Bild
Nästa artikel

Peugeot 2008 blir första lufthybriden

Nyheter

Om några år kommer bilarna som går på luft och tankar sig själva. Peugeot 2008 blir först med den nya lufthybridtekniken.

Nu bekräftar Peugeot att det nya hybridsystemet, som kallas Hybrid Air, lanseras 2016 och att den första modellen som får ta del av tekniken blir småsuven 2008.

Systemet består av en trecylindrig bensinmotor och en hydraulmotor som drivs av komprimerad luft. När föraren bromsar tar tekniken tillvara på bromsenergin för att höja trycket i lufttuber som monteras under bilen. Luften kan sedan användas för att driva bilen och därmed förbättra verkningsgraden med upp till 45 procent.

Vid låga farter klarar hydraulmotorn att ensam driva bilen, uppger Peugeot.

Enligt den franska tillverkaren, som utvecklar systemet tillsammans med koncernkollegan Citroën, har den nya tekniken förutsättningar att sänka bränsleförbrukningen till under 3,0 l/100 km i en bil som Peugeot 2008.

Vad som gör tekniken extra intressant är Peugeots uppskattningar om vad priset kommer att bli. Eftersom systemet inte använder dyra batterier, till skillnad från dagens hybridbilar, kommer en lufthybrid kosta ungefär lika mycket som en dieselbil.

Så småningom ska tekniken spridas till fler Peugeot- och Citroën-modeller.

Diskutera: Blir lufthybridtekniken vanlig i framtiden?

Kommentarer

#1
2014-02-18 17:30

Jag tycker Citroën skulle varit först och inte denna fula Peugeot ;-)

#2
2014-02-18 17:48

Hur skall staten komma åt att beskatta luften? Man får ta sig en kraftig funderare, kanske införa kilometerskatteräknare igen.

#3
2014-02-18 18:20

Staten skickar väl luftfakturor?

#4
2014-02-18 18:27

Konservativa Peugeot skulle fått denna avancerade teknik efter Citroën, och inte vice versa, Peugeot är för dumma folk :-)

#6
2014-02-18 19:01

Krister_L@ Jag står fast vid min åsikt Renault och Peugeot är för vanligt folk, som inte har mycket bakom pannan, jag tycker inte om Peugeot och Renault jag har rätt att yttra mig om vad jag tycker det är ett fritt land ;-) De är allt för vanliga i den svenska bilparken också.

#7
2014-02-18 19:02

Luft måste vara helt rätt! Ser man till själva bilen så är ju tuber mer långlivade och billigare än batterier. Tittar man sedan på laddstationerna och jämför dem för el med laddstationer för luft så inser man att det finns stora fördelar. En station med kompressor och lite tuber kan ju tuffa och gå dygnet runt utan tillgång till 64 ampere, och när man ska tanka så pyser luften (kraften) över betydligt mycket fortare än el-ström för att ladda batterier. Tankstationer för lufttryck kan ju finnas nästan vart som helst, och i den bästa av världar drivs dessa lokalt av sol, vind, våg eller vattenkraft.

#8
Krister_L
2014-02-18 19:03

Och själv kör du Renault ser jag.

// Krister

#9
Krister_L
2014-02-18 19:11

Håller med Dick här .... luft känns som ett steg i rätt riktning, det gäller ju att lagra energin på något sätt och luft känns faktiskt väldigt naturligt ..... lite eko-hybrid-tänkande

// Krister

#11
2014-02-18 19:25

Intressant teknik! Vet någon hur bra verkningsgrad man kan få på detta och hur hårt luften måste komprimeras för att ge bra uteffekt vid acceleration och låta förbränningsmotorn vila i bland?
Man har ju dock redan i dag fått ner moderna elhybrider till samma prisnivåer som motsvarande dieselmotorer så priset är inte längre direkt något större problem heller för elhybriderna som Peugeot vill hävda.

#10
2014-02-18 19:25

True believer, hur ska man tolka det, att vanligt folk inte är så smarta som du, eller bara vanligt folk som kör Peugeot och renault som inte håller måttet?
Glömde du Citroën eller vi som kör såna är ett snäpp upp?
Vad är i så fall måttstocken för en intelligent bilägare?
För mycket franska bilar? det styr väl marknaden, eftersom dessa märken funnits sen bilens barndom och folk fortfarande köper , kan dom inte vara så jävla dåliga.
Till skillnad från det ena svenska märket, som lyckades hålla sig på banan i 60 år, med hjälp av kapital som höll en förlustverksamhet igång i åratal.
Är ingen rasist vad gäller bilmärken, har provat de flesta vanliga märken, finns ups and downs av alla ,men franska ger mycket för pengarna.

Och uppenbart är dom innovativa också, men det visste jju vi som har nåt innanför pannbenet redan!

#12
2014-02-18 19:33

Vem har sagt något om laddstationer? Jag ser ingenstans att det är en laddhybrid. Tryckluften kommer från inbromsningar, ingenting annat. En förbättrad verkningsgrad på 45 procent är naturligtvis helt nonsens. Möjligen i en berg och dalbana.

#13
2014-02-18 19:34

duccedriver - true believer körde ju så sent som häromveckan en Renault Clio som privatbil om inte minnet sviker helt så jag vet inte riktigt vart han vill komma med sin beskrivning - kanske nån form av självrannsakan...:)

#14
2014-02-18 19:50

Det stämmer att 2008 blir den första Peugeot som kommer att få systemet med lufthybrid, men vad artikeln glömmer att nämna det är att Citroën redan har bekräftat att nya C4 Cactus får lufthybrid som årsmodell 2016. Så både C4 Cactus och 2008 kommer som lufthybrid år 2016. Av rubriken till artikeln kan man få för sig att Peugeot kommer före Citroën, men så blir det inte - utan dessa modeller får lufthybriden samtidigt. Däremot är 2008 den första Peugeot med systemet. Observera nu att det är årsmodell 2016 som avses. Bilarna kommer att börja tillverkas sommaren 2015.

#16
2014-02-18 19:52

Den största vinsten med systemet är att det är lätt, man slipper tunga batterier. Detta gör att förbränningsmotorn blir mer effektiv då den slipper dra runt en massa vikt. Just de tunga batterierna är en nackdel i dagens hybridlösningar då förbränningsmotorn har ett tungt lass att dra runt med när batterierna är tömda på kraft.

#15
2014-02-18 19:55

duccedriver@ "Glömde du Citroën eller vi som kör såna är ett snäpp upp"?
Nej då, absolut inte det är det jag menar att vi är ett snäpp bättre speciellt med hydraulik i fjädringen, annars kan de sluta göra bilar, en citroën är aldrig riktig utan, som saabnisse påpekat många ggr men som Raphael inte fattat riktigt än utan kopplar tillbaka till 2cv världens sämsta bil, han förstår inte det som gör citroën är just gasfjädringen det är ett signum! ;-)

#17
2014-02-18 19:56

True believer, det är många Citroën som inte har gasfjädring och Citroën tillverkade bilar utan gasfjädring under lång period - de första Citroën-bilarna saknade gasfjädring. Jag tycker att det är bara trams detta med att en Citroën inte skulle vara en Citroën utan gasfjädring. Då menar man alltså att innan Citroën började med gasfjädring så gjorde Citroën inga riktiga Citroën, men vad gjorde Citroën för bilar då - Renault kanske? Trams säger jag. Citroën står för nytänkande, och gasfjädring är inget nytänkande längre utan tillhör en förgången tid. Det är gammal retroteknik och världen är mogen för nytt. Nu utvecklar Citroën nya fjädringssystem som är fokuserade på att vara enkla, lätta och ta mindre kraft från motorn än dagens gasfjädring. Den traditionella gasfjädringen från efterkrigstiden har sett sin storhetstid och det är dags för ny teknik istället för att hålla fast vid omodern teknik bara av ren princip för att det "ska" vara så. Även Citroën behöver gå framåt och utvecklas, vilket är precis vad de ägnar sig åt.

#18
2014-02-18 20:01

Helt rätt Gunnar, ingen har sagt något om laddstationer, men eftersom det kom "el-plug in hybrider" efter ett tag så varför inte för luft. Jag ville liksom tänja lite på tanken här, och det är just tryckluft som drivmedel som är högintressant ur perspektiven produktion, lagring och distribution. ...jämfört med bensin och el då. I själva bilen sedan så blir batterikostnaden, Hanzzon, över tid naturligtvis högre än för en trycktub.

#19
Krister_L
2014-02-18 20:13

true believer körde faktiskt Renault Clio (och Renault) så sent som för en dryg timme sedan. Sedan bytte han snabbt till Citroen av någon underlig anledning.

// Krister

#20
2014-02-18 20:16

Renault gör bra bilar, jag har haft två stycken och skulle absolut kunna tänka mig en Renault igen. Sköna bilar, trevliga, rymliga.

#21
2014-02-18 20:21

Jodu Krister, finns några enstaka användare på sajten , som det är onödigt att slösa energi på.

#22
Krister_L
2014-02-18 20:22

Jag har för mig att jag läste någonstans att den här lufthybridlösningen redan fanns i en Citroen C3 .... eller har jag bara drömt det?

// Krister

#23
2014-02-18 20:23

...och för övrigt är jag hemskt trött på gediget subjektiva och irrelevanta kommentarer av typen "min pappa är starkare än din". Att det ska vara så våldsamt svårt för vissa att hålla sig till ämnet!

#24
Krister_L
2014-02-18 20:29

Jag hittade den igen ..... men det var i en "konceptbil". Tyckte väl det lät lite bekant.

http://feber.se/bil/art/265693/den_hr_cittran_gr_p_luft/

// Krister

#25
2014-02-18 20:31

Den sista äkta Cittran var XM som Rålle G skrivit, sedan dess har citroën aldrig hittat tillbaka hem, och den hade gasfjädring LHM baserad fortfarande up to date när det gäller komfort och väghållning ;-) efterträdarna var inte riktigt som citroën ska vara, utan var alldeles för slätstrukna och tråkiga ;-)

#26
2014-02-18 20:34

True believer =UNO så det är bara att ignorera.

MVH AL

#27
2014-02-18 20:38

Krister_L@ C3 är en bil för kvinnor, riktiga entusiaster kör med gashydraulisk fjädring och inte C3 Picasso eller vanlig C3 som inte har ngn gasfjädring och är tråkiga bilar alldeles för lik hemska Peugeot och Renault eller Alfa för den delen ;-)

#28
Krister_L
2014-02-18 20:40

Sorry, Uno var nog lite före min tid, ingen jag känner. Men jag kan ignorera honom ändå, inga problem.

// Krister.

#29
2014-02-18 20:47

Krister_L, hybridlösningen finns i ett flertal prototyper varav C3 är en av dem.
True believer, jag är man och jag kör en C3 Picasso. Riktiga och moderna män kör Picasso. Men vill man leva kvar på 90-talet och drömma om XM, så för all del. Jag är glad över att Citroën tänker framåt istället för att som vissa förare ha fastnat för 20 år sedan.

#30
2014-02-18 22:41

Korkat att kalla den för "lufthybrid"eftersom det inte är det.
Systemet, som kommer från Bosch, består av en ackumulatortank där nitrogen komprimeras till 300 B, i övrigt stämmer det mesta.
Allt höjer vikten med ca 100 kg.

#31
2014-02-18 23:01

saabnisse@ Exakt, nitrogen/kvävgas som komprimeras precis som i gasklockorna på en gammal hydraul cittra, och denna teknik ska föreställa framtiden som Raphael påstår och stål fjädring är framtiden? hört talas om Bose aktiv fjädring? då det är mer framtid isf om den fungerar ;-)

#32
2014-02-18 23:39

Det skall bli intressant att se hur mycket förbrukningen ändras i verkliga livet.

Tidigare har de sagt att systemet skall kunna lagra energi i storleksordningen 150kJ (motsvarar vid 100% verkningsgrad en hastighetsförändring av 57km/h för en Peugeot 2008 som väger 1210 kg). De har då också sagt att den kan ge ca 40 hk. I mina ögon tycker jag det verkar vara ett KERS.

Skall bli intressant hur det står sig i förhållande till KERS med svänghjul eller elektriska KERS. Lyfthybridtekniken verkar vara en tekniskt sett ganska enkel lösning, dvs den borde kunna göras robust och driftsäker.

I stadstrafik kan det ge stora skillnader. Om KERS sköter det mesta av accelerationen med energi från förra inbromsningen och från lite ytterligare laddning vid konstantfartskörning så blir det ju nästan som att köra hela pendlingen till jobb i konstant fart med gröna vågen rakt genom stan, vilket borde göra under för förbrukningssiffrorna i stadskörning.

#33
2014-02-18 23:40

Tankar sig själv? Va bra, då behöver man aldrig besöka någon mack mer.

#34
2014-02-19 00:22

Förhöjer sannolikt körkänslan. Särskilt accelerationen från låga varv bör bli avsevärt bättre vid oförändrad förbrukning. Kan mycket väl bli populär av detta skäl. Pigg som en BMW i3.

#35
2014-02-19 01:22

MickeAn @ 150 kJ låter väldigt lite. Det skulle betyda att lagringskapacitet är 0,04 kWh eller att 40 hk kan utnyttjas under 5 sekunder eller 1 kW under 150 sekunder.

Om gasbehållaren mellan bakhjulen rymmer 30 liter och gastrycket utnyttjas från 300 till 150 bar borde energilagringen vara 4 ggr så stor, eller? Även det är lite.

#36
2014-02-19 02:15

Eller 3 ggr så stor vid Adiabatisk kompression som det här torde bli fråga om.

#39
2014-02-19 09:06

snabb95,
Jag återger bara vad som sagts till andra tidningar vid intervjuer av deras ansvarige chef.
se exempelvis http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130307/citroens-nya-hybrid-utan-batteri

Snabbsökning på internet ger också att motsvarande KERS för formel 1 har 80hk och 400kJ och kan användas i sex sekunder per varv. Nu kanske någon av begränsningarna slår till innan all energi använts (jag har inte räknat på om alla tre siffrorna 2 och 2 ger den tredje siffran).

Att bensinmotorn slipper ta en ansenlig del av accelerationen från varenda stopp eller hastighetssänkning tror jag ändock kan ge en signifikant skillnad i stadstrafik.

Skulle vara intressant att veta totalverkningsgraden, dvs hur mycket av den kinetiska energin vid inbromsning som sedan kan användas till nästa acceleration.

#40
2014-02-19 09:22

Vänta nu! En tub med nitrogen, som ska laddas vid inbromsning och sedan kunna driva bilen. Var 17 kommer nitrogenet från? Om den ska använda luft så är ca 80% N. Men att skilja ut det och ladda tuben med??!!
En annan sak, de tryckluftdrivna maskiner jag använd för ett fruktansvärt oväsen och känns inte som särskilt effektiva i verkningsgrad.

#41
2014-02-19 09:31

Micke An, från och med 2014, kommer ERS att ersätta KERS.
Förutom att generera energi vid inbromsning kan ERS-enheter också generera ström med hjälp av spillvärme från motorns turboladdare.
Till skillnad från de tidigare KERS - som gav förarna extra 80bhp för drygt sex sekunder per varv ger ERS runt 160bhp för cirka 33 sekunder per varv.

Och så tycker jag att det är lämpligt att sluta använda benämningen "lufthybrid", det har redan orsakat missuppfattningar från de som trott att det rört sig om en luftdriven laddhybrid.
Den rätta benämningen bör vara "hybrid med hydraulmotor och gasackumulator " eller kortare "gashybrid".
Och som jag skrev tidigare är det ett Bosch-system som utvecklats åt Peugeot.

#42
2014-02-19 10:43

True believer, jag skrev på detta forum för ett par veckor sedan att affären handlar om 14 procent till Dongfeng, 14 procent till franska staten och 14 procent till familjen Peugeot, men det som man väntade på var ett godkännande av kinesiska staten. Att de nu har gått ut med ett pressmeddelande tyder på att den kinesiska staten har godkänt affären - eller iaf gett så mycket godkännande och försäkringar att den går igenom och bara är en formell och administrativ hantering.

#43
2014-02-19 10:46

True believer, vi vet inte än hur Citroëns nya fjädringssystem kommer att se ut och fungera, men gasfjädringen i sin nuvarande form är inte idealisk - en stöttesten är pumpen till systemet som drar kraft från motorn och ökar bränsleförbrukningen, visst det är inte så himla mycket utan motsvarar ungefär kompressorn i luftkonditioneringen, men A/C kan man stänga av om man vill köra extra snålt, fjädringen går inte att stänga av för extra snålkörning. Det behövs ett snålare, lättare och mer energieffektivt system. Vi får se hur det ser ut när det lanseras i framtiden och det talas då om DS-serien för detta.

#44
2014-02-19 10:56

@1storstark, det finns ingen tryckluftmotor här som kan väsnas, det är en tyst hydraulmotor.
Att framställa nitrogen är inte särskilt svårt och en anledning att använda den är att gasen är inert, den reagerar alltså inte med tätningar och metall i cylindern som luft skulle ha gjort.

#45
2014-02-19 11:18

Det verkar som det finns några som är intresserade av en funktionsbeskrivning på det här hybridsystemet:
http://wardsauto.com/suppliers/bosch-touts-hydraulic-hybrid-concept

Lägg märke till att det står i artikeln att det inte är framtaget exklusivt för PSA utan andra tillverkare kan också ha möjlighet att använda det.

#46
2014-02-19 11:44

En vild tanke slog mig: ett trycksatt medium vid olika tryck och därav följande temperaturförändringar. Det låter mycket likt en värmepump. Tag energi ur uteluften för att driva bilen!??

#47
2014-02-19 11:44

PSA-gruppen blir först ut med det, de är de som har jobbat hårdast med det.

#48
2014-02-19 13:54

bgl @ Tyvärr inträffar det motsatta = värmeförluster. När gasen komprimeras blir den varm. Ackumulator och gastank är kalla och kyler därför gasen så att trycket sjunker tills att det är dags att utnyttja tryckenergin. Att isolera tankarna skulle förbättra verkningsgraden en hel del.

#49
2014-02-19 14:53

Förr drevs Citroens fjädring av motorn.
Numer drivs den av bilens batteri.
Det har ingen inverkan på bränsleförbrukningen.

#50
2014-02-19 16:07

@saabnisse,
du får nog utveckal ditt påstående om att
"...kan ERS-enheter också generera ström med hjälp av spillvärme från motorns turboladdare."
Ta inte illa upp men vet du NÅT om turboteknologin överhuvudtaget?

#51
2014-02-19 16:09

Jo naturligtvis Irvor, batteriet måste ju laddas.
Men naturligtvis är det en försumbar kostnad för energiåtgången jämfört med den ökning av komforten man erhåller.
Ungefär som när snåljåpar kör manuell växellåda för att automaten tar för mycket bränsle.
Varför cyklar de inte? Det är billigt!

#52
2014-02-19 16:12

@Bortom, helt enligt F1-reglementet:
http://www.formula1.com/inside_f1/rules_and_regulations/sporting_regulations/12877/
Hur de löser det har jag ingen aning om.

#53
2014-02-19 16:31

Tack för länken saabnisse. Nu förstår jag lite mera. Det är alltså hydraulik som arbetar mot ett gastryck. Nitrogenet hade i princip kunna ersättas av en kolv och en fjäder. "Hydraulikhybrid" hade kanske varit ett riktigare uttryck än "lufthybrid".

#54
2014-02-19 17:29

Nja, det är nog inte riktigt bra, hydrauldelen fungerar ju bara som energitransportör.
Men visst skulle det kunna vara en fjäderackumulator, men det vore nog krångligare och dyrare.
Förresten fanns ju självgående vagnar redan på 1600-talet med en ackumulator som bestod av en uppskruvad fjäder!
Men det var ju ingen hybrid, ( om den inte kompletterades med en häst :-). ).

#55
2014-02-19 18:31

Ursäkta, jag skrev 1600-talet, helt fel, Leonardo gjorde den ju redan på 1400-talet!

#56
2014-02-20 18:30

Bortom, ERS systemet återvinner energi från motorns avgasturbo som förses med en generator som man ser på bilderna. Generatorns rotor snurrar med hela tiden och när man vill minska bilens hastighet tar man ut ström från generatorn som bromsar turborotorn som i sin tur bromsar bensinmotorns andning,sedan lagras elenergin i batteri eller kondensatorer för att sedan används vid accelerationer .Energy Recovery System.
http://www.auto123.com/en/news/f1-technique-magneti-marelli-unviels-new-hardware-for-new-2014-rules?artid=147452
Generatorn fungerar även som motor för att öka hastigheten på turbon förutom att den mekaniskt ökar bensinmotorns varvtal.
http://www.formula1-dictionary.net/engine_power_unit_and_ers.html

#57
2014-02-20 21:07

Tack PREVIA, som oftast har du förklaringen!

#58
2014-02-21 09:05

PREVIA, det ska bli intressant att se vilken standardbil som blir först med MGU-H.
Att det kommer kan man vara säker på.

#59
2014-02-22 13:51

Gunnar Lindberg gör en korrekt korrigering.
Det är givetvis inte alls tänkt att man ska fylla tanken samtidigt som man luftar däcken.
De där 45 procenten föregås av ett "upp till" - och då vet man direkt att det är en våldsam överdrift.

Tack för neutrala fakta, Raphael!
Fast jag håller nog med om att C5:s fjädring fortfarande är speciell i positiv bemärkelse. Tänk när den första ID kom! Den ansågs vara tjugo år före sin tid. Efter tjugo år var den fortfarande tjugo år före sin tid.
Hur som helst är det kul att de nu tittar på en efterföljare till sitt så länge unika fjädringssystem.

Hm, snabb95 verkar påläst. Där fattade jag inte så mycket och orkar inte just nu googla.

Förekom en del missuppfattningar som snabbt reddes ut av andra. Inte minst PREVIA:s korta förklaring var pedagogisk.
Det är så här trådarna funkar som bäst!

#60
2014-02-25 12:41

Irvor, det stämmer att gasfjädringen styrs av en elektrisk pump men även elektriska funktioner drar bränsle på bilen - ökad strömuttag innebär att motorn behöver ladda generatorn och batteriet mer. All elektrisk utrustning drar bränsle, det är därför som all elektrisk utrustning som går att stänga av är avstängt när man kör EU:s körcykel och mäter bränsleförbrukningen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.