Nästa artikel
Orderböckerna öppnar för nya Toyota RAV4
Nyheter

Orderböckerna öppnar för nya Toyota RAV4

Publicerad 6 december 2018 (uppdaterad 7 december 2018)
De svenska priserna på suven är bestämda. Här kommer den bara att säljas som elhybrid.

I de bilar som säljs i Sverige kombineras en 2,5-liters bensinmotor med antingen en eller två elmotorer. Med en elmotor på framaxeln är bilen framhjulsdriven och har 218 hästkrafter. I den fyrhjulsdrivna versionen sitter ytterligare en elmotor på bakaxeln och total effekt blir då 222 hästkrafter. Enligt Toyota ska det här speciella systemet för fyrhjulsdrift vara betydligt lättare och effektivare jämfört med konventionell AWD. Fyrhjulsdrivningen har förmågan att koppla bort drivningen på bakaxeln för att förbättra bränsleekonomin. Omvänt kan systemet också skicka mer kraft till bakhjulen om bilen navigerar genom svår terräng. Växellådan är automatisk e-CVT. 

Nya generationen RAV4 är lite kortare och lägre än tidigare, men utrymmena har utnyttjats på ett bättre sätt, vilket ger 79 liter extra i det nu 580 liter stora bagageutrymmet. Markfrigången är 1,5 centimeter högre än tidigare. 

För spekulanter finns som tidigare nämnt alltså framhjuls- eller fyrhjulsdrift och fyra utrustningsversioner att välja mellan: Life, Active, Style och Executive. I grundversionen Life ingår bland annat bi-LED-strålkastare, backkamera och nyckellöst startsystem. En våning upp, på Active-nivån, tillkommer bland annat parkeringssensorer bak, regnsensor och underkörningsskydd fram och bak. Ett steg ytterligare till Style innebär bi-LED-projektorstrålkastare, elektrisk baklucka och exteriöra karossdetaljer lackade i pianosvart. På Executive-nivån får du bland annat dödavinkelnvarnare, 18-tumsfälgar, skinnklädsel och mörktonade rutor. Panoramaglastak och dragkrok är tillval. Framhjulsdrivna RAV4 får dra 800 kilo och RAV4 AWD-i får dra 1.650 kilo. 

Priserna startar på 295.900 kronor för framhjulsdrivna RAV4 på Life-nivån och dyraste versionen är fyrhjulsdrivna Executive som går loss på 365.900 kronor. Framhjulsdrivna RAV4 börjar tillverkas nu och fyrhjulsdrivna versionen har byggstart i februari. 

Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-12-06 10:05
Tjalle

Märkligt, från lingon och mjölk - formgivning, fram till för några år sedan, har Toyota valt, mer eller mindre spektakulär formgivning - för att inte tala om fronten på Lexus, som är så ful att skatorna gråter.

#2 • Uppdaterat: 2018-12-06 10:51
L. Mäkinen

Den här är ju inte alls lika ful som en C-HR. Någon laddhybrid vågar de sig väl inte på.

#3 • Uppdaterat: 2018-12-06 12:29
Mr.Wheeler

Fronten ser ut som en sur japan.

#4 • Uppdaterat: 2018-12-06 13:14
Roger Skagerström1

C-HR tycker jag är riktigt snygg i verkligheten. Den här var rätt frän med. Lite små fälgar kanske.

#5 • Uppdaterat: 2018-12-06 13:17
HT19

1hjuls driven?

#6 • Uppdaterat: 2018-12-06 13:26
EnannanRobban

Med en sladd till så hade bilen varit vettig, nu är jag mer kluven. Förstår fortfarande inte varför man inte tar fram en bra laddhybrid från Toyota. Okej att Prius, Auris och Yaris är "Elhybrider" men en RAV-4 är väl förhoppningsvis tänkt att lämna staden då och då...
Ser okej ut, bortsett från hjulhusen som ser lite knepiga ut, med sina lite för korta svarta skärmbreddare...

#7 • Uppdaterat: 2018-12-06 13:47
kallandes

Nya Corolla 5d priserna är också klara. från 184.900 med 1,2t motorn, till 322.500 för "stora" 2,0 hybriden med högsta utrustningsnivån Executive.

Prispåslaget från 1,8 122hk hybrid, till 2,0 180hk hybrid är 32.600 kr. i executive utförande. Men endast 20.000kr vid näst högsta utrustningsnivån. Så det ingår säkert något mer än motorn i executive. Säkert något meningslöst som större, och stötigare däck. Och något annat bling bling.

#8 • Uppdaterat: 2018-12-06 13:47
Styggavargen

Hmm, redan som ny är denna modell omodern. Antagligen hög förbrukning och höga utsläpp. Varför envisas man med att marknadsföra bilarna som något man skall kunna köra utanför vägen när det i princip aldrig sker!?

#9 • Uppdaterat: 2018-12-06 14:01
kallandes

EnannanRobban

Min prius är snålare på landsväg, än i staden. Men skillnaden mot snåldieslar, kanske är störst i stadstrafik. Att ligga under 0,3l/m är inte svårt på 70 väg. Sitter man i köerna genom Stockholm, från syd till norr en måndagmorgon, får man vara glad om man kommer under 0,4 l/m

#a • Uppdaterat: 2018-12-06 15:09
mso 1000

Den ser väl okey ut mot missfostret Chr som är så opraktisk som en mörk grotta och att inte ens skatorna vill bo där.
Men dock en suv.
Väntar på corollan som verkar vara vettig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.