Bild
Nästa artikel

Personer med ADHD kör inte mer riskfyllt

Nyheter

Enligt en ny studie löper förare med funktionsnedsättningen ADHD inte större risk att krocka än andra.

Forskare på VTI,  Statens väg- och transportforskningsinstitut, har med hjälp av simulatorer undersökt skillnaden på körsätt mellan personer som har ADHD och personer som inte har det. 
– Vi ville testa om förare med ADHD-diagnos kör annorlunda än förare utan någon diagnos. För att genomföra säkra och repeterbara tester har vi använt oss av en av VTI:s körsimulatorer, säger Birgitta Thorslund, forskare på VTI.


Bland annat studerade forskarna  hastighet, uppmärksamhet och reaktionstider, dessutom fick deltagarna ge sin uppfattning om sitt eget körsätt i en enkät. 
Resultaten i denna studie visade inga specifika effekter hos förare med ADHD, varken när det gällde hastighet, kollisioner eller avåkning. Grupperna skattar sig lika högt på körförmåga och hur mycket de gillar att köra bil.

– Det kan vara så att ADHD medför ökad risk, men våra resultat tyder starkt på att om en sådan skillnad finns, så är den förmodligen liten – betydligt mindre än somliga tidigare uppskattningar visat, säger Björn Lidestam, forskare på VTI.

Diskutera: Vad tycker du om resultaten i studien?
 
Fakta: ADHD

ADHD står för Attention Deficit Hyperactivity Disorder och yttrar sig i svårigheter med uppmärksamhet, impulskontroll och överaktivitet. Cirka fem procent av alla barn har ADHD och problemen finns ofta kvar i vuxen ålder.

Källa: Riksförbundet Attention
 

Kommentarer

#1
2018-06-27 18:08

Har träffat en del ADHD personer och ett par är kvar som vänner och idag är det ju öppet att erkänna...dem flesta av dem är företagare och gemensamt är att de var helt kass i grundskolan.
Dem äger inte problem med att förstå mindre än vad vi gör däremot så har de perioder där de är väldigt svåra mot sina medmänniskor för inte säga godtyckliga och där av så blir de lyckade företagare, en enorm energi x egocentricitet.

Det är en märklig sjukdom detta, när det gäller handhavande så är de i regel bättre än en frisk människa och inte brusar dem upp för småsaker i sitt görande heller, så att bil kör dem bra men jag vill inte låna en ADHD persons bil och att den är med i bilen...nej det är inte farligt...bara det att dem gnatar ihjäl en med sina förmaningar.

#2
2018-06-27 22:08

Kanske för att alla övriga också kör bra riskfyllt, så jämförelsen blir därför fördelaktig?
Och vad är en risk?
Det är inte självklart om man lyssnar på alla åsikter som finns.

För övrig är det väl i viss mån mänsklig kontakt man har vissa problem med och bilar och trafikmiljö uppfattas ju främst som föremål, inte riktigt samma sak.

#3
2018-06-27 22:28

@Tvärnit, inget illa ment, men det är inte lätt att följa vad du skriver här.

#4
2018-06-28 14:43

ADHD är faktiskt en grupp av olika funktioner. Jag känner i vart fall två personer med ADHD, varav ingen kör dåligt. Men den där Nisse, som jag ibland tar upp som avskräckande exempel, har för all del ingen diagnos.
Nu gjordes undersökningen i en simulator, vilket inte helt kan jämföras med verklig trafik i en kanske rörig miljö och med passagerare i bilen.

#5
2018-06-28 14:59

Tvärnit, det där var faktiskt inte lätt läst.

Du får reagera hur du vill, men du och en del andra bör läsa nedanstående och låta det gå in.

Interpunktion är viktigt! Det gäller i synnerhet punkt efter varje mening, men även kommatecken strukturerar och underlättar.

Ellipsis (kan även kallas ellips) är tecknet bestående av tre punkter. Med ett tangentbord till datorn kan det skrivas genom att hålla nere Alt och samtidigt skriva 0133, då blir det …
Hur som helst så används det för att visa att en citerad text är utlyft och inte komplett eller att man låter läsaren själv tänka sig en fortsättning på en text. Det ska alltid föregås av ett mellanslag om det inte är så att ett ord avbrutits. Jag ger några exempel:

"… enligt paragraferna 11 och 12 …"

Han stod länge nere vid kajen, såg ut över det glittrande havet och lät minnena strömma …

"Jag tycker faktiskt att du ska ta och kontr…" Telefonen ringde plötsligt och avbröt honom.

Det kan även beskriva en tvekan i en tankegång:
"Ska jag ta och ringa henne … nej, det får vänta … eller … nej …"

#6
2018-06-28 15:10

Många har svårt att skilja på "de" och "dem". Det är absolut inte så att "dem" är någon finare form av "dom". Faktum är att chansen att det blir rätt, är betydligt större om man bara skriver "de". Det är betydligt bättre att skriva "dom" än att skriva fel.
Jag ska inte ge mig in i grammatiska termer, utan endast ge några exempel:

De gav bollen till dem borta vid trappan.
De röda klossarna var större än de blå.
Vad ville de?
Han gav dem till dem.

Det finns dock en situation där det kan vara det ena eller det andra. Bägge går att försvara grammatiskt. Exempel:

"Han gav böckerna till dem som satt där borta."
Till vilka gav han böckerna? Jo, till dem, de som satt där borta. Det är den version jag föredrar.

"Han gav böckerna till de som satt där borta."
Man ser "de som satt där borta" som en enhet, för att ta det enkelt.
Bägge är alltså numera godkända.

#7
2018-06-28 15:48

@Roy J. Det är enbart dumheter som du håller på med...
Då kör jag pang på rödbetan att du har inget för att försöka dig på att mästra mig.
Jag tar inte illa vid mig personligen utan det handlar om hur VIB:s regler tolkas?
Det är något stort fel med dig så är det och jag personligen skriver hellre lite fel eller som jag tycker...

#8
2018-06-28 18:02

Att påpeka att man bör skriva så att andra än man själv förstår hela sammanhanget kan knappast anses vara "dumheter".
Skriver man här så vill man nog i grunden framföra sina åsikter och då är det bra att tänka över hur man formulerar sig så att budskapet också går fram.

#9
2018-06-28 19:55

@Pi. Det är märkligt Pi eller inte alls...att du är selektiv och helst pekar enbart på mig.
Vore trevligt om du någon gång mötte mig ärligt i själva ämnet men så är har aldrig varit fallet och du begriper mycket väl vad jag skriver, nej det är bråk som du vill få till så är det.

#10
2018-06-28 20:01

Och så läser jag här i mellan raderna av Pi att "skriver man här"...och att det ska jag inte nej... men det gör jag så länge som jag har lust till det och precis på det sätt som jag själv tycker.
Skyll icke på mig om att vi har hamnat utanför ämnet!

#11
2018-06-28 20:17

Tvärnit - skriver man så att folk inte säkert förstår vad man menar så slutar man att läsa den skribentens inlägg. Tråkigt i egenskap av skribent för då lägger man ner tid i onödan.
Jag bry mig inte i om du skriver här eller inte men numera läser jag inte dina inlägg speciellt ofta för dom ger mig helt enkelt inte speciellt mycket. Och ditt resonemang är många gånger svårt att förstå.

#12
2018-06-28 21:35

@Pi. Jag skiter fullständigt i din sorgliga existens och vad du tycker om mig här på VIB bara så att du håller dig till ämnet och ger fan i att haka på och mana fram troll vars nickar du dessutom ältar om i tid och otid, är du en barnunge eller?
Mitt tips till dig är at du skaffar dig ett liv istället för att leka VIP här på VIB.
Du är en patetisk anstiftare och ivrig påhejare av bråk och att det kommer tillbaka till dig en vacker dag tro mig.

#13
2018-06-28 22:19

Tvärnit #1
Du gör en klockren analys där. Många vd´s jag mött har en släng av det, och det sätter lite fart onekligen på verksamheten.
Det gäller bara att analysera personen och förstå vad det är för en så gott det går.

#14
2018-06-29 10:18

Tvärnit - avslutar debatten med dig i denna tråd men du bör nog läsa vad du skrev i inlägg #12 en gång till för du är farligt nära gränsen för kraftigt kränkande inlägg.

#15
2018-06-29 13:56

Tack för ditt förnuft, Pi!
Jag minns en deltagare i datorutbildning jag ledde som sa något i stil med:
"Det vore ju oförskämt om ni skulle låta mig sitta här och göra fel utan att tala om det."
DET är rätt attityd!

#16
2018-06-29 14:14

Tvärnit, jag kan bara beklaga att du är så oerhört lättkränkt.
Du borde kanske tänka på hur du själv uttrycker dig, särskilt i #12. DET är kränkande!

Jag brukar försöka att vara överseende mot allehanda skrivfel, åtminstone om innehållet går att förstå, om än med viss möda.
Eftersom du använder trippelpunkter (ellipsis) på ett felaktigt och förvirrande sätt, tog jag upp det.
Eftersom det är många som sällan eller aldrig använder ellipsis, tog jag mig friheten att ge lite information och även tipsa om Alt+0133.
De flesta människor brukar, precis som jag själv, uppskatta förklaringar och tips.

Det har blivit allt vanligare, i vart fall mer synligt, att människor inte kan skilja på "de" och "dem". Alltså gav jag även där några råd.

Eftersom vi av naturliga skäl endast kan uttrycka oss i skrift här i trådarna, måste vi faktiskt hålla oss till normala språkregler.
De flesta av oss vill nog inte bara skriva av sig, utan vill även bli förstådda.
Du är allt som oftast svårförstådd, så ta till dig råden och läs gärna igenom det du skrivit innan du skickar iväg det.

#17
2018-06-29 15:43

@Pi. Jag står alltid och hela vägen bakom det som jag skriver #12 och det är nu dags för dig Pi att en gång för alla begripa denna sak att jag är den bättre och att du kan inte rubba på mig så vänligen för din egen skull lägg ned din energi på bättre saker än att söka att nedgöra mig till att framstå som ett varningens exempel eller en "fjäder i hatten" om man så vill.

Det är väldigt enkelt att bara gå vidare om man inte förstår ett inlägg, mitt inlägg #1 är seriöst och inte på något sätt provokativt / pekande mot någon och ändå så har vi hamnat i ett trist läge helt utanför ämnet med ett mästrande och en uthängning av mig dvs påhopp.
Tänk noga på detta mina herrar hur detta kom sig? Utifall att ni ämnar att gå vidare med saken så tänk efter, jag för min del har redan tänkt färdigt.

#18
2018-06-29 21:45

Tvärnit, det får bli en sista kommentar.

Det är inget fel på innehållet i det du skriver i #1, men det är svårläst.
I #7 slår du ifrån dig istället för att ta till dig. Fortfarande är det onödigt svårläst, eftersom du inte sätter punkt efter meningarna. Den sista meningen är direkt kränkande.
I #9 beskyller du Pi för något som inte framgår. Det är en bra regel att behandla varje tråd för sig och inte älta gamla, äkta eller inbillade, oförrätter.
#10 fortsätter på samma kränkta och anklagande sätt utan att man förstår vad det gäller.
#12 är direkt oförskämd! Jag hittar absolut ingenting i tråden som ger dig anledning att skriva så nedsättande mot Pi! Tvärtom har Pis kommentarer varit sakliga.
#17 är väl tänkt att ge någon form av förklaring, helt i onödan.Att fastslå att du är den bättre, än Pi får man förmoda, är lite magstarkt. Ingen har påstått att #1 är provokativt och i övrigt verkar du mest se dig som ett offer. Det är bra att du övergivit användande av ellipsis, men det vore ännu bättre om du använde vanliga punkter efter meningar.

Helt kort:
Det finns ingen anledning för dig att känna dig kränkt. Ryck upp dig! Det finns ingen som vill dig ont – i var fall inte i den här tråden.
I egenskap av moderator ger jag dig en varning.

#19
2018-06-29 21:57

När jag ändå är inne på språkets hantering, kan jag passa på att ge ytterligare några tips:

Det händer att man vill använda tankstreck, men här och inte ens i stora Facebook går det att formatera texten – något som går på många andra webbplatser.
Tankstrecket som jag använde nyss, får man fram genom att använda Alt+0150, det blir alltså –. Visst kan man skriva - det funkar ju trots allt. (I Word fixas det till automatiskt om man skriver mellanslag före ett bindestreck.)
Ska man vara riktigt noga så skiljer man på bindestreck, talstreck och tankstreck, liksom på hur dubbelfnuttar " ska skrivas, beroende på användning, men det är onödig överkurs.
Skriver man med sin smartphone, finns oftast alla tre längder att välja på. Man tar fram den numeriska teckenuppsättningen och håller fingret en stund bindestreck och får då upp alternativen. Det här brukar funka om man inte har något synnerligen mossigt.

Nu lovar jag att inte ägna mig mer åt skrivtekniska frågor – somliga tycker ju att det är så plågsamt.

#20
2018-06-29 23:33

Roy J. Jaja jovisst nu har du o ni haft erat roliga.
Sjukt är ordet.

[Som moderator ber jag dig att tänka över dina ordval!
Roy J]

#21
2018-07-04 23:56

Snälla Roy, skippa dina språklektioner. Det här är inte ett av den numera utskällda Akademiens sammanträden! Lägg undan pekpinnarna i frågan och bara acceptera att vi deltar i diskussioner på en helt vanlig hemsida med helt vanliga människor som skriver. Själv har jag undervisat i både svenska och engelska på högskolenivå, men jag skulle aldrig komma på idén att mästra andra här vad gäller själva språket. Jag såg nyss att det har skapats en ny tråd i forumet om just detta ditt sätt att kritisera. Släpp det bara. Ok?

#22
2018-07-05 13:16

notariuspublicus, om du läst ordentligt, så har jag hållit igen i det längsta, men när texter blir smått obegripliga så agerar jag.
Vad finns det för övrigt för anledning att gnälla över information beträffande den metod vi alla här använder? Jag har kommit med språktips högst en gång per år.

#23
2018-07-05 14:37

Det är en himmelsvid skillnad mellan att tycka att en text är "obegriplig" och att ha ett uppdämt behov av att hålla en "master class" i hur man använder tankstreck, bindestreck etc. Skillnaden mellan hur man använder tankstreck och bindestreck utgör sannerligen ingen grund för om en text blir obegriplig eller inte. Ditt inlägg uppfattas därför som onödigt och irriterande.

Jag kan mästra dig lite. Du konstaterar själv att ett stycke i ditt inlägg #19 är en onödig överkurs. Varför skriver du det då?

Vidare skriver du: "Skriver man med sin smartphone, finns oftast alla tre längder att välja på." Nej, om olika alternativ står till buds använder man "mellan", alltså "finns oftast alla tre längder att välja mellan" (möjligen går det med "bland"). Däremot använder man "på" i exemplet "Jag letade efter hundmat på Netto men de hade inte så mycket att välja på".

Roy, sådant här hör inte hemma i trådarna, så låt bli att väcka irritation.

#24
2018-07-08 13:33

Jag borde egentligen veta bättre än att ge råd om hur man kan skriva begripligare. Det verkar för somliga vara känsligare än att anklaga någon för att vara massmördare eller, ännu värre, en dålig älskare.
Ljudåtergivning, fotografering, högtalarkonstruktioner, matlagning – det finns många områden där jag skulle kunna ge tips, men som definitivt inte hör hemma i detta forum. Hur vi använder vårt språk är dock högst relevant. Det är det faktiskt i alla forum, eftersom det ju är med det vi kommunicerar.

Jag förutsätter att vi alla vill bli förstådda. Vi alla gör nedslagsmissar och andra fel, men det mesta påverkar inte förståelsen nämnvärt. Men rätt vad det är dyker det upp inlägg och kommentarer som är svårlästa. I det här fallet förbryllade bland annat långa rader med punkter mitt i meningarna, liksom dålig interpunktion över huvud taget. Alltså tog jag upp det.
Jag passade även på att ge råd om några andra mycket vanliga fel – som att det är bättre att använda "dom" istället för "de" eller "dem" om man är osäker.
Jag vet från till exempel Facebook att många saknat möjligheten att använda tankstreck när de sitter vid datorn. En del har tackat för tipset, som de uppenbarligen funnit vara användbart.

Här hade det kunnat vara bra, men i stället reagerade Tvärnit med att dra på sig offerkoftan. Man kunde ju tro att någon som skriver på ett så angripande sätt som han själv ofta gör, skulle kunna tåla något som inte är mer än välmenta råd.
Du har noterat en felformulering som jag gjort mig skyldig till. Du har helt rätt och det är inget jag går i taket för. Jag skrev just två meningar i rad som började med "Du". Det vore ett grovt fel enligt gamla skrivregler (och kan för all del vara förbannat tjatigt om det upprepas).

Jag reagerade alltså på något som var svårläst, men med enkla medel kunde bli bättre.

GF skriver ibland korta kommentarer. De är ofta väldigt svårtydda. Där har vi en person som verkligen kämpar tappert med språket. I det fallet är mina små språktips till just ingen nytta alls. Jag skulle gärna bistå GF, men det kräver en personlig kontakt.
Du, notariuspublicus, kan kanske vara behjälplig. Det är ju ledsamt när någon blir exkluderad på grund av språksvårigheter.

Men det här blev verkligen en långkörare, helt oavsiktligt.
Tillbaka till bilar och därtill hörande ämnen.

#25
2018-07-09 00:18

Helt enkelt: Vi är många som skriver i trådarna och alla har kanske inte språkets gåva – varken i tal eller skrift. En del som skriver här bryr sig kanske inte ens om huruvida allt blir helt korrekt eller inte. Det är enklast och lugnast att bara acceptera detta. Att i onödan klanka ner på någons skriftspråk kan många gånger uppfattas som rena förolämpningen. Bra att ha i åtanke.
För egen del försöker jag av ren yrkesskada att skriva så korrekt som möjligt, men jag plockar sannerligen inte fram till exempel Svenska Akademiens Språklära av Tor G. Hultman bara för att försäkra mig om att det inte råkar leta sig in några misstag i ett inlägg som jag skriver på ViBilägare. Det är skönt att slappa lite :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.