Bild
Nästa artikel

Outlander laddar om

Nyheter

Mitsubishi förnyar sin plugin-hybrid. Här är svenska priserna på suven.

Under huven på 2019 års Outlander sitter en nyutvecklad Atkinsonmotor. Den har utökat cylindervolymen till 2,4 liter och det resulterar i högre vridmoment vid låga varvtal, minskad ljudnivå, mindre vibrationer, snabbare acceleration och lägre förbrukning. Elmotorn på bakhjulen har ökat antalet hästkrafter till 95. Förbränningsmotorn levererar 135 hästkrafter. Bilen kan köras på enbart eldrift i upp till 135 kilometer i timmen. 

Fyrhjulsdriften Super All Wheel Control (S-AWC) har förstärkts och det finns två nya körlägen ”sport” och ”snow”. Dessutom har antispinnsystemet fått sig en översyn för att ge bättre grepp i branta uppförsbackar. Vridstyvheten har bättrats på genom att vissa karossdelar strukturlimmats ihop. 

Utseendemässigt har Outlander fått ny design på grill och strålkastare. De skålade framsätena är även de nya. Mitsubishi har stuvat om bland knappar och reglage i förarmiljön och gett USB-portarna en bättre placering. Det har gjorts ansträngningar för att göra kupén tystare, bland annat har ljuddämparen modifierats.

Sverigelansering sker i slutet av september. Priserna startar på 399.900 kronor för Fleet Edition. Sedan följer Komfort för 429.900 kronor, Business som kostar 469.900 kronor, Business X 473.900 kronor och toppvalet S-edition för 489.900 kronor.  

Vi Bilägare har redan provkört uppdaterade Mitsubishi Outlander, vilket du kan läsa om i nummer 10/2018. Prenumeranter har tillgång till provkörningen digitalt via denna länk (du behöver prenumerationsnummer och postnummer). På söndag publiceras provkörningen här på webben. 

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi Outlander?

Kommentarer

#1
2018-08-29 08:02

Det helt avgörande om jag ska se bilen som meningsfull är:
Hur genereras kupevärme ?
Via bensinmotorn, eller med separat värmepump?

#2
2018-08-29 08:24

@Lasse J
Förklara gärna hur du tänker? Varför det har så stor betydelse för dig och generellt? (Frågan är ärligt ställd, ingen retorisk eller ironisk fråga, utan för att jag funderar på att titta på bilen och du just gav mig en tankeställare). Mvh.

#3
2018-08-29 08:32

Ironin ligger väl i att bygga en otroligt ineffektiv kaross, tung som den blir och sedan stoppa in ett batteri och tro att det blir miljövänligt och effektivt. Jag skulle vilja påstå att det blir dubbelt fel på alla sätt.

#4
2018-08-29 09:42

johafor,
Jag ska inte göra mig till talesperson för Lasse J, men VW-ägare brukar mena att deras bilar är överlägsna alla andra laddhybrider eftersom de har en extra konstruktion för att ge värme rent elektriskt så att man inte måste starta motorn för att få värme i bilen på vintern. Visst finns det fördelar med en värmepump som drivs av batteriet, men andra märken har prioriterat andra saker som större batteri.

#5
2018-08-29 12:48

Jahafor det ligger något i Lasse j resonemang.
Dom tidigaste modellerna var inte bra i det hänseendet och många klagar högt på förbrukningen på vinter och långresor med familjen.

Och sedan vargens komentar om onödig dyr fusk4wd trend suv för ingenting med trångt bagage jämfört med kombi ligger det också något i.

#6
2018-08-29 13:43

Har detta också blivit en premiumbil? ingångspris på 400.000:-

#7
2018-08-29 17:20

Kan hålla med vargen om att Outlander tycks vara en högst medioker produkt, förvånande att den säljer såpass bra.

Bortsett från att den är bullrig, plastig och att räckvidden är i kortaste laget så är det uppenbarligen en riktigt dålig vinterbil.
En kollega bytte just tillbaks från Outlander PHEV till vanlig fyrhjulsdriven diesel av annat märke efter vinterns upplevelser: Att fastna i snödrivor som tidigare fyrhjulsdrivna bilar med lätthet korsat och att sedan bli lossdragen av en tvåhjulsdriven bil (!).

- Vad är poängen liksom med en bil som bara är stor och klumpig utan att klara mer än en vanlig billig framhjulsdriven kombi? Och till det priset?

#8
2018-08-29 15:36

Anders O. Suv Elhybrid bedövar miljö samvetet lite för den som har råd.

På dom tidigare årgångarna har man nog åkt betydligt billigare med en ny 250-300 tusenkronors diesel suv och dessutom lastat 40% mer i bagaget.

#9
2018-08-29 18:52

Outlander funkar nog nog bra i stan, för någon som kan ladda den där..köra där innan batteriet tar slut. Men där slutar kanske också den praktiska nyttan med bilen?. Behöver man en stor klumpig bil, hade jag nog hellre valt en vanlig SUV med dieselmotor, och fyrhjulsdrift. Miljömässigt, är denna biltyp med batteri katastrof (nästan snudd på miljöbrott). Att bygga något klumpigt, sätta på ett batteri som kräver ännu mer av miljön för att tillverkas...det blir bara så fel.

#10
2018-08-29 19:09

Man får tänka på att detta framförallt är en förmånsbil. De som tar ut en sådan åker billigt, kostar väl runt 1000-1400kr/mån(exkl bränsle).
En vanlig Svensson öppnar nog inte sin privata plånbok och cashar upp över 400-tusen för denna bil.

#11
2018-08-29 21:02

johafor
Vad är det för vits med en laddhybrid som mer eller mindre blir fastlåst i "fossilläge" så snart temperaturen kräver "värme i hytten"?

#12
2018-08-29 22:32

Lasse J,
Det är stor skillnad på att köra renodlad fossilbil och laddhybrid som kör motorn då och då. Vill man köra på el kan man ju köpa en elbil. Ska motorn enbart vara räckviddsförlängare finns det ingen anledning att ha den kopplad till drivaxlarna.

#13
2018-08-30 07:18

Just därför är laddhybriden en meningslös ide!

#14
2018-08-30 08:27

Lustigt, jag har kört 5600 mil med laddhybrid sen i april förra året med en förbrukning på 0,29 liter/mil. Den har tagit mig mellan Danmark och norra Sverige och många resor runt i landet. Det känns inte alls meningslöst. Resorna hade inte gått att göra med en elbil för samma kostnad och en dieselbil hade dragit mer i snitt över tid.

#15
2018-08-30 08:57

L.Mäkinen
Du har uppenbarligen ett från genomsnittet avvikande körmönster. Betydligt förmånligare ur förbrukningssynpunkt än genomsnittsbilistens. Tror att du kommit nära dessa siffror även med en vanlig hybrid.
Vardagskörningen består för dom flesta i kortpendling och "skuttkörningar".
Där är elbilen helt överlägsen, men även en laddhybrid som man kan låsa i el-läge, kan göra samma nytta.
Detta föresätter dock, om du inte har några självplågarambitioner, att bilen är försedd med ett värmesystem som opererar oberoende av fossilmotorn.
Om inte, kommer fordonet att drivas fossilt till största delen av dessa kortkörningar.
Dessutom finns det risk, om elmotorn går in bitvis under dessa kortkörningar, att uppvärmningstiden för fossilmotorn ökar, med risk för ännu större utsläpp.

#16
2018-08-30 09:42

Jag har 50 km enkel resa till jobbet med 30 km motorväg. Det är inte optimalt för en laddlös hybrid och hur den skulle kunna komma ner i mina siffror får du gärna förklara.

#17
2018-08-30 09:53

Som jag påpekade ovan.
Du har inte ett genomsnittligt representativt körmönster och är följaktligen ingen bra "råkopia" för den genomsnittliga vardagsbilisten.
Ett fordons positiva och negativa egenskaper i trafikarbetet måste bedömas i förhållande till majoritetens förväntade nyttjandemönster.

#18
2018-08-30 11:11

Den sista meningen är väl ändå ett feltänk? Såvitt jag vet finns det en mångfald av bilar och det gör att varje bil inte behöver anpassas till den grå massan utan de olika modellerna kan passa olika individer. Vad majoriteten gör med sina fordon är komplett irrelevant när jag köper en bil. Det är mina behov kombinerat med min smak som avgör vad jag sitter i.

#19
2018-08-30 12:38

Ett för min familj stort problem med Mitsubishi i synnerhet (och Japaner i allmänhet) är skjutmånen samt passagerarstolen fram. Tittade på Outlander hybrid när den kom, och satt hyfsat i förarstolen med okej skjutmån. När jag sedan återkom med min handikappade hustru konstaterade vi snabbt att det inte satt samma stol på passagerarsidan, och att skjutmånen var direkt usel. På en fråga om det gick att få bättre stolar på vänster sida var det ett direkt nej. Och det gällde flera japanska märken: man sätter in en vettig förarstol men det går inte ens att beställa samma stol till passagerarsidan.
Ridå.

#20
2018-08-30 16:52

L.Mäkinen
Majoritetens nyttjandemönster är kartlagt, typ av resande-körsträckor-trafikförhållanden.
Frågan, sett ur utsläppssynpunkt, är hur dessa olika fordon/tekniklösningar fungerar under föreliggande förhållanden.
Största föroreningsproblemen har vi i tätorterna, så kan vi ta oss fram där med nollutsläpp är det en klar fördel.
Av tillgänglig teknik är det för närvarande eldrift som gäller.
Elbil eller laddhybrid som kan låsas på eldrift. Detta förutsätter dock att du har en klimatanläggning som fungerar utan fossilinsatser.

#21
2018-08-30 19:15

Jag har precis samma erfarenhet som L.Mäkinen, det fungerar alldeles utmärkt med laddhybrid. Jag har 35 km till jobbet t/r och då räcker laddningen även till att köra till affären, barnens träningar etc. Kör 90% av körningarna på el. Egentligen bara riktigt långa körningar som huvudsakligen går på bensin, t ex till fjällen. Körningar på runt 100 km brukar ge snittförbrukning på ca 0.35 l/mil. En av de allra största fördelarna är ju att man slipper en bullrig skitig dieselmaskin varje gång man startar bilen, eldrift är så otroligt bekvämt. Man slipper också förgifta sig själv och sina anhöriga med de allra giftigaste dieselavgaserna - vid kallstart på den egna uppfarten. Jag skulle aldrig i livet byta den här mot en diesel. Fyrhjulsdriften funkar alldeles utmärkt och jag har aldrig fastnat, varken i djupsnö el backar, tuggar sig fram utan besvär.

#22
2018-08-30 19:35

Lasse J,
En kollega åker Täby - Spånga - Täby med sin Outlander på el dagligen. För hans behov passar den. Är det bättre för miljön att han köper en elbil och en dieselbil för kundbesök?
Vad har genomsnitt med specifika fall att göra?

#23
2018-08-31 09:21

Det är inte dom specifika exemplen som skapar utsläppsproblemen, utan majoritetens bilnyttjande.
Har inte din laddhybrid ett separat system för klimatanläggningen, så förvandlas din"rena elbil" till en fossilförbrukare vid varje tillfälle du drar på värmen.
Låt oss som exempel ersätta tiotusen fossilbilar i köerna runt huvudkommunen med laddhybrider som förlitar sig på fossilmotorn för uppvärmning.
Kommer dessa tiotusen, vintertid att låsa bilen i el-läge och förlita sig på stolvärme och eventuell rattvärme för att stå ut, eller kommer dom att låta fossilvärmen göra deras resa mer uthärdlig?
Laddhybrid är under dessa förhållanden inte på något sett förmånligare än en hybrid. Bara ett par hundratusen dyrare.
Ex: Nya Prius, pris från 285000kr, har en Atkinsonmotor med en termisk verkningsgrad på 40%, dvs lika bra, eller bättre än dom flesta dieslar. Man har dessutom vidtagit diverse kloka åtgärder för att snabbt få upp motortemperaturen, samt i övrigt effektiviserat drivlinan. Deklarerad förbrukning runt 0,34 l/m, men har vid provkörning landat på under 0,3 l.
Dessutom är utseendet numer uthärdligt.
I min värld: El eller hybrid!

#24
2018-08-31 10:12

Synd bara att drivlinan är toppmodern, när bilen i övrigt andas 1998, i allt vad passform, funktion, uppträdande.

En Toyota Avensis generation 1 har bättre passform på paneler och dylikt, framförallt invändigt.

#25
2018-08-31 14:14

@Isoderlund - förstår inte vad du pratar om faktiskt. Det är inget fel på passformen på Outlandern, varken in el utvändigt. Inte heller uppträdandet, tvärtom pga låg tyngdpunkt tack vare batteriet ligger den riktigt fint på vägen och går att pressa i kurvor på ett sätt som få SUVar klarar, och jag har kört några stycken. Dessutom är den tämligen tyst. Har anhörig som har en helt ny Avensis - där kan man verkligen tala om smäckig hårdplast som andas 80-tal. I den jämförelsen är Outlandern faktiskt mycket mer påkostad och tilltalande i inredningen, vilket vederbörande också tycker.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.