Bild
Nästa artikel

Öka lasten i Jaguar XF Sportbrake

Nyheter

Nya generationen av XF i kombiversion rullar in med ett bagageutrymme som sväljer mer än förut.

Katten som ska ge bland andra Volvo V90, BMW 5-serie Touring och Audi A6 Avant en rivig fajt heter Jaguar XF Sportbrake. Det får plats 565 liter i bagaget, vilket är 15 liter mer än på föregångaren och standardfällningen för baksätet är 40:20:40.

Panoramaglastak, bakluckeöppning med gester samt en stöt- och vattentålig aktivitetsnyckel som går att ha runt handleden är några av finesserna i nya XF Sportbrake. Det finns också ett kupéfilter som rensar ut skadliga partiklar utifrån. Bilen ska kunna dra upp till två ton.

På motorfronten är det bensin och diesel som gäller, inget elektrifierat. Det går att välja på fyra fyrcylindriga motorer som levererar mellan 163 till 250 hästkrafter. Och så finns det två treliters V6:or också på 300, respektive 380 hästkrafter. Instegsversionen, en 163-hästars diesel med bakhjulsdrift, kostar motsvarande drygt 390.000 kronor i Storbritannien. De lite starkare motoralternativen går att få med fyrhjulsdrift, annars är det bakhjulsdrift som gäller. Växellådan är antingen sexväxlad manuell eller åttastegad automat. 

Det finns en rad förarstödssystem, inklusive autobroms, avåkningsvarnare och filhållningsassistent. Bilen övervakar också om föraren visar tecken på trötthet och dåsighet. Andra tekniska hjälpmedel är adaptiv farthållare med köassistent, skyltavläsning, dödavinkelnvarnare och varning för korsande trafik.  
 
Diskutera: Vad tycker du om Jaguar XF Sportbrake?

Kommentarer

#1
2017-06-14 16:19

Den ser trevlig ut den här sportbromsen.

#2
2017-06-14 16:25

Man lastar lika bra i en passat från 2002..

#3
2017-06-14 16:32

Jag kanske minns helt fel nu, men skulle inte Jaguar lägga ner med kombibilar?
Eller blandar jag ihop detta med något annat märke?

#4
2017-06-14 17:02

Väldigt nivellerad design. Egentligen bara fronten som sticker ut. Mindre Jaguar, mer europeisk premiumklass. Undrar om det är ett framgångsrecept?

#5
2017-06-14 18:51

Den har förvisso en del brittisk elegans, men väldigt återhållsamt.
Interiörerna brukar man man dock kunna få till lite mer färgavstämda, ja, överhuvudtaget mer färgade, än tyskarna.

#6
2017-06-14 19:01

Jaguar skulla aldrig köra på diesel Benny. Någon annan kappvändning vet jag inte.

#7
2017-06-14 19:03

Ser ut som en Ford.

#8
2017-06-14 20:02

Såg ut som nya Insignia kombi vid en första titt. Ja Insignia är snygg.......

#9
2017-06-14 20:44

@Badman
Var tvungen att googla lite och det var Jaguar. I början på 2016 så sades det att dom inte skulle släppa några fler kombibilar utan satsa på SUV istället. Verkar som dom ändrat sig på den punkten om detta inte är mer sett som en facelift.

http://feber.se/bil/art/347766/jaguar_slutar_med_kombimodelle/

#10
2017-06-14 21:17

Trevligt att den inte är lika "hängrövad" som nya Mercedes. Snygg, men sticker inte direkt ut. Jag fortfarande svårt för de där strålkastarna.

#11
2017-06-14 21:21

15 liter större bagageutrymmet, vilken skillnad gör det i praktiken? Är bara av akademiskt värde och inte värt att lyfta fram som artikelrubrik.
Däremot är bilen vacker och ger definitivt lite ha-begär. Har nog många fina förtjänster vid sidan av de 15 literna bagage.

#12
2017-06-15 00:52

Bravo Jaguar. Har förvisso inte sett den på riktigt irl än men ser lovande. Ok att den liknar Ford lite som någon sa. Men jag tycker även man ser lite Volvo V90,BMW osv osv. Mest av allt så andas den ändå Jaguar. På något sätt så kommer det ändå vara tydligt att detta är en Jagga när den kommer upp i backspeglen. Fast jag tycker röven är snyggast på den.

#13
2017-06-15 07:47

Lär inte bli nån storsäljare i dagens suv-samhälle.

#14
2017-06-15 13:07

Mjau! En katt med klös. Jag gillar den skarpt!

#15
2017-06-16 10:43

Snygg, men väldigt lik nya V90:n framifrån

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.