Bild
Nästa artikel
Opel Insignia Country Tourer med offroadambitioner.

Opel Insignia i skogskläder

Nyheter

Med högre markfrigång, plastdetaljer och fyrhjulsdrift tar sig Opel Insignia Country Tourer an terrängen.

Här är ett nytt alternativ för utflyktsglada svenskar: Senaste generationen av Opel Insignia Country Tourer. Den har 2 centimeter högre markfrigång än vanliga Insignia. Hasplåtar fram och bak och svarta skyddslister runt hjulhusen ska göra det enklare att färdas på grusvägar. Fyrhjulsdriften överför mest vridmoment till det bakhjul som behöver det som mest, även vid kurvtagning.

Att kunna öppna bakluckan med en fotrörelse under bilen och 40/20/40-delning av baksätet är tillval.

Det finns inga uppgifter om priser och motoralternativ än. Bilen visas upp på bilsalongen i Frankfurt i september. Till svenska bilhallar kommer den senare i höst.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Insignia Country Tourer?
 

Kommentarer

#1
2017-04-05 11:47

Helt onödigt enligt mig. Om jag hade köpt denna modell hade det utan tvekan varit utan "Skogsmulle" tramset.

#2
2017-04-05 12:34

Jag gillar "tramsversioner" men kanske hellre då en Merca Allterrain om jag måste välja.

#3
2017-04-05 15:24

Jo det är väl en ganska onödig verision, men det är vad marknaden efterfrågar. Såna här bilar säljer ju bevisligen.

#4
2017-04-05 15:35

Det kanske är så att denna modell, utan tramsdetaljerna men med den förhöjda frigångshöjden, skulle vara standardmodellen istället. Då skulle insteg, ursteg och sitthöjd förmodligen passa ännu flera och behovet av CUV/SUV skulle antagligen minska. Alltså en normal bil men bara lite högre för att bli lite bekvämare för många...

#5
2017-04-05 16:12

Det där vecket i sidan känns väl lite konstigt. Annars verkar den ju bra.

#6
2017-04-05 16:21

-

#6
2017-04-05 16:20

Den enda modell jag tycker mig ha passat i "terrängutstyrsel" är gamla Volvo V70 XC/CC. Originalet så att säga. Den hade ett riktigt tufft utseende. Lite militäriskt så där. Övriga märken blir fulare med terrängkostym. Såväl Audi som Mercedes och även nya V90. De ser ut som om plastkitten eftermonterats på Biltema...

#7
2017-04-05 16:24

Håller med Pi. Sedan kan man undra över detta evinnerliga hänvisande till terrängegenskaper. Terrängkörning är och förblir förhoppningsvis förbjudet. Det borde redaktionen vara medveten om, eller?

#8
2017-04-05 16:28

"den förhöjda frigångshöjden, skulle vara standardmodellen istället. Då skulle insteg, ursteg och sitthöjd förmodligen passa ännu flera och behovet av CUV/SUV skulle antagligen minska."

Knappast troligt, Volvo har haft högre frigång på normalmodellerna men Volvos "SUV" modeller har sålt som galna ändå...

#9
2017-04-05 18:49

Någon borde forska kring varför just "terräng"-attribut väcker så mycket känslor. Bilar idag är fullsmetade med diverse "tramsdetaljer" som fejkade diffusorer, kromade ändrör, fejkade ändrör, fejkade luftintag, spoilers, splitters, skärmbreddare, sportstolar, sportrattar, sportfjädring osv. Inte mycket gnäll om det trots att ingen köper en Ford Mondeo kombi för att rasta den på bana. Men utrustas bilen med fejkade hasplåtar, lite högre markfrigång och plast på skärmarna, ja då jäklar blir det debatt. Vad beror det på?

#10
2017-04-05 18:55

Mycket bra analys Swemba.

#11
2017-04-05 19:11

Tycker Insignia och Volvo V90 är lika i fronten, samma stuk

#12
2017-04-05 19:19

Pi, du satte fingret på det!?. Varför inte skippa all plast och AWD och annat, låt bilen bli 2-4 cm högre så kanske SUV kunde skippas helt om det nu är så himla svårt att hoppa in och ur bilen som många påstår idag. Detta med in/ur steg ur bilen pratades aldrig förr i tiden, men plötsligt idag är det stora feta problem, varför? Det borde vara en "icke" fråga enligt mig. Så svårt är det inte att ta sig in i en vanlig bil med markfrigång på 14 cm. Varför jag avskyr plasten och dessa "terrängkostymer" är för att det är onödigt, man får inte ens köra i terrängen men ändå skall vi påverka bilen så att utsläppen ökar, varför? Vad är meningen? Dessutom ser det rent estetiskt ut som skit, usch så fult och är det ens praktiskt? Gamla bilar man hade förr hade en del plast som blev solblekt och som ibland även sprack, inte vidare kul.

#13
2017-04-05 19:44

Nja, jag håller med om att all denna plastimitation av hasplåtar, diffusörer och annat chafs inte tillför nåt. Att det väcker ha begär hos vissa kan jag förstå, det ser man på SUV trenden. Logik? Nej, det handlar mest om känslor, även om ett högre insteg faktiskt underlättar för en minoritet av bilägare. Just nya Insignian är snyggast i vanlig kostym och, i mitt tycke, otroligt lyckad i inredning och
instrumentering. Kan bli köp framöver när man sett om kvaliten följer utseendet!

#14
2017-04-05 23:51

Hur det är i nya Country Tourer låter jag vara osagt, men i den utgående modellen fanns det till skillnad mot många andra bilar, hasplåt i just plåt. ( se ViB nr6 2015 )

#15
2017-04-06 08:25

Misstänker att plastkanterna appellerar till alla som behövt betala omlackering av en glittrande "stötfångare" efter att någon misslyckats med en fickparkering. Det ser lite robustare ut, men självfallet kostar det energi under hela bilens livslängd.
Sist jag hämtade ut en bil fick jag som första funktion information om den "aktiva grillen" som öppnas i höga farter eller när motorrummet är varmt. Då kan luftmotståndet trimmas en smula i normalfallet.

Extremfallet vad gäller robusthet i stadstrafik är väl Citroëns sjok på sidorna av vissa modeller.

#16
2017-04-06 08:25

Lika spännande som ett glas vatten.
Clarkson alltid före sin tid...

https://youtu.be/CJ756HncddI

#17
2017-04-06 09:32

N-iklas - såvitt jag förstått så var Volvos XC70 (eller vad den nu hette på slutet) en bästsäljare i deras "70"-sortiment under senare år så nog tror jag att den uppskattades. Till Styggavargen vill jag säga att det är en jäkla skillnad att ta sig ur t ex en V50 och en Golf SV och inte minst för oss som är lite äldre. Sen finns det ju några mera normala bilar som också fungerar hyfsat att ta sig i och ur och märkligt nog så brukar de mindre bilarna ofta vara enklare i det avseendet än de större - kanske en effekt av att man måste nyttja utrymmet bättre i småbilarna och därmed bygga dom aningen högre. Tror att det egentligen inte behövs så många cm högre sitthöjd för att "urstegs-problemet" skall minska avsevärt - för oss som har det problemet.

#18
2017-04-06 10:36

Varför en Volvo säljer är lika svårt att säkert uttala sig om som varför en VW säljer eller en BMW säljer, det räcker med namnet för att det ska bli en stor säljframgång.

2 cm borde hamna på ca 15 vilket är samma som Omega eller Volvo normalmodellerna, för inte så länge sedan klagade någon över att det var för lågt, så den som klagar klagar nog mest av ohejdad vana.

#19
2017-04-06 11:48

Nu är väl en jämförelse med en gammal Omega kanske inte det de flesta gör idag, N-iklas. Dock är det förmodligen så att standardbilarna faktiskt var några cm högre förr och det är den sänkningen på nyare bilar som i många fall gjort dom obekvämare att ta sig i och ur. Och skapat förutsättningar för dagens CUV/SUV-framgång.

#20
2017-04-06 21:23

Gamla Volvo 240 låg runt 18-20 cm tror jag på markfrigången, så äldre bilar var nog några cm högre men bilarna har idag blivit lägre för att spara droppar. Jag vet inte om man märker så himla mycket på 5 cm, dock så märkte jag stor skillnad på att hoppa in i en XC60, man fick kravla sig upp i sätet och det var inte skönt alls, samtidigt som byxorna blev skitiga. Jag glider relativt lätt in i min Octavia, möjligen lite svårare att ta sig ur bilen. Men hade bilen varit någon cm högre så kanske det kunde varit en kompromiss som funkar för nästan alla? Men vi är snart där, alla nyare SUV's man ser idag har blivit lägre än föregående modell...så snart möts de på mitten, alla nöjda?

#21
2017-04-06 23:54

Insignia startade som Daewoo första modell med chevy/opel badge rundt 8-10 år siden i autralia og var korean Daewoo's förste launch GM opel,men altstå byggd i korea på Daewoo platform.De har sikker blivit bättre men är de bygd i korea forfarande?

#22
2017-04-06 23:58

Jovisst, jag hörde några som gillade Volvo prata en gång för 25 år sedan och de såg med förakt på vad de kallade "landsvägsbilar"...
Så de brukade nog mest köra i skogen då får man anta.

#23
2017-04-07 14:15

Nya Insignia byggs precis som den tidigare i Opels hemstad Rüsselsheim, dvs i Tyskland.

#24
2017-04-08 18:42

Dom har verkligen fått till designen på nya Insignia, riktigt snyggt både på insida och utsida.
Häcken på Insignia kombin är betydligt snyggare än på Astra kombin, hoppas dom tar denna design med sig vid en eventuell facelift av Astran längre fram.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.