Nästa artikel
Ökande bilförsäljning i Europa
Nyheter

Ökande bilförsäljning i Europa

Publicerad 24 juli 2014
Under första halvåret i år har det sålts 5,8 procent fler bilar än under motsvarande period förra året.

Enligt en rapport från bilmarknadsanalysfirman Jato har nybilsförsäljningen i Europa ökat med 5,8 procent jämfört med förra året. Volkswagen är klart störst med över 800 000 sålda bilar men har bara ökat sin försäljning med 1,9 procent. Storsäljaren Golf har dock ökat med 14,2 procent och är med över 270 000 sålda bilar fortfarande i topp. Renault har haft starkast tillväxt och har ökat sin försäljning med 13,5 procent jämfört med förra året. Inte minst beror det på Renault Captur som sålts i mer än 87 000 exemplar under året och nu är en av de tio mest sålda bilarna i Europa.

Störst procentuell ökning av försäljningen har det varit i Kroatien och Portugal som båda ökat över 35 procent. Minskat mest har det gjort på Island där det sålts 18,9 procent färre bilar än förra året.

Diskutera: Vilka bilar tror du kommer sälja bäst under 2014?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-24 10:38
Peter E

Vilka bilar som kommer sälja mest under 2014????? 1. Golf.
Sedan kommer resten..... :-)

#2 • Uppdaterat: 2014-07-24 10:52
Reverend Benny

1. Golf i 40 olika nyanser av vitt, silver, grått och svart
Tittar man ut på parkeringsplatsen i Kista så kan man nästan uppleva känslan om hur det måste varit att bo i gamla gråa DDR Tyskland.

Kul att se att bilar som har kul design och färgval hamnat på 10 i topp.

#3 • Uppdaterat: 2014-07-24 11:15
Peter E

Ja en Golf R är ju höjden av tristess... :-)

#4 • Uppdaterat: 2014-07-24 11:22
Hackenbush

Ja precis, det säljs så många Golf för att de är så hemska och trista.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-24 15:07
Reverend Benny

Tror det säljs väldigt många golf i Sverige för de passar oss bra.
Svensken tänker allt som oftast praktiskt och då faller Golfen oss bra i smaken, den är sjukt lagom bra på allt.
Sen att vi inte vågar ta ut svängarna när det gäller färg hänger nog mkt också ihop med vad som är praktiskt, DDR grå metallic ÄR praktiskt. Jag kan bara tycka det är tråkigt.
Men tröst finns som tex grodgröna scirocco :-)

#6 • Uppdaterat: 2014-07-24 20:06
Pi

Även fast jag inte är nån Renault-fan så tycker jag det är kul att en bil som Captur och den typ den representerar säljer såpass bra. En typisk biltyp och bilstorlek för oss som närmar oss pensionsåldern och inte har nåt skryt-behov...:)

#7 • Uppdaterat: 2014-07-25 08:04
Reverend Benny

@Pi.
Skulle vilja lägga till "men ändå vill synas i något med kul design och roliga färgval" i slutet på din mening.
Är heller ingen fransk fan, men just Captur och nya Clio känns fräscha.

#8 • Uppdaterat: 2014-07-25 12:16
MickeAn

Här är en länk till en hemsida där man kan komma åt en annan liknande rapport i PDF-format (denna går dock inte ned på respektive modell).
http://europe.autonews.com/article/20140717/ANE/140719874/european-car-sales-rise-4-boosted-by-incentives

En reflektion är att Renault-gruppen har ökat sin marknadsandel markant över halvåret 2014 jämfört med motsvarande för 2013. De övriga grupperna har endast marginella förändringar.

Intressant tyckte jag också det var att både Smart och Mini går bakåt ganska markant. Börjar de allt mindre Mercedes- och BMW-modellerna stjäla kunder från sina komplementmärken?

#9 • Uppdaterat: 2014-07-25 12:37
Pi

@Reverend Benny - tja, personligen skulle jag nog inte köpa nån alltför uppseendeväckande färg men jag gillar bilstorleken och biltypen för med stigande ålder blir man allt mindre benägen att sänka sig ner till bilsätet utan vill snarare kunna stiga in och sitta relativt högt vilket denna biltyp medger. Jag är inte förvånad att denna typ säljer mera och mera... Visserligen halvdålig yta i bagaget men med färre personer att frakta så får man väl fälla fram bakre ryggstöden om behovet finns.

#a • Uppdaterat: 2014-07-25 17:40
Pi

...provsatt förresten en C4 Cactus idag. Är väl lite mittemellan vanliga lågbyggda och dessa lite mera högbyggda. Ger ett splittrat intryck - vissa saker känns väldigt "enkla" i dess sämre betydelse medan det också blandas in med mera "normala" lösningar. Det blev tyvärr ingen provkörning men den kommer också endera dagen.
Tyvärr tycks den endast finnas med den lilla 82-hästars bensinaren eller, om man lägger till 30.000 kr, den lilla 92-hästars dieselmotorn. Men läste nånstans att det kommer en turboversion av den lilla bensinaren som då skall ge 110 hk och det är nog rätt lagom för den bilen skulle jag tro. Sen hade dom bara automatväxlade bilar hemma så jag vet inte om det blir nån sorts standard. Lite lattjo lösning med reglaget för automaten - det hade bara 3 stora knappar med pil framåt, pil bakåt och ett stort P. Prismässigt landar den på ca: 190.000 kr med diesel, automat, ACC och back-kamera (via ett par tillvalspaket med lite annat i också) Kanske inte riktigt så billigt som man hoppats på för den relativt lilla bilen. Och ändå var det nån form av introduktions-pris....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.