Bild
Nästa artikel

Officiell: Citroën C3 Aircross

Nyheter

Här är produktionsversionen av suvifierade C3.

Tidigare i år fick vi se ett koncept på vad som skulle bli nya Citroën C3 Aircross. När nu produktionsbilen är här kan vi konstatera att själmordsdörrarna inte hängde med från konceptstadiet, inte heller överlevde backspeglarna med videokameror.

Att kunna välja och sätta personlig prägel på C3 Aircross är viktigt för Citroën, som erbjuder 30 yttre färgkombinationer och 4 interiöralternativ på kompaktcrossovern. Bilen är 4,15 meter lång, 1,76 meter bred och 1,64 meter hög. Citroën påstår att C3 Aircross erbjuder det största bagageutrymmet i klassen: mellan 410 till 520 liter beroende på baksätets placering. Med sätena fällda blir det 1.289 liter. För en ännu luftigare känsla finns öppningsbart panoramaglastak.

Instegsmotorn är manuellt växlade bensinaren PureTech 82. Med samma drivmedel finns också PureTech 110 med manuell eller automatisk växellåda. Dieslarna är manuellt växlade BlueHDi 100 och BlueHDi 120. Terrängförmågan förstärks med Grip Control och Hill Assist Descent-system. Det finns autobroms, backkamera, trötthetsvarnare, avåkningsvarnare och skyltavläsning. Infotainmentsystemet sköts via en 7-tums pekskärm och har stöd för Android Auto, Apple CarPlay och MirrorLink. Mobilen kan laddas trådlöst. Citroën C3 Aircross lanseras i Sverige till hösten.

Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
 
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C3 Aircross?

Kommentarer

#1
2017-06-12 16:15

Den här "tvärsluften" ser inte så tokig ut.

#2
2017-06-12 16:15

Set trevlig ut tycker jag! Men det där röda krafset på bakre sidorutan, är det något som går att plocka bort?

#3
2017-06-12 17:48

ToRy: jodå, en bildsök på bilen verkar visa att det finns en massa olika varianter, även utan det röda krafset.

#4
2017-06-12 17:51

ToRy - ja, det är en fråga om tillval och utrustningsnivåer. Det går att få utan den. Nu saknas dessutom Airbumps på sidorna på just dessa bilder, men de finns att få.

Jag tycker bilen ser bra ut och har en mer extrovert, jag vill även säga lekfull, karaktär jämfört med syskonet Opel Crossland X som har en mer sober stil. Aircross har även högre markfrigång, grip control och HDC som Crossland X saknar, så Aircross är ännu mer uttalat crossover/mini SUV. Det är bra, det innebär olika erbjudanden och därmed är de inte direkta konkurrenter. Inredningsstilarna är även de väldigt olika.

Jag ser fram emot en provkörning när den landar i Sverige, detta kan bli min nästa bil. :)

#5
2017-06-12 18:00

Nu har jag dykt djupare i det och ser att på en officiell bild av standardversion så finns ränderna på sidorutan kvar så nu blir jag mer tveksam kanske jag eventuellt har förhastat mig lite, uppgifterna är lite osäkra än så länge. Men dessa ränder finns i olika färger och utföranden, alltså dels som kontrast till karossens färg - typ röda linjer och vit kaross eller beige-brun som på bilderna här på ViB. Eller karrossfärgad (t ex vita ränder på vit bil) eller svart (svarta ränder oavsett färg). Och när ränderna är svarta så är de ju väldigt neutrala, då ser det mer ut som en form av mörkläggning av sidorutan bak och det tycker jag faktiskt är rätt snyggt... Så det verkar vara de utföranden som finns, alltså inte helt utan ränderna, men med svarta ränder så är de iaf neutrala. Och en sak till - de sitter inte utanpå rutan (som konceptbilen hade), utan ränderna finns i glaset.

#6
2017-06-12 18:05

Den bilen ser inte frisk ut, skulle tippa på påssjuka.

#7
2017-06-12 18:36

Hoppas att inte allt funktioner går via pekskärmen. Jag vill ha riktiga handreglage för t.ex värme/ventilation, som kan användas utan att behöva ta blicken från körningen.

#8
2017-06-12 19:06

Vad gäller ränderna på sidofönstren så tänkte jag i första hand inte på utseendet, utan på möjligheten att se ut ( :-) ), dvs sikten snett bakåt inifrån. Men det kanske är så små "gluggar" att det inte blir så mycket med den saken i vilket fall som helst?

#9
2017-06-12 19:18

ToRy Jag är rätt säker på att det där ränderna är den samma typ av "tintning" som finns på en del solglasögon, det stör inte bakom/inuti.
Kul grej tycker jag, att inte fler har tänkt på det! Många bilar skulle lyfta rejält med denna lilla enkla mod.

#10
2017-06-12 19:22

Annars så tycker jag att den här utanpå ser ut som en leksaksbil för de små barnen.
Jag mår lite tjyvens faktiskt när jag tittar på bildspelet, psykedelia.

#11
2017-06-12 19:30

40-alisten ventilationssystemet regleras via skärmen, det är inget som jag har emot. Det är ju klimatkontroll så normalt behövs inte att man ändrar temperatur och fläkt och fördelning under färd. För defroster - avimning och avisning för fram och bakruta, finns fysiska knappar nedanför skärmen. Om man absolut har behov av att sitta och pilla på fläkt, värme och luftfördelning under färd istället för låta automatikens sköta det så finns ju Crossland X - den har fysiska kontroller under skärmen för den som önskar, samtidigt som den också kan styra detta via skärmen (det är PSA:s mjukvara den kör med).

#12
2017-06-12 19:32

Tvärnit, japp du har rätt det är som solglasögon. Färgade / tintade ränder i glaset. Svart, vitt eller rött. Apropå leksaksbil så finns den även som leksaksbil för små barn, i en skalenlig liten modell. Men jag tror jag siktar in mig på den riktiga bilen jag, den minsta versionen är ju bara handdriven och ja inte lika praktiskt...

#13
2017-06-12 20:29

Jag blir nästan tårögd när jag ser en ny bil med ljus och luftig inredning.
Mycket trevligt!
Däremot är den ju inte så snygg utvändigt, men det är ju ingen Suv.

#14
2017-06-12 21:56

Ähum, nej. Det finns andra bulliga bilar som är mer intressanta, tycker jag. Typ Mini Countryman...

#15
2017-06-12 22:01

För Sverige verkar det som att skjutbart baksäte blir standard (till skillnad mot Crossland X som har det som extra tillbehör). Motorerna blir här den turbolösa 82hk och turbon på 110 hk på bensin och så dieseln på 100 hk. De starkare motorerna blir inte tillgängliga här. Automatlådan EAT6 med momentomvandlare erbjuds till bensinturbon på 110 hk.

#16
2017-06-12 22:17

Ingen AWD misstänker jag?

#17
2017-06-12 22:52

@Axa: Mini Countryman är definitivt snygg, men ligger i en helt annan prisklass! Antar jag i alla fall; priserna på den här bilen är väl inte satta än.

#18
2017-06-12 22:56

@StefanH: tror inte det, men se #4.

#19
2017-06-12 23:04

Ingen lyxkänsla men massor med personlighet.
Är den bara vettig med smarta detaljer kan åtminstone jag avstå från "lyx".
Men fortfarande dessa vindögda instrument.

#20
2017-06-13 00:47

Den är ombonad inuti med fluffiga säten och textil på instrumentpanelen framför både föraren och passageraren (eller skinn för den som väljer det) i enlighet med Citroëns nya interiördesign. Jag tycker det är trevligt och lyxigt...

#21
2017-06-13 00:49

StefanH, den har Grip Control (elektronisk diffbroms omställningsbar i olika lägen för olika underlag) och Hill Descent Control.

#22
2017-06-13 00:51

Räkna med ca 200 000 kr för bensinturbon med automatlåda och bra utrustningsnivå med automatisk klimatanläggning och Apple Car Play m m.

#23
2017-06-13 07:27

Man kan se den här bilen som den arvtagare till Skoda Yeti som Skoda inte skapade själva (än i alla fall). En bil som är liten och smidig men ändå stor och praktisk! Faktiskt litet kortare än Yeti, men inte lika rätvinklig förstås. Karoq å andra sidan är längre, lägre och bredare. Och inte rätvinklig.

#24
2017-06-13 07:28

Ser trevlig ut, men den behöver Airbumps, annars tappar den sin identitet.

#25
2017-06-13 09:05

Airbumps finns att beställa, det är inte standard pga att det tydligen skrämde bort köpare - men finns som tillval.

Värt att notera är att den här modellen innebär premiär för Citroëns nya fjädringssystem med hydrauliska "kuddar" i varsin ände i stötdämparna. Den här videon innehåller närmare slutet en förklaring av tekniken.
https://youtu.be/p4azOOLZQGU

Idén är att återskapa "flygande mattan"-känslan så att kaffet i den franska grunda kaffekoppen eller varma chokladen till croissants inte spills ut när man kör.

#26
2017-06-13 09:35

Videon jag postade förut verkar vara lite väl fantasifull i det som den säger, eller bristande research hos journalisten. Det nya fjädringssystemet kommer till C3 Aircross men inte som standard. Standard är en mjuk chassisättning med "vanlig" teknik. Det är inte offentliggjort än när fjädringssystemet introduceras, det kan bli så att det först blir till hösten som det blir mer officiellt och då i ett särskilt event bara för det. Klart är att C5 Aircross har det som standard men den släpps i Kina först och kommer inte till Europa föränn nästa år. Basversionen av C3 Aircross med minsta motorn ligger på 16 000 euro. Svenska priser är inte klara än. Lansering till hösten i Sverige. Gissningsvis oktober - november.

#27
2017-06-13 09:52

Raphael, du verkar veta allt om Citroen :-) -- vet du om det kommer någon ny C4 Aircross? Den utgående hade ett trevligt format tycker jag, och såg bra ut, men verkar knappt ha sålts i Sverige. Och de som finns har diesel och 4wd, medan jag vill ha bensin och 2wd...

#28
2017-06-13 10:08

Det kommer en C5 Aircross den visades i våras i Geneve och börjar säljas nu i Kina, den lanseras i Europa runt nästa sommar. Den finns med 2wd och kommer även som hybrid med 4wd (elmotorer på axelparen). Någon C4 Aircross blir det inte en sådan skulle hamna för nära C3 Aircross och C5 Aircross. Det kommer en ny C4 som blir en crossover men ligger längre fram i tiden den blir mer en fortsättning på C4 Cactus-konceptet än en högbyggd Aircross.

#29
2017-06-13 10:41

Tack! C5 Aircross känns litet för stor för mig/oss dock...

#30
2017-06-13 11:59

Jag har kollat igenom färgutbudet och tyvärr finns inte den fina gröna med från nya C3:n. Det är vitt, svart, silver, grått, blått, rött, orange och beige-brun (som på bilden) som gäller. Taket finns i olika färger (som övriga karossen, svart eller vitt eller rött) och så finns det fyra "colour packs" som accentuerar takbågarna, strålkastarna och sidospeglarna i olika färger... Bilden har beige-brunt med "orange colour pack". Inredningen finns i 5 olika färgscheman - standard är Misty Grey, och ja det är olika mörkgrå nyanser som gäller. Lite roligare är Metropolitan Grey som är ljusgrå klädsel på stolar och instrumentpanel samt accentuarer i orange (ventilationsblås, linjer på stolarna, på dörrsidor, linje på instrumentpanelen mot det ljusgrå tyget). Och så finns en orange "SUV-stil" med gummiliknande material på instrumentpanelen istället för textil och så två olika med skinnklädsel / delläder. Dels en mörkare Grey Hyper och så Habana Hyper som är tvåfärgad i mörkgrått och brunt med tvåfärgad läderratt. Sen får vi väl se hur mycket av det som kommer bli valbart i Sverige...

#31
2017-06-13 15:18

På senare år är det Citroën och Renault som stått för det lite udda, inte minst interiört. Citroën ofta med en viss lyxighet (som i C5 och även C4 Picasso).
Längre tillbaka i den franska ligan minns jag Peugeot 405 med sin ombonade interiör. En än idag trevlig bil.
Nu lär väl Citroën överlåta den lite lyxigare tonen till DS.

Det är förstås bra med benutrymme i baksätet (vilket tyvärr flera av Volvos modeller inte kunnat skryta med), men bredden kan vara nog så viktig.
Minns nästan med skräck en tack och lov kort färd förra sommaren i en Renault Captur där i synnerhet en av det tre i baksätet var storvuxen. Dörren fick pressas igen utifrån.

#32
2017-06-13 15:39

Vad som är lyx och inte lyx kan ju diskuteras, men om vi talar ombonad interiör så uppskattar jag Citroëns nya stil med textiler på instrumentpanel framför både föraren och passageraren (eller en kombination av läder och skinnimitation om man väljer läderinredning). Det ger en skön taktil känsla... C3, C3 Aircross, C5 Aircross - alla har detta... Och finns även i ljusare nyanser vilket är trevligt trendbrott från den murrighet som levt för länge.

#33
2017-06-13 15:42

Titta på den sista bilden i bildspelet, interörbilden med Metropolitan Grey inredningen. Ljusgrå säten och orangea accentuenter (syns inte så mycket på den bilden) men framförallt - en mörkgrå struktur på instrumentbrädan som sträcker sig över hela panelen framför både passageraren och föraren. Den är av textilmaterial, nu vet jag inte om det är konstfiber eller om det är naturfiber men det är iaf någon form av textilmaterial som ger en mjuk och ombonad känsla jämfört med hårdplast. Det tycker jag om!

#34
2017-06-13 19:46

Den andra interiören som finns på bild, med brunt skinn, är riktigt snygg tycker jag!

Vad gäller motorer -- 82 hk utan turbo låter litet väl klent... Samma som finns till t ex C4 Cactus förstås? Fungerar den på ett vettigt sätt där?

#35
2017-06-13 20:23

Bilen väger inte så mycket så 82hk fungerar som instegserbjudande, det är den motorn som är mest såld till Peugeot 2008 som har mycket gemensamt med Aircross. Den fungerar fint i Cactus med, men det är klart att 110 hk turbon eller dieseln har mer kraft för den som ofta kör med full last eller drar släp. Starkaste bensinturbon och dieseln på 130 resp 120 verkar inte tas in till Sverige eftersom svenska pressmedd inte nämner dem. Automat blir endast till 110 bensinturbon, momentomvandlarautomaten EAT6. Vet inte varför den inte erbjuds dieslarna då den finns iaf till 120 dieseln i C4 Picasso. 6 växlad låda verkar bara komma till 130 bensinaren och 120 dieseln, det kan man tycka är tråkigt då den har bättre känsla och lyxigare spak med kromsidor än 5 växlaren. Jag vet inte vilka motorversioner som blir tillgängliga med Grip control. Har bara sett interiörbilder där GC vredet finns tillsammans med manuell 6 lådan vilket då är starkaste bensinaren eller starkaste dieseln. Men till Peugeot 2008 finns GC även med 110 hk motorn manuell som automat. Vi får väl se... Tror det vore bra om GC blev tillgängligt i Sverige.

#36
2017-06-13 21:22

Raphael, apropå C5 Aircross: vet du om även den kommer få flexibelt lastutrymme? Jag kör C5 idag som lastar 520L, blev besviken när jag såg specen på C5 Aircross som bara lastar 480L. Är väldigt sugen på den, men jag behöver ungefär samma lastmöjligheter som idag när jag byter bil.

#37
2017-06-13 23:45

Familyman, vad menar du med "flexibelt lastutrymme"? Om du menar typ skjutbart baksäte så vet jag inte. Den C5 Aircross som har presenterats är Kina-versionen, Europaversionen kommer nästa år och jag vet inte om det blir samma eller om det kommer skilja sig åt i utrustning och detaljer. För tidigt att säga än. Men Kina-versionen har inte skjutbart baksäte. Annars är ju lösningen C4 Grand Picasso, det är den som Citroën ser som sin kombimodell idag och den säljer ju också betydligt bättre i Europa än C5 gjorde/gör... (C4 Picasso/Grand Picasso är marknadsledande inom sitt segment i Europa). Jag tror inte det kommer en större C5 Aircross, nu ligger ju den lite mitt-emellan Peugeot 3008 och 5008. Det är Peugeot 5008 som gäller om man vill ha en crossover med större bagageutrymme från PSA. Det kommer en C6 i framtiden, men den sägs bli mer en form av sedan-coupé och det blir troligen först efter 2020 så den ligger längre fram i tiden... Just nu satsar Citroën på crossovers eftersom den marknaden typ har exploderat och ökat enormt i Europa.

#38
2017-06-13 23:47

Riktigt snygg, ska nog kolla in denna i höst även Opel Crossland såg bra ut på bilderna. Peugeot 2008 har en max släpvagnsvikt på 1250 kg för 110 hk modellen och det räcker. Återstår om verkligheten är bättre. Kan en så relativt liten bil kallas för SUV? Jag tycker inte det. Finns det någon storleks definition på SUV? Bäst hade varit om den kommit som hybrid för risken är att elbilar kommer så snabbt att alla bilar med förbränningsmotor blir gamla i förtid om de inte har elalternativ.

#39
2017-06-14 00:15

Visst kan den kallas för SUV... Redan Fiat Panda Cross är ju en SUV. SUV har ingen storlek, det är en attityd! Sports Utility Vehicle (friluftsbil). Står inget om storlek i det. :) Hybrider är ovanliga än så länge i den minsta klassen... När det gäller elbilar, titta på Danmark. Det säljs inga elbilar där längre, försäljningen av bilar med förbränningsmotorer ökar! Anledningen till att elbilsförsäljningen helt har dött, det är för att subventionerna slopades. Då var det ingen som var intresserad av att köpa en elbil längre. Så länge som elbilar måste säljas med premier, subventioner och statligt sanktionerade rabatter för att de ska ha en marknad, så anser jag att marknaden i praktiken inte finns - det är ju en konstruerad marknad, upprätthållen med konstgjord andning. Tar man bort respiratorn så dör patienten, vilket nu har hänt i Danmark.

#40
2017-06-14 06:12

Det är väl ingen suv egentligen, men det är nog enklare att greppa för den stora massan än crossover, vilket den ju är.

#41
2017-06-14 09:56

Och var går skiljelinjen mellan "crossover" och "SUV" ? Denna är ju i alla fall relativt hög kontra längden - den är t ex 13 cm kortare än Mazda CX-3 men 10 cm högre. Och många har ju karaktäriserat CX-3 som SUV även om jag själv inte riktigt tyckt så - utseendemässigt vill den otvivelaktigt vara det men höjd och insteg säger nåt annat. En vanlig Golf SV är t ex några cm högre än en CX-3... Så - vad karaktäriserar egentligen en SUV eller crossover ?

#42
2017-06-14 10:39

En ledtråd till SUV eller crossover är den höga markfrigången, och Aircross har högre markfrigång än syskonet Crossland X som säljer på "crossover" (CUV istället för SUV). Vi kan också jämföra förra och nuvarande generation av Peugeot 3008, där den förra var en crossover och den nya en SUV. Det handlar mycket om styling. En crossover ska ju vara ett mellanting mellan olika bilklasser, den kan alltså vara ett mellanting mellan en typ familjebuss och SUV - som förra generationen Peugeot 3008 var och som Crossland X kan sägas vara. Nya 3008:an har ju en rakare mer fyrkantig styling, som förknippas med klassiska SUV:ar och med högre markfrigång och finns även med Grip control och HDC för branta nerförsbackar i lättare terräng. Skillnaden mellan Aircross och Crossland X är, förutom att Aircross har en högre markfrigång, att den även finns med Grip Control och HDC vilket inte är tillgängligt för Crossland. Grip Control är alltså en elektronisk differential inställningsbar för olika underlag. Aircross har dessutom mer SUV-attribut i utseendet med större plastsjok (större "hastplåtar" bl a) och det är ju en tydlig SUV-markering.

Så det är en blandning av styling och egenskaper där SUV har mer "terrängattribut". Aircross har mer terrängattribut än Crossland X därför är den mer SUV och Crossland X mer crossover.

#43
2017-06-14 10:42

Mazda CX-3 finns med 4-hjulsdrift, som är terrängattributet för den, men jag tycker den har för låg markfrigång och är för mycket coupé för att vara en SUV... En av de första SUV:arna var ju Talbot Matra Rancho, och så absolut Range Rover - urtypen för en SUV. Bilar som ser ut som terrängfordon men som fungerar utmärkt på en vanlig landsväg.

#44
2017-06-14 18:25

Raphael om SUV kan översättas med friluftsbil så är det lättare att sätta gränserna för resp biltyp. En friluftsbil kan ju se rätt olika ut, jag köper att den ska ha förhöjd markfrigång , det är logiskt när man ska ge sig ut på mindre vägar. Även fyrhjulsdrift eller någon typ av diffstyrning som ökar framkomligheten är jag med på och att bilen rent allmänt ska se/vara lite mer oöm på utsatta ställen köper jag. Men jag har lite skeptisk till vad allt för hög markfrigång gör för bilens egenskaper, den ska ju gå på vanliga vägar den överväldigande tiden. Lite större hjul ser jag som allmänt positivt, de håller längre större anläggningsyta mot vägen och alla som testat framkomligheten i snö vet att större hjul är bra. Stora hjul rullar även jämnare, mindre känslig för ojämnheter. Minns min första bil en WW1200 med 15 tums hjul och tyngden över drivhjulen eller min padda med 15 tums hjul och köra i förhöjt läge, då skulle det mycket till innan snöhinder stoppade framfarten trots bra sommardäck.

#45
2017-06-14 18:29

14 eller 18 cm markfrigång, tror folk på allvar att dessa få centimeter gör att bilen inte klarar att köras ut i skogen på grus vägarna? Löjligt...

#46
2017-06-14 20:18

Aircross har 16" som standard och finns även med 17" hjul. Inte överdrivet stort för klassen. Jag har 16" på min Picasso, och den fanns även med 17". Här går Citroën emot trenden om att erbjuda allt större hjul. Högre markfrigång innebär en lättare höjning av tyngdpunkten, men bilen är från tröskellådan till taket faktiskt lägre än C3 Picasso. C3 Picasso har utmärkta vägegenskaper och körkomfort med fin fjädring. Peugeot 2008 har fått beröm bl a av Teknikens Värld för bästa fjädringskomforten i klassen och mycket bra vägegenskaper. C4 Cactus har högre markfrigång än vanliga bilar och den fungerar utmärkt på vägen, mjuk fjädring och utmärkt vidhäftning till vägbanan som visats i test efter test, t o m de kräsna brittiska journalisterna tycker Cactus har hög komfort och stabila och säkra vägegenskaper. Fransmännen kan detta med fjädring och köregenskaper så det är inget som jag skulle oroa mig för.

Klart att vanliga bilar klarar vanliga grusvägar men där jag bor blir det djupa spår av traktorer och lera av grusvägen varje vår när tjälen släpper och jag har slagit i underredet flera gånger med min Picasso så ett par centimeters högre markfrigång skulle faktiskt göra mycket för mig.

#47
2017-06-14 21:53

Såg ett coolt klipp som var gammalt ifrån 80 eller 90 talet där en Citroën stannar på en dålig väg där det ligger stenar, trycker på en knapp i bilen och den höjs och han kör förbi stenarna.

#48
2017-06-15 10:12

Raphael lite spinn på att hybrider är förhållandevis dyra och förhindrar större försäljning/volymer, det är kanske delvis för att de ofta blir fyrhjulsdrivna, mindre hybridbilar skulle kunna ha båda motorerna på framaxeln. Elmotorn behöver inte heller vara större än att den klarar en normal fart. Låt säga en liten trecylindrig bensinmotor som samsas med en elmotor, summa ca:150hk. Elmotorn kan ersätta startmotorn. Jag behöver inte fyrhjulsdrift till de enstaka tillfälle som uppstår. Batteriet behöver inte vara större än att man klara 5-6 mil på eldrift. Jag är inte alls säker på att min nästa bil är en med enbart bensinmotor, det beror på hur länge jag tänker behålla den och priset. Jag är rädd att priserna på bensinbilar går fort utför snart om några år. Batteripriserna har gått raskt ner i pris och är den enskilda delen som påverkar prisbilden mest. Vi ser redan flera biltillverkare komma med hybriddrift för mellanklassbilar. Ett litet förtydligande 15 tumshjul på slutet av 70-talet var större än de flesta bilar hade då. De hade även normalprofil, tror det var 82 % av bredden så 15 tum däck motsvarar kanske 17 tums lågprofil (runt 60) . Stora hjul rullar även lättare och kan vara lite smalare. Därför tycker jag det är logiskt med större hjul på SUV. Tror det var nya Megan scenic som hade 20 tums hjul. På så sätt får man en lätt förhöjd bil som inte blir en terrängbil men som underlättar när man kör på mindre vägar. Jag tror på större hjul som är något smalare för just SUV, inte allt för låg profil utan att det är lite fjädrande egenskaper kvar. När vi pratar SUV hade ju Citroen en stor fördel där som de märkligt nog ska överge som de var ensamma om. Priskänsligheten är betydligt mindre för en mellanklass SUV. Jag vet att gashydrauliken är dyrare men just för en SUV skulle det bli som 1+1=3. Jag är mycket förtjust i alla lösningar som ger 1+1=3. Citroen har något som ger mervärde just i SUV-ar och det är en gåta för mig att de inte använder systemet för just friluftsfordon(SUV). Vi som haft en bil med gashydraulik blir ofta så frälsta på det och har köpt flera Citroener även om de tidigare även hade lite brister i finish och materialval. Det gäller inte senaste C5-an som har bättre kvalitet/finish än någon Citroen tidigare. Jag har sedan flera år förberett hus och hem för att på sikt generera min egen elkraft helt eller delvis, där fyller hybriden ytterligare en roll, därför är eldrivna bilar helt eller delvis något jag eftersträvar. Det blir som ett sparkonto med hyfsad ränta under mycket lång tid. Jag håller även på med en värmepumpskonstruktion som ska kunna nå SCOP 10, men det är tyvärr inte så lätt att hitta utvecklingsstöd för det. Det jag säger är att det finns stora förutsättningar till att bli självförsörjande på energi på lite sikt och det blir då som en pensionsförsäkring.

#49
2017-07-12 09:40

Dagens bottenplattor klarar inte gashydraulik, och det ger dyrare utvecklingskostnad och mer komplicerad konstruktion att göra en bottenplatta som klarar teknik som bara ett antal nischade produkter har. Bottenplattorna delas ju med Peugeot och nu även Opel och de har inte gashydraulik. Det är inte ekonomiskt att göra en bottenplatta för flera märken med en teknik som bara använts av ett fåtal modeller hos ett av dessa märken. C5 har floppat på marknaden, för få kunder har köpt den. Försäljningen av bilar med gashydraulik har sjunkit stadigt under 20 års tid. De mest sålda Citroën, de som Citroën tjänar pengar på, har stålfjädring. Inte ens i Frankrike köps det gasfjädrade bilar i någon stor utsträckning. Citroëns mest sålda modell är lilla C3, det är den som företaget överlever på och den viktigaste modell Citroën har.

PSAs nyaelhybrider kommer både som framhjulsdrivna och 4-hjulsdrivna, men inte Aircross nuvarande generation. Det är först nästa generation Aircross som blir elbil/hybrid. För nuv generation är gjord på PF1 evo / PF A bottenplattan och den klarar inte el/hybrid. Det är den större EMP2 och kommande lilla CMP som klarar el/hybrid. Nästa Peugeot 2008 byggs på CMP. Men första lilla crossover/SUV från PSA med el/hybrid blir DS3 Crossback som troligen kommer som 2020 års modell. Innan dess kommer DS7 Crossback med hybrid årsmodell 2019 (hösten 2018). När DS har introducerat tekniken rullas den ut till övriga PSA märken.

#50
2017-07-12 09:52

C3 Aircross finns uppe i Citroën Frances konfigurator nu. Basversionen Live har mekaniska värnreglage och saknar A/C. A/C kommer först i mellanmodellen Feel. Automatisk klimatanläggning i Shine. Autobroms ej standard utan finns i ett säkerhetspaket. Trådlös laddning mobil finns i ett teknikpaket. Shine har backvarnare, finns att köpa till de billigare versionerna. Backkamera med sensorer fram och bak, och parkeringsassistans finns att köpa till. Grip Control med specialdäck kostar extra. Ljusgrå klädsel eller mörkgrå exklusiv klädsel med accenter i rödorange på instrumentpanel etc kostar extra även på Shine. Shine har som standard färgpaketet med kontrasfärg på takreling och rändernasidofönstret (rödorange eller vitt), kostar extra till de billigare. Jag kom upp i 26 000 euro med diesel, Shine, Grip control, soltak/taklucka, autobroms/säkerhetspaket m m.
Vi får se vad som blir standard i Sverige men säkerhetspaketet borde vara standard här.