Bild
Nästa artikel

Officiell: Volvo V60

Nyheter

Här är nya generationen av Volvos herrgårdsvagn. Priserna börjar på 317.000 kronor.

V60 byggs på SPA-plattformen, en grund som den delar med XC60, XC90, samt V90 och S90. Med sina 476,1 centimeter i längd är den 13 centimeter längre än gamla V60. Mätt mellan sidospeglarna är bilen 204 centimeter bred och hjulbasen mäter 287,2 centimeter. I bagageutrymmet får det plats 529 liter och baksätet fälls 60/40.  

Autobromssystemet City Safety kan numera bromsa automatiskt för att mildra kollisionen med mötande trafik. Semi-självkörande systemet Pilot Assist har uppdaterats och ska nu vara bättre på kurvtagning.

Som i Volvos andra nya bilar består infotainmentsystemet av en pekskärm och användargränssnittet Sensus som är kompatibelt med Android Auto och Apple CarPlay.

Precis som för XC40 så går det att prenumerera på sin V60 via Care By Volvo. Månadskostnaden börjar på 6.699 kronor.

Motoralternativen är dieslarna D3 och D4, samt bensinarna T5 och T6. När det gäller elektrifiering finns, förutom drivlinan T8 Twin Engine också en ny typ av laddhybrid: T6 Twin Engine. Den är fyrhjulsdriven och har en total effekt på 340 hästkrafter och kommer att kosta från 518.900 kronor.

Det går att bygga sin bil på Volvos hemsida nu, men till en början går bara D3, och D4 med framhjulsdrift, samt bensinbilen T6 med fyrhjulsdrift att beställa. Laddhybriderna T6 och T8 Twin Engine blir beställningsbara i sommar och börjar byggas till hösten. Då är det också byggstart för D3 och D4 med fyrhjulsdrift, samt T5 med framhjulsdrift. Nya V60 tillverkas dels i svenska Torslanda, dels i belgiska Gent.

Klicka på bildspelet för att se fler bilder.

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60?

Priser och motoralternativ Volvo V60
  • D3 FWD 150 hk Momentum från 317.000
  • D4 FWD 190 hk Momentum från 337.000
  • T6 AWD 320 hk Momentum från 397.900

Tillägg för automatlåda är 19.900 kronor.
Tillägg för Inscription är 49.000 kronor på samtliga tre varianter.

Kommentarer

#1
2018-02-21 15:31

Idag är det bilnördarnas julafton! Ska bli riktigt intressant att se Volvos nya kreation, Volvo V60.

#2
2018-02-21 16:42

Sjukt snygg!

#3
2018-02-21 16:45

för lik V90 ... sortimentet känns inte genomtänkt med V60 och V90

#4
2018-02-21 16:56

Har just sett den IRL på Lidingö och kan bara hålla med om att nya Volvo V60 blir en succé för Volvo och kommer att skänka mycket bilglädje för de som förvärvar en. Priset sägs hamna strax under 320 000 kr. Plug-in hybriderna kommer introduceras senare i höst. Nu säljs den med diesel och bensinmotorer. Designmässigt harmonierar proportionerna med storleken på denna nya V60 så helt klart blev det en lyckad herrgårdsvagn!

#5
2018-02-21 17:25

Helt rätt. En mycket vacker bil för att inte säga elegant.

#6
2018-02-21 17:27

Trodde dock att skillnaden i pris skulle vara större jämfört med V90

#7
2018-02-21 17:29

Ja, Volvo har verkligen fått till designen och proportionerna på denna modellen, kul att se.

#8
2018-02-21 17:29

Otroligt mycket snyggare än V90 konstigt nog!

#9
2018-02-21 17:39

Betydligt snyggare än gamla V60 och definitivt snyggare än V90. Påminner om V70.
Varför skulle någon välja V90 framför denna?

#10
2018-02-21 17:43

Aldrig mer en Volvo, det säger jag bara! Och just den här modellen har ett uppdraget bakparti som påminner mest om häcken på en gammal småtjock tant som går med kundvagnen på Ica.

#11
2018-02-21 18:01

Varför köper man en V90 när denna finns som verkar mer genomtänkt med bättre design dessutom!?

#12
2018-02-21 18:03

Axa

Många väljer BMW 5-serien framför 3-serien, Audi A6 framför A4 och MB E-klass framför C-klass. Av samma anledning gissar jag på.

#13
2018-02-21 18:31

elegant, snygg en dröm för kombi älskare..
får v90 att kännas gammal å klumpig.

#14
2018-02-21 18:04

Men förstår dig, jag hade ångrat mig idag om jag redan har köpt en V90

#15
2018-02-21 18:06

Cab rearward ser bra ut men det kan bli trångt.

#16
2018-02-21 18:29

Apex
Jo visst. Det kan finnas kriterier som lastförmåga eller annat som gör att man väljer V90. Jag utgick från utseendet.

#17
2018-02-21 18:47

För den som inte redan är intresserad erbjuder denna inget nytt och spännande så lik 90 som den är.

#18
2018-02-21 19:36

Undrar ifall det kommer en ny S60? Och hur kommer den se ut?
Kommer den komma med T3?

#19
2018-02-21 19:56

En motorjournalist sa idag att Volvo också kommer med en ny S60 under modellår 2019.

#20
2018-02-21 20:30

Ja, mycket snyggare än V90 och gamla V60. Denna borde vara betydligt mer kombi än gamla V60.
Och, Volvo är ju kända för sina kombi.
Men, ligger inte priset väldigt nära V90?

#21
2018-02-21 20:50

Hm, synd bara att interiören inte har blivit snyggare. Tycker den är för överdimensionerad i detaljerna.

#22
2018-02-21 21:28

Mycket snyggare än V90. Verkar kunna bli en lyckad modell för Volvo. Jag gillar vad jag ser på bild. I en hybridversion naturligtvis, diesel är passe.

#23
2018-02-21 21:52

Usch, jag vill gilla Volvo men det går inte!? Tunga, omoderna när det kommer till miljö aspekterna och dyra till vad man får, speciellt nu är priset är premium. Jag har aldrig blivit imponerad över att åka i en Volvo heller. Man minns de gånger man kliver in i en Mercedes eller Audi, man aldrig i en Volvo. Vad skall man göra? Än idag minns jag när jag första gången satt mig i en Audi A8, hur flärdfull bilen var och hur groteskt skön den var att åka i, man imponeras. Skall man lägga priset av två "Skodor", är det värt det? Nu lär A.L gå i taket direkt... *hit me*

#24
2018-02-21 22:24

V60 kommer bli volymmodellen i Sverige. Ser paralleller till när S80 av första generationen lanserades, där den låg högt på listorna ett par år men föll pladask ner och blev rätt iskall, fin bil på den tiden. S90 & V90 är ju knappast nyskapande utan snarare överjäst klumpig design som snabbt passerar bäst före, Chrysler 300CC & V90 är snarlika i sin vulgära klumpighet. Bonus malus kommer ytterligare som lök på laxen för 90 bilarna. Gissar att 40 & 60 serien kommer klara den volym Volvo personvagnar kommit upp till.

#25
2018-02-21 22:26

Skulle snarare säga att hybrider (snart) är passé i Europa om de inte kan tankas med förnybart.

#26
2018-02-21 22:52

Ser det är några som tycker den ligger nära V90 i pris. Skiljer 32.000 kr för motsvarande motor/utrustningspaket. (D3 Momentum).
Tycker nog det är ganska rimlig skillnad. Jag ska beställa ny tjänstebil efter semestern då min V90 rullat 24 månader till strax efter årsskiftet. Är ganska 100 just nu att detta blir min nästa bil. för de 32.000 i skillnad blir det en del extra lull-lull som saknas idag på V90:n. Får med Panoramatak, head-up och kanske nån roligare fälg :)

#27
2018-02-21 23:57

Det mesta känns som en förbättring men ren el? Vart tog den vägen..

#28
2018-02-22 06:28

t4 hybrid såklart.. om den kommer? då slipper man bonus/malus höga skatt

#29
2018-02-22 07:35

Denna har absolut bättre form än v90, v90 ser lite vanskapt ut, lite som gamla aston Martin lagonda om ni kommer ihåg. Men varför envisas Volvo att ha fortsätta med den liggande ljusrampen bak från v90, det räcker ju och ser bäst ut med bara den stående, eller bara liggande, dom kan inte ha både och!

#30
2018-02-22 08:25

Om det nu ska vara en ”folkbil” så tycker jag dem borde petat i T3 Twin motorn. Från start för att få ett grönare alternativ för dem som kanske köper den privat.

#31
2018-02-22 08:33

Det är väl bara BMW som lycka få den större modellen (5) att se bättre ut den mindre (3). Varken Volvo, Mercedes eller Audi lyckas med det. Den här är betydligt snyggare än V90 som i mina ögon är ful. Men hur som helst så är inte utseendet allt. Jag tycker Volvo är på tok för dyr för att inte leva upp till premiumkänsla i bilen. Jag väljer hellre en Mercedes för samma pengar. Inredningen är teknisk intressant men ful i Volvon. Dyster och plastig, som det alltid har varit sedan 70-talet. Ser fram emot tester av utrymme, fjädring och ljudkomfort samt hur sköna stolarna är, vilket brukar vara Volvos paradgren.

#32
2018-02-22 11:28

Samma tråkiga inredning som alla andra volovos inkl trafikfarlig pekskärm. Diesel 2018? Man häpnar.

#33
2018-02-22 11:29

Vad är trafikfarligt med skärmen Jarl?

#34
2018-02-22 11:38

Volvo klarar sig inte utan diesel, så deras uttalande om att de inte skulle köra vidare med diesel motorer stämmer dåligt. Deras bilar är för ineffektiva och tunga.

#35
2018-02-22 11:45

Inget konstigt med en liten prisskillnad mellan V60 och V90, då de är samma bilar med samma motorer, växellådor och annan teknik, bara det att V60 har aningen mindre kaross. Och när Volvo ser sig som "premium" eller börjar vara det så sätts priserna därefter. Inget för vanligt folk eller för de som vill ha bil för pengarna utan extra påslag för märket, men rätt för Volvo då de kan tjäna pengar

#36
2018-02-22 12:14

@Styggavargen. Kanske Volvo även tänker att deras jag-rullar-bilar ska kunna rulla vidare om politiker inom et drygt decennium stänger kranarna för fossilbränsle. Många länder har ju deklarerat en sådan vilja.

#37
2018-02-22 12:17

@Deeds; det trafikfarliga med en pekskärm är väl generellt att den stjäl koncentration från föraren.

#38
2018-02-22 12:28

pinjong.. Är det inte som med allt annat.. Man lär sig vart det sitter?
Å andra sidan behöver man inte trycka på skärmen alls under körning för röststyrningen fungerar såpass bra. "Ställ in tempratur på 22 grader" "Byt Radiokanal till Rix FM" eller "Byt radiokanal ett steg framåt" "Höj volymen tre steg" "Sätt på rattvärme på steg 2" osv osv. Tycker det fungerar utomordentligt att ha en central skärm med alla funktioner.

#39
2018-02-22 13:04

Förbud mot mobil i bil = förbud mot krångliga pekskärmar på låg nivå

#40
2018-02-22 13:05

Ja Deeds, jag tycker det är lite jobbigt bara med de manuella vred jag har och använder helst rattkontrollerna. En fungerande röststyrning låter förstås väldigt smidigt.

#41
2018-02-22 14:27

Man kan väl ana att det kommer en "inropare" med en mindre bensinmotor och lite mindre utrustning.

#42
2018-02-22 15:44

Snygg, men inte praktisk, premiumbil. Kommer nog att sälja duktigt. Är inte förtjust i knixen där bak och bakljusblafforna. Även om de säkert är märkesidentiska. Hade faktiskt föredragit en rak bakstam. Väl så snyggt och mer praktiskt ur utrymmessynpunkt.

#43
2018-02-22 16:45

Klart snyggare med bättre proportioner och mindre hängröv än storebror V90.

#44
2018-02-22 17:54

Inget miljötänk här inte, två traktormotorer och en värsting bensinare.... Annars ser den väl ut som Volvo brukar

#45
2018-02-22 18:30

Dieslarna blir än värre nu när man även misstänker att HVO har flera nya problem.
MTBE,och blyad bensin var sin tids misstag,nu?

#46
2018-02-22 18:32

Jaha, bryr mig inte. Kommer aldrig köpa en diesel ändå. Kan tänka mig en Volvo, men då blir det hybrid, el eller bensin.

#47
2018-02-22 18:42

Elegant och ändå personlig.
Ren och snygg interiör, men Volvo lyckas visst aldrig få till några riktigt snygga rattar.
Kladdglaset går att använda även med handskar, men fortfarande är ju riktiga knappar bättre.
En utmärkt bil med bra utrymmen, men varför så lågt baksäte?

Det för mig över till Vi Bilägares märkliga sitshöjdsmätningar. Vem sitter med fötterna på marken?

#48
2018-02-22 19:06

Den moraliska arvtagaren till V70. Skulle jag få gissa så kommer denna bil även att ta efter V70 i form av att den kommer att bli Sveriges mest sålda bil. Däremot ställer jag mig frågande till motoralternativen. Två hybriddrivlinor låter först intressant, men endast två toppversioner. T6 känns överflödig, 340 hk mot T8:ans 390 hk. Varför har inte Volvo från start arbetat fram en billigare laddhybrid, en liknande drivlina som den kommande T5 Twin Engine. Detta tror jag skulle kunna ha blivit en given succé (konkurrent till Passat GTE).

#49
2018-02-22 20:28

Varför är ratten så himla ful?

#50
2018-02-22 20:30

Många menar att ny V60 konkurrerar med V90. Säkert blir det likadant då S60 släpps. Lösningen kan vara att lyfta 90-serien några pinnhål, lägga till några hundratusen på priset, och matcha den mot S-Klass, A8 etc. En V-sexa skulle hjälpa en bit på vägen.

#51
2018-02-22 20:31

Jarl Karlsson, det finns många rattar att välja på.

#52
2018-02-22 20:33

Många efterfrågar en billigare hybrid än T8. Vad skulle vara billigare, undrar jag? 2-litersmotorn? Räckvidden? En Volvohybrid skulle inte bli billigare att tillverka för att man drar ner på laddtrycket eller minskar effekten till elmotorn.

#53
2018-02-23 06:43

Undra om en kombi har nån chans i dessa suv-tider. Tror inte denna kommer toppa listorna åren framövers.

#54
2018-02-23 10:06

Hur är det möjligt att ingen pratar om nya ”Volvos taktik”!?
Varje ”ny” modell är dyrare om 77.000:- och mer!?
Ny journalist i svenska biltidningar skriver som att ni är betalda av Volvo?

#55
2018-02-23 11:46

Swemba

Trecylindriga T3 borde rimligtvis vara billigare än en 2-liters motor med turbo och kompressormatning.

#56
2018-02-23 13:19

FuNe: Hur räknade du nu? "Nya" V60 är exakt 14.000 kr dyrare än utgående modell om man räknar på motsvarande version, D3 Momentum. Och då ingår mer säkerhetsutrustning som standard i den nya så att säga den blivit mycket dyrare vet jag inte hur du får ihop....

#57
2018-02-24 12:08

Sorry……
Tittade på volvocars sida och såg bara siffror: Volvo V60 Classic från: 239 900:- och
Nya V60 från: 317 000:- utan att titta på motorer osv.….
Tak för påpekan!

#58
2018-02-24 22:51

@FuNe

Gamla modell, det är bensin från 239900 kr men diesel D3 150 hk från 299900 kr
Nya modell D3 150 hk från 317000 kr. Det blir 17100 kr dyrare. Finns inte billig bensin utan för väldigt stark motor T6 AWD 310 hk från 397900 kr.
Jag tycker det verkar konstigt motoralternativ att inte tänka på hög utsläpp och dyrare inköp. Viktigt att tänka på miljö för det är inte intresserad regering/personlig val av diesel och satsa bensin istället men nya Volvo modellen blev för stark och sämre miljö än tidigare bättre :-(
Nyss hörde nyheter att drivmedel tänker sluta produkter snart framöver och satsa el istället säger Håkan Samuelsson.

#59
2018-02-26 13:55

För dyr

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.