Bild
Nästa artikel

Orderböckerna öppnar för nya Toyota RAV4

Nyheter

De svenska priserna på suven är bestämda. Här kommer den bara att säljas som elhybrid.

I de bilar som säljs i Sverige kombineras en 2,5-liters bensinmotor med antingen en eller två elmotorer. Med en elmotor på framaxeln är bilen framhjulsdriven och har 218 hästkrafter. I den fyrhjulsdrivna versionen sitter ytterligare en elmotor på bakaxeln och total effekt blir då 222 hästkrafter. Enligt Toyota ska det här speciella systemet för fyrhjulsdrift vara betydligt lättare och effektivare jämfört med konventionell AWD. Fyrhjulsdrivningen har förmågan att koppla bort drivningen på bakaxeln för att förbättra bränsleekonomin. Omvänt kan systemet också skicka mer kraft till bakhjulen om bilen navigerar genom svår terräng. Växellådan är automatisk e-CVT. 

Nya generationen RAV4 är lite kortare och lägre än tidigare, men utrymmena har utnyttjats på ett bättre sätt, vilket ger 79 liter extra i det nu 580 liter stora bagageutrymmet. Markfrigången är 1,5 centimeter högre än tidigare. 

För spekulanter finns som tidigare nämnt alltså framhjuls- eller fyrhjulsdrift och fyra utrustningsversioner att välja mellan: Life, Active, Style och Executive. I grundversionen Life ingår bland annat bi-LED-strålkastare, backkamera och nyckellöst startsystem. En våning upp, på Active-nivån, tillkommer bland annat parkeringssensorer bak, regnsensor och underkörningsskydd fram och bak. Ett steg ytterligare till Style innebär bi-LED-projektorstrålkastare, elektrisk baklucka och exteriöra karossdetaljer lackade i pianosvart. På Executive-nivån får du bland annat dödavinkelnvarnare, 18-tumsfälgar, skinnklädsel och mörktonade rutor. Panoramaglastak och dragkrok är tillval. Framhjulsdrivna RAV4 får dra 800 kilo och RAV4 AWD-i får dra 1.650 kilo. 


Priserna startar på 295.900 kronor för framhjulsdrivna RAV4 på Life-nivån och dyraste versionen är fyrhjulsdrivna Executive som går loss på 365.900 kronor. Framhjulsdrivna RAV4 börjar tillverkas nu och fyrhjulsdrivna versionen har byggstart i februari. 

Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4?

Priser Toyota RAV4
Nivå 2WD AWD-i
Life 295.900 kr 315.900 kr
Active 302.900 kr 322.900 kr
Style 345.900 kr 365.900 kr
Executive 345.900 kr 365.900 kr

 

Kommentarer

#1
2018-12-06 10:05

Märkligt, från lingon och mjölk - formgivning, fram till för några år sedan, har Toyota valt, mer eller mindre spektakulär formgivning - för att inte tala om fronten på Lexus, som är så ful att skatorna gråter.

#2
2018-12-06 10:51

Den här är ju inte alls lika ful som en C-HR. Någon laddhybrid vågar de sig väl inte på.

#3
2018-12-06 12:29

Fronten ser ut som en sur japan.

#4
2018-12-06 13:14

C-HR tycker jag är riktigt snygg i verkligheten. Den här var rätt frän med. Lite små fälgar kanske.

#5
2018-12-06 13:17

1hjuls driven?

#6
2018-12-06 13:26

Med en sladd till så hade bilen varit vettig, nu är jag mer kluven. Förstår fortfarande inte varför man inte tar fram en bra laddhybrid från Toyota. Okej att Prius, Auris och Yaris är "Elhybrider" men en RAV-4 är väl förhoppningsvis tänkt att lämna staden då och då...
Ser okej ut, bortsett från hjulhusen som ser lite knepiga ut, med sina lite för korta svarta skärmbreddare...

#7
2018-12-06 13:47

Nya Corolla 5d priserna är också klara. från 184.900 med 1,2t motorn, till 322.500 för "stora" 2,0 hybriden med högsta utrustningsnivån Executive.

Prispåslaget från 1,8 122hk hybrid, till 2,0 180hk hybrid är 32.600 kr. i executive utförande. Men endast 20.000kr vid näst högsta utrustningsnivån. Så det ingår säkert något mer än motorn i executive. Säkert något meningslöst som större, och stötigare däck. Och något annat bling bling.

#8
2018-12-06 13:47

Hmm, redan som ny är denna modell omodern. Antagligen hög förbrukning och höga utsläpp. Varför envisas man med att marknadsföra bilarna som något man skall kunna köra utanför vägen när det i princip aldrig sker!?

#9
2018-12-06 14:01

EnannanRobban

Min prius är snålare på landsväg, än i staden. Men skillnaden mot snåldieslar, kanske är störst i stadstrafik. Att ligga under 0,3l/m är inte svårt på 70 väg. Sitter man i köerna genom Stockholm, från syd till norr en måndagmorgon, får man vara glad om man kommer under 0,4 l/m

#10
2018-12-06 14:28

Laddhybrid av nya Rav4 kommer nästa höst 2019 enligt uppgift.....

#12
2018-12-06 14:51

Jag håller med flera skribenter här i så motto att den "nya" toyotan ser ut som en illa tilltyglad / monterad plåtburk som dessutom liknar en sur japan i nyllet. De överdrivet stora och tillika grovt tillyxade julhusen borde toyota kunna gjort betydligt snyggare även om instrumentbrädan ser rätt ok ut.

#13
2018-12-06 15:09

Den ser väl okey ut mot missfostret Chr som är så opraktisk som en mörk grotta och att inte ens skatorna vill bo där.
Men dock en suv.
Väntar på corollan som verkar vara vettig.

#14
2018-12-06 16:49

Ingen ren elbil och hemsk design. Trodde den här gamla `stealth-designen´ med vinklar och vrår som är riktigt `skitsamlande´ skulle ersättas med något nytt. Men nej, jappsen verkar älska den.

#15
2018-12-06 18:55

Att teckna order på en ny Toyota är alltid enkelt, att få den levererad kan vara svårare.
Vi tecknade order på en ny Toyota 1 november för omgående leverans. Biluschlingen stod i utställningshallen och skulle bara leveransservas samt motorvärmare monteras.
I dag FEM veckor senare, ännu ingen förvarning om leverans!
Att bilförsäljning går trögt efter halvårsskiftet verkar inte ha snabbat upp leveranserna av befintliga fordon!

#16
2018-12-06 20:24

Sabud.

Kunderna verkar älska den också när den är den mest sålda modellen i sin klass i världen sedan många år tillbaka. Tex i USA säljs modellen i över 40000ex i månaden per år.....siffror som talar för sig självt. Att inte den passar någon/några i ankdammen Sverige (och även andra ställen)besvärar nog inte Toyota och andra kunder så mycket så länge som den är ledande i sin klass......;o)

#17
2018-12-06 23:18

@bgl
"I dag FEM veckor senare, ännu ingen förvarning om leverans!"
Du har inte lyft telefonen, och prövat att ringa säljaren? Kanske höra vad som händer? När säljaren pratat med verkstan, så brukar man ju kunna få ett datum för leverans ( typ samma dag, eller dagen efter). Om nu bilen stod i hallen redan. Så det är väl bara att ringa?

#18
2018-12-06 23:18

@bgl
"I dag FEM veckor senare, ännu ingen förvarning om leverans!"
Du har inte lyft telefonen, och prövat att ringa säljaren? Kanske höra vad som händer? När säljaren pratat med verkstan, så brukar man ju kunna få ett datum för leverans ( typ samma dag, eller dagen efter). Om nu bilen stod i hallen redan. Så det är väl bara att ringa?

#19
2018-12-06 23:19

@bgl
"I dag FEM veckor senare, ännu ingen förvarning om leverans!"
Du har inte lyft telefonen, och prövat att ringa säljaren? Kanske höra vad som händer? När säljaren pratat med verkstan, så brukar man ju kunna få ett datum för leverans ( typ samma dag, eller dagen efter). Om nu bilen stod i hallen redan. Så det är väl bara att ringa?

#20
2018-12-07 06:31

Jag kan trösta @Rille-L med att vi har både ringt till och besökt Toyotas fina försäljningslokal!
Dessutom står bilen fullt synlig från riksvägen utanför och dessutom mittför försäljarens krypin så den är inte glömd , varken av oss eller företaget.

#21
2018-12-07 09:23

Hjulhus och svart tak från Jeep Compass, front från Hyundai. Nej, denna var anonym - ser ut som en mix av andra mårken.

#22
2018-12-07 10:22

Snyggaste Rav4 hittills. Inte så erbarmligt tråkig som någon av VAG:s trillingarna

#23
2018-12-07 12:07

Tur den inte ser ut som en Peugeot och den kvaliten, då skulle den sälja sämre......nu är den en marknadsledare sedan många år tillbaka ute i stora världen.

#24
2018-12-07 14:04

kan mycket väl tänka mig en ny RAV med 4wd när laddhybriden kommer. Men det kommer väl att dyka upp andra alternativ också de kommande åren...bra prissatt.

#25
2018-12-07 19:02

Tja, Peugeot 3008 säljer bättre än RAV4 i Europa, 3008 är Europas fjärde mest sålda SUV. Marknadsledaren är Nissan Qashqai, sen kommer Dacia Duster och VW Tiquan. Och sen Peugeot 3008. Uppenbart har Peugeot ett utseende och egenskaper som uppskattas av många.

#26
2018-12-07 19:40

@raphael, skulle tro att priset väger tungt hos Peggy, likt hos Dacia, inget fel i det.

#27
2018-12-07 22:43

Världen är större än Europa för världen biltillverkare. Franskt skit når inte japanskt ens till knäna vad gäller kvalitet,driftsäkerhet,pålitlighet. Därför säljs de heller inte överallt. Och når inte tex Rav4as försäljningsvolymer pga att det är en sämre produkt. Så nu har jag talat klarspråk hur det är.....

#28
2018-12-08 14:50

Enbart priset, att det är lagom högt/lågt gör att qashqai och 3008 säljer bra, och duster har ett för lågt pris och därmed en lågprisstämpel som bara få bilägare uppskattar.

Men nya rav4 ser riktigt schysst ut, mycket bättre så än dagens modell, som dock ser lite bättre ut nu än när den först kom ut. Nya rav4 ser lite ut som en blandning av suzuki vitara och nån ford

#29
2018-12-08 18:02

Jämförde idag nya Rav4 hybrid mot nya CRV hybrid och priser. I jämförelse så är ju RAV4s pris mycket konkurrenskraftigt, utan att kunna jämföra bilarna förstås. Första demobilarna i slutet på Januari hos handlarna, premiär vecka 6 i Februari. Då blir det ett studiebesök...

#30
2018-12-08 19:56

Jämfört med tidigare modeller av RAV4 så är den här ett klart steg framåt designmässigt.
Tror den här blir en smärre försäljningssuccé då priset är klart konkurrenskraftigt.

#31
2018-12-09 18:24

Intressant att Toyota säger sig ha förbättrat fyrhjulsdriften. Föregående modell hade ju knappt något driv på bakhjulen ö.h.t vilket den ofta fick kritik för. Men nu har alltså Toyota lyssnat på kritiken och förbättrat funktionen.

Det var behövligt.

F.ö är denna modell viktig för bilmärket. Misslyckas man med denna kommer den planerade expansionen av marknadsandelarna i EU upp och förbi föregående nivåer nog komma av sig.

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.