Bild
Nästa artikel

Peugeot 208 som elbil

Nyheter

Nya generationen av småbilen blir kontaktbar i höst.

Senaste upplagan av B-segmentsbilen 208 är byggd på PSA-gruppens CMP-plattform. Denna grund är enligt Peugeot förberedd för olika drivlinor och 208 kommer när den lanseras i höst att finnas som bensin- diesel- eller elvariant.
 

Elbilen heter e-208 och drivs av en motor på 136 hästkrafter och 260 Newtonmeter i maximalt vridmoment. Den hämtar energi ur ett batteri på 50 kilowattimmar som ger en räckvidd på 34 mil enligt körcykeln WLTP. Batteriet är placerat under golvet och därför får det plats lika mycket i bagageutrymmet som i varianterna med förbränningsmotor. Att ladda fullt tar 16 timmar via vanligt vägguttag, eller 8, respektive 5 via laddbox på 7,4 kW eller 11 kW. Via snabbladdare tar det en halvtimme att fylla upp till 80 procent. 

Det finns också tre bensinvarianter och ett dieselalternativ att välja på. Bensinmotorerna är trecylindriga på 1,2 liter och ger 75, 100 eller 130 hästkrafter. Dieselmotorn är fyrcylindrig på 1,5 liter och producerar 100 hästkrafter.

Säkerhetsutrustningen består bland annat av adaptiv farthållare, autobroms som upptäcker bilar, fotgängare och cyklister, filhållningsassistent, trötthetsvarnare, skyltavläsning och automatisk på- och avkoppling av helljus. Tre nya färgalternativ har tillkommit: Faro Yellow, Vertigo Blue och Elexir Red. Det finns inga prisuppgifter än. 

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 208?

Kommentarer

#1
2019-02-26 12:15

Jag tycker att den ser väldigt fräsch / attraktiv ut och kommer säkert att röna stora försäljningsframgångar särskilt i el och dieselutförande.

#2
2019-02-26 12:24

Diesel? Det behöver ingen bil i denna storlek. Inse att diesel är historia, ute .. gone! Hoppas priserna blir låga.

#3
2019-02-26 12:42

Snygg! Finns en hel del fina franska bilar. Kommer ändå antagligen aldrig att köpa en pga tillförlitligheten - det är ju lite synd ett den är så dålig på de flesta franska bilarna.

#4
2019-02-26 13:04

Snygg utanpå och trippad inuti. Kan de inte anlita en person med ledsyn till att designa instrumentbrädan?

#5
2019-02-26 13:04

Lätt den snyggaste och coolaste småbilen. Baksidan påminner om 205 gti. Fin interiör också.

#6
2019-02-26 14:43

Den ser väldigt lovande ut, snyggt formspråk och linjer. Spännande med elbilen. Den verkar bli bra!

#7
2019-02-26 15:23

Snygg och praktisk, kan nog sälja bra.
Sen förstår jag inte modet med "lös padda" på instrumentpanelen, som så många tillverkare har numera. Tror det var MB som först införde det.
Man får hoppas att de kommer med lite ljusare inredning, det där var dystert.

#8
2019-02-26 15:49

Diesel i en småbil? Nej tack men el blir fint.

#9
2019-02-26 16:39

Bra! Ingen övermotorisering, 136 hästar räcker gott. Vettig räckvidd som täcker in typ mälardalen borde göra att denna bil (biltyp) passar ganska mångas behov. Men vad blir priset?

#10
2019-02-26 16:56

Riktigt snygg småbil.
Tillförlitligheten hos Peugeot har jag inte upplevt som ett problem.
Har genom åren haft åtta stycken och det allvarligaste som hänt var en fönsterhissmotor som fick bytas.

#11
2019-02-26 17:19

Ja, snygg utsida men väldigt oharmonisk insida. Tycker instrumentpanelen har för stor överbyggnad.

#12
2019-02-26 18:10

Jag håller med det som tidigare skrivits om inredningen, den verkar trist och dyster, men bilen i övrigt verkar ok, jag ska kolla den så snart det går och kanske ändrar jag mig när jag ser den.

#13
2019-02-26 18:12

att köpa diesel vore ett misstag

#14
2019-02-26 18:15

Inredningen är så ful.

#15
2019-02-26 19:03

Tänk om elversionen kostar 179000:- då kan vi vinka hejdå till araberna för gott.

#16
2019-02-26 19:52

Blir en succé!

Riktigt snygg och enligt de första intrycken jag sett är inredningen minst lika premium som Polo. Om dom inte prisar bort den totalt så blir den här en vinnare.

#17
2019-02-26 20:31

Den ser väldigt trevlig ut – men törs de inte visa fronten?
Interiören ser modernt sparsmakad ut, utan att för den skull se modern ut. Den lilla hyllan under skärmen kan kanske fungera som stöd när man kladdar runt på skärmen. Den finessen, stödet, har de flesta tillverkare totalt glömt bort. Det verkar tack och lov även finnas riktiga knappar. Mysfaktorn är noll.

#18
2019-02-26 20:44

Roy: klicka på översta bilden, där ser du fronten.

#19
2019-02-26 21:33

I en artikel från UK gissade man på ett pris mellan 20.000 - 23.000 pund.Den svenska pesetasen lär inte vara till nån hjälp..

#20
2019-02-27 09:02

"Den lilla hyllan under skärmen kan kanske fungera som stöd när man kladdar runt på skärmen."
Det är ett stöd där ja, det var ju Opel som hittade på det - som en avsiktlig funktion - så det är ju rimligt att hitta det på en Peugeot.
Den har också en liten hylla att ställa mobilen på för användning framför växelspaken, också det från Astra.

#21
2019-02-27 08:31

Som jag skrev i forumet med, en riktigt snygg bil på utsidan, nog den snyggaste i klassen nu.....ger som någon med skrev lite vibbar från gamla 205 gti, och det är inget dåligt arv! :)

Sen det där med att den lilla "hyllan" under skärmen skulle fungera som stöd är den ju på tok för liten för och det är överlag en nackdel med pekskärmar som sitter så högt upp. Då är Mercedes lösning mycket bättre med att man styr hela den skärmen med vred och knappar placerade under/invid ett utformat handledsstöd på mittkonsolen.
Ska det vara pekskärm är det bra som på Volvon, Handleden vilar på växelväljarspaken vilsamt medans man knappar på skärmen.....
Det är även en nackdel i Teslan som kommer nu, att där finns inget stöd alls för handleden/underarmen medans man knappar på skärmen.

#22
2019-02-27 10:09

Tänk så bra reglagen var på Isuzu Piazza turbo där det var justerbart hur nära ratten de skulle vara. Fulländad ergonomi!

#23
2019-02-27 10:57

Blir en tuff konkurrent mot nya Clion, 208:an är snyggare. Intedningen är i GT Line utförandet på bilderna. Stolar och dörrklädsel finns i mörkgrått (bilden) eller ljusgrått, precis som andra moderna Peugeot. Inredningen har hämtat designen från nya 508:an. En modern, snygg och stilig inredning.
Nu ser jag fram emot nya 2008 som kommer till hösten, den kommer också som elbil precis som 208.

#24
2019-02-27 11:56

Hoppas att nästa gen 308 får liknande design. Inget fel på nuvarande 308 men den här 208:an är på en annan nivå utseendemässigt

#25
2019-02-27 12:23

Bilar blir numera alltid lägre i nya modellen. Stela seniorer hänvisas till crossover/suv...

#26
2019-02-27 12:34

6 cm lägre än nuvarande Corsa, usla utrymmen att vänta.

#27
2019-02-27 12:49

Yippee! Elransonering here we come !
Tur att vår valda braintrust ser till att vi avvecklar kärnkraften och bygger lite vindsnurror.

#28
2019-02-27 13:20

N-iklas: jag förutsätter att du redan provsuttit den i och med att du är så säker.

#29
2019-02-27 20:44

Jorgen
Tveksamt.

#30
2019-02-27 21:02

Tja bilen är ju ingen ny uppfinning... har man varit med ett tag så vet man hur det fungerar, ju lägre en bil är desto längre måste den vara för att man ska ha bra benutrymme och ju lägre taket är desto närmare golvet sitter man respektive sämre takhöjd har man.

Några få cm ökat benutrymme räcker inte för att kompensera en så oerhört stor stillnad som hela 6 cm, för Peugeot är det annorlunda eftersom den är lägre än Corsa, där kan den lilla ökningen av axelavståndet räcka men för Corsa blir det en försämring.
Men det är ju en Peugeot, så om Opelversionen försämras jämfört med föregångaren är ju inget Peugeot bryr sig om.

Förövrigt har ju filmer på 208 redan noterat att benutrymmet bak är ett gränsfall och inkräktande hjulhus fram ser påtagligt ut.

#31
2019-02-27 22:34

Den förra 208:an var 1460 mm hög men ”originalet” 205 var 1365 - 1376 mm hög så den nya söker återskapa känslan från succén 205. Jag minns den modellen mycket väl, jag tog körkortet i den. Jag var en yngling på 1,85 och fick plats alldeles utmärkt! N-iklas vet inte vad han pratar om.

Min mor hade en 205 XS, en röd med skjutbart soltak. Årsmodell 1987, inköpt ny. Och visst ser man likheterna i former. Men den nya är faktiskt typ 4 m jämnt medan min mors 205:a var 3,75 så den nya är längre. Man köper knappast en småbil för maximalt benytrymme bak.

Att N-iklas tjatar om att nya 208 är en försämring för Opel, det är obegripligt. Den nya Corsan har inte ens presenterats! Ändå tror han att Corsan får samma former, dimensioner och takhöjd som nya 208;an. Nej N-iklas, Corsan får en egen design. Stylad av tyskarna. Du sågar uppenbart nya Corsan innan den ens har visats. Och den blir inte en 208 med ett annat märke i fronten. Kom ihåg att 208 och C3 inte ser likadana ut. Och DS3 Crossback ser inte ut som en C3 Aircross.

Med ett batteri på 50 kWh och aktiv kylning så anser jag att PSA träffar rätt för prestanda, körsträcka och vikt.

För stora batterier väger mer, tar upp en massa utrymmen, tar längre tid att ladda och kräver mer motor för att få fart på det hela, plus att priset blir högt. Med 50 kWh så lägger sig PSA mellan Hyundai-Kias 39 och 64 batterier. Och det innebär rationellare produktion med en storlek påbatteriet = lägre pris.

Jag anar en succé här, om kineserna kan leverera batteriet. Elmotorn kommer från Continental och byggs i Frankrike.

#32
2019-02-28 00:22

"Nej N-iklas, Corsan får en egen design. Stylad av tyskarna. Du sågar uppenbart nya Corsan innan den ens har visats. Och den blir inte en 208 med ett annat märke i fronten. Kom ihåg att 208 och C3 inte ser likadana ut. Och DS3 Crossback ser inte ut som en C3 Aircross"

Bilder på Corsa har ju funnits länge, det är samma bil med endast ändring av små detaljer som plåtveck och böjningar av ytterplåten, karossen skiljer sig inte alls i den huvudsakliga grundformerna, den är identisk.
Man har försökt att hyvla av fronten en smula och göra den någon cm längre och mer spetsig men det är små ändringar.
Den här Corsan är en nödlösning hopslängd på ett år, inte en planerad bil som haft tid på sig att tas fram.

Dessutom har vi inte sett vilken strategi PSA planerar för Opel, Crossland, Grandland togs fram för GM, om Opel kommer att få ta fram helt eget utseende som Citroen får, det har vi inte sett ännu.
Kanske anser man att det skulle bli för dyrt och nöjer sig med små detaljändringar?
Det dröjer till 2022 innan en planerad PSA-Opel kommer som inte är en hopslängd nödlösning.

#33
2019-02-28 10:16

N-iklas: nu är det ju så att om man vill ha högre bil, så finns alternativet 2008, som är baserad på 208.
Så, det är bara för kunderna att välja: högre - lägre.
Riktigt vad Corsa har med denna att göra vet jag inte, den finns väl inte med eldrift?

#34
2019-02-28 10:46

Men det var väl jättebra att Opel kanske har inspirerat till en liten hylla under skärmen?

#35
2019-02-28 12:22

Nu var det inte höjden på bilen det var fråga om utan takhöjden inuti bilen, avståndet mellan golv och tak, det blir inte högre för att man ökar markfrigången.
Och det handlade inte om 2008 utan om Corsa som är identiskt samma bil som 208.
I jämförelse med den gamla Corsan får den sämre takhöjd mätt från golvet.
Självklart blir eldriften samma, det är ju samma bil.

#36
2019-02-28 12:59

N-kilas: nu har ju inte 2008 bara högre markfrigång än 208, utan en annan och högre kaross än 208. Med andra ord högre inuti. Föredrar man det, så är det bara att välja 2008. På köpet får man större bagage.

#37
2019-02-28 13:05

Men det gör ändå inte höjden bättre i 208...
Och ändrar inte att den nya Corsan blir trängre än den gamla.

#38
2019-02-28 14:04

Å andra sidan dalar ju Corsas försäljning sedan några år medan Mokka/Crossland säljer bättre. Kanske är det så att marknaden föredrar de högre bilarna och då är det ju ingen idé att bygga en halvhög bil.

#39
2019-02-28 18:09

270 liters bagage verkar det bli...… Gamla rymde 285.....

#40
2019-02-28 22:21

Peter
Synd. Hade det varit 271 så kanske man hade kunnat fundera på att skaffa en...

#41
2019-03-01 10:20

N-iklas, där har du faktiskt fel. Det finns inga officiella bilder än, bara bilder på kraftigt maskerade prototyper och så olika mer eller mindre spekulativa illustrationer som tecknare eller photoshopare gjort. Att du utifrån maskerade bilder och photoshop bilder med full säkerhet hävdar att takhöjden är 6 cm lägre i den nya Corsan, det är extremt oseriöst! Det är även extremt oseriöst att du utiftån kraftigt maskerade bilder även redan har kört bilen och vet om körställning och komfort. Uppenbart har du ett särskilt passerkort till de hemliga testbanorna eftersom du redan har provat bilen och bestämt dig för att den är dålig,

Sedan så har redan 2008 idag en högre takhöjd än 208, att du hävdar att nya 2008 inte alls har det fast du inte heller där har något annat än kraftigt maskerade prototyper attritta på, det är också oseriöst. Det enda man kan säga o maskeradbilderna är det tycks som att linjerna är högre och rakare, påminner faktiskt om hur prototyperna för C3 Aircross såg ut. Den exakta designen får vi återkomma till när bilen visas till hösten.

Men jag konstaterar att N-iklas är ett unikum i detta forum, ja vet ingen annan än han som sågar design, utrymmen och körställning samt teknik på bilar där det enda som finns är kraftigt maskerade prototyper.

Det hade givetvis varit mycket bättre att Opel fått dö. Det var ett misstag av PSA att köpa Opel, de skulle låtit GM begrava märket istället för att försöka väcka liv i det. Opel har marknadens mest otacksamma kunder. Och jag hoppas att PSA lägger ner Opel så fort som möjligt istället för att satsa pengar på gnällspikar som bara ser allting i svart och som tycker att allting bara alltid är dåligt absolut hela tiden.

När det gäller designen så har Opels mya chef uttalat att Opel kommer att ha en mer vågad och extrovert designstrategi. Den Corsa som GM utvecklade var försiktigt formgiven och bara en uppdatering av den gamla designen som i också bara var en uppdatering av den gamla designen.

Det är dags för det nya Opel att ge Opel nya former och nya ansikten, och det såg vi redan i deras konceptbil förra året som visade Opels nya designspråk.

Idag är det sol utomhus, men det är säkert dåligt och uselt det med. Hemskt helt enkelt. Våren är på väg. Där har vi fler saker att gnälla över och tycka är tragiskt, hemskt och riktigt uselt och dåligt.

Som sagt, PSA borde lägga ner Opel. Opel är märket för folk som tycker att det alltid regnar.

#42
2019-03-01 10:52

Den nya CMP plattformen är bredare än den gamla Corsan GM plattform. Känns väldigt tidigt att redan nu hävda det som ett faktum att nya Corsa får sämre utrymmen. GMs plattform var heller inte anpassad för eldrift, vilket den nya CMP är. Känns ju rätt förmätet av N-iklas att hävda att den nya och modulära CMP plattformen är sämre än GMs gamla för Corsa.

Och Corsan lär få head-up display a’la DS3 Crossback, i kombination med Opels traditionella instrument och reglage för konservativa tyska kunder.

#43
2019-03-01 11:02

Nya Mokka blir längre än den gamla då den får CMP plattformen och samma hjulbas som 2008 som har längre axelavstånd än 208. Och så blir den batteridriven precis som 2008. Den kan även komma med elektrisk fyrhjulsdrift som Tesla men inte mekanisk. Mekanisk fyrhjulsdrift innebär att utrymmen går förlorade som behövs till batterierna. Bottenplattan i CMP är anpassad för batteriernas utrymme.
CMP är helt klart mer framtidsinriktad och modern än GMs plattform. Jag köper inte hans påståenden att de nya Oplarna blir ”tekniskt sämre” än de gamla. Man ska vara mycket Opel entusiast för att hävda att Opels gamla plattformar och teknik på utgående modeller skulle vara överlägsen det senaste från PSA.

#44
2019-03-01 11:30

Anledningen till att Opel stod vid ruinens brant, var deras omoderna plattformar. Det går inte att få ekonomi i att varje modell har sin egen plattform. PSAs nya CMP är modulär, flexibel och faktiskt mer avancerad än Corsans gamla plattform. Dessutom lättare och anpassad för moderna drivlinor. Och kan anpassas enklare för nya tekniska innovationer och säkerhetssystem. Så nej N-iklas, GMs gamla plattformar är faktiskt inte ett dugg bättre.

#45
2019-03-01 11:31

Jag tycker den ser intressant ut. Inredningen faller mig inte i smaken och jag gillar inte pekskärm. Hur kan det vara bättre än pilla på telefonen? Sen är jag lite tveksam till kvalitén på PSA grejer. Flera jag känner har både bra felfria bilar medans andras bara står på verkstad. Verkar vara ojämna. Men el kanske förenklar/förbättrar. Intressant iaf.
Men!
Raphael och N-iklas! Att ni bara orkar......Vi andra har tröttnat på er för länge sedan. Ni kan väl starta ert egna forum för märkes nördar. Bjud in Shogun oxå! Vi andra med bredare intresse för bilar i allmänhet orkar inte längre....

#46
2019-03-01 13:31

Ha ha Raphael: Det är inte alltid jag håller med dig men ditt inlägg (#41) var rakt på sak (dessutom roligt formulerat).

Men det är inte bara Opel som borde ha gått i graven. Även PSA borde ha avvecklats i samband med finanskrisen.

Men nu kommer båda märkena leva vidare i ytterligare några år innan den autonoma tekniken tar över och slår undan benen på i stort sett samtliga tillverkare. I framtiden kommer det inte finnas utrymme för lika många bilproducenter som idag - eftersom den totala volymen väntas sjunka rejält. Så både Opel, PSA (och en rad tillverkare ytterligare) lär få kasta in handduken. Kvar blir möjligen någon kines, amerikan (?) och Volkswagen.

MVH AL

#47
2019-03-01 22:09

Ja du Raphael det är nog så att du begriper inte mycket om bilar du, man kan undra om du ens vet vad en bil är?

Att bli så utom sig för att någon klagar på att utrymmet i en Corsa baserad på 208 blir sämre, när det är så, är en onaturlig reaktion.

Kritiken riktar sig ju inte mot Peugeot direkt som inte blir sämre än den gamla genom några cm längre axelavstånd som kompenserar för lägre höjd, utan endast indirekt därför att Opel Corsa är mycket högre än 208 och därmed blir skillnaden betydande.

Att bli så upprörd över en sådan sak är obegripligt, nästan som en katolik som reagerar på att någon sprättat upp påven som en sill och spikat upp honom på kyrkporten.
Här är något ohälsosamt på gång.

Riktig, korrekt, kritik är väl den som upprör mest förmodligen, eftersom den är just korrekt och därmed träffar den en väldigt öm tå.
Oriktig är inte mycket att bli upprörd över, den är bara att kort avfärda, riktig däremot är inte lika lätt att avfärda och därmed denna upprördhet.

#48
2019-03-02 09:01

Återigen gör N-iklas ett självmål, genom att bli så upprörd över att någon säger emot, så han börjar med sina invektiv.
Det är svårt för somliga att acceptera att andra faktiskt har en annan åsikt, och att Opel inte är bilgudarnas gåva till mänskligheten bevisas av en sjunkande försäljning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.