Nästa artikel
Opel visar Adam S
Nyheter

Opel visar Adam S

Publicerad 20 januari 2015
En stadsbil för landsvägskörning. Det är vad nya Opel Adam-varianten S ska vara enligt Opel själva.
Opel Adam S lanseras i vår och är en sportigare version av Opel Adam som lanserades 2013. Adam S är utrustad med en ny fyrcylindrig turbomotor på 1,4 liter och 150 hästkrafter, bättre bromsar än standardmodellen och avstängningsbar EPS.
 
Exteriören är sportigare än tidigare varianter av Opel Adam och tio lackalternativ, med namn som ”I’ll be black” och ”Saturday white fever”, erbjuds för att göra bilen mer personlig.
 
I extrautrustningslistan finns nu parkeringsassistent och döda vinkeln-varnare att välja på, men autobroms finns fortfarande inte till Opel Adam.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Adam S?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-01-20 17:19
saabnisse

Jag gillar Adam, jag tycker den är snygg och ännu snyggare i det här utförandet.
Jag sitter bra i den och behöver man bara utrymme för två räcker den oftast.
Och när den nu går att få utan fjuttmotorn blir den säkert trevlig om man nu fattar att man måste plocka i en automatlåda! Det gäller ju f.ö. även fjuttmotormodellerna.
Det spelar ingen roll om den enbart ska gå på landsväg, manuell växellåda hör till forntiden!
Kan man nu fatta att den måste få en vettig prissättning kommer den säkert att gå att sälja också.

#2 • Uppdaterat: 2015-01-20 22:19
N-iklas

Varken Automat eller prisnivå från Dacia kommer att införas.

1.4 på 87 hk finns med den automatiskt växlande manuella växellådan, osäkert om det blir fler versioner.
De enda sportmodeller Opel erbjudit med Automat är Commodore GS/E, standardmodellen av Monza - inte GSE och Insignia OPC.

Någon ändring blir det inte, inför framtiden talas det främst om manuella växellådor från Opel, endast Insignia sägs få en 8-stegad automat uteslutande av prestigeskäl, tekniskt ser man inget behov.
Anledningen till satsningen på manuella växellådor är att de har låg vikt och enkel teknik, Opel planerar att sänka vikten på framtida bilar med 30-40 kg enbart från växellådan och det är omöjligt med en tung och avancerad automat eller dubbelkoppling.
Till skillnad från övriga biltillverkare ogillar man att plocka metall från karossen.

Kvalitén på Adam är också för hög för att möjliggöra ett lågt pris, dessutom är det den enda bilen i storleksklassen som tillverkas i Tyskland vilket bara det höjer priset flera tusen.

Adam S skulle kunna ligga på 180-185 000 grundpris i Sverige, en motsvarande Mini börjar med snålutrustning på samma pris men har bara 136 hk, maxutrustad går den på 240 000.

Kunderna kräver att Opels bilar skall ge lika dyrt och påkostat intryck som BMW och Mercedes samtidigt som de bara får kosta max 150 000 - den typen av krav kan man bara glömma bort, det går inte.

I valet mellan att göra en billig och dålig bil eller en dyr och skänka bort den har man valt ingendera.

#3 • Uppdaterat: 2015-01-20 22:40
saabnisse

Ja N-iklas, då förstår jag bättre varför Opel står och stampar på de nedre stegpinnarna på försäljningstegen.
Med den bakåtsträvande inställningen dröjer det nog inte förrän de ramlar av alldeles!
Synd, jag tycker att en del av deras bilar är riktigt hyfsade, men de har ju konkurrenter som ser mera framåt.

#4 • Uppdaterat: 2015-01-21 14:02
N-iklas

Jo så är det, det vore naturligtvis (skulle man ju kunna tro?)
enklare att sälja mycket mer om man bara gav efter för efterfrågan på - vad det nu är som gäller för stunden - som alla andra.

MEN det finns flera orsaker till varför det argument möts av allmänna tvivel.

Inom Opel menar man att man sedan början av 1970-talet gjort massor av bilmodeller som varit lika bra eller bättre än sina konkurrenter men att de inte gick att sälja för det.

Alltså har argumentet att göra som alla andra ingen trovärdighet hos Opel – man tror att om Opel gjorde identiskt samma bilar som övriga, med exakt samma utrustning osv. så skulle inget garantera att man skulle få sälja för det, om det finns 10 andra att välja på varför välja Opel?

Man tror att om man gjorde som alla andra skulle man förlora sin identitet, sitt historisk arv, sin kultur och kvar skulle bli en helt vanlig tillverkare av konsumtionsprylar som långsamt konkurreras ut av lågpristillverkare.

För Opel är detta skräckscenariot.

Det är praktiskt taget okänt utanför Tyskland men Opels historiska arv, kultur och identitet (som man inte heller vet mycket om utanför Opel) är något som genomsyrar Opel på ett sätt som man endast finner hos Morgan men ingen annan stans.

Man försöker gå en snäv balansgång mellan att ge efter för modet och utvecklingen till viss del, vad man är tvingade till – men INTE så mycket att man inte fortfarande är Opel.

Man tror att man till slut med uthållighet, envishet och PR kampanjer skall kunna skapa sig en image och ställning som något mer ovanligt, något mer än de övriga konsumtionstillverkarna – och att detta är Opels enda väg till överlevnad.

Man är svårt hämmade av det faktum att man vill bygg mer tekniskt avancerade bilar än vad kunderna vill betala för.

Om man kunde bygga en Adam i kolfiber och aluminium skulle det gå fint att sätta i en tung växellåda, men som det nu är ser man ingen möjlighet till det eftersom den vikten måste tas från bilens kaross och inredning vilket man helt enkelt vägrar.

Dessutom har man dåliga erfarenheter av efterfrågan på lyxutrustning, man tvivlar på att försäljningen av dyra växellådor ens skulle betala utvecklingen, alldeles bortsett från problemet med vikten.

Läser just att Opel sålt i genomsnitt 63 000 Adam per år, med Opels mått mätt är det strålande, så bra har ingen tidigare ”nisch bil" livsstilsbil och opraktisk sålt sedan Calibra.

Och det är då UTAN nya takluckan, udda designen Rocks, denna S som många i Europa tycks ha väntat på - och trots allt nya automatväxlande lådan, hur begränsad försäljningen av den på 87 hk än må vara…

OCH den nya 3-cylindriga motorn som är mest komfortabel i klassen...

Väldigt bra siffror med Opels mått.
Vore konstigt om det inte skulle rent av öka nu när bilen har dubbelt så mycket att erbjuda.

#5 • Uppdaterat: 2015-01-21 15:48
saabnisse

N-iklas, en Adam med fjuttmotor och lite utrustning hamnar lätt över 180000:-, om du tror att det går att få S-modellen för 180000:- är du en glad optimist.
Och du kan ju inte jämföra med Mini, den är ju fyrsitsig! Adam är bekväm för två, inte mer.
Och givetvis går det inte att skylla på vikten när det gäller automatlådan, den behöver inte ge mer än 5 kg ökning och det behöver givetvis inte plockas från karosstrukturen.
Och varför finns inte autobroms som konkurrenterna har?
Nej jag tror att det som ofta förr är så att Opel ligger lite efter i utvecklingen.
Tekniken har man nog, men det verkar som att förmågan att applicera den rätt fattas.

#6 • Uppdaterat: 2015-01-21 19:18
saabnisse

Jag tycker det verkar som antalet kommentarer till den här artikeln tyder på ett mycket lågt intresse för Opel Adam!
Det är synd, bilen är faktiskt värd mer uppmärksamhet, men den är för dyr, den är dåligt och tydligen fel marknadsförd, åtminstone i Sverige, den har ingen automatlåda, vilket för många är ett absolut krav på en stadsbil.
Att den nu kommer i en S-modell tror jag inte hjälper, den blir antagligen alldeles för dyr.

#7 • Uppdaterat: 2015-01-21 19:21
Hackenbush

Om denna kommer att kosta ca 180.000:- att köpa är de helt fel ute. Det är på tok för mycket för en sådan liten bil som närmast endast kan nämnas som "lekbil" för fritiden för något annat kan man knappast ha den till.

#8 • Uppdaterat: 2015-01-21 19:43
Lars58

Saabnisse. Jag tror att det helt enkelt inte finns någon efterfrågan på automatlåda till Adam. Jag kör själv med automat både i min Insignia och min sommarbil Commodore GS/E och det är ju bekvämt, men jag skulle nog inte välja automat i en småbil. En småbil köps ofta pga att dom är billiga i inköp/drift , roliga/sportiga att köra. Automatlåda är nog inget föstahandstillval för dessa köpare.
Av samma anledning saknar Adam och de flesta småbilar autobroms (förutom några modeller fr VAG), man vill inte göra den onödigt dyr. Så att Opel ligger efter i utvecklingen var nog bara lite tarvligt skrivet av dig. Samma gäller väl för dit uttalande om försäljningen. Få märken har väl kommit med så mycket nytt på senaste tiden, modeller/motorer/växellådor och Opel är ju därför ett av de märken som ökat mest i år och är 3e största i Europa.

#9 • Uppdaterat: 2015-01-21 21:09
N-iklas

I Tyskland kostar Adam S 174 000, 11 00 dyrare i Sverige är fullt möjligt.
En välutrustad med 115 hk jag satt ihop på sidan går på 186 000.
208 tror jag var det högsta som gick att komma upp i tidigare.

Man måste naturligtvis jämföra med de liknade bilar som finns, sanningen är ju att det finns ingen bil som är av samma typ som Adam.
Inte ens Fiat är jämförbar eftersom den är mycket mindre och helt annorlunda i stil och utformning.
Baksätet är kanske större i Mini men Adam är starkare, 150 hk mot 136.

De som köpt Adam säger alla att om det var baksäte och bagage de var ute efter skulle de inte köpt en bil av den här typen.
Det är ett konstigt argument att klaga på något som biltypen uppenbarligen inte är tänkt att erbjuda.

Jag har då aldrig hört talas om en automatlåda som bara väger 42 kg, det är 5 kg mer än Opels manuella.
Och 5 kg är också vikt…
Varifrån skall man ta viktminskningen då, om man inte kan använda dyrare material?

Tja autobroms hänger säkert ihop med att man dels inte vill ta de pengarna det kostar att utrusta den med det från bilens övriga komponenter – annat är viktigare att lägga pengarna på helt enkelt.
Dessutom tycks vissa autobromsar fungera dåligt, att de finns förefaller viktigare än hur de fungerar.

Och dels är man konservativa när det gäller modetrender, Opel har aldrig kasta sig över nya trender – oavsett vad det är, man har också en rädsla för att tekniken skall fallera och allt som griper in aktivt i bilkörningen är man helt enkelt rädda för.

Utomlands är Adam en, med Opels mått mätt, stor framgång – DÄRFÖR att den skapades för att ändra Opels image, INTE för att sälja stora volymer, en nisch och livsstilsbil och ingenting annat.

63 000 per år och hopp om ytterligare ökad försäljning med nya modeller och motorer är man mycket nöja med.
En 2+2 sitsig, liten, opraktisk lyxbil från Opel som säljer så bra är bra.

Adam är faktiskt en ersättare till gamla Tigra, med ny kaross – fast det är det ingen som sagt.

Adam vinner t.o.m. publikomröstningar som verkar strida mot alla kommentatorers mening.

”The readers of Auto Motor und Sport, have voted the Opel Adam as their favorite car in the minicar segment. The Adam walked away with 24.2 percent of the votes in the category, narrowly edging out the Volkswagen Up! (23.9 percent) and the Mini Cooper (16.6 percent).”

”According to the magazine’s publisher, exactly 115,285 readers participated in the voting for the award.”

"Review"

"Gosh where do I start? The second I went on the Vauxhall configurator, I knew this was the car for me! It's a sporty, nippy, economical masterpiece with so much unique character! I drive a purple fiction with white seats, touch screen dash, white roof, white two tone alloys and barrels of optional extras. The 0% apr was the deal clincher and I didn't think I could afford a new car let alone a personalised car! I picked the 1.2 and if you aren't afraid of the sporty thrum when you rev it, the engine is actually far nippier than I thought as the Adam is far lighter than the Corsa that the engines originated from. It turns heads everywhere I go and for the first time ever I'm stuck thinking what I would upgrade to because there's simply no small car that's as interesting to look at nor interesting to own.”

Read more: Vauxhall Adam hatchback owner reviews: MPG, problems, reliability, performance | Carbuyer http://www.carbuyer.co.uk/reviews/vauxhall/adam/hatchback/owner-reviews..

#a • Uppdaterat: 2015-01-21 22:01
saabnisse

Men jag skrev faktiskt att jag gillar Adam, jag sitter bra i den och jag tycker den är snygg, men utan automat faller den helt bort för mig och det verkar den göra för många andra också.
Jag kör även manuellt växlade bilar, men ni glömmer bort att det finns en grupp bilförare som är helt hänvisade till automatväxlade bilar och därför är det korkat att inte kunna erbjuda detta.
Och N-iklas, har du hört talas om CVT?
Nej, bilen saknar autobroms, automatlåda och är för dyr, den kan inte bli någon hit!
Opel måste tänka om!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.