Bild
Nästa artikel

Opel i dieselhärva efter razzia

Nyheter

Tyska transportministeriet tänker beordra en återkallelse på 100.000 Opelbilar efter att man hittat otillåten mjukvara i Insignia, Zafira och Cascada.

Tyska myndigheter fick för tre år sedan kännedom om fyra mjukvaruprogram kapabla till att ändra utsläppen i vissa Opelbilar. 
”Efter att en femte mjukvara upptäcktes tidigt 2018, vilken KBA har kommit fram till är illegal, pågår en officiell utfrågning med målet att implementera en obligatorisk återkallelse för Cascada, Insignia och Zafiramodeller”, säger tyska transportministeriet i ett uttalande. Detta kort efter att åklagare genomfört en razzia mot Opels högkvarter i Rüsselsheim och Kaiserslautern, rapporterar nyhetsbyrån Reuters

Opel bekräftar att det genomförts genomsökningar av deras kontor och hållits förhör om utsläpp. I ett uttalande på sin hemsida går de till hårt angrepp mot KBA, som påstått att biltillverkaren fördröjt utredningen:
”Opel motsätter sig anklagelserna om användande av otillåtna defeat devices. Opels fordon följer regelverket. Opel klargjorde ock så detta för Kraftfahrtbundesamt (KBA) i förhör. Processen är inte avslutad än. Den fördröjs inte av Opel. Skulle en order utfärdas kommer Opel ta rättsliga åtgärder för att försvara sig”. 

Opel skriver vidare att de redan satt igång en frivillig serviceuppdatering för Zafira, Cascada och Insignia med produktionsår 2013-2016. 

Diskutera: Tror du att Opel följer regelverket med sina dieselbilar? 

Kommentarer

#1
2018-10-16 18:56

24 timmar senare dyker detta upp. Undrar vilka andra som fuskat? Är det bara tüska fabrikanter som är i majoritet? Skulle inte tro det;-)

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-t...

#3
2018-10-16 19:56

Sålde nyligen min zafira 1.6 diesel. Fantastiskt bil på alla sätt men ngt ändrades radikalt vid senaste service a 5500 mil. Minst 10% högre soppa förbrukning samt betydligt sämre vrid och effektkurva. Opel vägrade uppge vad de var i uppdateringen. Verkstaden visste inte själv då de inte får ngn förklaring av koderna fr generalagent. Valde då att sälja och säga adjö till diesel för gott..... Enligt mig är det troligt att utslappsvarden inte varit ok och man försökt rädda upp det hela i smyg.

#4
2018-10-16 20:16

Ha ha nej det är inte mycket att bry sig om eftersom det finns orsaker och anledningar bakom rubrikerna som väsentligen plockar bort större delen av ansvaret från Opel så det är inte så farligt som det är för de övriga, BMW, Mercedes och VW-Audi som alla har fullt ansvar för sina handlingar i kraft av obegränsad ekonomi och beslutande makt.
Opels sista eget framtagna dieselmotor kom man med 1999.

#5
2018-10-16 20:46

Usch diesel igen, må vi slippa diesel framöver. Helt ok att lastbilar och större nyttofordon kör på det med personbilar borde inte behöva detta bränsle.

#6
2018-10-17 03:48

Stygga. Jag har ett större nyttofordon(bmw 535xd touring) och skulle inte komma på idén att byta till el eller bensin!
Kör på hvo100 och njuter.......

#7
2018-10-17 08:22

Men, inte Opel väl? De gör ju så fina bilar, med det där lilla extra som kunden inte ens känner till.
Och detta skedde alltså för PSA's tid, så det går inte att skylla på fransmännen.

#8
1
2018-10-17 09:13

Blodsdiesel.

#9
2018-10-17 09:23

#3 vv.13: Trist upplevelse, och inte minst väldigt trist beteende av Opel. Som jag förstår så vill de inte sälja en enda bil till, med tanke på det kundförakt de uppvisar. Kan tycka det är väldigt märkligt att vårt Konsumentverk helt kniper igen -antagligen är de belagda med munkavle från högre ort. Själv skulle jag inte tillåta någon tillverkare att helt utan att informera, eller kompensera mig, försämra produkten jag köpte. Vill de inte informera så skulle jag aldrig tillåta någon sådan här åtgärd. Går de bakom min rygg, som Opel ser ut att ha gjort, så har de bränt sina skepp för all framtid.

#10
2018-10-17 10:28

Lite konstigt tycker jag nog att N-iklas påstående är om att Opel är i stort sett utan ansvar i detta fall men när det gäller andra märken så är dessa tydligen fullt ansvariga för sina fusk...
Till sist är det ju trots allt den som tillverkar bilen som är ansvarig för sina produkter och även om själva motorns hårdvara tillverkas av andra så skulle jag vara väldigt förvånad om inte biltillverkaren ifråga kan påverka bl a mjukvara och många kringsystem till motorn för att få den att fungera enligt biltillverkarens krav och specifikationer.

#11
2018-10-17 10:37

N-iklas inlägg är snudd på komiskt. Till syvende och sist handlar det om vad - och hur mycket - företagsledningen har känt till och i vilken grad man aktivt har handlat. Så jodå, fullt ansvar på Opel!

#12
2018-10-17 12:27

N-ikla svänger snabbt, för några dagar sedan skrev han:
"Det där ogenomtänkta ursäkten om vilken fabrik som specifikt tillverkar delen är helt nonsens eftersom det avgörande är vem som ritade, tänkte ut, konstruerade, testade och utprovade och som sedan indirekt övervakar och styr tillverkningen genom ett samarbete med en underleverantör, att specifikt en annan fabrik sköter själva tillverkningen är av mindre betydelse."

Men, nu skriver han nåt annat... Opel har plötsligt alltså inte varit inblandade och kan inte lastas??

#13
2018-10-17 12:35

N-ikla svänger snabbt, för några dagar sedan skrev han:
"Det där ogenomtänkta ursäkten om vilken fabrik som specifikt tillverkar delen är helt nonsens eftersom det avgörande är vem som ritade, tänkte ut, konstruerade, testade och utprovade och som sedan indirekt övervakar och styr tillverkningen genom ett samarbete med en underleverantör, att specifikt en annan fabrik sköter själva tillverkningen är av mindre betydelse."

Men, nu skriver han nåt annat... Opel har plötsligt alltså inte varit inblandade och kan inte lastas??

TJA NÄR UNDERLEVERANTÖREN ÄR ÄGAREN SOM HAR SPARKRAV - DÅ SER DET LITE ANNORLUNDA UT...
Än när underleverantören är just det och ingenting annat

Åsikter är en sak fakta en annan.
Skillnaden är att de andra har har full makt över sin teknik och ingen lägger sig i detta, de har obegränsade ekonomiska resurser, de säljer massor av bilar och kunderna betalar med glädje höga priser, detta gör att det inte finns någon inskränkning eller begränsning i deras förmåga att agera.

Avgasrening på dieselmotorer är en av de enskilt dyraste detaljerna i en bil.
De andra skulle utan problem ha kunnat höja priset med 10 000 och leverera en effektiv avgasrening eftersom kunderna som köper dessa märken inte är priskänsliga.
Så varför gjorde de inte det?
Det finns ingen orsak att inte göra det.

Opels situation är helt annorlunda.
Till skillnad från BMW, Mercedes, VW-Audi har man en ägare som bestämmer vad som får göras och som ställer krav som måste uppfyllas.

Opel har inga ekonomiska resurser.

Opels försäljning har sjunkit konstant under årtionden.

Åsikten från marknaden är att om en Opel inte är klart bättre än alla sina konkurrenter och dessutom väsentligt billigare så är den inte intressant och döms genast ut som chanslös.

Enda sättet att kunna tillverka en sådan bil är att sälja varje bil med förlust.

På ena sidan står GM med kravet att spara pengar, öka försäljningen och öka vinsterna, på andra sidan står ett ständigt minskande antal kunder som är motvilliga till att köpa en Opel överhuvudtaget och som dessutom har kravet att den måste vara billigare än konkurrenterna och bättre.

Hur ska man få det här att gå ihop?

Samtidigt är dieselbilen den stora bästsäljaren i Europa som alla vill ha, det är det enda som säljer i större volymer, vad ska man i det läget göra? höja priset med 10 000 och leverera en effektiv avgasrening som alla kunder vid denna tidpunkt tror att alla de övriga konkurrenterna har också?

Skulle det ha varit ett framgångsrik argument?
Knappast eftersom alla de andra hade samma budskap, det skulle inte sälja en enda Opel mer utan istället betydligt färre.

Med GM:s krav och kundernas krav och ingen ekonomi och dessutom att motorerna utvecklades i ett företag som direktstyrdes av GM och inte av Opel.

Det enda som fanns att göra var att balansera på den tekniska gränsen och försöka använda kryphål i den bristfälliga lagstiftningen och de dåliga testmetoderna för att försöka balansera alla utomståendes krav.

Om någon kan förklara hur Opel skulle ha löst problemet.
Javisst konkurs, den uppenbara lösningen, BMW, Mercedes och VW hade inte konkurs som alternativ för sitt agerande den saken är klar.

Om man inte ser skillnaden mellan Opels situation och den situation BMW, Mercedes och VW befann sig i och befinner sig i så är det anmärkningsvärt.

#14
2018-10-17 13:23

Undrar om detta var inledningen på en 40 sidor lång avhandling från denne N-iklas …

Så här är det: Märket Opel har ett ansvar, precis som ALLA märken har ett ansvar - och det oavsett vem som äger företaget. Scanias ansvar upphör väl för bövlingen inte bara för att det ägs av Volkswagen?! Sluta dumma dig, N-iklas.

#15
2018-10-17 16:02

Om Opel fuskar så är det alltså egentligen inget fusk utan ett tvång från kunder och marknadens sida. Om man inte fuskar överlever man inte,

När övriga biltillverkare fuskar så gör man det däremot enbart för att vinstmaximera, inte för att kunderna kräver det utan för att man är giriga.

Om man inte förstår att fusk är just fusk och att bevekelsegrunderna för fusket just är profit så är det just högst anmärkningsvärt.

;-)

Märkesentusiasm kan ibland ta sig många lustiga uttrycksformer.

Men N-iklas: Fenomenet du beskriver finns faktiskt beskrivit inom den ekonomiska litteraturen. Jag tror att jag har redovisat det för dig tidigare(?).

MVH AL

#16
2018-10-17 19:02

Dessa tyska fuskare och diesel, man förstår att vissa märken slutat med diesel på Europamarknaden, diesel har nått vägsände man klarar inte att rena motorerna utan fusk vad det verkar kontra vad det kostar....hybrid är rätt väg att gå.

#17
2018-10-17 20:04

@Shogun,
Det handlar ju inte bara om tyska fuskare,nästan samtliga biltillverkare globalt är representerade när det gäller dieselfusket.
Som många sa när det först blossade upp, det som upptäcktes då är/var bara toppen på ett isberg.

#18
2018-10-17 21:58

Formalitet och moraliskt ansvar är inte samma sak, det är den som orsakar bekymren som bär ansvaret, inte den vars namn råkar stå som juridiskt ansvarig på ett papper.

Exempelvis som jag upprepade gånger ensam hävdat är det i första hand politikerna och i andra hand journalisterna som bär ansvaret och först i tredje hand biltillverkarna - dessa har bara följt marknadens sätt att fungera - maximera vinsten, det brukar ju vissa hävda är höjden av rätt sätt att handla som aldrig kan vara fel enligt dessa kapitalistiska entusiaster.

Genom att man i samhället konsekvent blundar för den kedja av händelser som leder fram till olika resultat så inser man inte hur orsak och verkan fungerar och vilka allvarliga konsekvenser olika ogenomtänkta handlingar kan komma att få.
Vilket hela tiden fortsätter att orsaka nya katastrofer för samhället då människor vägrar lära sig.

Att man blundar för detta beror på att människor gillar enkla bilder och enkla förklaringar därför att de inte kräver någonting från betraktaren för att ha en åsikt, många som bär ansvaret kan gömma sig och slippa ta ansvar och framför allt slipper man att erkänna att samhällets komplexa uppbyggnad och sätt att fungera kräver genomtänkta och kompetenta handlingar istället för åsiktsgenomdrivande.

Ett erkännande av samhällets komplexitet och att juridik inte skall var ett kryphål för att dra sig undan faktiskt ansvar och att åsikter inte kan ersätta faktisk kunskap skulle totalt förändra samhället och en sådan förändring är den styrande majoriteten inte intresserad av då det är just denna majoritet som njuter fördelarna av det rådande systemets sätt att fungera.

#22
2018-10-18 09:21

Nej N-iklas - denna gång är det otvivelaktigt du som står med "byxorna nere" och det bästa du kan göra är att ge upp debatterandet i denna tråd.

#23
2018-10-18 09:42

Det är klart att det går att rena motorerna utan fusk, tekniken finns! Men det finns tillverkare som har valt att gå en billigare väg, och det handlar givetvis om att sänka produktionskostnaderna. Nu är det Euro 6.d som gäller som ihop med WLTP-testet innebär hårdare, tuffare och mer verklighetsbaserade tester samt hårdare emissionskrav. Det är svårare att fuska i det. Diesel har absolut en framtid, särskilt nu med framväxten av biodiesel. En modern dieselmotor är stark och snål!

#24
2018-10-18 10:31

Men, nu är ju inte Opel fällda för nåt fusk än utan det handlar om en misstanke/utredning. Observera att detta "fusk" inte är jämförbart med det aktiva fusk VAG fått miljardböter för och tom fängslade direktörer. Det handlar om tolkning av hur man får använda dom luckor i reglerna som tillåter viss avstängning av avgasrening i vissa fall av tekniska skäl. Opel hävdar bestämt att man följer regelverket men KBA vill kanske tolka det annorlunda, vi får se.

#25
2018-10-18 12:42

Så vitt jag kan se har någon debatt inte förekommit...
Och för övrigt så vet ni att jag aldrig bryr mig om vad majoriteten "tycker" utan bara hur verkligheten ser ut så ni kan lika gärna ge upp.

#26
2018-10-20 09:57

Detta handlar om att KBA anser att den femte mjukvaran som upptäcktes tidigt 2018 är illegal, och därför pågår dels en utredning ledd av åklagare och dels utarbetas ett program för en tvingande återkallelse och ändring av mjukvaran för ett antal Opel-modeller.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.