Bild
Nästa artikel
Så här glad var vd Karl-Thomas Neumann förra året när han presenterade Opels GT-koncept. Nu slutar han chefstjänsten på Opel.

Opels chef slutar

Nyheter

När slutförandet av PSA:s uppköp av Opel rycker allt närmare kliver Karl-Thomas Neumann ner från posten som vd.

Tidigare i år blev det klart att PSA-gruppen med märken som Peugeot, DS och Citroën, köper upp Opel. Affären är så gott som slutförd och i och med det slutar Opels vd Karl-Thomas Neumann. Han ersätts av ekonomichefen Michael Lohscheller.
– Det var ett svårt personligt beslut att välja att inte fortsätta med Opel/Vauxhall-teamet när det övergår till PSA-gruppen. Jag är stolt över vad vi har åstadkommit och är säker på att flytten till PSA kommer att göra Opel/Vauxhall till ett starkare och ännu mer framgångsrikt företag i framtiden, säger Karl-Thomas Neumann.

Nyhetsbyrån Reuters spår att nästa karriärsdrag för Neumann blir att gå tillbaka till gamla arbetsplatsen Volkswagengruppen. Uppdraget skulle kunna vara att leda Audidivisionen, där nuvarande chefen Rupert Stadler fått en hel del kritik för sitt hanterande av dieselskandalen.

Diskutera: Hur tror du att Opels framtid i PSA kommer att bli?
 

Kommentarer

#1
2017-06-13 10:16

Karl-Thomas har getts många chanser men fortfarande är Opel en förlustaffär, av såpass hög grad att GM inte orkade längre utan valde att sälja. Opel kan vara glada över att någon ville förbarma sig över dem.

#2
2017-06-13 11:35

Det är ingalunda förbarmande utan istället cyniskt utnyttjande av omvärlden, eftersom syftet inte bara är att prostituera Opel utan också att bedra så många kunder som möjligt som inte vill köpa en Peugeot att ändå ovetande smälla till på en.

#3
2017-06-13 11:50

N-iklas, då antar jag att du tycker att det hade varit bättre för Opel, deras anställda och deras kunder att GM helt enkelt lagt ner Opel eftersom du ser PSA som ett sämre alternativ än nedläggning. GM ville bli av med Opel eftersom Opel faktiskt var en förlustaffär sedan många många år tillbaks, GM hade varken ork, tid eller pengar att fortsätta misslyckandet med Opel. Bättra att lämpa över åbäket på någon annan som Tavares som är såpass naiv och godtrogen att han tror att han kan lyckas få liv i den dödförklarade patienten Opel. Jag önskar Tavares givetvis lycka till och ibland är det rätt skönt med naiva och godtrogna människor som iaf försöker åstadkomma något.

Att Opel kommer att göra bilar baserade på de bottenplattor och drivlinor som PSA-gruppens märken gemensamt har samutvecklat, det gör inte automatiskt Opel till en Peugeot lika lite som Opel är en Chevrolet bara för att Opel delar bottenplatta med GM-produkter eller Chevrolet till Opel.

Men jag är förvånad över att du N-iklas tycker att det hade varit bättre att skrota Opel än att låta PSA köpa det. GM hade inga andra intressenter än PSA, så det var de två alternativ som fanns. Nedläggning eller låta PSA köpa Opel. Tydligen kan Opel entusiasmen vara så hög och antipaten för franska verksamheter så kraftig att nedläggning och att tusentals anställda förlora jobbet ses som bättre alternativ än att företaget drivs vidare av ett franskt bolag.

#4
2017-06-13 12:01

Opel har nog ingen lysande framtid. Känner ingen bekant som ens skulle överväga Opel vid nyköp.

#5
2017-06-13 12:07

På 60-70-80-talet såldes massor av Opel i Sverige men efter det har det minskat hela tiden för Opel och man kan ju undra varför.
Kan det vara så att när vi började på in en massa asiatiska fordon så måste något annat bilmärke få stryka på foten och här blev det Opel som klassades ut? Jag har ägt Opel förut på 80-talet men idag är jag inte alls intresserad av märket. Opel har inget som fångar min uppmärksamhet.

#6
2017-06-13 12:13

Opels problem som jag ser det, är ett splittrat modellutbud. Opel tycks sträva efter att möta många såpass att de inte möter någon. Tittar vi på småbilarna så är det ju ett rent kaos. Adam, Corsa, Karl. Tre stycken olika! För vem och varför? Det saknas en enhetlig linje. Opel ger intrycket att de inte vet vilka de är, och om Opel inte vet vilka de och ej heller vilka deras kunder är eller ens vilka kunder som de vill ha, varför ska då köparna ha en Opel? Opel behöver hitta sin identitet. Och jag tror faktiskt att PSA kan hjälpa dem med det, det kan iaf inte bli värre än det blev under GM.

#7
2017-06-13 12:15

Det var lättare när de hade typ Kadett, Rekord, Commodore, Admiral.

#8
2017-06-13 12:33

Ja, Opel har inget varumärke idag som klarar av många modeller och oklar linje... Strama åt och fokusera på en kärnmålgrupp, och bygg utifrån det - det är vad jag tror Opel behöver. Skippa Adam och Karl, det skulle jag göra om det var upp till mig att bestämma. :)

#9
2017-06-13 12:37

Tavares är ingen idiot, tvärtom är han lika slipad och slug som figurerna bakom VW.
Det här är en fantastisk affär som PSA kommer att kunna skär guld med täljkniv av.
En mängd nya Peugeot att sälja utan att man behöver investera något i alla de nya modellerna.

#10
2017-06-13 12:46

Men vad är det för mindre intelligent tal om oklar linje som man tjata om under väl 20 års tid?

Jag har aldrig begripet ett dugg av det resonemanget, vill någon vara vänlig att förklara hur i all världen man tänker här???

Jag har ju sett detta som en av de viktigast orsakerna till varför jag gillat Opel, medan jag djupt föraktar alla andra som bara haft en smal inriktning och få modeller, jag ser det som bristande intellektuell förmåga - att vara begränsad, stel, fantasilös och inskränkt utan ambitioner, liv och lekfullhet.

Andra bilmärken har framstått som döda hösäckar.
Tråkiga och totalt ointressanta, aldrig några nyheter, samma gamla skit i hundra år.

#11
2017-06-13 12:58

Men N-iklas inte alla ser samma orsaker som du till varför de skulle gilla Opel.
Vad är det som säger att just dina åsikter är de rätta?
Jag tycker som många att Opel är lite ofokuserade nu och det ger ett rörigt intryck och om det är just detta du tycker är bra så får det stå för dig.

#12
2017-06-13 12:58

N-iklas. om många uppfattar Opel som ett diffust varumärke med ett diffust modellutbud och om det har "tjatat om under väl 20 års tid" så kanske det ligger något i det som människor ser här och att det kan vara en av förklaringarna till att Opel inte lyckas på marknaden och fortfarande förlorar en massa pengar. Ja de har Corsa och de har Astra och de går bra, och nya Insignian vet vi inget om än. Men om vi tar småbilarna så är det ju en röra. Tre småbilar till snarlika kundgrupper. Adam, vad är det? Utseendemässigt ser den ut som en Audi A1. Och se på Karl, den har ju helt annan stil än Corsa och Adam. Och Corsa ser annorlunda ut än Adam och Karl. Det är som tre olika utvecklingsavdelningar... Det är klart köparna förvirras.

Problemet är att Opel försöker nå så många som möjligt vilket gör att de inte når någon till slut. Det behövs åtstramning, slimning och en tydlig profil. Ett tydligt varumärke skapas inte av att ha olika modeller med olika profileringar där man blandar högt och lågt i stilar. Kunderna märker att det saknas riktning när företaget spretar åt olika håll samtidigt.

Det finns en tanke om att "göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett nytt resultat, är vansinne". Opel behöver ändra riktning nu än den riktning de haft. Titta på PSA, de stramar åt, de slimmar modellutbudet och skapar tydlig skillnad mellan varumärken. Och du känner igen en Peugeot från den minsta till den största och igenom, du känner igen en Citroën, DS... De stramar åt för de har insett att varumärkets tydlighet skapas genom tydliga produkter.

Opel behöver identifiera vissa kärnvärden som de ska arbeta efter, inte att försöka få med så många ingredienser som möjligt i samma kaka för ingen vill ha den kakan. Det gäller att välja ut några ingredienser för att skapa sin egen smak. Och jag tror faktiskt att Tavares kan hjälpa Opel med det, på det sätt som nu sker hos övriga PSA-märken där varje märke gör sin egen kaka med sina egna ingredienser även om de använder samma kakbotten men av samma kakbotten kan man göra många olika kakor, hitta en enhetlig stil för varje varumärke. Det är inte kakbottnen som påverkar kunderna vilken kaka de köper, utan det är fluffet och ingredienserna och smaksättningen ovanpå.

#13
2017-06-13 13:33

Nu blev jag sugen på fika!=)

#14
2017-06-13 13:35

Inte långt kvar nu tills klockan är 15! :)

#15
2017-06-13 13:46

Tyvärr era förklaringar är för mig bara ord, det säger mig ingenting.
Ni har ingen motivering eller förklaring i vad ni säger, era argument är inte rimliga och går inte att få ut något förnuftigt ur.
Ni verkar inte veta varför ni tycker som ni gör och när ni ska förklara blir det...

Jag kan bara tolka det som att ni menar att människor ser bilar som en religion och den religion som inte har ett väldigt enkelt budskap har svårt att få anhängare.

Jag ser inte bilen som en religion och därför förstår jag inte sådana argument.

#16
2017-06-13 13:57

N-iklas, "Jag ser inte bilen som en religion och därför förstår jag inte sådana argument."
Det var ett besynnerligt uttalande för att komma från dig!
Du har väl varit Överstepräst för Opel sedan tidernas begynnelse?

#17
2017-06-13 14:39

N-iklas jag försökte mig på en förklaring för det jag uppfattar, och om du inte ser det som rimligt eller förnuftigt ja då är det upp till dig. Nej jag tror inte att människor ser bilar som en religion. Jag försökte prata om vikten av att ha ett tydligt varumärke, en tydlig riktning och att vårda det. Opels varumärke är splittrat genom ett fragmenterat modellutbud, kanske tydligast genom småbilsutbudet som pekar i olika riktningar samtidigt, och där modellerna saknar ett gemensamt designspråk. Opel har ingen USP, inget unikt - inte som marknaden förstår även om du N-iklas har andra uppfattningar om det så ser inte marknaden de värdena du vill lyfta fram. Inte i dagens bilar. Några modeller behöver axas (läggas ner), slimma programmet, skippa marknadssegment där man tjänar för lite pengar. Ett stort problem är Opels design, bilarna ser för snälla ut (för mesiga)... De ger inget avtryck.

#18
2017-06-13 15:37

Hacken #5: Om det nu handlade om asiatiska fordon, varför ser då försäljningen i resterade Europa helt annorlunda ut än i Sverige ?!
Man säljer ju asiater även där, så varför började Sverige att skilja ut sig så mycket försäljningsmässigt ?!
För att hitta svaret får du titta specifikt på Sverige, vad som hände här efter den tiden du nämner, och då nergången började här i Sverige.

#19
2017-06-13 15:35

Opel har på den här sidan millennieskiftet haft ett av marknadens bästa rostskydd, generellt haft bra vägegenskaper och utrymmen. Utseendet har varit helt ok, men kanske utan att sticka ut. Men det kan man väl knappas säga om det mesta inom VW-koncernen heller. De ger ett lite mer robust intryck, kanske, men knappast upphetsande. Men det gäller väl alla tyskarna. Audi har haft sin missklädsamt stora käft, men i övrigt varit ganska slätstruken. Mercedes har spejsat iväg med sidoveck på alla ledder och överarbetade fronter och först nu fått till mer smakfulla linjer.

Nu har Opel nya modeller med kvalitetslyft och med snygga linjer – och då ska de dödförklaras?
De håller en betydligt högre kvalitet än GM:s övriga sortiment. I vanlig ordning väljer GM att snåla istället för att satsa. Jag undrar hur det kommer att hålla i längden.
Vi får se hur Opel klarar sig under franskt tak.

#20
2017-06-13 16:07

VW gjorde en klassresa uppåt samtidigt som de erbjöd Skoda och Seat till lägre priser och köpte sig marknad. Opel hamnade i kläm, man kan väl undra varför Opel hamnade mer i kläm än Ford som är dess närmaste konkurrent - men Ford har bilar som sticker ut på ett annat sätt, designmässigt. Och många tycker de är körglada med fin komfort. Men Ford har också haft floppar absolut och varit riktigt illa ute.. Fiesta och Focus är storsäljarna i Europa, det övriga programmet har lyckats sisådär och B-Max var en rejäl flopp... Men Opel har haft det ännu värre. Bra priser och roligare design från koreanerna har gjort att de lyckats. Sen är det ju Opels mindre segment som säljer bäst, men Sverige är inget småbils land utan ett storbilsland så det har ju blivit en nackdel för det mindre segmentet... Och de tidigare årgångarna av Astra etc var inga höjdare ärligt talat. Kompetenta men tråkiga, slätstrukna. Att Opels kombibilar varit svulstiga utanpå och med sämre utrymmen invändigt än formerna säger har ju också varit illa... Nya Astran är bra, ett lyft jämfört med tidigare men det räcker inte.. och GM har tröttnat. Jag tror Tavares kan ge Opel den åtstramning som behövs och få ordning på modellutbudet. Sen tror jag inte att köpare bryr sig om vart bottenplattan kommer ifrån, bilar köps på utseende och egenskaper inte huruvida bottenplattan delas med andra märken eller inte.

#21
2017-06-13 16:57

Ford Mondeo Kombi har precis samma förhållande i lastutrymmet men ingen har någonsin klagat över det.

Man kan ju undra VARFÖR bilar säljs bara på sådant, det finns orsaker till allt.

#22
2017-06-13 17:33

Diskutera: Hur tror du att Opels framtid i PSA kommer att bli?

Försvinnande.......

#23
2017-06-13 17:36

Jag tänkte snarare på förra generationen av Astra kombi vs sina konkurrenter. Astran var längre utan att vara rymligare. Nya är bättre paketerad. Men många uppfattar Kia och Hyundai som fräckare. Insignian tycker jag är en märklig bil, den är så låg.. inget jag tror på..

#24
2017-06-13 18:06

Astran var krocksäkrare tack vare sin kaross och hade flera praktiska finesser konkurrenterna saknade när den var ny.

#25
2017-06-13 18:22

Annars så vill jag bara komplettera att jag absolut inte ser någon framtid i att vidare engagera sig i Opel.
Jag kommer väl att hänga med lite trumpet i tre år till, men jag planerar att ta mitt pick och pack och dra 2020, precis som Karl-Thomas Neumann, jag delar hans åsikt om att framtiden inte är något att engagera sig i.

Det var bilar och den gamla världens innehåll jag var intresserad av, inte "kommunikationslösningar" i en Tron: Legacy värld.

#26
2017-06-13 18:27

Neumann till Audi.
Tja, varför inte.

#27
2017-06-13 20:45

#23: Insignia halvkombi är jämnhög med Passat och kombin är högre än Passaten.

Alla vill inte ha en suv/cuv !

#28
2017-06-13 20:52

Sötta sig i en Passat är att sätta sig i en småbil med väldigt lång akter. Trångt och instängt med små rutor och man får krypa in i bilen.

#29
2017-06-13 21:21

Raphaels förklaringar till Opels uteblivna framgångar tror jag ligger väldigt nära sanningen liksom vad som måste göras för att överhuvudtaget ha en chans i framtiden.

#30
2017-06-13 21:25

Och lösningen på Opels alla problem finns hos en annan forummedlem! Är det inte fantastiskt?

#31
2017-06-13 21:26

Raphael, fortsätt krypa du. Vi andra sätter oss som vanligt folk...

#32
2017-06-13 21:38

Red Bull skulle ha köpt Opel för då hade företaget lyft med hjälp av vingar..

#33
2017-06-13 22:15

Neumann har dock kämpat väl det ser vi, det är GM som är problemet! GM och Peugeot ligger i samarbete så att det blir vad det blir. Har läst att GM/PSA äger planer gemensamt på att göra Opel till ett märke för utvecklingsländerna med blandande komponenter, motorer ur PSA.
Jag tror dock inte att de lurar tillräckligt många med Opel=tyskt utan att det är finito med Opel om något år.

#34
2017-06-14 00:23

Axa, eftersom jag har en Picasso så behöver jag inte krypa in i en Passat och liknande lågbilar.

#35
2017-06-14 00:28

Problemet är att Opel inte har tjänat några pengar trots att de säljer rätt många bilar i Europa, och så har det varit under många år. Så något är fel med Opels finanser och kostnader. Ur det perspektivet kan det vara bra att ingenjörerna får gå och ersättas av en som har koll på pengarna. Opels bilar kommer byggas på PSA:s plattformer med PSA:s motorer, men Opel ha kvar sin design- och utvecklingsavdelning, precis som övriga märken i PSA har sin egen design- och utvecklingsavdelning men samarbetar med plattformar och drivlinor och gör sin egen bil utifrån det, samtidigt som varje märke också har egen teknik som inte delas med andra (t ex Citroën Advanced Comfort med eget fjädringssystem och stolsteknologi som är unikt för Citroën och inte finns hos något annat PSA-märke). Tavares har redan uttalat att han vill exportera Opel utanför Europa, bl a till Nordafrika, Mellanöstern och andra länder där han vill komplettera utbudet från PSA med ett tyskt märke.

#36
2017-06-14 00:49

Det är inte finanserna det är fel på utan självinsikt, kommunikation med omvärlden (förklara vad man pysslar med - det ser ut som man inte själva inser vad man åstadkommit) och marknadsföring.
Människor tror alltid att resultatet och situationen som ett problem orsakar är problemet självt och försöker bota resultatet istället för det som orsakar det.

Man är inte förmögna att se längre och djupare än sin egen nästipp och tror att den är hela världen.

#37
2017-06-14 01:41

N-iklas. Jag kan undra om du själv ser längre än din egen nästipp.
Du har lagt ut orsakerna till att men lägger skulden på "man". Vem är "man"?

Jag påstår att "man" är GM och att de i USA har usel pejl på Europa.
GM försökte ta marknad i Europa med Chevrolet och hade det lyckats så hade Opel fått ge vika och bli till Chevrolet.
Det fanns säkert ett Opel i Opel men att GM körde över dem och idag så kan man nog säga att det är färdigt, Opel är nu enbart ett namn i mängden namn och därmed klar för den globala marknaden att produceras hur som helst och var som helst.

Nåväl, det finns bilar så att det räcker så att om Opel försvinner ur Europa så är det ingen större förlust för att Opels/Vauxhalls fordon har inte varit framstående på något sätt, en bil i mängden och där har du svaret, en bil i mängden och det är därför som folk är rätt svala angående Opel.

#38
2017-06-14 08:27

Vi som inte är enormt feta och otympliga behöver inte krypa in i en vanlig sedan, det går alldeles utmärkt att bara sätta sig ned.

#39
2017-06-14 09:25

Det är bara så t.ex. du och oerhört många andra uppfattar det och tror att det är.

"Opel är nu enbart ett namn i mängden namn och därmed klar för den globala marknaden att produceras hur som helst och var som helst. Nåväl, det finns bilar så att det räcker så att om Opel försvinner ur Europa så är det ingen större förlust för att Opels/Vauxhalls fordon har inte varit framstående på något sätt, en bil i mängden och där har du svaret, en bil i mängden och det är därför som folk är rätt svala angående Opel."

Och eftersom ni tror att det är så, så är det så, därför att så uppfattar, tycker och tror ni att det är.

Vad ni säger är att om ni tror att jorden är platt, så är den det därför att det är ju det som räknas, vad ni tror, inte alls hur vekligheten ser ut.

"Vem fan bryr sig och fakta och verklighet" är vad ni säger.

#40
2017-06-14 09:26

Om det ni uppfattar vore sant så vore det som ni säger - men det är det inte.

NI UPPFATTAR ATT DET ÄR SÅ DÄRFÖR Att Opel inte har gjort något för att visa er något annat, berätta något annat för er och inte gjort något för att få er att uppfatta och uppleva något annat.

Opel har genom sin oförmåga att förstå ert sätt att tänka och fungera agerat på ett så inkompetent sätt att vad man gjort är att berätta en lögnhistoria för er, en lögn om hur tråkig och trist och dålig och ointressant Opel är - en lögn ni med hull och hår svalt och omhuldar med stor kärlek.

Opel har begått självmord genom att inte säga rätt saker till er - saker som ni kan begripa.

Det innebär inte att ni då skulle ha köpt en Opel, inte alls - men om ni bara hade ändrat er tillräckligt för att låta bli att hela tiden berätta för världen om vilken skit Opel är så skulle det endast vara nog för att ändra situationen.

#41
2017-06-14 09:45

"Jag är inte bitter" sa visst Tony Rickardsson men det tycks passa på flera...:)

#42
2017-06-14 10:13

Vi som inte inrättat hela vårt liv efter ett bilmärke tycker att Opel är en bil i mängden. Varken bättre eller sämre.

#43
2017-06-14 10:29

Jovisst det måste man ju var en sten för att kunna missa men om ni bara missuppfattat saken så är det en dramatisk skillnad mot om ni skulle ha rätt.

Det är poängen, man kan ändra på en missuppfattning - men inte ändra på verkligheten.

#44
2017-06-14 10:37

Poängen är väl att vill man sälja en produkt så skall produkten vara tilltalande och intressefångande för att få många kunder att köpa.
Det hjälper inte att som företagare säga att "det är fel på kunderna" om de inte vill köpa produkterna som säljs.
Det är trots allt kunderna som bestämmer vad de vill köpa och inte säljarna.

#45
2017-06-14 11:12

Verkligheten är att Opel har högre kostnader än intäkter, det är det som gör att de går med kraftiga förluster sedan många år tillbaks, och sedan kan N-iklas påstå att det inte är något fel på finanserna. Det må vara en ingenjörs synsätt på finanser, att de är helt i sin ordning även fast det är uppenbart att bolaget ger ifrån sig mer pengar än vad som kommer in. Därför tror jag att det är utmärkt att det blir just en person med kunskap om ekonomi som blir chef, uppenbarligen så finns det en konflikt mellan ingenjörskapets entusiasm och att få intäkter. Detta har visats förr i historien. Citroën gjorde bilar med bländande teknik, men de har också gjort stora förluster och varit nära konkurs flera gånger ända tills Peugeot köpte upp dem. Samma gäller Simca, de gjorde utmärkta bilar och blev årets bil men förlorade pengar. I Italien har vi Lancia som gjorde banbrytande konstruktioner med ny teknik och fantastiska motorer, men företaget hade höga kostnader och intäkterna räckte inte till - så Fiat köpte upp dem. Historien är fylld av berättelser om ingenjörskonst uppe i det blå som inte har varit förankrad i en ekonomisk verklighet. Det behövs en uppstramning av Opels verksamhet för att de ska ha en framtid, och kanske nya chefen kan lyckas med det.

#46
2017-06-14 19:38

Nu är det inte ingenjörsmetodiken som är avgörande för framgången. Det mesta går nämligen att få tag på och för det mesta till en rimlig kostnad. Bilen är såpass homogen som produkt att småsaker inte räcker. Det som krävs är att utveckla rätt saker vid rätt tidpunkt, och att producera dessa så effektivt att man tjänar pengar på processen. Detta har Opel misslyckats med. Inte nödvändigtvis för att man inte kan eller vill, utan snarare till följd av att GM kvävt dem.

År 1999 hade Opel dubbelt så hög marknadsandel i EU/EFTA som man har idag. Tappet är så stort att företaget egentligen borde ha gått i konkurs för länge sedan.

MVH AL

#47
2017-06-15 04:59

"Poängen är väl att vill man sälja en produkt så skall produkten vara tilltalande och intressefångande för att få många kunder att köpa.
Det hjälper inte att som företagare säga att "det är fel på kunderna" om de inte vill köpa produkterna som säljs."

Ja just det och då ställer man frågan VARFÖR man tycker det och svaret man då får leder till att man agerar utifrån det.

Enkelt.

Man konstaterar inte bara att man inte vill och sedan nöjer sig med det faktumet utan vidare åtgärd, det gör bara en idiot.

Man löser heller inte problem genom att inte inse vad som är problemet.
Orsaken till att så många misslyckas med att lösa problem i samhället är att man inte begriper vad som är det verkliga problemet utan försöker lösa något annat som man i sin okunnighet inbillar sig är problemet.

Orsaken till problem är praktiskt taget aldrig det som syns på ytan utan ligger alltid djupare och bygger på en mer komplicerad bakgrund än vad den som är okunnig inbillar sig.

#48
2017-06-15 05:53

Lancia, Simca och Citroen några av de mest imponerande bilar som någonsin funnits?

Saftigt, ja säger man något sådant så tvekar man nog inte att anlända utan kläder till Nobelfesten också.
Tala om självförtroende.

#49
2017-06-15 07:37

Efter att ha läst här och sedan om VW senaste eskapader kan jag inte undgå att fundera över de märkliga vinklingar och snårig avvägar som människors tänkande, känslor och sätt att fungera tar.

Å en sidan när det gäller VW säger man att bilen är viktigare än företaget och vad det tar sig till men när det gäller Opel är det tvärt om, då ligger all betydelse i företaget och ingen bryr sig om hur bilen är byggd och konstruerad.

Logiken i detta är rätt enbent och kuriös.

Man kan också konstatera att förtroende för företaget inte tycks ha någon betydelse för den som älskar VW, man ser ingen motsägelsefullhet i att ett företag som agerar bedrägligt i alla frågor hela tiden skulle tillverka en perfekt bil utan brister - det ser man som en självklarhet att den är.

Denna reflektion kommer sig av att jag ser på det på rakt motsatt sätt, jag har inget problem med en bil som kan se bristfällig ut på ytan om jag har fullt förtroende för den som skapat och byggt den.

För mig är förtroendet för den som gjort jobbet viktigare än det ytliga intrycket hos produkten.

Olika förhållningssätt till omvärlden.

#50
2017-06-15 09:28

Som vi redan har kunnat konstatera ligger inte problemet med Opel i att man inte kan bygga bilar som köparna vill ha. År 1990 sålde man 1,5 miljoner bilar, och hade 11,5% av marknaden, att jämföra med år 2016 då man når en andel om 6,56%. Felet ligger alltså inte i att Opel inte (tidigare) kunnat kommunicera nyttan med produkten till marknaden, utan i något annat.

Vad andra biltillverkare sedan har gjort och inte kommer knappast att resultera i att Opel säljer fler bilar. Uppenbarligen har man förlorat mängder av köpare, som tidigare körde märket. Att skylla det på att dessa tidigare ägare inte förstod storheten i den produkt som de trots allt ägde känns rätt långsökt. Lika dumt är det att utgå från sin egen nästipp och göra sig själv till norm när man försöker sig på att sälja en produkt. Snarare är det så, att konkurrenterna haft en bättre strategi än Opel - troligtvis kopplat till GM:s ökända byråkrati samt oförmåga att bygga produkter som säljer i EU/EFTA.

MVH AL

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!