Bild
Nästa artikel
Audi A5 Sportback.

Officiell: Audi A5 och S5 Sportback

Nyheter

Vi har redan sett tvådörrarscoupén. Nu kommer femdörrarsversionen med en gasig nyhet.

I början av sommaren presenterade Ingolstadtbaserade Audi nya A5 och S5 i coupéutförande. Nu kommer femdörrarsversionen Sportback.

Förarassistanssystemen är ett steg på vägen mot en självkörande framtid, enligt Audi. Med adaptiv farthållare, kökörningsassistent och Stop&Go kan bilen ta över broms, gas och styrning i hastigheter upp till 65 kilometer i timmen på välmarkerade vägar. Den har också en undanmanöverassistent som ingriper om det dyker upp ett hinder på vägen.

20160809095122.jpg?itok=GNag-0JY

Med 480 liters bagageutrymme hävdar Audi att bilen är en av de rymligaste i klassen.

Drivlinorna är desamma som erbjuds i coupéutförandet; två bensinare och tre dieslar på mellan 190 och 286 hästkrafter. Växellådan är antingen sexväxlad manuell, eller automatisk i sju respektive åtta steg. Fyrhjulsdrift är tillval, förutom i toppversionen på 286 hästkrafter. Bränsleförbrukningen ska enligt Audi ha minskats med 22 procent och effekten har ökat med 17 procent jämfört med tidigare version av bilen. Prestandamodellen S5 Sportback har en turboladdad V6:a.

20160809095042.jpg?itok=-sc_SE4v

Det tillkommer även ett gasalternativ. A5 Sportback g-tron har en 170 hästkrafter stark tvåliters TFSI-motor, konstruerad för att kunna köras på både biogas och bensin.

Säljstart på A5 och S5 Sportback blir i oktober och de första bilarna levereras i början av nästa år. Priserna för A5 Sportback börjar på 372 000 kronor och S5 Sportback kostar från 628 000 kronor.

Klicka på bildspelet för att se fler bilder.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi A5/S5 Sportback?

Kommentarer

#1
2016-09-08 10:08

Jag tycker att den gjorde sig mycket bättre som sportback.
Jäklar vad snygg den blev!

#2
2016-09-08 10:26

Riktigt snygg..

#3
2016-09-08 11:18

Den här sportbaken ser inte så tokig ut.

#4
2016-09-08 12:41

Inredningen är riktigt bra! Ja hela bilen är snygg.

Dock inget för mig, då jag vill ha kombi/SUV. Men för er som vill ha en bil med hög komfort, fin kördynamik och prestanda samt trevlig design är den ett alternativ. En högkvalitativ produkt helt enkelt.

MVH AL

#5
2016-09-08 13:28

En viktig fråga som artikeln inte besvarar är om den har blinkers. Jag har själv aldrig kört en nyare Audi men efter vad jag sett ute i trafiken verkar de oftast sakna blinkers...

#6
2016-09-08 13:39

Jo, jag tycker också den är snygg. Jag tyckte den gamla A5 sportback var snygg också. Ser ingen revolutionerande skillnad på dem...

#7
2016-09-08 13:46

"Det tillkommer även ett gasalternativ. A5 Sportback g-tron har en 170 hästkrafter stark tvåliters TFSI-motor, konstruerad för att kunna köras på både biogas och bensin."

Superkul att Audi väljer att satsa på gas i biltypen och med en ny motor. Hoppas på en smart lösning där inte för mkt av bagaget äts upp av gasflaskor.

#8
2016-09-08 13:51

Tycker det är synd att man övergivit kompressorsexan i jakten på centilitrar. På en prestandamodell borde körkänsla och prestanda gå före bränsleoptimering som i praktiken är helt försumbar.
Sen har jag lite svårt för den nya låga nosen. Den känns inte Audi utan påminner om något annan, men jag kan inte komma på vad.

#9
2016-09-08 14:43

@Swemba, silhuetten påminner om Tesla Model S, och fronten påminner om Hyundai Elantra 2017

#10
2016-09-08 15:18

Håller med där, hoppas det är "riktig" Quattro i denna likaså.

MVH AL

#11
2016-09-08 17:50

Snygg bil!
Det fanns en tid när Audi var ganska billiga jmf med MB o BMW men det verkar vara slut med det nu.

#12
2016-09-08 18:12

Jag tycker förra A5 var snyggare, mycket snyggare, iallafall utvändigt

#13
2016-09-08 19:25

Jag ska kolla in denna när leasingen går ut på A6:an. Inredningen är väl identisk med A4 - men inget fel det.

Med rätt motor så får man riktig 4WD;-)

#14
2016-09-08 22:52

Då förutsätter jag att det blir en "riktig" motor i det tänkta objektet.

MVH AL

#15
2016-09-09 07:22

Men har oljeförbrukningen ökat med motsvarande som bensinförbrukningen minskat ?

#16
2016-09-09 19:48

Jo, MVH AL, en riktig motor står på lut;-)

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!