säkert intresserade av din optiska analysbedömning eftersom det skulle spara dem enormt mycket pengar om de slapp göra krocktester. Du får väl ta din Opel och åka ner till dem och hålla en kurs....

#119
2018-02-24 22:51

Pi, det tar ca 3 km i -10 för min Picasso att släcka den blå lampan som indikerar att motor och kylvatten nått arbetstemperatur. 70 väg. :) Diesel.

#120
2018-02-25 09:04

Raphael - men du VET inte vilken temperatur motorn har då ? Kan lika gärna var 70-75 grader - det beror på var man satt gränsen? Mina 4 km var till dess nålen stabiliserat sig på 90 grader enligt mätaren. Sen är det en annan sak att oljetemperaturen var klart lägre men nu talade vi ju kylare, kylarskydd och kylvatten-temperatur. F ö var mitt svar som sagt riktat till Peugo...

#121
2018-02-25 09:20

Som sagt: man kan inte alltid lita på vad en mätare visar och ännu mindre på ett par lampor. Mest exakt värde får man nog ur OBD. Tror att ganska många skulle bli förvånade om dom fick veta den faktiska motortemperaturen... Bättre att veta än att tro.

#122
2018-02-25 09:37

Jodå visst kan man det, det handlar om att se om det finns förutsättningar eller inte förutsättningar, ett test, OM man nu testar, vilket man alltså på många punkter inte gör...
Visar hur det fungerar i praktiken och i en specifik detaljsituation, det kan man inte med säkerhet förutse utan test, man kan se om det finns en - förutsättning.

Det är som när man bygger hus, bygger man hus med murar utan armering med fel placerade skarvar mellan blocken, tak med fel dimension på bjälkar och felaktigt placerade bärande väggar, så kan vem som helst som begriper något om husbygge kasta en blick på ritningen och döma ut huset som felbyggt och farligt utan att man först måste bygga huset och sedan försöka riva ner det för att få svar.

Men för att man ska kunna se detta krävs det förstås att man har erfarenhet och vet vad man ska titta efter och hur det man ser ska tolkas, annars är det förstås ren kinesiska att titta på.
Jag har hållit på med det sedan 1992.

#123
2018-02-25 10:47

Pi, jag behöver inte veta exakt värde eftersom det varierar ändå. När lampan inte lyser så betyder det att full värme finns tillgängligt för värmesystemet, det räcker för mig

Men Peugeot 508 har ett läge för instrumenten där du också ser tempen alltså en mätare. Den har flera olika lägen för sina instrument.

#124
2018-02-25 10:49

N-iklas, men du har inte ens sett bilen i verklighet än utan bara på bild. Att du bedömt och satt betyg på bilars krocksäkerhet utifrån exteriörbilder sedan 1992 betyder inte att du har rätt.

#125
2018-02-25 10:58

Huvudanledningen till att man inte kunde gå med på Insignias bottenplatta var för att den var för tung, oflexibel och otymplig. Peugeot ansåg att de inte kunde komma ner i tillräckligt låga Co2 värden med den. PSA har betydligt lägre utsläpp av Co2 än Opel. Det är ett bekymmer att Opel har så höga Co2 utsläpp, Opels bilar är för tunga.

PSAs EMP2 är lättare, moduluppbyggd och kan enkelt göras för flera olika storlekar så den täcker liten mellanklass till storbil. Nästa Isignia och Astra kommer byggas pp samma EMP2 plattform från PSA.

Det var Peugeots Bernard Hesse som slutligen drog i bromsen och sa till chefen att det funkar inte med GMs bottenplatta, de kan inte nå sina låga utsläppsmål med den. Som tekniker satte han ner foten och vägrade jobba vidare med GMs plattform.

Inte ens med diesel är Isigna en snål bil. I kommande tester är jag övertygad om att Peugeot 508 kommer att visa sig ha lägre förbrukning än Insignian.

#126
2018-02-25 11:45

Niklas
Oraklet själv eller?
Du har ingen aning om graderna av krocksäkerhet, varken genom en exteriör bild eller för den delen en ritning.
Har man den förmågan skulle det inte behövas datorprogram eller konstruktionsberäkningar.
Skillnad mellan byggnad med och utan armering är så fundamental så man med säkerhet kan säga att den med armering håller bättre. I övrigt nej.

#127
2018-02-25 13:21

Axa, och framförallt - Euro NCAP skulle inte behöva testa bilar. Det skulle räcka med att titta på dem. Jag tycker absolut att N-iklas ska åka ner till Euro NCAP och erbjuda sin expertis eftersom han anser att han kan göra samma jobb som Euro NCAP gör, utan att testa bilarna. Tänk vilka enorma summor pengar som EuroNCAP skulle spara! Inte bara genom att de inte behöver göra krocktester längre, utan även i personalkostnader - räcker med en person (N-iklas) som tittar på en bild och sedan sätter betyget.

#128
2018-02-25 15:23

L West har helt rätt. Biltillverkarna vill inte att kunderna skall oroa sej över temperaturerna därför får man falsk information från mätarna. I många bilar så går ju den verkliga temperaturen hela tiden upp och ner. Det gäller att veta hur bilar fungerar och inte basera sina påståenden på tro.

#129
2018-02-25 16:04

Om nu temperaturmätaren är så dålig på att visa ungefärlig motortemp så skall jag kolla via ODB2 vid tillfälle. Men jag litar ändå mera på mätaren än på en lampa.
Sen är det tur att vi har bil-oraklet Peugo här eftersom vi övriga tydligen är helt okunniga om bilar och dess teknik.

#130
2018-02-25 16:22

Den här nya Peugeot 508 är standard med motortempmätare längst till höger!

#131
2018-02-25 16:44

Pi 2018-02-25 16:04

Du är alltid viktigt att ha motortempmätare än lampa, elektrisk handbroms och strålkastarspolare är viktigt för alla VW.
Samma sak VW UP har ingen motortempmätare utan bara lampa!
VW Polo har ingen elektrisk handbroms och ingen strålkastarspolare!
VW T-Roc har ingen strålkastarspolare trots att den är lite större än Golf!
Alla är årsmodell 2018 förändrat VW är skippa några delarna och vill snåla med klart beslut tyvärr!

#132
2018-02-25 17:14

GF instrumentpanelen i 508 är skiftbar mellan flera olika visningslägen, det finns visningslägen med tempvisare och det finns visningslägen utan. Jag tycker en lampa räcker. Om den inte lyser så har motorn rätt arbetstemperatur. Jag behöver inte veta om den står på 88 eller 93,5.

#133
2018-02-25 17:39

Jag tror ingen här har påstått att tempmätare skulle saknas på nya 508 utan den diskussionen har gällt andra bilmodeller.
Sen tror jag inte heller på att för de bilar där det bara finns en lampa att den skulle vara så känslig så att den bara visar OK under nån enstaka grad runt 90-gradersstrecket.
Vad GF vill få fram med inlägg #131 är en aning svårbegripligt, tyvärr.
Om det är att VW snålar på utrustning på vissa nya modeller så är det i så fall inget som jag personligen applåderar utan snarare är jag besviken på detta.

#134
2018-02-25 17:41

Raphael 2018-02-25 17:14

Ja, det stämmer och ser jag på Youtube som visar skiftbar med flera visningslägen: Dials, Navigation, Driving, Minimal, Trip Computer och Personal (Egna inställningar).

Visst är det olika går upp och ner pendlar när det riktigt kallt ute är det normalt :-)

#135
2018-02-25 17:46

Pi 2018-02-25 17:39

Jag har lite svårt mig på grammatisk är inte fullständigt 100% kan vara svårbegripligt.
Ja, då vet jag nu att du är besviken på några VW detaljer fattas på nya årsmodell än tidigare bättre.

#136
2018-02-25 18:13

Pi, den exakta temperaturen är inte viktig. Arbetstemperaturen har ett bredare spektrum än en viss definitiv temperatur. Klimatanläggningen tar hänsyn till det och ger fullt fräs när den kan. Förstår inte varför man behöver ett exakt värde. Den pendlar ju ändå egentligen. Min mors Saab 600/Lancia Delta hade massor av mätare - även en ampere mätare! Kändes rätt poänglöst. Blir lite av ”Vi sätter en mätare bara för att vi kan”.
Men bra på 508 (och andra nya Peugeot) att man kan välja den visning man vill ha så om man inte vill se tempmätaren behöver man inte.

#137
2018-02-25 19:49

Vilken temperatur diskuterar ni? Kylartemp?
Själv tycker jag motortemp är viktigare. För övrigt visar min VAG-bil både temp för kylare och motor.

#138
2018-02-27 09:28

Angående frontskydd så finns väl inget större behov i södra delen av landet där det numera knappast är minusgrader på vintern,men i norra Norrlands inland där det ofta är kallare än -20 där är det fördelar med att begränsa luftinsläppet i fronten vid 90 km alltså 25 sekundmeter ger en väldigt kraftig kyleffekt på tvärställda motorer där är det bra att det finns färdiga skydd att montera för dom som vill ha bättre värme i bilen oavsett fabrikat

#139
2018-02-27 10:19

Tänk att en Peugeot i sedan utförande kan generera så många kommentarer? Vad är det som lockar? Sedan modeller är ju nästan döda här i försäljning. Och Peugeots kvalitetsrykte är ju inte något som går att skryta med i jämförelse med flera konkurrent märken historiskt, så vad är det som gör att många kommenterar just denna Peugeot sedan?

#140
2018-02-27 15:41

Meanwhile in the land of the stupid = Finland
Artikel med google translate
"Masken skyddar motorn mer effektivt, vilket minskar motorns stress. När motorn når sin normala driftstemperatur, minskar bränsleförbrukningen och avgasutsläppen. Maskskydd skyddar också snö från att komma in i motorrummet och minskar risken för att andningsanläggningen fryser, vilket är ett ganska vanligt problem, särskilt i vinterens hårdaste vinter."

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.