Nästa artikel
Peugeot 4008 – nya bilder och fakta
Nyheter

Peugeot 4008 – nya bilder och fakta

Publicerad 21 februari 2012 (uppdaterad 21 februari 2012)
Nu visas nya bilder på kompaktsuven Peugeot 4008, en av två franska versioner av Mitsubishi ASX. Men kommer den till Sverige?

Samarbetet mellan Mitsubishi och PSA-koncernen har tidigare resulterat i syskonbilarna Peugeot 4007 och Citroën C-Crosser, baserade på Mitsubishi Outlander. På Genèvesalongen i mars lanserar den franska delen av bilalliansen tolkningar av ytterligare en Mitsubishi, crossovermodellen ASX.

Dels Citroën C4 Aircross, dels Peugeot 4008.

Inför mässan avslöjar nu Peugeot vissa detaljer och visar nya bilder på 4008. Bilen mäter 434 cm på längden och är därmed 30 cm kortare än 4007. I Europa kommer den endast att erbjudas fyrhjulsdriven med tre körlägen (2WD, 4WD och Lock).

Peugeot kan däremot inte bekräfta om 4008 kommer att marknadsföras på den svenska marknaden. Maria Lantz är presschef på Peugeot Sverige:

– Förmodligen kommer vi att ta in den, men vi kan inte säga det med 100 procents säkerhet. Vi måste först ha rätt pris och det blir klart först till hösten.

Om 4008 skulle leta sig hit blir det med två dieslar i motorutbudet, en 1,6-liters på 115 hk och 270 Nm och en 1,8-liters på 150 hk och 300 Nm. Med minsta motorn stannar bränsleåtgången på 4,6 l/100 km med ett CO2-utsläpp på 119 g/km.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 4008?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-21 18:16
Peugeote-Pär

Ja varför inte... Ser trevlig ut!

#2 • Uppdaterat: 2012-02-21 19:33
Peugo

Om jag förstått det rätt så kommer inredningen att vara som i originalet (före ekonomins nedgång lovade man annat), dvs. PSA:s fina inredningar kan man alltså sluta drömma om i denna bil. Säkert samma sak som med 4007 att vägljudet inte är lika bra isolerat som man är van vid PSA:s äkta bilar? Ser dock bättre ut framifrån än originalet enligt mej. Förstår nån varför denna bil lanseras då man redan har 3008!? Måste vara så att man kommit överens med Mitsu att göra en egen version...

#3 • Uppdaterat: 2012-02-22 08:06
quatroporte

Gud vad jag hatar badge engineering (största anledningen att jag avskyr VAG koncern) men måste erkänna att den ser bättre än originalet.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-22 09:59
erito

quatroporte, jag håller med bägge dina åsikter till 100% :)

badge engineering är bilbranchens värsta virus.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-22 12:53
Raphael

Denna blir alltså miljöbil med minsta dieselmotorn, det är bra för en fyrhjulsdriven bil! Då blir den ensam på marknaden med det. Inte ens Nissan Qashqai med nya Renault-dieseln på 130 hästar och start-stopp-teknik klarar miljögränsen som 4-hjulsdriven även om den klarar som 2-hjulsdriven.

#6 • Uppdaterat: 2012-02-22 14:04
erito

Raphael, misstänker att det är lite "fusk" med miljöklassningen då man mäter i 2wd läge för klassningen? Eller hur gör man?
Subaru XV har ju "lägst förbrukning i klassen" enligt reklamen. Den är permanent fyrhjulsdriven och släpper ut 126 CO2. Tyvärr inte miljöklassad alltså. De här reglerna är luddiga och kommer att ändras mycket framöver gissar jag så att köpa för att komma åt skattelättnader känns i dagsläget lite slumpmässigt. Vad gäller 2013?

#7 • Uppdaterat: 2012-02-24 13:53
Mistro

Segmentet för bilklasserna är snart helt oöverskådligt och jag kan inte heller förstå var denna bil är tänkt att platsa i Peugeots utbud.
Modellnamnet gör det inte heller mer begripligt som antyder på att 4008 är större än både 3008 och förståss 4007.

#8 • Uppdaterat: 2012-11-17 20:16
Raphael

Erito, det stämmer att man mäter i vardagsläget på bilen vilket då är 2-hjulsdrivning. 4-hjulsdriften är ju inte inkopplad hela tiden, så i vanlig vardagskörning är det 2-hjulsdrivet. Subaru XV diesel har en större motor än Peugeot, vi talar om 150 hästar mot 115 och Peugeot har dessutom ett mer välutvecklat start-stopp-system som går in tidigare än konkurrenternas och klarar lägre temperaturer.

Peugo - inredningen blir till formen samma som ASX, men kvaliteten på material och finishen är högre. PSA-versionerna har s k "pianolack" i mitten av panelen vilket ASX:en inte har, plus att plasten hos PSA-versionerna är mjukare medan det är mer hårdplast i ASX. Så PSA har en uppdraperad inredning.

Den fyller sin funktion och plats i segmentet då 3008:an är en mer nischad modell med lägre markfrigång och som enbart finns som 4-hjulsdriven i Hybrid-version. 4008:an är mer "seriös" för dåliga vägar. Fjädring och isolering ska vara bättre än ASX:en.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.