Bild
Nästa artikel

Officiell: Volkswagen Touareg

Nyheter

Här är tredje generationen av den stora suven som beskrivs som ett högteknologiskt flaggskepp.

Volkswagen Touareg har vuxit jämfört med sin föregångare. Bilen är nu drygt 4,8 meter lång, 1,9 meter bred. Den har däremot minskat lite på höjden och når nu 1,7 meter över marken. Bagageutrymmet har växt från 697 till 810 liter. Tack vare en ny materialmix har ingenjörerna lyckats banta bort 106 kilo på vågen. Maximal släpvagnsvikt är 3,5 ton.
 

Inuti bilen finns en ny typ av förarmiljö, kallad ”Innovision Cockpit”. Den består av två stora skärmar, en 12-tumsdisplay med mätartavlor framför föraren och en 15-tumsdisplay som hyser infotainmentsystemet. De båda skärmarna flyter ihop till en och fysiska reglage och knappar är bortstädade. Det mesta sköts istället med svepande och pekande.

Via infraröd kamera kan bilen se människor och djur i mörkret och märka ut dem med värmebilder i gult eller rött. Det går också att utrusta bilen med smarta LED matrix-strålkastare som kan skicka ut ljussignaler för att varna exempelvis fotgängare på kollisionskurs med bilen, och även bländfritt helljus som delvis skärmar av ljusbilden för mötande trafik, samt dynamiskt kurvljus.

Standard i Sverige är varning för korsande trafik och styrhjälp när man färdas på sträckor med vägarbeten. Annat som ingår är filhållningsassistent, adaptiv farthållare med kökörning, autobroms som upptäcker fotgängare, samt skyltavläsning.

I Sverige startar försäljningen av Touareg i slutet av juni. I början går det att välja på treliters V6:or, antingen med bensin eller diesel. Bensinversionen har 340 hästkrafter, dieseln utvecklar 286 hästkrafter. Till årsskiftet kommer en ännu kraftfullare fyralitersdiesel med V8 och 421 hästar. För Kina planeras en laddhybrid, Volkswagen har ännu inte bestämt när den kommer till Europa. Samtliga Touareg som säljs i här är fyrhjulsdrivna och svenska priser offentliggörs i början av april.     

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Touareg?

Kommentarer

#1
2018-03-23 12:48

Och priset?
Utan prislapp är tekniken rätt ointressant.

#2
2018-03-23 12:55

N-iklas: Priserna kommer i början av april. Lägger till det i texten.

#3
2018-03-23 13:28

"Fysiska reglage och knappar är bortstädade"!
Jojo, jag tycker mig kunna räkna till ca 20 knappar på ratten!
Men ok, jag gillar inte viftningar och gester, jag vill ha fysiska knappar med återkoppling som känns och syns.
Idealet är de gammaldags engelska vippströmställarna där man aldrig behöver tveka om läge och funktion!
Men det passar naturligtvis inte IT-folket som ska ha allting att likna ett datorspel för tonåringar!
Hoppas att det blir ett uppror mot det här tramset!

#4
2018-03-23 13:59

Saabnisse: Vad är skillnaden på en ny bil utan IT utvecklingen? Då kan man lika gärna ha en bil från 80-talet. 2 liter extra i bagageutrymmet hit och dit är knappast värt att betala för en ny bil. Människan utvecklas jämt och när man börjar säga att det blir för mycket, ja, då har ens årgång passerat. (Alltså att man har svårt för det man inte känner igen).

#5
2018-03-23 14:27

550000 til 600000kr deromkring ?

#7
2018-03-23 14:33

Snygg, linjeskön och väldigt sober men troligen kostar den väldigt mycket pengar :o (

#8
2018-03-23 15:19

Borde inte ett högteknologiskt mästerverk drivas av el idag ??

Undra varför man åkt runt med bilen maskerad

#9
2018-03-23 17:07

En eloge till VW som fortfarande vågar erbjuda några goa motorer. En fyralitersdiesel låter mumsigt!

#10
2018-03-24 10:52

Varför sitter växelspaken i en klump stor som Kebnekajse? Där hade man kunnat skapa utrymme och luftighet.

#11
2018-03-24 11:09

Volkswagen har lyckats igen ! Vilken vacker bil och tekniskt i yttersta framkant ! Ska beställa en så fort diesel V8 kommer till Sverige . Bra volkswagen att ni lever i verkligheten och inte tror att alla vill åka elbil
Dessutom kommer inte elen räcka till om all transporter ska gå vi el .

#12
2018-03-24 11:14

4-liters diesel !!
Då behöver inte jag skämmas för min 6,4-liters v8 i alla fall, skönt...

#13
2018-03-24 12:22

Bara elektronik? Hur är det med dom viktigaste delarna i bilen typ fjädring, bromsar och styrning? Hur tung är bilen för 106 kg bantning låter lite på en sån här stor bil och ingen tror väl att det gäller alla varianter av bilen heller? Något verkligt nytt och innovativt eller är det nu endast elektronik det handlar om? Har man sett en "padda" så gör ett par skärmar ingen glad och ivrig?

#14
2018-03-24 14:01

Peugo

Viktminskningen gäller alla varianter om man jämför motsvarande modell.

#15
2018-03-24 15:48

CEAT, jag har inget emot att man får möjlighet att själv designa sitt instrumentkluster och göra det personligt, då kan man äntligen få bort den onödiga varvtalsmätaren och bränslemätaren som kan ersättas med visning om hur lång körsträcka som återstår och var och en kan utforma visning efter eget tycke.
Men primära funktioner ska skötas med tydliga fysiska reglage, inte som underfunktioner på en bildskärm och absolut inte med gester som kan missförstås av medtrafikanter så det urartar i våldsamheter!
Det här är enbart effektsökeri av IT-nördar!
Svansviftningar hör hemma hos hundar!

#16
2018-03-24 16:58

Instämmer till fullo med saabnisses kommentarer!
När kommer hybridvarianten – eller är den förbehållen Porsche?

#17
2018-03-24 22:43

SAABNISSE: Håller med, det är mycket mer praktiskt med knappar, dock snyggare utan. Gester är nog inget vidare, där bör man istället förbättra röststyrningen.

#18
2018-03-25 15:13

..."ett högteknologiskt flaggskepp"...
Nog är det ett skepp, allt....

#19
2018-03-25 22:13

V8 diesel, 2018? LOL

#20
2018-03-26 10:47

saknar ansiktsigenkänning och avläsning, så att bilen inte startar för de som ser trötta eller arga ut eller är allmänt orakade och sjaskiga eller har jultomtemask för att lura fartkameror....

#21
2018-03-26 14:13

Bra att den är utrustad med två rejäla avgasutblås. Det lär behövas...

#22
2018-03-26 15:15

En dyr bil som har mycket avancerad teknik, men endast 2 års garanti-uselt VW.

#23
2018-03-26 15:43

Sett Autogefuhls videos om både Cayenne och Touareg. Touaregen är bra mycket snyggare än innan, men känns ändå lite beige i jämförelse med Porschen. Mycket fräna funktioner har dom iallafall. Gillade externa kameran som kunde panorera runt bilen utifrån. Finns även på senaste dyraste BMW-modellerna. Om 5 år kommer det säkert i en vanlig bil ;)

#24
2018-03-26 22:08

Grattis VW ännu en snyggt designad produkt som ligger i absoluta framkanten avseende MMI. Dock kan man tycka att motoralternativen utan el och hybriddrift Europa är otidsenligt men antar att köpekretsen till lyxbilar av detta slag skiter i detta. Personligen anser jag att SUV:ar tillhör dinosauriesläktet och borde försvinna från marknaden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.