Bild
Nästa artikel
Cadillac CT6 utmanar med lyx och låg vikt.
Cadillac CT6 utmanar med lyx och låg vikt.

Officiell: Cadillac CT6

Nyheter

Cadillac har avtäckt sin största och lyxigaste sedan, siktet är nu inställt på Mercedes S-Klass, BMW 7-serie och Audi A8.

Cadillac CT6 är precis avtäckt på den nu pågående bilsalongen i New York. Bilen som seglar in som det allvarligaste hotet mot tyska lyxvagnarna Mercedes S-Klass, BMW 7-serie och Audi A8 lovar lika mycket lyx men framför allt lägre vikt.
 
Bilen byggs på Cadillacs nya aluminium-arkitektur Omega och med 5,2 meter på längden och 1,9 på bredden har den likvärdiga yttermått med exempelvis BMW 7-serie med korta hjulbasen. Finessen men Cadillacs aluminium-konstruktion är att den får CT6 att väga in på under 1 700 kilo, det vill säga lättare än en BMW 5-serie.
 
Hjulbasen är 3,1 meter vilket borgar för goda innerutrymmen både i fram- och baksätena. Stolarna finns såklart med massageläge och såväl värmande som svalkande funktion. Underhållning och information kommer från en 10,2 tums pekskärm i instrumentbrädan som kan kompletteras med två lika stora skärmar i vardera främre stolsrygg för baksätesresenärerna.
 
Cadillac CT6 har autobroms som upptäcker och bromsar för både fordon och fotgängare. Sikten bakåt i  innerbackspegeln är en projektion av backkamerans bildupptagning. Vid parkering ger kameror runt hela bilen en 360 graders vy av omgivingen på infotainmentskärmen, när CT6:s "säkerhetssystem" är aktiverat lagras allt bildmaterial som kamerorna snappar upp. För mörkerkörning finns värmekamera som tillval som ger så kallad Night Vision. Bilen får Cadillacs Indirect Fire LED-strålkastare men det nämns inget om smart självjusterande LED-teknik som exempelvis Audis Martix eller Mercedes Multibeam.
 
Cadillac CT6 har ett aktivt system för chassijusteringar som inkluderar fyrhjulsstyrning, vändcirkeln uppges vara 11,4 meter tack vare detta. CT6 kan fås med tre bensinmotorer. Instegsversioner kommer med en fyrcylindrig turbomotor med 265 hästkrafter och åttastegad automatlåda. Näst därefter kommer en 3,6 liter stor V6-motor som med turboladdning ger 335 hästkrafter, den kopplas till samma växellåda som fyrcylindriga motorn.
 
Läs mer om Cadillacs nya V6-motorer och växellådor här.
 
Toppmodellen, så här långt, får en mindre men vassare V6-motor med 400 hästkrafter ur tre liter. Den motorn kommer även med en åttastegad automat som dock anpassats för att bland annat tåla högre effekt. Samtliga bilar med de sexcylindriga motorerna får fyrhjulsdrift som standard.
 
Diskutera: Vad tycker du om Cadillac CT6?

Kommentarer

#1
2015-04-01 08:33

Allt hänger på priset om de ska få sälja några, måste ligga minst 200.000:- under jämförbara tyskar...

Annars har Cadillac designmässigt plockat från 7-serien och A8 utvändigt och MB interiört, lite spretigt resultat men inte helt oävet.

#2
2015-04-01 09:35

Inte bara de tre tyskarna är konkurrenter. Ska man ta sig in i topp 3 i "large luxury car"-segmentet avseende försäljning på den nordamerikanska marknaden måste även Tesla Model S och Lexus LS besegras.

#3
2015-04-01 09:36

Avsevärt snyggare inredning än Lincoln Continental.

#4
2015-04-01 11:07

Priset är faktiskt fastställt till 449,000 kronor, men gäller bara om man lägger beställningen idag.

#5
2015-04-01 16:21

Amerikanerna kan inte det här med inredningar. Så beige.

#6
2015-04-01 17:06

Så du tycker att det är snyggare med det tyska mörksvarta?

#7
2015-04-01 17:57

Snyggare än en BMWs bilar iallafall oavsett modell. Fast Audi A8 är Snyggare än Denna

#8
2015-04-01 18:27

Gillar inte den fula "knixen" på instrumentbrädan, men annars så....
Det enda tveksamma är väl andrahandsvärdet. Cadillac ligger nog inte särskilt högt.

#9
2015-04-01 18:27

Så beige? Ja speciellt den svarta känns extra beige :).
Tycker dom fått till det helt OK . Visst sneglar man på Audi/BMW/Merc , konstigt vore annars. Det är ju dom man vill nå upp till. Detta är inte bara Cadillac som gör, utan att "hacka " på några specifika.
Sen får vi se hur det känns IRL så att säga.
Exteriört är den bättre än tidigare modeller. Sobrare, ja snyggare helt enkelt.
Intressant med de nya spisarna och fyrhjulsdrift. Skall bli spännande med en provtur även om det nog aldrig hamnar en i mitt garage.
Att slå sig in bland de tre blir svårt i Europa, i USA kanske, och riktigt, Glöm inte Tesla och Lexus!

#10
2015-04-02 17:01

Tar hellre denna än vilken tysk som helst, vem vill vara som alla andra i detta segment av bilar? Inte jag! Bilen är riktigt elegant och snygg.

#11
2015-04-02 17:51

Nog är det en Cadillac, allt! Men, vad nu då? En jänkare som är smått återhållsam och får Merca att verka blinbling?
Faktiskt inte så pjåkigt.

#12
2015-04-04 13:31

Blir säkert en storsäljare i USA och Kina och det räcker. Tror inte de kommer att sälja många bilar på övriga marknader men det tror jag GM skiter i. Men det går att konkurrera med tyskarna. Det Hyundai visat med Genesis som säljer mycket bra i USA, Asien och även här i Australien.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.