Nästa artikel
Peugeot 107 får ansiktslyft 2012
Nyheter

Peugeot 107 får ansiktslyft 2012

Publicerad 5 januari 2012 (uppdaterad 5 januari 2012)
Liten uppdatering till minsta modellen. Peugeot 107 får ett ansiktslyft med ny front och snålare motor.

Peugeot 107 lanserades 2006 tillsammans med syskonbilarna Citroën C1 och Toyota Aygo. Sedan dess har 665 000 exemplar rullat ut i trafik.

Modellen har också hunnit med en ansiktslyftning, det var 2009. Nu har det blivit dags för en andra uppdatering.

Bilen får en omarbetad front med ett mindre gap i grillen, ny huv med emblem utan ram, försiktigt omformade strålkastare och tidstypiska lysdioder som varselljus. Lila kulören ”Plum” är också en nyhet, liksom ett nytt ljudsystem (tillval).
 
Peugeot 107 erbjuds i Sverige med en motor, bensinaren på 1,0 liter som utvecklar 68 hästkrafter, med manuell eller automatisk växellåda. Drivlinan har vässats och koldioxidutsläppen kapats från 103 till 99 g/km med manuell låda (4,3 l/100 km).

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Peugeot 107?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-05 12:24
Simon no1

Snygg lack, annars tycker jag den blivit lite för rund..... Men den gamla fronten med bjälke i munnen var ju hemsk.....

#2 • Uppdaterat: 2012-01-05 14:23
Reverend Benny

Hoppas dom bytt ut dom platta stolarna mot några där det är lite bättre sidostöd. Sen skadar det väl inte med lite bättre rostskydd på trillingarna (polarens ljuddämpare var sönderrostad efter 3 år).

#3 • Uppdaterat: 2012-01-05 15:36
Peugo

Synd att det där är en 100% Toyota och inte en riktig Peugeot...

#4 • Uppdaterat: 2012-01-05 16:52
Tobo

Peugo:
Menar du att det är synd att den är driftsäkrare än alla andra samtida Peugeotkonstruktioner (t.ex 207, 307, 407)? :)

Nu har ju även Peugeot kopierat Toyotas Kaizen och kallar det L'Andon och helt plötsligt är ju bilarna mycket bättre (t.ex 308, 3008).

Anmärkningsvärt är att 107/C1/Aygo ansiktslyfts nu, modellen har ju funnits sedan 2005 och borde vara mogen för generationsskifte, speciellt när tre nya "trillingbilar" skärper konkurrensen i klassen, nämligen VW Up, Skoda Citigo och Seat Mii.

#5 • Uppdaterat: 2012-01-05 21:43
Morton

Oerhört ful front (igen)!

#6 • Uppdaterat: 2012-01-05 23:21
Sverkers röda

Lacken är läcker men desigen ska ner i botten av mig. Ner bland tandblekning, abonnemang på kalsonger och sms-lån.

#7 • Uppdaterat: 2012-01-06 08:52
Peugo

Den där bilen blev också återkallad under Toyota skandalen. Om man tror att bara Toyota kan göra bilar, och hela tiden utvecklar, så undrar jag nog stort? All ära åt Toyota i tiderna men utvecklingen går framåt. Toyota tog risken med "samma delar i alla bilklasser & modeller" och fick sej en ordentlig törn, får se om VW lyckas med samma sak utan att göra bort sej? Peugeot 207 har varit mycket driftsäkrare en 107, skulle våga påstå att den är en är en av småbilarna som ger mest bil & kvalitet för pengarna. 206 har dock haft sina problem, samt också 407 (fast bilbesiktningen har också tabbat med den här modellens framvagn som får ha glapp i höjdled -> syns stort i statistiken fastän det inte är ett fel). En sak som berättar lite hur "tokiga" våra hönshjärnor är att i varje statistik(!) har Toyota Aygo ansetts mycket driftsäkrare en Peugeots och Citroens modeller fast de görs i helt samma fabriker (100% fakta). Största problemet hos PSA är deras rykte som håller i sej fast de skulle göra bilar som håller i 100 år, det här tänkandet går i arv (hönshjärnor?) och det syns tyvärr i varje "statistik" och dyl., fast man är siffertroende. Själv är jag nu sugen på en Guiletta men det hör inte hit! :D

#8 • Uppdaterat: 2012-01-06 10:50
liselotte (ej verifierad)

Sverker: sms-lån är bra för de felsta som tar dem. Min vän slapp hamna hos kronofogden då hon tog ett sms-lån när hon var i knipa. dessutom har vissa numera skaplig ränta och möjlighet att skjuta fram betalningstiden.

Att en del som är shoppingberoende tar sms-lån är väl inte sms-lånens fel. det finns många som tar huslån utan att klara av det. ner i tunnan med det med?

Jag vet, jobbar nämligen som barnskötare och träffar många föräldrar med hus.

#9 • Uppdaterat: 2012-01-06 10:51
Tobo

Peugeot 107, Citroën C1 och Toyota Aygo är precis lika bra (eller dåliga) bilar alla tre.
Att Aygo har nöjdare kunder beror nog bara på Toyotas kundbemötande och verkstäder, som anses bättre än PSA's.

#a • Uppdaterat: 2012-01-06 11:08
liselotte (ej verifierad)

Listigt med lister! Det gör att den dessutom ser mogen och påkostad ut.

Snygg färg men saknar den toyotarundkantmaffiga designen vi hittar på Aygo och andra toyotor.

Jag ville ha en Aygo men min man satte stopp efter att ha lästa detta (och kom inte med några påhittade, dumma bortförklaringar på detta nu Simon): http://www.vibilagare.se/nyheter/osannolik-dodsolycka-blir-rattsfall-29628

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.