Bild
Nästa artikel

Peugeot ansiktslyfter 3008 och 5008

Nyheter

Franka dubbelnollorna Peugeot 3008 och 5008 får varsitt ansiktslyft. En nyhet är att jättegapet på 3008 knipits ihop.

Peugeots stora nyhet på bilsalongen i Frankfurt i mitten av september är nya 308, men den franska tillverkaren presenterar också en rad uppdaterade modeller.

Bland annat ska man visa ansiktslyfta versioner av flexbilen 3008 och sjusitsiga familjefraktaren 5008. Modellerna får en del finputs både utvändigt och i kupén, men det finns inget nytt att berätta om när det gäller motorer eller det mekaniska.

Peugeot har helt enkelt satsat på att modellerna med dubbla nollor i namnen ska få en design som liknar andra nya bilar från det lejonprydda märket. Och som så ofta när det gäller ansiktslyft är det i fronten de största förändringarna skett. Strålkastarna är nya och på 3008 har Peugeot dragit ihop käkarna och därmed minskat gapet i kylargrillen.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade 3008 och 5008?

Kommentarer

#1
2013-08-30 16:31

Nästa trend kanske är ett litet fyrkantigt hål längst fram, eller varför inte en näbb? Och fyrkantiga stråklastare så klart.

#2
2013-08-30 20:12

En del "ansiktslyft" kan göra så bilen ser sämre ut än innan, men Peugeot brukar faktiskt lyckas med sina och så även denna gång.

#3
mcregor
2013-08-30 21:00

Ibland är det ju ovanligt lätt att lyckas med att få till ett snyggare resultat än tidigare, Raphael...:) Och uppenbarligen har Peugeot tänkt om lite när det gäller fronten på sina bilar - och lyckligtvis till det bättre.

#4
2013-08-30 21:18

Jag väntar tills en "ansiktslyftning" till har kommit.
Då kan man börja fundera på en sådan!

#5
2013-08-30 21:18

Själv tillhör jag en av de många som gillade den "stora" fronten i 3008, passade bilens stil på något sätt. 3008 med 2l diesel och tillhörande aktiva krängningshämmare är nog en av dom bättre bilarna man fått köra!

#6
2013-08-31 17:47

Nu kanske det äntligen går montera extraljus på ett normalt sätt.

#7
2013-09-01 09:47

Ännu ett par bilar med konstigt designade lampor.
Långt in på 1970-talet var det lag i USA på att strålkastarna måste vara runda.
Det var dumt att man tog bort den lagen och det var dumt att den inte kom och finns kvar i Europa.
Då hade vi sluppit dessa svindyra kisande öppningar med diskutabelt ljusutbyte som placeras på varje bil idag.
Det fanns några olika standarddimensioner och t.ex. kunde man köpa en komplett 7" insats för mindre än femtio kronor!
Idag kan en insats kosta 100 gånger mer.

#8
2013-09-01 19:07

Skönt att slippa de bredflabbade monstergrillarna.

#9
2013-09-02 08:11

Välbehövlig uppdatering enligt många men vad hände med 807 som var på återintåg?

#10
2013-09-02 20:18

Nu är ju dessa modeller några år, men jag ser dem fortfarande som goda köp. 5008:an är finurlig och både komfortabel och skön att köra, en av de trevligaste i klassen och en bil som vinner i längden - för den som behöver maximalt utrymme, flexibilitet och mer än en traditionell kombi sväljer. Men den är ingen storsäljare i Sverige och jag tror inte att det förändras nu. Få svenskar köper minibussar. 3008:an går det bättre för, men så är den ju lite mer av en crossover med förhöjd markfrigång. Tänk vad lite höjd markfrigång kan göra för en bil i Sverige. :)

#11
2013-09-02 21:07

Saabnisse det sitter oftast runda projektorer inne i de kisande ögonen ;)

Dagens ljus lyser med största säkerhet bättre. Penningvärdet på 50 70-talskronor var 2010 367 kr. Mer än så för en metallbytta med en lampa i hade nog varit giftigt ;) Men det är klart. Ledlampor som nästan aldrig går sönder, Xenonljus som lyser mycket bättre är väl värt att offra för att man den dagen man smäller bilen ska kunna byta lampor billigt ;)

#12
2013-09-02 22:40

Roger, ok för ljusutbytet det är givetvis avsevärt bättre idag än på 1970-talet, (med vissa undantag) och jag kan ställa upp på kostnader för förbättrade glödlampor, men jag kan aldrig ställa upp på kostnader för att några idioter till modestollar designar lyktglas så att de kostar mer än skjortan för att ersätta när det egentligen bara handlar om lite plastsaker.
Jag kommer aldrig att erkänna att de här plirande musögonen som många bilar förses med är vettiga.

#13
2013-09-02 22:57

3008:an är rätt enkel att byta lampa i, jag har inte provat med 5008:an så jag vet inte men då den i praktiken är en förlängd 5008 så blir jag förvånad om det inte är enkelt och smidigt även i den. Jag tittade på 3008:an när jag skulle köpa bil senast men det vart en Picasso istället. 3008:an har en lösning med delad baklucka, och det har både för- och nackdelar. För min del med hund där jag inte har golvhyllan i annat läge än just nere i golvet så var det ingen fördel.

#14
2013-09-03 00:00

Ps. F ö vill jag tilläga att PSA är bäst (jag vet ju minst två personer på detta forum som blir förbannade bara för jag skriver det, och det är ju alltid roligt att retas lite kärvänligt vänner emellan :) )...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.