Nästa artikel
"Oklar framtid för E85"
Nyheter

"Oklar framtid för E85"

Publicerad 26 juli 2018
Sverige är ett av få länder som har en väl utbyggd infrastruktur för E85 och att inte utnyttja denna potential är ett enormt slöseri, skriver Motormännens Riksförbund.
Det nya skattesystemet för bilar, bonus-malus, har införts och i detta är etanolbilar undantagna malus-skatt. Trots detta och justeringar av drivmedelsskatterna finns det idag ingen tillverkare som erbjuder en modell som går att köra på E85, något Motormännens Riksförbund ser som ett slöseri av potential.

- Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar. Sverige är ett av få länder som har en väl utbyggd infrastruktur för E85 och att inte utnyttja denna potential är ett enormt slöseri, efterfrågan behöver helt klart öka, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.

Nedan listar Motormännens Riksförbund sina tips för bilinköp med det nya skattesystemet. 

Diskutera: Vad tror du om etanolens framtid? 
Motormännens råd om vid bilinköp efter bonus-malus:
  • Ta reda på vilka alternativa drivmedel som finns tillgängliga i ditt närområde. Finns det exempelvis HVO-diesel, E85 eller biogas?
  • Fråga bilförsäljaren vilka av modellerna som inte omfattas av malus, eller vilka som kan tankas med alternativa drivmedel. Finns det inga? Leta vidare hos en annan handlare.
  • ”Bjuder” bilhandlaren på den extra höga skatten de första tre åren? Låt inte detta styra ditt val, tänk på att skatterna utformas för att gynna alternativa drivmedel, inte fossil bensin och diesel.
  • Många klarar sin dagliga körning med en elbil, även om bilen har ett högt pris. Den som laddar långsamt hemma kan spara in en del på de löpande kostnaderna.
  • Titta på bilar som har låga utsläpp. Malus-skatten börjar vid 95 gram.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-07-26 10:02
mso 1000

Fast det jäkliga är ju att jag åker rejält billigare med min moderna bensin familjebil än med en etanolbil.

Anledningen till att folk inte köpte etanol bil var väl att totalkostnaden blev markant högre än andra likadana bilar.
Jag har nog svårt att motivera mig att köra miljövänligt om det kostar mig en massa kronor extra per mil.

#2 • Uppdaterat: 2018-07-26 10:21
Styggavargen

Skall man ner under 95 verkliga gram, då blir knappast bilen mycket större än en Golf. Folk tenderar att skita i miljön, om man inte får betalt för att göra det. Jag är nöjd med min Octavia, drar lite soppa och följdaktligen hyfsat låga utsläpp. Jag väntar ett-två år till, sedan blir det elbil.

#3 • Uppdaterat: 2018-07-26 10:42
K_Klabbe

Njae, totalkostnaden blir nog lägre för etanol idag, men beror lite på körmönster. Om du kör mycket kan du behöva byta olja oftare. Men just nu är bränslekostnad och skatt lägre, övrigt detsamma som bensin. De fysiska skillnaderna är ju minimala på en vanlig bensinbil och en som klarar e85 också.

#4 • Uppdaterat: 2018-07-26 10:46
GDS

Hushållets två etanolbilar drar ca 0,65l/mil på bensin resp. 0,9l/mil på E85 vid blandad körning vilket gör att vid 2000 mils körning är skillnaden ca 2000:- per år och bil. Ökat servicebehov vid körning på E85 föreligger men då jag ändå byter olja mm efter ca 1500 mils körning gör att det blir en liten vinst ändå för etanolkörningen. Man får inte glömma bort att tanka var 5:e tank med 95 grön för att inte spridare mm ska torka ihop pga att etanolen är uttorkande och gör så att spridarna hänger sej vid start och står lite öppna vilket resulterar i vissa startsvårigheter vid körning på etanol längre stunder. Detta försvinner direkt när du åter tankar en tank bensin igen. Alternativet är att slå i en liten skvätt 2-taktsolja vid ihållande etanolkörning för att smörja framför allt spridarna.
OKQ8 har en bra variant som är av typen "low smoke" En gammal god SAAB-tradition :)

#5 • Uppdaterat: 2018-07-26 11:41
Rutger Jönåker

Etanolens framtid? Just nu säljs inga nya etanolbilar, av den enkla anledningen att efterfrågan var för dålig. Kommer det inga nya etanolbilar ser därför framtiden för etanol mörk ut, i takt med att gamla bilar skrotas ut. Ska etanolbilar få en comeback krävs nog någon form av stödåtgärd/bonus. En fördel med bränslet är ju att det redan finns överallt, som nämns i artikeln, till skillnad från många andra bränslen.

#6 • Uppdaterat: 2018-07-26 12:07
Världens vackraste man

Finns det gott om etanolpumpar i Amerika? Många amerikanska bilar från lilla Chrysler Sebring till stora Lincoln Town Car har sålts med flexifuelmotorer. Säljs etanolbilar fortfarande i Amerika?

#7 • Uppdaterat: 2018-07-26 12:46
snabb95

mso 1000 @ Nu räknar du fel! Just nu blir det c:a 20 % lägre bränslekostnad att köra på etanol, så om Du har etanolbilar så utnyttja detta. Bensin kostar c:a 16 kr/liter och etanol c:a 10 kr/liter. Förbrukningen blir 30 % högre viket innebär att bensinpriset måste ner till 13 kr/liten för att det skall bli samma kostnad per mil.

#8 • Uppdaterat: 2018-07-26 13:28
mso 1000

Snabb95@. Fast jag kör ju min bensin octavia på 0,48-0,6 alla dagar i veckan och oftast under 0,55 blandad och i dag tankade jag för för 15,29.
Och service var 3000 mil/max vart annat år.
.
Dom jag känner som kört på etanol tidigare har oftast pratat om dryga litern och mer men visst är etanol också dyrare på vintern.
Jag är skeptisk iaf.

#9 • Uppdaterat: 2018-07-26 13:51
celef

Jag har fått intrycket att e85 skapar en massa problem och kostnader och passar därför bara för miljöentusiasten, vanligt folk som jag vill ha det krångelfritt och billigt.

Därför är ju dieseln extra dåligt, vanligt folk kan åka omkring i jättestora bilar utan att det skinnar dom, hade dessa bilar körts på vanlig bensin så hade ytterst få valt att köpa denna bilstorlek. Då hade dom istället valt en bil i golfklassen

#a • Uppdaterat: 2018-07-26 13:54
K_Klabbe

@mso, du får ju jämföra samma bil om du ska jämföra bränslen. 0.55*1.3=0.72, inga 1liter/ mil. Om nu Skoda skulle få för sig att etanolanpassa din octavia.

Men kanske att skattesänkningen på etanol kom för sent, när redan bilarna slutat säljas. Men bra fråga hur det ser ut i USA. Även om skillnaderna är små, så måste det nog till fler marknader än Sverige för att det ska komma några nya etanolmodeller.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.