Bild
Nästa artikel
Nya Volvo XC60 – en förkrympt XC90.

Officiell: Volvo XC60

Nyheter

Här är nya generationen av Volvos mellansuv. Kommer som laddhybrid.

Nya XC60 tittade ut från ett äggformat tält på bilsalongen i Genève framför skärmar som visade vindpinade havsstränder. Designchefen på Volvo Cars, Thomas Ingenlath ställde fram en bit drivved på scenen för att visa varifrån inspirationen hämtats. Enligt honom tar det saltutsatta trästycket skandinavisk design till nästa nivå. I förarmiljön syns detta i trädetaljer på instrumentbräda och mittkonsol.

Nya generationen av XC60 Baseras på SPA-plattformen och bär många utseendemässiga likheter med storasyskonet XC90, som är byggd på samma grund.

– XC60 är inte gjord för att se ner på andra utan för att köra. Det här är ingen bodybuildare det här är en atlet, sa Thomas Ingenlath.

Volvos ledstjärna är säkerhet och biltillverkaren lovar att nya XC60 är fullmatad med teknik som ska göra färden så trygg som möjligt. En ny styrassistansfunktion kompletterar autobromssystemet City Safety. Systemet tar automatiskt bilen ur kollisionskurs om detta uppstår vid filbyten eller om det kommer mötande trafik.

Vill man däremot ha Volvos halvautonoma system Pilot Assist på nya XC60 får man betala extra. Det är nämligen tillval.

XC60 kan fås i laddhybridutförandet T8 Twin Engine som kombinerar en bensinmotor med el. Detta ska ge 407 hästkrafter totalt och 0-100 kilometer i timmen klaras av på 5,3 sekunder. Andra drivlinor är dieselmotorerna D4 på 190 hk och D5 på 235 hk. På bensinsidan finns T5 på 254 hästar och T6 på 320 hästkrafter.

XC60 har funnits i nio år och har på denna tid klättrat upp till att bli bäst säljande i sitt segment i Europa. Idag står den för en tredjedel av Volvos totala globala försäljning. Även i Sverige har den varit populär, 2016 blev den fjärde mest nyregistrerade bil och i februari månad 2017 blev den näst bäst efter Volvo S90/V90.

Produktionen vid Torslandafabriken startar om 7 veckor, i mitten av april. Orderböckerna öppnar vecka 15. Priserna startar på 422.900 kronor.

Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
 
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC60?

Priser och motoralternativ Volvo XC60

Samtliga bilar säljs med fyrhjulsdrift och åttaväxlad automatlåda. Utrustningsnivåerna heter Momentum, Inscription och R-Design.

  • T5: 422.900 kr (Momentum) 462.900 kr (Inscription) 467.900 kr (R-Design)
  • T6: 491.900 kr (Momentum) 531.900 kr (Inscription) 536.900 kr (R-Design)
  • D4: 435.900 kr (Momentum) 475.900 kr (Inscription) 480.900 kr (R-Design)
  • D5: 465.900 kr (Momentum) 505.900 kr (Inscription) 510.900 kr (R-Design)
  • T8: 636.900 kr (R-Design). Priser på Momentum och Inscription kommer vecka 15.

Kommentarer

#1
2017-03-07 11:45

Formidabelt VOLVO, mjuka, underbara harmoniska linjer, kanske det vackraste designmässigt som VOLVO presterat ! Detta kan bli den största försäljningsframgång någonsin !

#2
2017-03-07 11:49

Ja den var lyckad, mer harmonisk i linjerna än storebror XC90.

Volvo kan vara lugna, försäljningsframgången för XC60 kommer att fortsätta...

#3
2017-03-07 11:55

Priset börjar på 422 900 kronor för T5 Momentum. Svensson får vänta på billigare T4 och D3 samt modellen med enbart framhjulsdrift.

#4
2017-03-07 12:02

Verkligen jättefin form, dock är arrangemanget med baklamporna för vassa, men ser bättre ut än på hemska v90

#5
2017-03-07 12:14

Snygg! Kanske ett bättre val än V90 för "Svensson"?

#6
2017-03-07 12:32

Ser bra ut! Betydligt bättre än XC90.
Dock lite tveksam kring vecken nedanför midjan. Kanske ser bättre ut i verkligheten.
Fast i verkliga verkligheten tycker jag det finns SUVar som är mer prisvärda...

#7
2017-03-07 12:34

Blir definitivt svenskarnas nya tjänstebilsfavorit. Bara att gratulera Volvo.

#8
2017-03-07 12:44

Ser bra ut, men hoppsan vad den drog i väg i pris i relation till nuvarande XC60...

#9
2017-03-07 12:49

Robban, kommer antagligen en XC40 som tar den gamla XC60 platsen i prislistan. I alla fall en god gissning från min sida.

#10
2017-03-07 13:04

Är säkert trevlig, men bakdörrarna verkar vara lika fjuttiga som den nuvarande.
Jag tror det finns bättre alternativ för det priset om man nu inte är tvångsmässigt insnöad på Volvo.

#11
2017-03-07 13:10

Grymt snygg front men alltför lång motorhuv och riktigt ful bakdel med alltför sluttande bakruta och lustig vinkel på sista sidorutan, Tycker t o m den gamla modellen är snyggare tyvärr. En rakare bakdel likt Range Rover Evoque hade gjort denna bil mycket häftigare.

#12
2017-03-07 13:32

Lite lånad design från BMW, sannolikt lika trång som nuvarande XC60

#13
2017-03-07 13:54

Börjar på 423.000 kr. V90 framstår som ett prisfynd i jämförelse! Blir det V60 som blir nya "folkvolvon"?

#13
2017-03-07 13:54

Börjar på 423.000 kr. V90 framstår som ett prisfynd i jämförelse! Blir det V60 som blir nya "folkvolvon"?

#14
2017-03-07 14:51

60L, troligen kommer V60 att bli mer "svenne-banan", men även XC60 kommer att droppa i pris, främst med T4 och D3 utan AWD men dessa kommer troligen inte att vara klara att leverera fören under hösten, efter omställningen i november.

#15
2017-03-07 17:11

För dyr, och sedan tycker jag motorhuven ser för lång ut.

#16
2017-03-07 17:52

Succé alla där i veckan...

#17
2017-03-07 17:58

420' Det är nog dags att höja gränsen för lyxbilstillägget i förmånsbeskattningen nu.

#18
2017-03-07 19:31

Verkar riktigt snygg. Men vad ska man med så stora hjul till? Förstör komforten och är inget för skogsvägar. V90 och V90CC är ju katastrofer komfortmässigt med sina järnvägsvagnshjul med gummiband runt så fort man kommer in på lite sämre vägar som vi har så mycket av.
Sedan behövs snabbt en lagom stark laddhybrid. Vill ha en T4 laddhybrid med AWD och max 17 tums hjul högprofil.

#19
2017-03-07 20:20

Ganska fin faktiskt! Fronten liknar V90 och den ser inte så SUVig ut, vilket är positivt! Tycker dock att de två plåtvecken på sidan och det obefogade plåtsjoket mellan baklampor och bakrutan förfular en hel del!

#20
2017-03-07 20:30

Fortfarande två ton eller? Bodybuilding gör att man blir tung. Atlet, då har man musklerna på rätta ställena, och samtidigt smidigheten kvar. Får se om de lever upp till detta!?

#21
2017-03-07 22:14

Priset är såklart för privatpersoner. Företag förhandlar till sig rabatter och det är inte omöjligt att en bil listad för 430 går för 330 annars går inköpschefen till nästa bilmärke. Det kallas mängdrabatt, och som anställd får du vackert välja det märke chefen bestämt :) Det är ännu en anledning varför du inte ska köpa en dyr bil privat om du inte tycker om att kasta bort pengar.

#22
2017-03-07 22:15

Frågan är hur dem löser problematiken i den sista videon här ovan ifall det samtidigt kommer en mötande bil. Det blir ju värre med en frontalkrock än att krocka bak på någon.

#23
2017-03-07 22:27

CEAT: Den väljer alltid att krocka med en mindre bil om möjlighet finns. Stora bilar undviker den, mindre bilar får man krocka med ;-)

#24
2017-03-08 00:04

Tredje video, den om Line Mitigation, är bara för härlig. Föraren tittar ut åt sidan i skogen och driver plötsligt över i motsatt körbana. Som om ett intresse för skogen skulle vara den verkliga orsaken till bilar som frontalkrockar. Nä, jag vet, du vet, alla vet och inte minst Volvo vet orsaken till dessa olyckor. Det handar inte om "okänd anledning" som nyheterna gärna rapporterar utan i 99 fall av 100 är rattsurfande orsaken. Det vore betydligt ärligare av Volvo att låta den lille animerade pojken sitta helt försjunken i sin mobil och därefter låta bilen vandra iväg varvid systemet griper in.

#25
2017-03-08 00:18

Något små hjul, tycker jag. Kommer bilen gå att beställa med större?

#26
2017-03-08 05:41

Mattse - För mig som bara har mobilen för att ringa med (finns det fler såna än mig?) så kan vackra kvinnor vid sidan av vägen också vara lite distraherande ibland.

#27
2017-03-08 10:26

Fin bil men jag tycker det är dags att Volvo släpper en elbil.

#28
2017-03-08 13:05

Riktigt fin blir en hit.

#29
2017-03-08 16:49

Fin bil, blir säkert en succe. Men priserna.......och så gillar jag att man tagit bort de svarta plastskärmbreddarna eller att de är i bilens färg, det borde man kunna välja på andra bilmärken också om man vill ha dom i bilens färg. Bra Volvo, mycket snyggare i mina ögon.

#30
2017-03-08 20:24

422k för en Volvo. Volvo är volvo kommer aldrig vara premium bara för man prissätter som premium. Bara jänkarna som går på det möjligen.

#31
2017-03-09 07:50

Vem vill ha en Mexico Q5:a nu? Ingen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.