Nästa artikel
Peugeot 208 – ny stil och autobroms
Nyheter

Peugeot 208 – ny stil och autobroms

Publicerad 20 februari 2015 (uppdaterad 20 februari 2015)
Efter tre år på marknaden kommer första uppdateringen av Peugeot 208. Det innebär bland annat små förändringar till det yttre och att bilen nu får autobroms.
Peugeot säger att 208 är tillverkarens bäst säljande modell och att de snart monterat ihop 1 000 000 exemplar av bilen. Den tre år gamla bilen får nu en uppdatering med bland annat en ny framstötfångare och en bredare grill, något som ska skänka 208 en lyxigare uppsyn. Nytillverkade 208:or ska även kunna beställas med det rent kosmetiska sportpaketet GT-line.
 
För den som vill ha mer än bara ett sportigt yttre meddelar Peugeot att den extra snabba 30-årsjubileumsbilen 208 GTi 30th kommer att leva vidare i form av en GTI by Peugeot Sport-version. Till skillnad från den vanliga GTi:n har dessa bilar bland annat Brembo-bromsar fram och differentialbroms av Torsen-typ samt vassare styrning och stötdämpning.
 
Nu har 208:an även begåvats med en laserstyrd autobroms, något de tidigare bilarna saknar. Peugeots näst minsta bil kommer även numera att kunna fås med backkamera.
 
Diskutera: Vad tycker du om uppdateringen av Peugeot 208?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-20 10:19
hultarn

Jag säger som Gert Fylking: ÄNTLIGEN! (autobroms)

Jag gillar inte den där panelen, fattar inte varför designers (av de flesta fabrikat tycks det) trilskas med att göra pillesmå knappar nere på konsollen, samtidigt som man låter en stor plastblaffa strömma genom allt.
Är inte heller nåt fan av de brett isär placerade mätarna, något som de tycks ha lånat från Audi. (förhoppningsvis utan att kopierat Audis korkade skala på hastighetsmätaren)

Annars har 208 många intressanta designelement som höjer utseendet, men... de går ju att göra utan att störa ergonomin.

#2 • Uppdaterat: 2015-02-20 10:33
Raphael

Anledningen till att mätarna sitter brett isär är för att de innebär ytterflankerna av ratten och därmed förbättrar ergonomin genom att man ser instrumenten ovan ratten, en ratt som då placeras längre ner än i andra bilar och ger en mer F1-lik körställning vilket skapar en riktig go-cart känsla i bilen och förhöjer körglädjen och körtrivseln. De korta, snabba rattrörelserna som denna lösning ger, det ger en särskild närvaro med bilen och körupplevelsen som konkurrenterna inte kan matcha genom sina mer konservativa och traditionella lösningar. Mellan mätarna sitter förresten en digital hastighetsmätare för den som önskar.

Autobromsen är samma lösning som i DS3 av 2015 års modell. Backkamera tycker jag är onödigt på en såpass liten modell som 208 ändå är, det går ju faktiskt att se rätt ok bak... Möjligen kan man tänka sig parkeringsvarnare, men en kamera... det fördyrar bara utan att tillföra något särskilt.

Nu har 208:an inte riktigt samma avskalade interiör som 308:an genom att klimatanläggningens kontroller inte sitter i skärmen utan nedanför ventilationsutblåsen, jag föredrar lösningen med en mer renrakad interiör...

#3 • Uppdaterat: 2015-02-20 10:37
Simon no1

Snygg att se på men är inte mätarna placerade väldigt långt bakom ratten, känns som att ratten kommer att vara i vägen ?

#4 • Uppdaterat: 2015-02-20 10:37
Raphael

Kan ju lägga till en intressant nyhet för automat-älskare, bilen finns nu med Aisins 6-växlade automat med momentomvandlare för extra mjuk körning. Intialt, alltså i början, så är den endast tillgänglig med 1.2 THP på 110 hk, men kan hamna med fler modeller längre fram.

#5 • Uppdaterat: 2015-02-20 10:40
Reverend Benny

Är det bara jag eller är det väldigt mkt orange just nu?
Nya passaten som visas på sidan är Orange.
Seat Leon ST har ett orange kit som tillval.
Denna 208 visas även den i en orange färg.

Hur som helst är det kul att bilar inte bara visas upp i DDR-gråa nyanser :-)

Kul att se att Peugeot även börjar ha ratten mer normalt som andra tillverkare istället för lastbilsläget som jag upplevt innan när jag provkört.
Rakt uppställt mitt framför är vad jag personligen föredrar.

Saknar dock info om Carplay och Android Auto, känns som det är något som köparna i det segmentet lär vara intresserade av.

#6 • Uppdaterat: 2015-02-20 10:41
Raphael

Simon, Peugeots i-Cockpit lösning innebär att man ser instrumenten ovanför ratten, det är därför som de är placerade längre bort och närmare vindrutan. Det innebär en ratt som är mindre än konkurrenternas och dessutom placerad längre ner. Man sitter som i en go-cart eller F1-bil och kör. Det ger en härlig styrkänsla och är väldigt trevligt. Fördelen ergonomiskt är även att ögats vandring mellan instrumenten och vägbanan minskas eftersom de nu finns i samma synfält, man slipper släppa blicken från vägen och titta ner mellan instrumenten. Jag föredrar helt klart denna lösning framför andra, särskilt när det handlar om visare. Om bilen har en stor numerisk visning mellan ratten så kan det fungera, som exempelvis i C4 Cactus för då gör den stora storleken på visningen att siffrorna syns i ögats perifera fält utan att de behöver fokuseras på. Mitt synfel gör att jag inte kan köra bilar med traditionell instrumentering, jag kan inte köra med linser då eftersom linserna är gjorda för längre avstånd. Så den lösning som Peugeot har är helt perfekt för mig.

#7 • Uppdaterat: 2015-02-20 10:47
Raphael

Pastor Benny, nej ratten är inte mer normalt som i andra bilar. Den är dels mycket mindre än konkurrenternas rattar, och dels är den placerad längre ner. Det framgår dock inte helt tydligt av bilden. Nu är ju ratten justerbar i höjd förutom även i längd, men har man den i hög position så ser man inte instrumenten, så man ska ha den längre ner det är själva idén. Det är bara om man är liten och behöver justera upp stolen som man också kan behöva justera upp ratten, men normalt har man ratten i lägre position än hos konkurrenterna - för en F1 eller go-kart körställning. Du är nog en av de få i detta forum som tycker att ratten är normal, många (som inte ens har provat bilen) klagar ju på att Peugeot har gått sin egen väg. Nu är ju detta en vanesak, och är man konservativ och traditionell så har man svårt att tänka om. Men när man kör med ratten längre ner och den är liten och ja det tar bara några mil och sen känns det så himla självklart och att alla borde göra så...

Ratten är för övrigt justerbar i alla Peugeot, så jag förstår inte din kommentar om att den varit fel - det är ju bara att lossa på spaken och justera om den.

#8 • Uppdaterat: 2015-02-20 10:59
Reverend Benny

Rattens storlek spelar mindre roll efter att servostyrning blev standard på 80 talet, det jag menar är att Peugeot har släppt lastbilspositionen med att ratten var vinklad mer uppåt på tidigare 207 (lite som i en lastbil eller buss).
När jag provkört de mindre peggorna tidigare så har det ofta fallit på att jag upplevt som man sitter på bilen istället för i bilen.
Att sitta i bilen och ha ratten framför sig tilltalar mig mkt mer, och det är därför jag ofta gått på andra märken. Jag vet att vissa uppskattar lastbilsläget och att sitta högre upp. Men tror att detta greppet är i rätt riktning och matchar den lite sportiga framtoning som 208;an har.
När det gäller höjd och längdjustering så är väl det något som varit standard de senaste 10 åren på en modern bil.

#9 • Uppdaterat: 2015-02-20 11:05
Raphael

I sammanhanget kan jag också nämna det att även Peugeot 2008 uppdateras, alltså crossovern som bygger på 208:an. 2008:an får lite nytt stuk på fronten, den får ett förändrat motorutbud där de nya Blue HDI och 1.2 PureTech THP tas fullt i bruk, och den får också den nya Aisin automatlådan, samt samma autobroms som i 208:an. Både uppdaterade 2008 och 208 levereras från sommaren. Den uppdaterade 2008:an visas troligen på motorshow i Geneve nu i vår... i mars...

#a • Uppdaterat: 2015-02-20 11:08
Raphael

Präst Benny, högt ärad vare ditt namn i höjden.. Att kalla det för "lastbilsläge" är väl att ta i... Ratten har varit justerbar i höjd även på de tidigare modellerna. Halleluja! Ingen annan än rena racervagnar har ratten lika lågt och liten som i Peugeot 208 eller andra modeller med i-Cockpit, så det är verkligen inte som i andra bilar. Amen och frid vare i ditt sinne.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.