Bild
Nästa artikel

"Oklar framtid för E85"

Nyheter

Sverige är ett av få länder som har en väl utbyggd infrastruktur för E85 och att inte utnyttja denna potential är ett enormt slöseri, skriver Motormännens Riksförbund.

Det nya skattesystemet för bilar, bonus-malus, har införts och i detta är etanolbilar undantagna malus-skatt. Trots detta och justeringar av drivmedelsskatterna finns det idag ingen tillverkare som erbjuder en modell som går att köra på E85, något Motormännens Riksförbund ser som ett slöseri av potential.

- Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar. Sverige är ett av få länder som har en väl utbyggd infrastruktur för E85 och att inte utnyttja denna potential är ett enormt slöseri, efterfrågan behöver helt klart öka, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.

Nedan listar Motormännens Riksförbund sina tips för bilinköp med det nya skattesystemet. 

Diskutera: Vad tror du om etanolens framtid? 
Motormännens råd om vid bilinköp efter bonus-malus:
  • Ta reda på vilka alternativa drivmedel som finns tillgängliga i ditt närområde. Finns det exempelvis HVO-diesel, E85 eller biogas?
  • Fråga bilförsäljaren vilka av modellerna som inte omfattas av malus, eller vilka som kan tankas med alternativa drivmedel. Finns det inga? Leta vidare hos en annan handlare.
  • ”Bjuder” bilhandlaren på den extra höga skatten de första tre åren? Låt inte detta styra ditt val, tänk på att skatterna utformas för att gynna alternativa drivmedel, inte fossil bensin och diesel.
  • Många klarar sin dagliga körning med en elbil, även om bilen har ett högt pris. Den som laddar långsamt hemma kan spara in en del på de löpande kostnaderna.
  • Titta på bilar som har låga utsläpp. Malus-skatten börjar vid 95 gram.

Kommentarer

#1
2018-07-26 09:12

Etanolen är en viktig pusselbit för att kunna nå ett fossilfri trafik till 2030 särskilt då vi har runt 300 000 etanolbilar i Sverige samt ett bra distributionsnät för E85. Så länge etanolpriset per körd mil är lägre än för motsvarande bensin så kommer alltfler tanka sina bilar med etanol istället för med miljövidrig bensin.

#2
2018-07-26 10:02

Fast det jäkliga är ju att jag åker rejält billigare med min moderna bensin familjebil än med en etanolbil.

Anledningen till att folk inte köpte etanol bil var väl att totalkostnaden blev markant högre än andra likadana bilar.
Jag har nog svårt att motivera mig att köra miljövänligt om det kostar mig en massa kronor extra per mil.

#3
2018-07-26 10:21

Skall man ner under 95 verkliga gram, då blir knappast bilen mycket större än en Golf. Folk tenderar att skita i miljön, om man inte får betalt för att göra det. Jag är nöjd med min Octavia, drar lite soppa och följdaktligen hyfsat låga utsläpp. Jag väntar ett-två år till, sedan blir det elbil.

#4
2018-07-26 10:46

Hushållets två etanolbilar drar ca 0,65l/mil på bensin resp. 0,9l/mil på E85 vid blandad körning vilket gör att vid 2000 mils körning är skillnaden ca 2000:- per år och bil. Ökat servicebehov vid körning på E85 föreligger men då jag ändå byter olja mm efter ca 1500 mils körning gör att det blir en liten vinst ändå för etanolkörningen. Man får inte glömma bort att tanka var 5:e tank med 95 grön för att inte spridare mm ska torka ihop pga att etanolen är uttorkande och gör så att spridarna hänger sej vid start och står lite öppna vilket resulterar i vissa startsvårigheter vid körning på etanol längre stunder. Detta försvinner direkt när du åter tankar en tank bensin igen. Alternativet är att slå i en liten skvätt 2-taktsolja vid ihållande etanolkörning för att smörja framför allt spridarna.
OKQ8 har en bra variant som är av typen "low smoke" En gammal god SAAB-tradition :)

#5
2018-07-26 10:42

Njae, totalkostnaden blir nog lägre för etanol idag, men beror lite på körmönster. Om du kör mycket kan du behöva byta olja oftare. Men just nu är bränslekostnad och skatt lägre, övrigt detsamma som bensin. De fysiska skillnaderna är ju minimala på en vanlig bensinbil och en som klarar e85 också.

#6
2018-07-26 11:41

Etanolens framtid? Just nu säljs inga nya etanolbilar, av den enkla anledningen att efterfrågan var för dålig. Kommer det inga nya etanolbilar ser därför framtiden för etanol mörk ut, i takt med att gamla bilar skrotas ut. Ska etanolbilar få en comeback krävs nog någon form av stödåtgärd/bonus. En fördel med bränslet är ju att det redan finns överallt, som nämns i artikeln, till skillnad från många andra bränslen.

#7
2018-07-26 12:07

Finns det gott om etanolpumpar i Amerika? Många amerikanska bilar från lilla Chrysler Sebring till stora Lincoln Town Car har sålts med flexifuelmotorer. Säljs etanolbilar fortfarande i Amerika?

#8
2018-07-26 12:46

mso 1000 @ Nu räknar du fel! Just nu blir det c:a 20 % lägre bränslekostnad att köra på etanol, så om Du har etanolbilar så utnyttja detta. Bensin kostar c:a 16 kr/liter och etanol c:a 10 kr/liter. Förbrukningen blir 30 % högre viket innebär att bensinpriset måste ner till 13 kr/liten för att det skall bli samma kostnad per mil.

#9
2018-07-26 13:28

Snabb95@. Fast jag kör ju min bensin octavia på 0,48-0,6 alla dagar i veckan och oftast under 0,55 blandad och i dag tankade jag för för 15,29.
Och service var 3000 mil/max vart annat år.
.
Dom jag känner som kört på etanol tidigare har oftast pratat om dryga litern och mer men visst är etanol också dyrare på vintern.
Jag är skeptisk iaf.

#10
2018-07-26 13:51

Jag har fått intrycket att e85 skapar en massa problem och kostnader och passar därför bara för miljöentusiasten, vanligt folk som jag vill ha det krångelfritt och billigt.

Därför är ju dieseln extra dåligt, vanligt folk kan åka omkring i jättestora bilar utan att det skinnar dom, hade dessa bilar körts på vanlig bensin så hade ytterst få valt att köpa denna bilstorlek. Då hade dom istället valt en bil i golfklassen

#11
2018-07-26 13:54

@mso, du får ju jämföra samma bil om du ska jämföra bränslen. 0.55*1.3=0.72, inga 1liter/ mil. Om nu Skoda skulle få för sig att etanolanpassa din octavia.

Men kanske att skattesänkningen på etanol kom för sent, när redan bilarna slutat säljas. Men bra fråga hur det ser ut i USA. Även om skillnaderna är små, så måste det nog till fler marknader än Sverige för att det ska komma några nya etanolmodeller.

#12
2018-07-26 15:27

Klabbe. Jag tycker nog att man skall eller kan jämföra biltypen/bilsegmentet av i dag mot liknande etanol bilar.
Det är svårt att jämföra det som knappt finns.

#13
2018-07-26 15:31

Hmm, isf får man kanske jämföra iaf jämngamla bilar, så att inköpspriset blir liknande.

@celef, det har väl inte varit mer problem med etanol än med t.ex. partikelfilter på dieselbilar.

#14
2018-07-26 16:44

Det är med etanolbilar som med de kanadensiska brandflygen som vi har flera av i landet just nu.
Trevligt att prata om men få vill köpa. Etanolbilar är sällsynta i produktion, brandflygplan av denna typ byggs inte längre.
Etanolbilarna belastas av en merkostnad för brukaren som få tänker på. Högre förbrukning ger kräver fler tankningstillfällen.
Beroende på hur stor den lägsta volymen är man måste ha kvar i tanken innan nästa tankning kan antalet tankningar öka nästan oanat. Tror att jag för flera år sen gjorde detta påpekande i en etanoltråd. Då var det en bekant med serviceyrke och någon form av lågfrekvent utnyttjad nattjour som varje kväll måste bilen vara tankad till 40 mil. Vid ett av arbetsgivaren påtvingat byte från en dieselpassat till SAAB 9-5 etanol blev följden att antalet tankningstillfällen över tid fördubblades! Mertiden för tankning blev ca 30 timmar, räknat per år, tid som ingen ville betala för, lösningen blev att SAABen togs bort.

#15
2018-07-26 18:36

En kul sak med E85 är att jag får ca 30 % högre effekt.
Så det är inte bara bränsleförbrukningen som ökar!

#16
2018-07-26 21:22

Kör bara etanol just nu, bilen blir märkbart piggare, ca 25hk mer..

#17
2018-07-26 21:45

Nu har jag bara kört Focus 1,8 på E85 men min erfarenhet är nog att mer-förbrukningen snarare är uppåt 40 % än de 30 %.

#18
2018-07-26 22:19

Nu har jag inte haft etanol bil men genom åren har många kollegor kört etanol fordar och Saab och jag har hört klagande om törst och att många bara kört på bensin.

#19
2018-07-26 22:55

Har blandtankat med ca 40 % etanol i ett par månader, vilket borde ge en merförbrukning på 12-13 % men tycker helt ovetenskapligt att det gör mindre än tio. Klart bättre drag blir det däremot. Serviceintervallindikatorn har inte rört sig mer än vid bensindrift, så funkar fint!

#20
2018-07-26 23:18

Bra om man skiljer på etanol och E85. E85 som bränsle är rätt dött då det inte tillverkas nya bilar för det bränslet. Däremot etanol för låginblandning går utmärkt att öka till 10%. ÄR så redan i många länder. Och det går också att gå till högre nivåer som 15%. På så sätt får man högre "miljönytta" och till ett lågt pris. Så fortsätt göra etanol, men glöm E85.

#21
2018-07-27 09:09

Jag tankade E85 en gång med bärgning till verkstad och felsökning för 995:- som följd. Efter det har jag kört på enbart bensin. Synd egentligen. Jag kanske borde prova att blanda upp 50-50 vid varje tanktillfälle istället.

#22
2018-07-27 10:47

Min Megane Flexifuel drar 40% mera bränsle med etanol, så under de senaste åren har det alltid varit billigare med bensin för mig. Lägg därtill andra tillkommande kostnader så är bensin lämpligast. Just nu är det lönsamt med etanol om man räknar enbart på bränslet, men etanolen stiger säkert också snart.

#23
2018-07-27 19:34

jete, det är ju just nu det är lönsamt att tanka E85.
Hur det är i morgon är det ingen som vet, men antagligen är E85 avsevärt billigare lång tid framöver.
Och de flesta bensinbilar kan blandtankas med upp till 50% E85 utan problem även om de inte är flexifuelbilar.

#24
2018-07-27 19:46

Undrar vad det är för stolle som tryckte bromsa när jag skrev arr jag fick 30 % högre effekt med E85?
Högre effekt får alla turbobensinare som körs med E85, men givetvis än högre om de anpassas!

#25
2018-07-27 22:11

E85 är bara, ännu en plastcykel.

#26
2018-07-27 22:25

Jag kan bara hålla med Bond.
En flopp som lurat många och kostat stat och samhälle stora pengar.

#27
2018-07-28 16:42

E85 sålde bra så länge staten subventionerade detta via lägre förmånsvärde.
Se bara på alla som nu åker Laddhybrider bara för att förmånsvärdet är så mycket lägre.
Det är enkom den egna plånboken som styr.

#28
2018-07-28 16:52

Fast guran med laddhybrid så kan du åka fruktansvärt billigt om du är smart och har absolut rätt körning.

Det har du aldrig kunnat med E85.

#29
2018-07-29 20:46

mso 1000 @ På etanol har möjligen mackägare blivit lurade och staten lurat sig själv, men därmed har både tjänstebils- och den privata bilägaren vunnit många tusen på lägre förmån resp. skattebefrielse. Dessutom lägre bränslekostnad under vissa perioder. När bensin varit billigare så har det inte varit någon nackdel.
Laddhybrider har betydligt högre inköpskostnad som i bästa fall kompenseras av lägre el/bensin kostnad för den privata bilägaren. Tjänstebilen vinner (liksom i fallet etanol) stort på lägre förmånsvärde.

#30
2018-07-30 22:56

Snabb.
Men har en bilägare verkligen vunnit på etanol.
Skattebefrielse ja kanske det men min bensin bil kostar 360:- i års skatt så nå stora slantar är det inte i vinst där.

Och min känsla är ändå att folk och arbetskamrater kör åtminstone på vintern med bensin pga törst och kostnad.

#31
2018-07-31 14:12

mso 1000 @ Du kan inte titta på småbilar som fr.o.m. nu har så låg skatt. Min V70N 140 kostar 2480 kr/år eller på 10 år 24 800 kr. Min sons Passat har efter 10 år kostat 3 635 kr i skatt för en bil i samma storlek som V70. Det betyder att jag under den perioden betalt 21 164 kr helt i onödan eftersom inköpspris är lika om man väljer en etanolbil. Sonen och jag har samma låga servicekostnader och vi kommer att ha bilarna kvar betydligt längre än 10 år vilket innebär en ännu större vinst för sonen. Bilen körs på etanol endast när det (nu 20 %) är billigare och har inget med årstiden att göra. Kontentan är att det finns inga nackdelar, bara fördelar med en etanolbil.

#33
2018-07-31 22:28

mso 1000, som jag skrev tidigare får man, förutom betydligt lägre skatt, även minst 30% högre effekt på en turbomotor, men om man inte utnyttjar den ökar inte bränsleförbrukningen med mer än just ca 30%.
De artiklar du refar till beror säkert på att man tryckt på lite extra när det nu ändå erbjuds.
Du skulle säkert uppskatta att få 150 hk i din Octavia bara genom att byta bränsle!
Om den nu hade varit anpassad för E85 förstås.

#34
2018-08-01 22:41

smo 1000 Intressanta länkar som Du hänvisar till, just nu är bensinpriset 1 kr högre och etanolpriset något lägre än i länkens exempel vilket påverkar kalkylen. Men vad bilens fabrikat eller årsmodell har med förbrukningsskillnaden att göra förstår jag inte. Alla bilar byggda på 2000 talet har en LAMDAsond (syre indikator) som styr bränsleblandningen mot LAMDA 1.

Bensin med 5 % etanol har 33 % högre energiinnehåll än i E85. Det innebär att förbrukningen ökar med 33 % vid körning på E85 och med 30 % vid körning på E75. Prisskillnaden avgör när min son kör på etanol. I år blir bränslekostnaden klart lägre på etanol vilket är en bonus utöver skatten. Man kan inte lita på att dator och display visar helt rätt, även viktigt att bränsletanken är tom vid tankning av ett annat drivmedel för att kunna göra en rättvis jämförelse.

#35
2018-08-01 21:50

Jag kör en Saab 9-5 BioPower 2008. Kör 1000 mil per år.

Årlig skatt för en Saab 9-5 - Etanol: 1493 kr. per år (min bil alltså)
Årlig skatt för en Saab 9-5 - Bensin: 3440 kr. per år
Årlig skatt för en Saab 9-5 - Diesel: 5159 kr. per år

Pris - Blyfri 95: 15,81 kr./liter
Pris - Diesel: 15,51 kr./liter
Pris - Etanol: 10,21 kr./liter

Min bil med Bensin = 150 hk. Med Etanol 180 hk.
Valet är mycket enkelt = Etanol i tanken (samt service var 1000:e mil)...
Av mina 8 st. olika bilar hittills, är denna bil mitt bästa köp!

#36
2018-08-01 23:32

Sauber @ Dessutom var väl de fem första åren skattefria vilket gör att skatten de 10 första åren blir 27 000 lägre än bensinbilens och 44 000 kr lägre än dieselbilens skatt.

#37
2018-08-02 15:04

@snabb95
Sant, Saab var dessutom den tillverkare som lyckades bäst med konstruktionen av Etanolbilar. VW lyckades inget vidare och Ford klarade det på ett medelmåttigt sätt... Jag har dessutom inte haft några problem med att starta vintertid, med de milda vintrar vi har haft här i södra Sverige (blandar dock i Red Line SI-Alcohol för att vara snäll mot motorn : 443 ml räcker till 400 l).

#38
2018-08-06 16:17

Vi får hoppas på att biltillverkarna plockar fram etanolmotorerna från hyllan.
Bra att även Motormännens är positiva till E85. Så har det väl inte alltid varit?
Att det går åt mer bränsle kan man enkelt åtgärda genom att gasa på mindre. Kör inte i 120 knyck så räcker bränslet längre. :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.